Jump to content

Verwarmingsproblemen S-type

Recommended Posts

Moling    1

Beste lezers, Kwam er vandaag achter dat er iets mis is met mijn verwarming...

Bevindingen:

- Links alleen warme lucht

- Rechts alleen koude lucht

- Auto komt niet op temperatuur. Hij blijft blazen aan twee zijden.

Nu heb ik gehoord dat er kleppen kunnen vast zitten en dergelijken? Zelf dacht ik aan verstopte temperatuursensoren, maar waar zitten deze?

Ik hoor graag van jullie...

wcabro    2

Ik ben ook erg benieuwd naar iemand die hier meer ervaring mee heeft. Ik weet dat er kachtsystemen zijn die ingeleerd moeten worden na het leegreken van de accu. Ik heb overigens een 2002.5 type, die op stand 17.5 graden, warme lucht blijft blazen. op de LO stand worden de middenroosters koud. Ik heb ook weer gelezen dat koelwaterklep wel eens problemen kan geven. Hoe de juiste diagnose te stellen? Via JTIS ben ik niet echt wijzer geworden.

Groet wcabro

werkman    15

hallo,

lijkt toch echt op defecte waterklep zit rv bij stabilisatorrubber r midden.

waterklep heeft 3 aansluitingen [electrice] .

kan ook nog draadbreuk zijn.

mvr groet gj.werkman

wcabro    2

Hallo,

Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden. Vanaf model 2002 tot 2004 schijnt de bedrading en de afscherming tegen water van de stekkers achter de bumper nabij de rechterkoplamp slecht te zijn. Hier zitten ook de regeldraden van de Clima ECU naar waterklep. Als ik bij mij via de bumperopening t.h.v. het sleepoog kijk dan zie ik al twee afgerotte draden liggen. 30 april en 5 mei komen eraan, als het weer een beetje mee zit ga ik dit eens op mijn gemak herstellen, het is op een dag zoals vandaag geen pretje om te rijden, gelukkig een opendak dus dat koelt nog een beetje.

Kijk ook eens ophttp://www.jaguarforum.co.uk/viewtopic.php?f=16&t=31293

Groet wcabro

• 2 weeks later...
Moling    1

Gisteren de kabels gecontroleerd... zover ik kon zien waren alle kabels goed. Ik denk dus niet dat hier het probleem ligt.

Ik heb geen idee meer waar te zoeken. Het is zo vreemd dat links alleen warme lucht komt en rechts alleen koude. Hij komt dan ook niet op temperatuur. Mijn inziens wordt of de temperatuur verkeerd aangestuurd of komt de bestemde lucht niet op de juiste plaats.

Met zoeken kan ik helaas niets vinden. Ik heb een hele tijd terug iets gelezen van kleppen die vast gaat zitten en dat je deze met een schroefje erin draaien open kan zetten. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Dank en groet

Saint    0

Ik vermoed eerder dat je in de richting van de stappen motoren moet gaan zoeken die de kleppen bedienen.

Links en rechts van de verwarmingskast zitten verschillende van die motortjes.

Eerst zul je moeten uitzoeken over welke het precies gaat.

Wat je eventueel kunt doen is er eentje uitdraaien en kijken of het asje beweegt als je de temperatuur veranderd. Of je kunt de motortjes van kant veranderen.

Kleppen die komen vast te zitten denk ik niet, daar die verwarmingskasten meestal van Poly Propyleen gemaakt worden en de deuren van hetzelfde materiaal. Waar de asjes van de deuren draaien worden altijd ingevet...

De sensoren zitten normaal ergens achter de radio, maar dat is het volgens mij niet.

Het zal er een beetje vanaf hangen hoe makkelijk bereikbaar de motortjes zijn.

wcabro    2

Wat ik me afvraag, als je de kachel op low zet moet er volgens mij alleen koude lucht komen, dan op high, weer alleen warme lucht. Omdat de kachel, warmte toevoer regelt wordt via de beruchte dual water klep, kunnen de kleppen van de kachelunit bijna niet dit probleem veroorzaken.

Wat ik wel vaker gelezen heb is dat een van de temperatuursensoren in het interieur een verkeerde waarde geven waardoor de rechterzijde warm wordt omdat de rechtertemperatuur sensor te koud aangeeft. Op volledig high of low mag de interieursensor geen invloed meer hebben.

