Jump to content
goud

Foto van mijn 420G wachtend op TLC en meer

Recommended Posts

goud    0

Sind een maand of 6 staat zij al in de loods te wachten, mijn mooie 420G, eind maart schreef ik al dat er veel aan moet gebeuren. In de tussentijd ben ik zowel thuis als met bedrijf verhuisd en is er met de Jag niets gebeurd. Opnieuw enthousiast geworden na een bezoekje aan de onderdelenbeurs in Druten wilde ik nu toch echt eens gaan beginnen.

Deze auto is door de vorige eigenaar 14 jaar geleden in een schuur gezet om gerestaureerd te worden. Dat is er niet van gekomen en die 14 jaar stilstand is inderdaad achteruitgang.

Ik ben een leek op Jaguar gebied dus heb ik een paar weken geleden samen met Pim vd Schaaf (JDCH-registercontactpersoon voor dit model en oud-klasgenoot) de auto eens goed bekeken en we kwamen tot de conclusie dat ze in ieder geval compleet is. De staat van hout, leer en chroom lijkt ook redelijk. Dat was bemoedigend, want ik heb de auto ongezien gekocht, vond d'r mooi op de foto, deed een bod, was zo maar winnaar vd veiling en had eigenlijk een slechtere staat verwacht.

Om een begin te maken heb ik de afgelopen dagen eens geinformeerd bij een aantal onderdelenleveranciers wat er nog aan reparatie-plaatwerk te krijgen is voor dit model. De Mark X / 420G is slechts in kleine aantallen geproduceerd en niet een bekende, populaire klassieker dus er zijn maar een paar stukjes plaatwerk te krijgen; buiten-dorpels en onderkanten achterschermen. Niet veel, maar wel een aardige start want dit zijn, naast slechte deuren en flintstone-gaten, wel de plekken die ik sowieso moet aanpakken. Wie weet wat ik verder zal aantreffen als eenmaal de slijpschijf bezig is maar vooralsnog ben ik optimistisch.

Mocht iemand nog plaatwerk/onderdelen vd Mark X/ 420G ter overname hebben, dan kom ik graag onderhandelen.

mvg

Goud

post-140-131049920686_thumb.jpg

Daar ben je waarschijnlijk wel een tijdje zoet mee, met de winter op komst hoop ik dat je een verwarmde werkruimte hebt..... :mrgreen:

Het zijn elegante auto's die het waard zijn om behouden te worden.

Succes gewenst!

goud    0

Well hello Basil,

Tsja, het gaat niet zo snel, ik ben vaak langere tijd op reis voor 't werk. Ik heb de weinige vrije tijd gebruikt om de G in een nieuwe werkplaats te zetten, gereedschap te verhuizen en de afgelopen week water en (kracht)stroom te laten aanleggen. Verder gebeurt er wel wat; zo ben ik gisteren met Pim vd Schaaf gaan kijken bij een mooie 420G. Via het register van de JDCH zijn we in contact gekomen met een eigenaar bij mij in de buurt. Ik heb mijn auto deels gedemonteerd aangeschaft en zat met wat vragen, heb dus veel foto's genomen en ben weer wat wijzer. We hebben met die auto een stukje gereden door Schiedam. Geweldig was het, wederom een prikkel om de mijne op de weg te krijgen. Ik heb mijn vrouw de belofte gedaan dat ie met kerst 2007 af zal zijn, zij heeft haar twijfels..... .

Maar vandaag of morgen gaat het echt gebeuren, de slijpschijf gaat in de dorpels, ik zal proberen een verslag te maken van de werkzaamheden.

groeten

Willem

Basil    1

Beste Willem, is je naam "goud" gerelateerd aan de Westlandse uitdrukking "goud" of slaat het op de hoeveelheid geld die je denkt nodig te hebben voor de restauratie. In het eerste geval kan je niet ver bij mij vandaan wonen Een groet uit 's-Gravenzande.

goud    0

Basil, Hasimera,

Goud is slechts een deel van mijn achternaam, maar zou nu ook gezien kunnen worden als het doel ("we gaan voor goud") of inderdaad, voor de realisten, als beeldspraak voor de verwachte kosten van de restauratie.

Neen, niet wonend in het westlandse maar in het oostlandse (tov Rotterdam) met werkplaats omgeving 16-hoven.

groeten

Goud

Basil    1

. Ik heb mijn vrouw de belofte gedaan dat ie met kerst 2007 af zal zijn, zij heeft haar twijfels..... .

U heeft nog ca. 230 dagen :wink:

goud    0

Hierbij 3 foto's van het werk to nu toe; de donor 420G gaat in traag tempo uit elkaar, de foto wekt de indruk dat het rommelig is maar toch verdwijnt uiteindelijk alles, gelabeld, in kratten per productgroep. De bedrading achter het dasboard geeft me nu het meeste werk.

Daarnaast is de "nieuwe"body van de lak ontdaan, die gaat komende week naar de straler/spuiter. Ik heb tot nu toe 5x 3M "brittle" schijven verbruikt, dus naast mijn gezondheid kost het niet veel...

De hele auto kaalmaken kostte ongeveer 2 volle dagen. Je moet je er wel even toe zetten; alles zit onder het stof, stofmasker en gehoorbescherming en van tijd tot tijd allles stofzuigen beperken het probleem enigzins.

De oplettende kijker ziet ook de verpakkingen Jupiler en Heineken staan. Da's om de boel van binnen stofvrij te houden.

Ik heb gelukkig de hemel-plaat onbeschadigd kunnen demonteren (ligt op de Moke) Daar heb ik me vooraf enige zorgen over gemaakt.

Nu heb ik nog een paar avonden om de tectyl en anti-steenslag te verwijderen.

Basil, je hebt gelijk, Kerst 2007 zal niet lukken, maar de eerste rally's voorjaar 2008 moeten haalbaar zijn....

Ik hou u op de hoogte.

mvg

Goud

post-140-131049923691_thumb.jpg

post-140-131049923698_thumb.jpg

post-140-131049923704_thumb.jpg

goud    0

Beste Daniel,

Probeer wat gelijkgestemden te vinden; er zijn veel halletjes van deze grootte (of kleiner) te vinden op bedrijfsterreinen met huurprijzen vanaf

Basil    1

Hallo Goud ! Ik heb begrepen dat de vaart er nu echt in zit.

Zet weer eens wat plaatjes op het forum. Kunnen we allemaal mee genieten!!

goud    0

ik zal komende maandag wat foto's plaatsen van mijn laatste aanwinst

(ebay 290176911564). Zo rij ik toch nog voor Kerst 2007, de vrouw is al bezig met schotse rokken en lamswollen truien... .

groeten

Goud

goud    0

Wel heren, we (Bart, Pim & Goud) hebben het gehaald, zaterdagavond 22:00 ferry van Hoek van Holland naar Harwich, om 8:30 uur zondag-ochtend in Newmarket de 420G opgehaald , probleemloos terug naar de ferry gereden en haar "koudgezet".

Vervolgens naar Hastings om daar een XK150 te bekijken (zie ebay 280172567180). Vader en zoon hebben ons hartelijk ontvangen, Pim heeft stukje gereden in XK150. Daarna showde vader zijn XK120 (daily driver die niet verkocht wordt). Aardige lui. De onderhandelingen zijn nog aan de gang..... .

Terug in Harwich vanzelfsprekend nog even de pub bezocht en wat gegeten, auto aan boord gereden , 23:30 uur gaan varen en vanmorgen startte ze weer zo waar en heeft ze zich zelf naar Rotterdam gebracht. (zie foto's genomen voor onze halletjes in R'dam)

Kortom; geslaagde zondag, leuk tripje en voor weinig een aardig auto erbij.

post-140-131049924255_thumb.jpg

post-140-131049924264_thumb.jpg

goud    0

Ik heb vandaag nieuwe LHD koplampen besteld, zal ook iets moeten doen aan de automaat die niet helemaal OK is, maar dan kan ze hopelijk deze week nog naar de RDW voor het kenteken.

