Ga naar inhoud
danny1

oliepeilstok word uit motor geblazen

Aanbevolen berichten

danny1    0

hallo ik heb een E-type 4.2 2+2 uit 1969 met het volgende probleem:

de oliepijlstok wordt uit het motorblok geblazen waardoor ik veel olie kwijt raak.

ik heb reeds de compressie druk gemeten en deze waren tussen de 9 en 10 bar.

carter ontluchting aan de voorzijde van de motor los gehaald en schoongemaakt en de leiding-

die naar de carburateurs gaat zijn ook open.

oliefilter gedemonteerd + filterhuis . de overdruk klep gecontroleerd.

klep speling gecontroleerd deze staan te strak volgens mij ?? inlaat 0.10 en uitlaat 0.15

is er iemand die nog een idee heeft wat het probleem kan zijn.

ik hoor graag van jullie .

m.v.g danny

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
jaguar38s    23

Hallo,

 

Als je oliepijlstok er wordt uigeblazen dan heb je veel te veel druk in je carter.

Dit lijkt er op dat je carter ontluchting verstopt is.

Deze zit vooraan op je cylinderkop.

Er zijn vele uitvoeringen hiervan, bij een XK zit er alleen aan slang op welke open is.

Bij latere motoren zoals de E-type gaat deze naar het luchtfilter.

Let er ook op dat er niet te veel olie in het carter zit.

Gezien de goede compressie lijkt me niet dat er lucht via de zuigerveren

in het carter terecht komt.

 

Success,

Groeten, Peter Jan Rusch

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547

Hij zegt in de openingspost dat hij de carterontluchting aan de voorzijde van de kop heeft schoongemaakt. Daar zit ook een filter/zeef, heb je die ook schoongemaakt? Heel vreemd probleem, als je de peilstok er uit haalt voel je hem daar dan uit blazen?

 

Als de compressie op de zes cylinders okay is en de carterontluchting is niet verstopt dan kan het niet gebeuren dat hij de peilstok er uit blaast, het is ook nog een behoorlijk stuk metaal dat je niet zomaar wegblaast. Het oliefilter heeft daar geen invloed op, teveel carterdruk moet het gevolg zijn van lekkage langs de zuigers, maar dan zal hij ook minder goed lopen en blauwe rook uitblazen plus bijbehorend oliegebruik. Teveel olie in het carter kan funest zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
danny1    0

hoi peterjan en han

bedankt voor jullie tips .

ik heb de motorolie afgetapt er zat 10 liter olie in het carter en volgens de pijlstok zat hij maar op

minium niveau . nieuwe olie gevuld 8.5 liter volgens het werkplaats boek.

blaast nu niet het pijlstok er meer uit. maar lekt er nog wel langs af.

de carter druk is nog steeds erg hoog . ik heb met een scoop in de cilinders gekeken en

hier zitten wel langs groeven in de cilinderwand en er zit ook geen honingraad structuur in.

ik denk zelf dat hij dan toch via de zuigers een hoge carterdruk krijgt.

of hebben jullie nog een ander idee.

ik hoor het wel .

groeten danny

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
JBOXJS    0

Diagnose stellen;

Met een aangepaste bougie met aangelaste lucht nippelaansluiting luchtdruk op de cilinder zetten,

dan hoor je snel genoeg of de lucht langs je zuiger komt, vervolgens via je carter naar de carterontluchting en of het peilstokbuisje er weer uit geblazen wordt.

 

Even op letten dat de motor geen onverwachtse slag maakt.

Zuiger in onderste stand zetten voordt je er luchtdruk op zet!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Jasper    0

Je klepspelig dient 0.30 te zijn dus heb je iig andere shims nodig.

zie topic: viewtopic.php?t=1143&highlight=

 

Druk in je carter heeft niets met je klepspeling te maken.

Eerder met verrotte zuigerveren.

Vreemd dat je dan wel compressie hebt van 9-10....

Probeer eens kruipolie door je bougiegaten, nachtje laten intrekken,

en dan starten (en de straat blij maken met een forse dot blauwe pluim....)

Kan een vastzittende of lekkende veer soms verhelpen.

 

succes,

 

Jasper

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547

Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
danny1    0

hoi

ik heb het carter er onderuit gehaald en deze zat helemaal vol met slughs.

dit allemaal schoon gemaakt en weer gemonteerd nu blaast hij niet meer de olie eruit.

ook gelijk de voorste krukas keering vervangen en carterpakking.

de motor zag er van binnen nog wel netjes uit.

dus het probleem is gelukkig opgelost .

iedergeval bedankt allemaal voor de tips .

mvg danny

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.

 

 

Volgens de manual (en de data plate in de auto): 0.004 inch voor de inlaatkleppen en 0.006 voor de uitlaatkleppen, dus 0,10 mm en 0,15.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547
Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.

 

 

Volgens de manual (en de data plate in de auto): 0.004 inch voor de inlaatkleppen en 0.006 voor de uitlaatkleppen, dus 0,10 mm en 0,15.

 

Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
dam allemaal garagisten ofwa???

of komt die kennis puur uit de hobby?

 

 

Nee, ik heb toevallig net de cylinderkop van mijn E-type in elkaar gezet met nieuwe kleppen en de hele reut ..........

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

 

Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.

 

Ach, beter te ruim dan te nauw. 'n Goeie ouwe monteur, van wie ik veel geleerd heb, zei altijd: je kunt ze beter horen dan ruiken. Dat ging trouwens over motorfietsen, toen.

 

De Nortonist

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Han    547

 

Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.

 

Ach, beter te ruim dan te nauw. 'n Goeie ouwe monteur, van wie ik veel geleerd heb, zei altijd: je kunt ze beter horen dan ruiken. Dat ging trouwens over motorfietsen, toen.

 

De Nortonist

 

Had jij een Norton? Man, wat heb ik een spijt dat ik hem ooit heb verkocht, een prachtige Dominator 99 van 1957, mooier dan nieuw, nog met het wideline featherbed frame. Is nu een klein vermogen waard.

 

En kleppen kunnen idd beter iets te ruim dan iets te krap staan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
haddock    473

Had jij een Norton?

 

 

Heb 'm nog, Han, 750 Commando, m'n snorfietsie. En 'n antieke Montesa trialfiets, met kenteken, ook erg leuk.

 

De verzamelaar

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Ranger    0

(Nog meer) off-topic; Volgens mij ken ik een Italiaan die de rechten van Montesa ooit gekocht heeft biggrin.gif

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Nee, ik heb toevallig net de cylinderkop van mijn E-type in elkaar gezet met nieuwe kleppen en de hele reut ..........

 

 

dam da moet tog lekker voelen !

ik zeg altyd auto's zyn als vrouwen

hoe meer en hoe beter je ze kent hoe meer plezier je eraan beleefd

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Nee, ik heb toevallig net de cylinderkop van mijn E-type in elkaar gezet met nieuwe kleppen en de hele reut ..........

 

 

dam da moet tog lekker voelen !

ik zeg altyd auto's zyn als vrouwen

hoe meer en hoe beter je ze kent hoe meer plezier je eraan beleefd

 

ik dacht dat je bedoelde koud en hard ........

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


×