Groet wcabro :mrgreen:

Saint    0

Wcabro,

Ik denk nu even hardop...

Als de temp regeling enkel door het afsluiten van het warm water zougebeuren, zou het veel te lang duren eer er koude lucht uit de roosters zou komen.

Er moet volgens mij nog een andere manier zijn waarop de temp geregeld wordt.

Als je vb naar de huidige wagens kijkt, wordt het warm water niet afgesloten, maar enkel de lucht niet via de 'chauffage' geleid.

Anders probeer eens de 2 kabels van die waterkleppen te verwisselen.

Moling    1

update...

Afgelopen dagen even het e.e.a. uitgeprobeerd. Dat wil zeggen: automatisch temperatuur laten regelen, handmatig en de "LO" functie.

Bij de "LO" functie wordt de auto uiteindelijk goed koud. Bij de andere blijft het schommelen en wordt be ingestelde temperatuur niet gehaald. Vaak veel warmer. Het trapante is dat uit geen

wcabro    2
update...

Afgelopen dagen even het e.e.a. uitgeprobeerd. Dat wil zeggen: automatisch temperatuur laten regelen, handmatig en de "LO" functie.

Bij de "LO" functie wordt de auto uiteindelijk goed koud. Bij de andere blijft het schommelen en wordt be ingestelde temperatuur niet gehaald. Vaak veel warmer. Het trapante is dat uit geen

wcabro    2
Wcabro,

Ik denk nu even hardop...

Als de temp regeling enkel door het afsluiten van het warm water zougebeuren, zou het veel te lang duren eer er koude lucht uit de roosters zou komen.

Er moet volgens mij nog een andere manier zijn waarop de temp geregeld wordt.

Als je vb naar de huidige wagens kijkt, wordt het warm water niet afgesloten, maar enkel de lucht niet via de 'chauffage' geleid.

Anders probeer eens de 2 kabels van die waterkleppen te verwisselen.

Je hebt best een punt, maar die waterklep/regeling is er niet voor niets. Ik heb het idee dat voor de snelle afkoeling alleen de middenroosters directe koude lucht krijgen die via de verdamper gevoerd wordt. Uiteindelijk zal de waterklep er voor zorgen dat warmte langzaam uit de kachelradiator verdwijnt. Uiteindelijk is dit systeem ook goed in staat om een gescheiden temperatuur te bereiken.

Moderne auto's hebben vaak geen waterklep en regelen alleen de kleppen in het kachelhuis. Alleen bij de upper klasse waar ook de S-type toe behoort een waterregeling, zelfs bij de V8 een extra waterpomp om de vermoedelijk de kachel sneller warm te krijgen vanuit een koude start.

Groet wcabro

• 3 weeks later...
wj-theo    1

IK heb dit probleem ook bij mijn Jeep Grand Cherokee. Hierbij kan ik de verwarming appart uitlezen op fouten. Mijn probleem is dat een klep kapot is cq blijft hangen. Omdat bij deze auto het dashbord compleet gesloopt moet worden vervang ik preventief het stappenmotortje, het kan uiteraard ook zo zijn dat dit ook kapot is. Ik krijg aan de linker kant alleen koude lucht en rechts wel veel warmer. Heb deze winter vooral op stoelverwarming moeten rijden.

wcabro    2

Vandaag het was lekker weer, zeker in Amerfoort. Dus ideaal om de bumper te demonteren en de draadboom daarachter te repareren. Ik had verwacht een geoxideerde plek aan te treffen, maar dit bleek mee te vallen.

Een rotte stekker op de Dual Water Valve was de oorzaak in combinatie met een paar defect draden naar de hoofdkabelboom.

cimg0028h.jpg

De stekker heb ik kunnen herstellen met nieuwe stekkerpennen. De aansluitingen op de waterklep waren groen aangeslagen en zijn schoongemaakt, WD40, lucht een beetje schuren en de pennen iets torderen zorgde ervoor dat er weer contact was met de gerepareerde stekker. Dit was te meten met een ohm meter, je meet tussen de middelste aansluitingen en 1 of 3 ongeveer 16 ohm van de spoel. Aan de draadboom een afgerotten gele draag met 12 volt en twee stuur draden van de kachel/airco regeleenheid. Deze draden sturen naar massa om de klep te sluiten. Gelukkig voor mij was dit nog prima in orde en wordt de klep nu weer goed geregeld. Met de stand op low is het rijdende vrieskist. Het regelen naar warm gaat nu ook goed. Wat ik al vermoedde klopt de middenroosters worden direct koud als low gekozen wordt en een snelle afkoeling wenselijk is. de waterklep zorgt voor een perfecte afregeling van de temperatuur.

