Jump to content
Basil

voortgang restauratie MkII

Recommended Posts

Basil    1

Zijn jullie van de schrik bekomen? Hier een paar plaatjes met de motorkap gemonteerd en vanuit een andere hoek. Nu begint het leukste werk. Het opbouwen !!

Een groet uit 's-Gravenzande.

post-357-13104992115_thumb.jpg

post-357-131049921155_thumb.jpg

post-357-131049921159_thumb.jpg

Eh tja, ik ben er een beetje stil van. De groene tint is erg mooi, maar eerlijk gezegd heb ik met het two-tone concept in deze setting wel wat moeite. Het wordt in ieder geval een heel persoonlijke auto en zeer herkenbaar. Ben benieuwd hoe dat de auto er uit ziet als deze volledig is opgebouwd. Vergeet niet om tussentijds foto's te blijven plaatsen. :(

Leo    9

Hallo Basil,

Nou, ik ben in iedergeval zeer onder de indruk en geniet erg van de manier waarop je ons mee laat kijken tijdens de restauratie.

Het laten spuiten in two-tone is een goede keuze(met name het effect van de achterwielkastombouw komt zo goed tot zijn recht), en ik kan me goed indenken dat je trots bent op je auto en dat zo eigenlijk nog meer benadrukt.

Ik ben benieuwd naar de foto's van de opbouw, en ga zo door!

Groet,

Leo

OK, als je erom vraagt. Hij doet me een beetje denken aan de MkII van Ben Kolvenbach. Als het voor een rallye auto is kan ik er nog iets bij bedenken. Voor een weekendauto ben ik er niet kapot van. Ik denk ook dat het dermate persoonlijk is dat verkopen in ieder geval niet makkelijker wordt door deze paint job. Het is echter jouw auto en je moet er zelf gelukkig van worden, los van wat de rest van de wereld ervan vindt.

BTW wat voor kleur leer komt er in?

Basil    1

Hij is ook niet om te verkopen maar om in te rijden. Het hele interieur wordt zwart. Het wortelnotenfineer met een mooi bloem wordt ook heel donker. Ja, je hebt gelijk. Het idee is van Ben Kolvenbach. Toen ik een foto van die auto zag, wist ik het. Zo ongeveer moest het worden en ik ben heel erg blij met het resultaat !!

Het moet tenslotte een rallyauto worden.

Ah, een rallyauto! Dan wordt het een ander verhaal, want dat had ik uit het voorgaande niet meegekregen. Misschien dat ik er overheen gelezen heb? In ieder geval kun je het dan nog wel wat kleurrijker maken?! :( De Leapers op de zijkanten staan zondermeer goed.

Basil    1

Wat chroom gemonteerd en hij wordt steeds mooier. Een heel gepriegel die kleine boutjes van de deurkruk op een bijna ontoegankelijke plek.

Zo leer je vloeken als je die boutjes voor de zoveelste keer op de bodem van de deur hoort vallen. Even stoppen, kop koffie en dan gaat het weer. Morgen weer verder ! Een groet van Paul.

post-357-131049921163_thumb.jpg

Basil    1

Bedankt voor je compliment Jagger. Nieuwsgierige mensen die komen kijken hoe hij geworden is moet ik snel een doekje onder de kin houden, anders wordt het zo'n natte kliederzooi op de vloer. In levende lijve is hij nog veel mooier dan op de foto's. Als de motor er dadelijk in hangt, duikt de neus naar beneden en klopt het beeld weer helemaal.

post-357-131049921168_thumb.jpg

jagger    18

nut and bold freaks niet lezen;

XK blok met su carburateurs ook gereviseerd?

Volgens mij heb je daar ook K&N luchtfilters voor ; twee losse filters.

http://www.classicjaguar.com/kn_filters.htm (serie 3 trouwens ook)

Bobine vervangen voor een oliegekoelde.

en the beast gromt nog mooier met meer power.

Vraagje waar maak je dat blok zo mooi mee; ik moet dat nog doen?

glimmende kop en carburateurs

Basil    1

Beste Jagger, toen de kop eraf was, waren de kruislingse strepen van het honen duidelijk zichtbaar. Historie van de motor is niet bekend. Waarschijnlijk lang stil gestaan en als de motor er dan toch uit is, kan je beter even de drijfstangen los maken en de zuigerveren inspecteren. Er zaten er inderdaad een paar vast. In mijn optiek is het een fabeltje dat je die dingen met petroleum of kruipolie los krijgt zonder ze te demonteren. Sommige zaten muurvast. Gelijk maar nieuwe zuigers erin. Drijfstanglagers zagen er goed uit. De kop gereviseerd en voorzien van de juiste klepzittingen. Een goede koppakking van Kolvenbach(niet zo'n standaard dun stalen dingetje) er tussen en de zaak weer monteren. De luchtfilters zijn in Australi

jagger    18

Beste Paul,

ik heb het plaatje eerst gekopieerd en daarna vergroot, nieuwsgierig als ik ben. Ik denk dat er een extra grote warmstewisselaar op de inlaat zit.

th_84683_motortje_141_123_443lo.jpg

De carburateurs lijken mij vrij std SU, behalve de luchtfilters.