Rondrijden op de engelse platen heeft overigens ook wel wat. Je wordt toch vriendelijker behandeld als toerist. (en ja, zij is verzekerd, gewoon op het engelse kenteken/VIN, door de KNAC)

groeten

Goud

goud    0

Ach, van dichtbij is er wel wat aan te merken. Ze is ooit overgespoten, was oorspronkelijk donkerrood . Roest op vreemde plekken.

Ik zie deze voorlopig, als de techniek eenmaal in orde is, als daily driver, dus hoeft niet fraai te zijn. Kan ik rustig de andere opbouwen en toch voor Kerst 2007 rijden

De kofferbak wordt voor een groot deel gevuld door woofers en geluidinstallatie en door de hele auto lopen dikke "gouden" kabels voor de installatie, alarm en immobiliser (=erg onhandig).

De automaat is niet goed, de auto komt moeilijk van zijn plaats. met veel schokkken en schurend geluid. Ik kwam ook nauwelijks de fly-over bij de ferry op. Eenmaal in beweging rijdt het heerlijk.

Achterin ligt een 5 ltr vat automaat-olie en trechtertje, dus ik neem aan dat ie geregeld bijgevuld moest worden. Als eerste zal ik vanavond het oliepeil controleren (en bijvullen) en proefrijden.

Volgens de service manual moet ik het wegrijprobleem zoeken in de koppelomvormer en one-way clutch. Het vreemde is dat het probleem zich niet voordoet in reverse, dus ik denk dat het ergens anders aan ligt. Ik heb nog een automaat liggen dus die kan ik er eventueel inhangen.

Ik hou u op de hoogte.

groeten

goud

jaguar38s    45

Hallo,

Als ik het zo hoor moet het aan een van de clutches van de automaat liggen.

Het is een 420G dus er zit dan een BW8 denk ik in.

Ik weet niet zeker wat deze heeft.

Ik heb wel een boek van de BW35,

Deze heeft 2 clutch bands en 2 clutch plates.

Deze bands kun je meestal wel afstellen.

De clutch plates is niet af te stellen, en versleten is vervangen.

En dat is een dure klus.

Ik weet het alleen niet van de BW8 of deze mogelijkheid er is.

Kijk eens op de bak of er scews met locknuts aan de zijkant zitten.

Kunnen natuurlijk ook an de onderkant onder het carter pannetje zitten.

Let ook goed op de olie die wordt gebruikt.

Moderne Automaten olie is " to slippery" voor deze oude automaten.

Heb je olie waarop staat dextron of zo dan heb je daar vast last van.

Probeer maar eens de oudere olie TYPE-F.

Brezan verkoopt deze als Kroon olie.

Alleen hebben ze altijd te weinig in voorraad.

Dit voorjaar deze TYPE-F bij mij vervangen, en moest 4

zaken af om voldoende te verzamelen.

Succes,

Groeten,

Peter Jan

goud    0

Beste Peter Jan,

Bedankt voor de tip. Er zit nu in ieder geval Dextron II in, die lag ook in de achterbak en werd door de PO gebruikt. Ik heb gisteren bijgevuld, de auto rijdt al stukken beter, maar lekt een beetje.

Ik heb vanochtend bij SNG reeds een pan-pakking besteld, ik heb hij hen ook geinformeerd naar het olietype en zij meldden dat er wel Dextron II in kan...... . Ik geef dan toch de voorkeur aan de door jou genoemde "oudere" olie.

Ik heb de manual erbij gepakt; de voorremband is inderdaad af te stellen na de-montage vd pan, de achteremband is zonder de-montage vd pan af te stellen van binnen in de auto na verwijdering vh middenconsole en inspectiedekseltje. Dus dat wordt een vd eerste klusjes. En als de pan er toch af moet kan ik meteen (een groot deel van) de olie vervangen door Type F.

groeten

Goud