Helaas ging er ook iets mis, bij het weg halen van de expansietank, brak een aansluiting van de retour slag kapot die op een kunstofpijp zit waar ook de temperatuursensor in zit. Heb de aansluiting nu weer gelijmd, maar dat is geen blijvende oplossing. Sterker nog, ik vermoed dat daar al langer iets gelekt heeft aan de rode spetters en afzetting te zien.

Voor mij is hiermee het kachelprobleem opgelost, op het software probleem van het vastslaan van de unit op 23 graden, dat gebeurd af en toe, niets kan je dan bedienen. Er is een service bullitin van.

Groet wcabro biggrin.gif

• 1 month later...
Moling    1

Update...

Na een telefoontje met de Jaguar dealer, waas zijn advies de wagen aan de PC te hangen en te kijken wat het probleem kon veroorzaken. Zo gezegd, zo gedaan...

Maar helaas... geen foutmeldingen, niets. Alles functioneerde. De dealer verwacht dat het probleem zal zitten in de "verwarmingskleppen" of hoe dit mag heten. Volgens hem was dit het enige wat het nog kon zijn. Echter zou ik mijn auto dan een halve dag kwijt zijn en was het maar hopen dat de kleppen alleen opnieuw gesteld moeten worden of dat er onderdelen besteld moesten worden.

Nu wil ik dit wel laten doen, want zonder airco is op dit moment not done! Maar, gezien de kosten kan ik dit wellicht ook zelf doen. Iemand ervaring ermee of advies?

samcoupe    0

Hoi Moling,

Dit is nu mijn 3de Jag s-type, met de 2de 1999 kachelklep rubbers uitgedroogd. Als je handig bent lukt het je wel met een beetje geduld. Daarvoor had ik een BMW 7 serie met

• 1 month later...
Moling    1

Zodra je de klep binnen hebt:

Systeem leeg maken bij door simpel weg de kachel slangen los te koppelen waar dat kan. en waar dat niet kan zullen die slangen dmv een klik sluiting naar een ijzeren pijp gaat die dus naar de interieur gaat. Pasop dat je niet de rubberen ringen kwijt raakt tijdens het loskoppelen.

De klep zit met 3 rubbertje vast een een ijzeren L-vormige hoek die weer aan het chassis vast zit. Die moet ook los. Ik had het onder de auto los gemaakt.

Weer monteren, systeem vullen en systeem ontluchten.

Dit lijkt allemaal goed zelf te doen...

Kun je me simpel uitleggen waar dat ding zit, hoe ik eraan kom en een iets uitgebreidere uitleg geven?

Ik heb al eens gezocht in het (engelstalige) werkplaatshandboek, maar ik kan het niet vinden...

wcabro    2

Als je bij je ABS unit naar beneden kijkt zie je de klep zitten, er komen drie slangen op uit.

Groet wcabro

wcabro    2
Ik maak hopelijk vanavond fotos van. Lang leven de camera op je telefoon :)

Al gelukt met de foto('s)???

In de link zie je hoe het onderdeel eruit ziet. Een foto maken zal lastig worden omdat de klep onder een koelwaterslang zit. Vanuit de auto gezien zit de klep recghts onderaan de radiator.

http://www.britishparts.co.uk/.sc/ms/bdd/ee/1279/HEATER%20WATER%20VALVE

Groet wcabro

• 6 months later...
Moling    1

Het volgende...

Ik ben niet zo heel snel, maar inmiddels heb ik het verwachte defecte onderdeel binnen, dus een dezer dagen erop monteren en dan de airco opnieuw laten vullen. Hopelijk is het probleem dan eindelijk opgelost.

Maar nu... Sinds kort, als ik druk op de knop voor de exterieur temperatuur, geeft hij een rare waarde. Soms slechts enkele graden te hoog, soms 35 graden. Betekend dit dat een temperatuursensor defect is?