Jump to content
H. de Ranitz

Kentekengegevens te trekken massa (i.v.m. trekhaak)

Recommended Posts

De trekgegevens van een bepaald type voertuig die vermeld zijn op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I, krijgt de RDW van de importeur van het desbetreffende merk voertuig. Het trekvermogen wordt vastgesteld bij de typegoedkeuring van de auto. Elk type auto kan dus een ander trekvermogen hebben.

Wilt u meer informatie over de grote verschillen in trekvermogen, dan adviseer ik u contact op te nemen met de betreffende importeur. Als zij een verklaring kunnen afgeven met de juiste gegevens dan kan de RDW deze trekgegevens in het kentekenregister vermelden.

Als u een een aanhangwagen/caravan boven de 750 kg gaat trekken met uw auto, dan is een vermelding van het trekvermogen op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I nodig. Staat er nog geen vermelding op uw kentekenbewijs, dan moet u voor aanpassing het volgende naar de RDW sturen:

het complete originele kentekenbewijs (heeft u een kentekenbewijs dat is afgegeven n

Han    552

Wat dacht je? Zullen we ff een oud  topic omhoog trappen?

Overigens denk ik dat die oude S type een dergelijk gewicht niet mag trekken. Mijn XJ6 series 1 mag 1100 kg geremd trekken en wat er achter deze S type hangt schat ik op meer dan 1500 kg.

deepee    47

Wat dacht je? Zullen we ff een oud  topic omhoog trappen? ....

sorry, ik was sinds de wijzigingen wat minder actief op JFNL en was me niet bewust dat dit een probleem is?! ik zal me naar de nieuwe regels schikken.

Iksjeezesel    302

Als ik mocht kiezen...

Zou ik voor off topic gaan:-)

Sjonge wat zijn die dingen (911) ten eerste erg leuk, en ten tweede, in de laatste 10 jaar 5 keer zoveel waard geworden...(tonnetje)

Neem dan m,n Xj6...

ook leuk, dat dan weer wel.

exlid1    3

Is alleen een ramp om mee te rijden, veel te zware koppeling en meestal geen stuurbekrachtiging ook.

Nee, ook daarom liever een Jag, oud ok, maar wel met alle luxe en comfort.

Iksjeezesel    302

Is alleen een ramp om mee te rijden, veel te zware koppeling en meestal geen stuurbekrachtiging ook.

Nee, ook daarom liever een Jag, oud ok, maar wel met alle luxe en comfort.

Hebbie veul van die 911jes gehad?

Ik zou gaan voor beiden (als ik de keuze had)

Grace pace space versus speed and oversteer;-)

Grt Rob,

(Dievandaagweerlangsdekantstondmaarnuzonderpeutwantdemeterdoetutnietendexjzuiptmeerdanz,nbaasje)

Gelukkig zijn er jerrycans

On topic, ik heb een trekhaak aan de xj maar trekegewicht staat niet op het kenteken?

post-5862-0-06522900-1463429063_thumb.jpeg

Pizzaman    726

Dat oversteer zal je nog tegenvallen, hou je het gas er op dan heb je niks geen last.

Als je van het gas af gaat met zo'n ding... dat kan je geeneens meer "oversteer" noemen. 

Alleen de "O" gaat er nog uit komen voor het "versteer" heb je geen tijd meer. 

Iksjeezesel    302

Dat oversteer zal je nog tegenvallen, hou je het gas er op dan heb je niks geen last.

Als je van het gas af gaat met zo'n ding... dat kan je geeneens meer "oversteer" noemen. 

Alleen de "O" gaat er nog uit komen voor het "versteer" heb je geen tijd meer.

Of bedoel je Uuuhhh!!!,.....ndersteer?:wink:

Pizzaman    726

Of bedoel je Uuuhhh!!!,.....ndersteer? :wink:

Ja daar hebben ze wel een handje van, eigenlijk stuur je zo'n ding als volgt,

je draait eerst het stuur in de gewenste richting (maakt niet zoveel uit hoeveel),

en daarna bepaal je met het gas hoeveel en hoe hard ie die kant op gaat....

Ik ken d'r eentje die jaagt een 911 met 120 over een rotonde. 

Maar die zelfde hing ook al een keer op 4 meter hoog in een boom... 

exlid1    3

Hebbie veul van die 911jes gehad?

On topic, ik heb een trekhaak aan de xj maar trekegewicht staat niet op het kenteken?

Nooit zelf een gehad, wel diverse keren met een 911 een dagje proef gereden, en 1x een dagje circuit mee gereden.

Bij mij op kenteken 2030 kilo rijklaar, 1900 geremd en 750 ongeremd.

Pizzaman    726

Ik neem aan dat je de rotonde bij Heerenveen bedoelt.

Nee bij Harderwijk, da's iets krapper. Die bij Heerenveen kan je wel harder overheen. :sarcastichand:

haddock    475

Bij Heerenveen is helegaar geen rotonde meer, al jaren niet meer.

Die bij Joure is wel lekker snel, maar was vroeger nog beter.

Overigens: mijn geimporteerde Scimitar had geen trekgewicht vermeld op het kenteken.

Gebeld met de RDW, zij hebben in hun eigen gegevens gekeken, bijna allemaal hetzelfde trekgewicht.

Deze werd wel standaard met trekhaak geleverd.

Papieren opgestuurd, keurig terug MET trekgewicht.

Han    552

We hadden er discussie over op een ander autoforum en daar werd beweerd dat als er geen gewicht op het kentekenbewijs staat, dan mag je helemaal geen aanhanger er achter hebben. Anderen beweren weer dan je met elka auto 750 kg mag trekken, maar ik weet dat zoiets met een Mazda MX5 NA niet mag en op de latere NB mag helemaal geen trekhaak.

Ik heb jaren met anhangers gereden en ik heb nooit een gewicht op een kenteken zien staan, pas met de XM had ik een trekgewicht op het kentekenbewijs. Ik heb net als de kapitein contact gezocht met de RDW en kreeg keurig een kentekenbewijs op een pasje, met 1100 kg geremd.

Itsamadmadmadworld.

Han    552

En ja, ik bedoelde de rotonde bij Joure en die zie ik je niet met 120 nemen Mario, dat lukt met een F1 wagen waarschijnlijk, maar met de Jag ga ik het niet proberen en ook niet met de MX5 en die kan toch echt belachelijk hard een bocht nemen.

haddock    475

Ik heb jaren met anhangers gereden en ik heb nooit een gewicht op een kenteken zien staan,

Itsamadmadmadworld.

Froeguah, asje 't eg voor mekaar had, kreeg je 'n apart "inlegvel" bij je papieren kentekenbewijs......

Pizzaman    726

En ja, ik bedoelde de rotonde bij Joure en die zie ik je niet met 120 nemen Mario, dat lukt met een F1 wagen waarschijnlijk, maar met de Jag ga ik het niet proberen en ook niet met de MX5 en die kan toch echt belachelijk hard een bocht nemen.

Schijterd.... ben er laatst met de S nog dik 90 overheen geknald, geen enkel probleem.

Weet uit ervaring dat het wel kan, moet het wel volkomen leeg zijn. 

Met de X 1/9 regelmatig gedaan vroeger (OK dat ding was wel...ehh... aangepast...). 

Als we eens een keer een circuit meeting hebben gaan we d'r samen effe op, de grenzen verleggen?

XJeej    167

Een gemiddelde auto mag ongeveer 1000/1500kg geremd trekken. Ik let er heel erg op, maar mijn vader met rijbewijs B heeft een extra grote kar speciaal laten maken en heeft 20 jaar van alles aangesleept. Kon hij bijvoorbeeld ergens dakpannen krijgen ging de hele kar vol, zusje en ik hielpen soms mee, en dan stonden de banden bol zo zwaar. Moet je niet dom gaan doen in het verkeer want zo veel massa wil graag rechtdoor blijven gaan. De snelweg kun je beter niet op, vandaar het maximum gewicht geremd. Er zijn vast mensen die geen inzicht hebben en doodleuk de snelweg opdraaien met dik 2 ton achter hun Opel Kadett. 

Pizzaman    726

Mja, jouw vader heeft destijds E achter B er gratis bij gekregen. Maar hij HEEFT het dus wel hoor.

Ik (45) was 1 van de eersten waarbij dat niet meer zo was, moest 'm gaan halen.

Met 4 ton achter je Range Rover, is dat dan wat? En mag dat?

Nou: met E achter B mag je trekken tot de maximale limiet van het voertuig.

Dat is dus bij de Jagggg 1850kg + 1900 kg aanhanger. 

Maar de Range heeft een maximum last van 4,5 ton. Plus 2 ton range... Hatsjee!

XJeej    167

Dat zijn 3 XJ6'en. Importeer ze uit Italië en je wordt rijk. (denk ik?)

3 auto's achter elkaar met dolly's er tussen en de Range rover er voor.

Pizzaman    726

Dat zijn 3 XJ6'en. Importeer ze uit Italië en je wordt rijk. (denk ik?)

3 auto's achter elkaar met dolly's er tussen en de Range rover er voor.

Nou ik denk wel dat het effe duurt voordat je er bent. Erg hard gaat ie dan niet meer...