Ook erg mooi natuurlijk.

offtopic

Het verbaast mij dat jij de enige lijkt te zijn die mijn transformatie van lelijk rood eentje serie 3 naar mooie zwarte zwaan weet te waarderen.

Mannenbroeders vinden jullie mijn serie 3 projektje niet mooi genoeg

Jaguar PED black metalic van een XJ-R.

Zou dat komen omdat ik van de "norm"afwijk.......

Of zien jullie hem liever af.....

Terecht dat Pauls MK II zoveel aandacht krijgt, want het wordt schitterend

leuke variant op alle "morse"achtige MKII's die ook mooi zijn, maar

deze moet verbazen en winnen............

gr

Dirk, die gewoon door blijft Jaggeren tot het af is.

Basil    1

Jagger, als ik jouw verhaal over je zwarte zwaan lees met alle reakties heb je toch niet te klagen over aandacht voor je project? Ik denk dat we een beetje hetzelfde in elkaar zitten. Standaard en volgens de norm past niet zo goed bij ons. Voor wat betreft de carbs: Het zijn HD8 i.p.v. HD6 dus een kwart inch groter. Geeft, zegt men, wat meer vermogen.

Uhuh Dirk, die vlieger gaat denk ik niet op. Beide projecten worden zeker gewaardeerd omdat hier een hoop werk wordt verricht en er iets moois van wordt gemaakt. Alleen wat "mooi" is voor de

Basil    1

Ook de voorkant raakt al aardig aangekleed. Ik heb een setje klipjes besteld speciaal voor de MkII, die je met een popnageltang moet monteren. Dan kan je op een nette manier de chroomstrips weer aanbrengen. Een groet van Paul.

post-357-131049921177_thumb.jpg

post-357-131049921181_thumb.jpg

DvL    101

Ok dat was schrikken.. haha

Het was wel even wennen.. Maar toen las ik dat het een rally versie gaat worden..

De kleur is natuurlijk altijd persoonlijk, voor een rally versie kan ik het zeker begrijpen en is het zeker niet lelijk. Ikzelf had misschien liever grijs op groen gezien ipv groen op grijs.. maja..

Voor mijn eigen smaak zeg ik neeeeeeee niet doeeeenn haha :( oeps te laat...

Maar het is en blijft een TOP restauratie, en weer een pracht exemplaar gered !!! KLASSE!!!

En ik kijk er naar uit om het eind resultaat te zien.

Dennis

Ik niet maar zou er best een bij willen hebben, ik ging een beetje verder op het stukje van DvL:

De kleur is natuurlijk altijd persoonlijk, voor een rally versie kan ik het zeker begrijpen en is het zeker niet lelijk. Ikzelf had misschien liever grijs op groen gezien ipv groen op grijs.. maja..

Ik heb een wat klassiekere smaak dan gemiddeld. Ik vind bijvoorbeeld de Hawthorne MkI geweldig (donkergroen met geverfde spaken).

Basil    1

Hey Frans, reuze bedankt voor je zoekaktie. Ik vind meegespoten spaakwielen mooi staan op zo'n pikzwarte MkI. Ik houd het op de chroom uitvoering. En Pim, is Two Tone niet het ultieme klassieke ??

"Two tone" is een rekbaar begrip :( Het gaat niet om gelijk of geen gelijk. Als ik het geld zou uitgeven om mijn auto nieuw te laten spuiten, zou ik het anders doen, en de volgende die je het vraagt waarschijnlijk weer anders.

Het is jouw auto, jouw geld, als jij er blij mee bent is het in orde en "all the rest is bollocks". Ik weet in ieder geval wel dat ie goed gedaan is, da's ook belangrijk.

Btw ik vond nog een mooie, weliswaar een Mk1 maar allez:

Basil    1

De aansluitingen via banjobouten van het oliecircuit naar de nokkenassen vind ik een beetje te gammel. Als die bouten er een paar keer uit zijn geweest wordt de draad in het aluminium een beetje korzelig. Uitboren en een helicoil indraaien en het zit weer als een huis.

Als je twijfels hebt over die schroefdraad in je kop moet je daar echt even de tijd voor nemen zolang de motor eruit ligt. Als je het niet repareert blijft je rechteroog tijdens het rijden voortdurend aan je oliedrukmeter geplakt. Tijdrovend klusje. Het hemeltje plak ik morgen !!

post-357-131049921209_thumb.jpg

post-357-131049921215_thumb.jpg

tvhd    0

Hey Paul.

Ik zou de motorkap er maar weer af halen,je krijgt de motor er zo niet in en is veel handiger bij al het werk in de motorruimte anders heb je straks helemaal geen haar meer :(

Groeten Toon

Love my wheels