bts Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Bijgaande een afbeelding van de XJ 13. Op dit moment staat er een bij Kolvenbach, echt het bekijken waard. Het is weliswaar een replica, maar dan ook helemaal exact identiek. Ontwikkelingskosten 1.300.000 gulden en gemaakt in Nederland, door (de naam kan ik hier niet noemen i.v.m. privecy ) Ben Kolverbach heeft de totale techniek gebouwd. Ben je in de buurt, stap eens binnen bij Kolvenbach. XJ 13 is de groene !!!!! mvg Ton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Ik heb een DVD gekregen waarop je de XJ13 kunt zien en horen rijden, maar ook een aantal andere Jaguar sport en racewagens als de C en D type, raceversies van de E type en de XK. Geen idee of deze DVD ook ergens te koop is. Dat geluid van de 13 is wel heel bruut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morse Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 De XJ 13 is echt een geweldige auto jammer dat er nooit mee geraced is tegen de tijd dat de wagen uit ontwikkeld was, was hij alweer verouderd. Maar een schiterende wagen met een V12 motor Ik dacht dat het gechrasde prototype nu weer gerstaureerd is door Jaguar en bij het thrust in het museum staat (voor een onschatbare waarde) vrgr Eric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phros Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Ik heb een DVD gekregen waarop je de XJ13 kunt zien en horen rijden, maar ook een aantal andere Jaguar sport en racewagens als de C en D type, raceversies van de E type en de XK. Geen idee of deze DVD ook ergens te koop is. Dat geluid van de 13 is wel heel bruut. Ik heb de wagen vorig jaar zien staan bij Kolvenbach, echt een prachtige wagen. Han kun je dat filmpje niet op het forum plaatsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Ik zou niet weten hoe dat moet en de DVD is iets van een klein uur, dus zo'n drie gigabite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinnie-XJR Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Een suggestie, uploaden op pirate Bay als torrent waarna alle leden hem hier kunnen downloaden. een Engelse groet aan allen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morse Posted February 22, 2009 Share Posted February 22, 2009 Tik XJ13 Jaguar in op youtube en er komen een paar filmpjes tevoorscijn mvrgr Eric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 Ook nog bij zo'n replicabouwer staan zeveren afgelopen Goodwood revival: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morse Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Nog een paar oude foto's van de orginele XJ 13 De eerste foto van het prototype van de eerste V12 blok bijna gewoon twee XK blokken aan elkaar monteerd. Deze andere foto laat zien hoe het eerste model met de hand vervaardigd werd let ook op de mallen in de hoek waar het plaatwerk mee opmaat werd gemaakt En de laatste foto van het wrak net na het ongeluk. vrgr Eric Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morse Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 tekening Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted March 21, 2010 Share Posted March 21, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 16, 2010 Share Posted October 16, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Harkema Posted October 16, 2010 Share Posted October 16, 2010 Heerlijk rauw geluid.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Waar plaats je nou een foto als deze? Hij staat bij Kolvenbach, de replica van de legendarische XJ13, zit ook een mooi verhaal aan vast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RHS Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 ......de replica van de legendarische XJ13, zit ook een mooi verhaal aan vast. Wij verblijven in blijde afwachting.... Robert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted November 5, 2011 Share Posted November 5, 2011 Voor het verhaal achter de XJ13 moet je naar Kolvenbach want ik weet niet of het helemaal waar is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Wie deze auto voor de eerst maal ziet zal niet meteen denken dat hij van Britse afkomst is. Toch draagt deze XJ13 een naamplaatje van een van de meest succesvolle merken tijdens de Le Mans-races van de jaren 50: Jaguar. De Britten verschenen voor een korte tijd niet op het Le Mans-toneel. Na de D-Type deden ze nog een poging met hun E-Type, maar dat model was niet opgewassen tegen de veel potentere Ferrari’s. Toch zag Jaguar in het begin van de jaren zestig hun kans om terug te keren met een sportwagen met een V12-motor. De auto zou compleet anders zijn de reguliere racewagens van weleer. Ingrediënten waren een in lengterichting geplaatste middenmotor, een gestroomlijnd design en een goed afgesteld onderstel om iedere bocht van Le Mans zonder problemen te kunnen nemen. De XJ13 ging naar huis met nul Le Mans-kilometers op de klok Experimenten Claude Bailey kreeg de opdracht om de V12 te ontwikkelen. In totaal werden zeven prototypes gebouwd van de motoren, waarvan twee werden vervaardigd volgens racespecificaties. Deze waren uitgevoerd met dubbele bovenliggende nokkenassen. De motoren waren gefabriceerd uit aluminium, met twee banken in een hoek van 60 graden met ieder zes cilinders. Er werden verschillende experimenten uitgevoerd, waaronder het op verschillende manieren afstellen van de carburateurs. Toch werd later gekozen voor een meer geavanceerd Lucas brandstofinjectiesysteem. Waarom? Simpel, de versie met carburateurs leverde 445 pk, terwijl de injectiemotoren liefst 500 paardenkrachten genereerden. Met een motorinhoud van in totaal vijf liter komt dat neer op 100 pk per liter, wat zeer uitzonderlijk was voor die tijd. De Jaguar werd begin 1967 ontmaagd Het ontwikkelen van de V12-motor is slechts een klein proces van het totale project. Tijdens de motorontwikkeling hield Malcolm Sayer zich bezig met het design van de nieuwe sportwagen. Sayer ontwierp eerder ook de C en D-Type racewagens uit de jaren vijftig en zestig. Deze bolide was een compleet nieuwe uitdaging. Malcolm kreeg de beschikking over een compleet team. De eerste opdracht was het maken van een nieuw monocoque chassis wat qua structuur vergelijkbaar was met die van de Lotus 25. Net als de motor, werd het chassis uit aluminium opgetrokken. Het duurde enige tijd totdat het project was voltooid. Bij chassisnummer 13 was het raak. Hij was af. In 1966 rolde er een racewagen naar buiten die met gebruik van lichtgewicht materialen voor het frame en krachtbron minder dan 1000 kilogram woog. In combinatie met het vermogen van 500 pk ging dit populair gezegd echt “als de brandweer”. Tijdens de opname van een publiciteitsvideo ging het gruwelijk mis Een auto is pas écht af als hij een naam heeft gekregen. Aangezien het nummer 13 was besloot de leiding de sportwagen met de naam XJ13 te dopen. Begin 1967 werd de Jaguar ontmaagd door voor de eerste keer het asfalt van een circuit te betreden. David Hobbs bestuurde de Jag op het MIRA-circuit en brak met gemak het baanrecord. Klaar voor Le Mans? Jazeker! Dood- en doodzone Tijdens de productie – die overigens compleet werd verzwegen, omdat de directie vond dat het misschien een negatieve invloed zou hebben op de verkoop van V6-motoren – was er echter het een en ander veranderd in de Le Mans-wereld. De regulering voor prototype racewagens werd in 1968 aangescherpt. Het motorvolume mocht bijvoorbeeld niet meer dan drie liter bedragen. Nog voordat de XJ13 zich kon bewijzen op het beroemde Le Mans-circuit, werd de auto afgekeurd. Na een periode van hard werken, ging de XJ13 naar huis met nul Le Mans-kilometers op de klok… Dood en doodzonde, want onder de motorkap lag een prachtig staaltje techniek, dat zelfs na het beruchte jaar van afkeuring werd afgestemd tot perfectie. Jaguar besloot de motor daarom in 1971 in productie te nemen voor de derde generatie E-Type, zij het met minder vermogen en een efficiënter (lees: acceptabeler) verbruik. Voor dit zogenaamde bijschaven van het verbruik van de 5,0 liter V12 werd overigens wel een slordige drie miljoen pond geïnvesteerd. In combinatie met het vermogen van 500 pk ging de XJ13 echt als de brandweer Later werd de auto ingezet voor een publiciteitsvideo. Tijdens de opname van de film ging het echter gruwelijk mis. Een van de banden explodeerde, waardoor de auto op het MIRA-circuit vrijwel compleet werd vernield. Ook één van de twee motoren – de betere van de twee – kon het verhaal niet meer navertellen door het zogeheten over-revving. Dit was zijn eerste publieke verschijning, niet erg succesvol te noemen. Gelukkig liet Jaguar de auto later dat jaar weer compleet opbouwen. Hierna fungeerde hij enkel nog als kijkobject tijdens evenementen, ook al kon er nog wel mee gereden worden, zij het met veel lagere snelheden. In dat ene ‘kijkmodel’ hing namelijk de tweede twaalfcilinder met minder vermogen en andere techniek. Het ware potentieel Het trieste verhaal van de XJ13 is hiermee nog niet ten einde, want enkele jaren later werd de carter van die laatst overgebleven motor vernield door een te hoge stoepdrempel. Op dat moment werd de Jaguar een museumstuk. De ‘betere’ 500 pk sterke krachtbron werd opnieuw gebouwd, de carrosserie werd opnieuw in de lak gezet en het chassis werd gerepareerd. Momenteel verblijft de XJ13 in het Jaguar Daimler Heritage Museum in Engeland en ziet hij alleen het buitenlicht bij speciale gelegenheden (zoals Goodwood). Ondanks het wat ongelukkige begin van deze Jaguar hebben we op deze manier nog wel het geluk om deze sportwagen in het echt te mogen bewonderen. Toch zullen de mensen nooit het ware potentieel van de Jaguar XJ13 leren kennen… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Wat een geweldig en compleet verhaal, bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pim van der schaaf Posted November 6, 2011 Share Posted November 6, 2011 Volgens Ben K moet je bij vol accelereren de pookknop vasthouden, anders kom je er door de G-krachten niet meer bij om op te schakelen ...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 16, 2016 Share Posted August 16, 2016 The only one, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Jaguar XJ13 Recreation gaat onder de hamer Voor Nederlanders is het bekendste Le Mans-avontuur van Jaguar dat met de XJR-9 van Jan Lammers. In 1988 won de Nederlander met zijn teamgenoten de 24-uurs race. Deze Jaguar XJ13 ken je wellicht niet. Misschien ook wel omdat deze Le Mans-racer nooit daadwerkelijk aan de startlijn verscheen. In 1965 ontwikkelde Jaguar zijn eerste raceauto met een middenmotor om mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. De prachtige 5,0-liter V12 stuurde al zijn vermogen naar de brede achterwielen. De Jaguar XJ13 haalde het Circuit de la Sarthe nooit. Hij werd in de opslag geparkeerd en slechts één keer naar buiten gehaald in 1971 als promotie voor de nieuwe E-type met V12. DE CRASH VAN DE ENIGE JAGUAR XJ13 Bij dat promotie-evenement ging het mis. Een achterband was lek en de Jaguar XJ13 sloeg over de kop, waarbij de auto bijna afgeschreven werd. Norman Dewis, de coureur, raakte gelukkig niet gewond. De coureur overleed helaas afgelopen weekend op de respectabele leeftijd van 98 jaar. Jaguar lapte de auto op en besloot hem in het Heritage Motor Museum in Gaydon te plaatsen, waar hij al stilstaand een stuk veiliger is. De echte XJ13 bezitten is dus haast onmogelijk. Het Nieuw-Zeelandse Tempero Coach & Motor Co. was zo stapelverliefd op de XJ13 dat ze zeven replica’s bouwden met de bouwtekeningen van het origineel. Dit is daar een van. Onder het koetswerk zit een aluminium monocoque en de meeste onderdelen, zoals de ophanging en het stuurhuis, komen uit de schappen van Jaguar. Achterin ligt een 5,3-liter V12 uit de Jaguar E-type en schakelen doe je via een ZF-bak met vijf versnellingen. Kijk even naar die goddelijke kelken die boven de twaalfcilinder uitsteken. Hoe kun je hier niet hebberig van worden? Veilinghuis RM Sotheby’s geeft geen richtprijs, wat betekent dat je waarschijnlijk eerst je nier op de zwarte markt zult moeten aanbieden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gijzzy Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 Klopt het dan als ik zeg dat deze XJ220 één van de originele V12 motor heeft van de XJ13? Voor zover ik weet zijn er maar twee motoren gebouwd met dubbele nokkenassen en als ik dit topic lees waren die voor de XJ13. Of zie ik iets verkeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 8, 2019 Share Posted July 8, 2019 In de XJ220 lag volgens mij de door TWR V12 aangepaste 7.0 liter van de Silk Cut XJR-9 , waar ze er nog vijf van hadden. Terug gebracht naar 6.2 liter in de XJ220. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 23, 2020 Share Posted September 23, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.