keesh Posted May 14, 2010 Share Posted May 14, 2010 Bij een X300 liggen standaard 225/60/16 banden op een 7JX16 velg. Nu zit ik te denken om bredere banden te monteren(wanneer huidige aan vervanging toe zijn) op de standaard velgen. Ik kom dan op de band 245/55/16 (dezelfde rol-omtrek). Ik wil dit doen uit veiligheidsoverweging(kortere remweg en betere wegligging) bij droge omstandigheden(bij nat wegdek een ander verhaal). Andere aspect van bredere banden zijn het strakkere rijgedrag en de betere stuurprecisie. Kan een 245/55/16 nog op een 7J velg ? Wat zijn nog meer nadelen van bredere banden? TOYO PROXES T1-R 245/55 ZR16 100W(Velgbescherming BSW) Tirestest.com:Average based on 2283 test results Score: 1-Excellent 6 -Poor Grip in dry conditions 1.5 Breaking in dry conditions 1.6 Grip in wet conditions 2.3 Braking in wet conditions 2.4 Grip in snow 4.0 Driving comfort 2.2 Internal noise level 2.2 Exterior noise levels 2.2 Tyre wear 2.6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 Het verschil tussen een 225/60/16 en een 245/55/16 band op dezelfde velg is te verwaarlozen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmans Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 tja,wat zijn de nadelen van brede banden op een x300. ik zelf heb pirelli pzero 245/50/17 op mijn x300 zitten,bevalt uitstekend. ze waren aan vervanging toe,toen heb ik 235/50/17 banden genomen,nou..ik reed de straat nog niet uit,of ik had er al spijt van,de wegligging was veel minder ook de remweg, heb ze toen weer gauw omgeruild voor me oude maat banden [moest natuurlijk wel voor bijbetalen]en had me oude wegligging weer terug. dus ik zou zo gauw niet weten wat de nadelen zijn van brede banden.ook raak je de wielkassen niet met bredere banden . dit is weliswaar niet helemaal het antwoord op je vraag ,maar wil alleen maar zeggen dat bredere banden op een je jag zeker moet kunnen.en dat ik niet 1 nadeel zou kunnen noemen[ook niet dat ze meer lawaai maken] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15, 2010 Author Share Posted May 15, 2010 tja,wat zijn de nadelen van brede banden op een x300. ik zelf heb pirelli pzero 245/50/17 op mijn x300 zitten,bevalt uitstekend. Welke 17" velgen heb je ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmans Posted May 15, 2010 Share Posted May 15, 2010 celtic velgen,die horen eigenlijk op een x308 sovereign! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie-XJR Posted May 16, 2010 Share Posted May 16, 2010 Behalve mijn XJR voor dagelijks gebruik heb ik mijn coupe in verder volgende staat van rijdend maken met een XJR blok. Als donor voor het blok heb ik een RHD XJR gekocht met 21 Inch chroom velgen eronder dus nauwelijks band qua hoogte, wel heel breed. Daar heb ik een tijd mee gereden onder mijn eigen XJR. Het stuurt voor geen meter weet ik uit ervaring. Bij blijven sturen want de wielen blijven zoeken. Jaguar heeft precies uitgedokterd wat optimaal is.Wijzigen kan optisch een mogelijkheid zijn maar wat betreft wegligging is het alleen maar een verslechtering. Sawadee Khrap, Vincent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 16, 2010 Author Share Posted May 16, 2010 Ik heb de ervaring dat er geen een platte band(lage wang) lekker rijdt. Dit kun je niet vergelijken met een redelijke normale verhouding(hoogte breedte). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rivolta Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 Ik heb een XJR met 255 voor en achter. Ik zou eigenlijk voor 235 willen vanwege het gedoe met die brede dingen voor. Er is totaal geen voordeel aan brede banden te behalen, alleen show. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 26, 2010 Author Share Posted May 26, 2010 Ik heb een XJR met 255 voor en achter. Ik zou eigenlijk voor 235 willen vanwege het gedoe met die brede dingen voor. Met welke velgen ? Welke bandhoogte? 255/ ?? / ?? Er is totaal geen voordeel aan brede banden te behalen, alleen show. Kortere remweg heb je zeker met bredere banden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rivolta Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Ik heb de standaard velgen van een XJR (V8), dus 255/45of 40 (effe kwijt)/18. Banden zijn Pirelli P-Zero Rosso. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 27, 2010 Author Share Posted May 27, 2010 Ik heb de standaard velgen van een XJR (V8), dus 255/45of 40 (effe kwijt)/18. Banden zijn Pirelli P-Zero Rosso. Dat is de stanaard band op een XJR 255/40/18. Als dit geen voordelen heeft, waarom is deze band dan standaard op een XJR en niet de smallere banden(225/60/16)van een gewone XJ ? Heb je wel eens een XJR gereden met 225/60/16 banden? Dan weet je het verschil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wj-theo Posted May 29, 2010 Share Posted May 29, 2010 Op dit moment heb ik nog winterbanden 225/55/16 op mijn DDS. Zouden hier 275/45/16 zomerbanden op passen of zouden ze dan de wielkasten raken bij sterk sturen? Of raden jullie me eerder 245/50/16 aan? Mijn velg/steek??? is 8JX16CHX33MM. Deze velgen waren in 1993 tegen meerprijs als optie leverbaar. Zegt dit ook iets over de te monteren banden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 29, 2010 Author Share Posted May 29, 2010 De 275/45/16 zal te breed zijn voor je wielkasten en ook voor je 8J velgen. De 245/50/16 passen wel. Een 8JX16 33 velg is 8 inch breed en heeft een diameter van 16 inch en een ET van 33. Een ET van 33 wil zeggen dat het bevestigingspunt 33 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt. Mijn velgen zijn 7JX16 35 velgen, dus 2,54cm smaller wat het monteren van 245/55/16 moeilijk maakt(velgbreedte178mm,bandbreedte245mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rheenen51 Posted May 30, 2010 Share Posted May 30, 2010 Ach, doe ik ook maar even mee.... Ik heb sinds een half jaar 9 x 18 inch met een 245/40/18 band. Ik vind dit rij technisch gezien heerlijk rijden, goed strak op de weg het komt bij mij de wegligging zeer ten goede. Ik heb afgelopen winter wel met de originele velgen in de winter gereden i.v.m. de winterbanden, ik ben blij dat de winter voorbij is Buiten het feit dat ik het mooi vind staan (gevulde wielkasten) zou ik altijd gaan voor een maatje groter i.p.v. 16 inch. Groet, Michel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wj-theo Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 begrijp ik het goed dat bij een andere velggrootte voor mij ET33 van belang is in verband met de bevestigingsbouten? En natuurlijk het aantal bouten LOL De normale velggrootte van de Daimler is 15 inch, dus ik heb al grotere. Vraag me af of 17 inch kan en mag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rheenen51 Posted May 31, 2010 Share Posted May 31, 2010 Mag?? van wie Ik rij zelf met 18 inch, geen probleem zonder aanlopen. de steek van een BMW 5 serie past ook 5 x 120 volgens mij et-20. staan ze iets meer naar buiten maar wel binnen de wielkasten natuurlijk...ik vind dat zelf altijd wel mooi staan .... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 begrijp ik het goed dat bij een andere velggrootte voor mij ET33 van belang is in verband met de bevestigingsbouten? En natuurlijk het aantal bouten LOLDe normale velggrootte van de Daimler is 15 inch, dus ik heb al grotere. Vraag me af of 17 inch kan en mag? In verband met de bevestigingsbouten is de steek belangrijk. De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder. 17 inch kan, maar je zal dan banden moeten monteren met minder hoge wangen om dezelfde omtrek van de band te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 31, 2010 Author Share Posted May 31, 2010 Mag?? van wie Ik rij zelf met 18 inch, geen probleem zonder aanlopen. de steek van een BMW 5 serie past ook 5 x 120 volgens mij et-20. staan ze iets meer naar buiten maar wel binnen de wielkasten natuurlijk...ik vind dat zelf altijd wel mooi staan .... De Steek van een XJ is 5 X 120,65 met een naafgat van 73,9. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted June 26, 2010 Author Share Posted June 26, 2010 Kan een 245/55/16 nog op een 7J velg ? Ik ben na lang zoeken en veel informeren dat deze band nog op een 7JX16 velg(standaard X300 velg) past. Een 255/55/16 zou ook nog kunnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie-XJR Posted June 27, 2010 Share Posted June 27, 2010 BMW steek 120 passend maken voor Jaguar met steek 120,6 kan. Laat dit dan wel doen door een ervaren iemand die weet wat hij doet. Ik ken verhalen waarbij een reguliere velgenboer(spellingscontrole kent velgenboer niet en doet de suggestie voddenboer ) voor het gemak er een boor doorjaagde met als gevolg alle velgen lubberden en de auto stuiterde alle kanten op. Over smaak valt wel degelijk te twisten, persoonlijk heb ik het niet zo op Duitse rommel onder mijn Engelse beauty. Sawadee Khrap, Vincent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 14, 2013 Author Share Posted July 14, 2013 Nu ik in de winter een set winterbanden en velgen heb gaan de zomerbanden vervangen worden voor de 245/55R16 banden. Vier stuks gekocht in Duitsland. Een verschil van €30,- per band, wel weer leveringskosten van €7,50 per band. Verschil altijd nog €22,50 per band. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 18, 2013 Author Share Posted July 18, 2013 Ik heb gisteren de TOYO PROXES T1R 245/55R16 gemonteerd. ik vind ze heel mooi staan onder een X300. Door de breedte staan ze iets verder naar buiten en ze passen heel goed op de 16" x J7 velg. Nu over de TOYO'S , Het is bekend dat deze band wat sneller slijt dan de betere banden. zal ook wel een beetje afhangen van de rijstijl. Ik ben veel aan het zoeken geweest over deze banden en dan specifiek voor deze maat. Bij brede banden is het zeer belangrijk dat je de banden op de goede druk houd en niet mishandeld, anders gaan ze snel cuppen en dat geeft dan het extra geluid en alle andere problemen. Ze worden veel gebruikt onder de BMW 7 en 8 series. Daar zijn ze heel te vreden over deze band en mijn eerste indruk is ook heel goed. Ondanks V profiel zeer stil, met raam open hoor je ze niet bij 120km/u. Veel stiller dan mijn vorige GoodYears die volgens de statestieken stiller zouden moeten zijn. Ik ben zeer tevreden en hoop dat dat zo blijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted July 20, 2013 Share Posted July 20, 2013 Eerlijk is eerlijk Keesh, het ziet er gelikt uit! Laat ons weten hoe ze in een fikse stortbui reageren s.v.p. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 20, 2013 Author Share Posted July 20, 2013 Laat ons weten hoe ze in een fikse stortbui reageren s.v.p. Wat ik er over gelezen heb op andere autoforums met deze bandenmaat waren goed tevreden bij hevige regenval. Er wordt veel geschreven over TOYO's ,wel of niet goed, het is net als bij welk merk banden ook, je hebt er goede en slechte types tussen. Elk merk heeft wel zoveel verschillende types in hun assortiment dat het moeilijk kiezen wordt. De Toyo Proxes T1S was niet zo best, De vernieuwde T1R is een stuk beter. We zullen zien. The Proxes T1R is an ultra-high performance radial tyre that supersedes the Proxes T1-S. The Proxes T1R has the exceptional resistance to aquaplaning of the Proxes T1-S with improved wear resistance, cornering & braking grip in wet & dry conditions, ride comfort, resistance to irregular wear & reduced tread noise. The Proxes T1R is designed to provide extra high levels of traction in all driving conditions. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ewout Posted July 21, 2013 Share Posted July 21, 2013 Meestal wordt er door een fabrikant goed nagedacht over de juiste breedte en het beoogde weggedrag. De standaard 225-60-16 inch band is comfortabel en dat is wat velen hier volgens mij zoeken in een Jaguar. In de winter rijd ik op bovenstaande maat rond. In de zomer heb ik de standaard XJR 17 inch /255 mm rondom. Staat erg goed en vult de wielkasten mooi op. Weggedrag is wat strakker maar ook wat minder comfortabel. De auto is ook een tikje gevoeliger voor spoorvorming naar mijn idee. Ultraplatte banden op zo breed en hoog mogelijke velgen doen de rij-eigenschappen van een Jaguar geen goed. Ik zou zelf niet teveel afwijken van wat de fabrikant voorschrijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts