Jump to content

Recommended Posts

bts    0

Bijgaande een afbeelding van de XJ 13. Op dit moment staat er een bij Kolvenbach, echt het bekijken waard. Het is weliswaar een replica, maar dan ook helemaal exact identiek. Ontwikkelingskosten 1.300.000 gulden en gemaakt in Nederland, door (de naam kan ik hier niet noemen i.v.m. privecy ) Ben Kolverbach heeft de totale techniek gebouwd.

 

Ben je in de buurt, stap eens binnen bij Kolvenbach. XJ 13 is de groene !!!!!

 

post-1464-131049937271_thumb.jpg

 

mvg Ton

Share this post


Link to post
Share on other sites
Han    555

Ik heb een DVD gekregen waarop je de XJ13 kunt zien en horen rijden, maar ook een aantal andere Jaguar sport en racewagens als de C en D type, raceversies van de E type en de XK. Geen idee of deze DVD ook ergens te koop is.

 

Dat geluid van de 13 is wel heel bruut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
morse    2

De XJ 13 is echt een geweldige auto jammer dat er nooit mee geraced is tegen de

tijd dat de wagen uit ontwikkeld was, was hij alweer verouderd.

Maar een schiterende wagen met een V12 motor

Ik dacht dat het gechrasde prototype nu weer gerstaureerd is door Jaguar en bij het thrust in

het museum staat (voor een onschatbare waarde)

 

vrgr Eric

Share this post


Link to post
Share on other sites
phros    0
Ik heb een DVD gekregen waarop je de XJ13 kunt zien en horen rijden, maar ook een aantal andere Jaguar sport en racewagens als de C en D type, raceversies van de E type en de XK. Geen idee of deze DVD ook ergens te koop is.

 

Dat geluid van de 13 is wel heel bruut.

 

Ik heb de wagen vorig jaar zien staan bij Kolvenbach, echt een prachtige wagen. Han kun je dat filmpje niet op het forum plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
morse    2

Nog een paar oude foto's van de orginele XJ 13

 

De eerste foto van het prototype van de eerste V12 blok bijna gewoon twee XK blokken

aan elkaar monteerd.

 

Deze andere foto laat zien hoe het eerste model met de hand vervaardigd werd let ook

op de mallen in de hoek waar het plaatwerk mee opmaat werd gemaakt

 

En de laatste foto van het wrak net na het ongeluk.

vrgr Eric

 

post-2640-131049938747_thumb.jpg post-2640-131049938757_thumb.jpg post-2640-131049938775_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...
Han    555

post-885-0-70977400-1320510093_thumb.png

 

Waar plaats je nou een foto als deze? Hij staat bij Kolvenbach, de replica van de legendarische XJ13, zit ook een mooi verhaal aan vast.

 

post-885-0-93820400-1320510103_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
RHS    49

 

......de replica van de legendarische XJ13, zit ook een mooi verhaal aan vast.

 

Wij verblijven in blijde afwachting....

 

Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1253

post-885-0-13557400-1320593905_thumb.jpg

 

Wie deze auto voor de eerst maal ziet zal niet meteen denken dat hij van Britse afkomst is. Toch draagt deze XJ13 een naamplaatje van een van de meest succesvolle merken tijdens de Le Mans-races van de jaren 50: Jaguar.

De Britten verschenen voor een korte tijd niet op het Le Mans-toneel. Na de D-Type deden ze nog een poging met hun E-Type, maar dat model was niet opgewassen tegen de veel potentere Ferrari’s. Toch zag Jaguar in het begin van de jaren zestig hun kans om terug te keren met een sportwagen met een V12-motor. De auto zou compleet anders zijn de reguliere racewagens van weleer. Ingrediënten waren een in lengterichting geplaatste middenmotor, een gestroomlijnd design en een goed afgesteld onderstel om iedere bocht van Le Mans zonder problemen te kunnen nemen.

 

De XJ13 ging naar huis met nul Le Mans-kilometers op de klok

 

Experimenten

Claude Bailey kreeg de opdracht om de V12 te ontwikkelen. In totaal werden zeven prototypes gebouwd van de motoren, waarvan twee werden vervaardigd volgens racespecificaties. Deze waren uitgevoerd met dubbele bovenliggende nokkenassen. De motoren waren gefabriceerd uit aluminium, met twee banken in een hoek van 60 graden met ieder zes cilinders. Er werden verschillende experimenten uitgevoerd, waaronder het op verschillende manieren afstellen van de carburateurs. Toch werd later gekozen voor een meer geavanceerd Lucas brandstofinjectiesysteem. Waarom? Simpel, de versie met carburateurs leverde 445 pk, terwijl de injectiemotoren liefst 500 paardenkrachten genereerden. Met een motorinhoud van in totaal vijf liter komt dat neer op 100 pk per liter, wat zeer uitzonderlijk was voor die tijd.

 

De Jaguar werd begin 1967 ontmaagd

 

 

post-885-0-74910000-1320593929_thumb.jpg

 

Het ontwikkelen van de V12-motor is slechts een klein proces van het totale project. Tijdens de motorontwikkeling hield Malcolm Sayer zich bezig met het design van de nieuwe sportwagen. Sayer ontwierp eerder ook de C en D-Type racewagens uit de jaren vijftig en zestig. Deze bolide was een compleet nieuwe uitdaging. Malcolm kreeg de beschikking over een compleet team. De eerste opdracht was het maken van een nieuw monocoque chassis wat qua structuur vergelijkbaar was met die van de Lotus 25. Net als de motor, werd het chassis uit aluminium opgetrokken. Het duurde enige tijd totdat het project was voltooid. Bij chassisnummer 13 was het raak. Hij was af. In 1966 rolde er een racewagen naar buiten die met gebruik van lichtgewicht materialen voor het frame en krachtbron minder dan 1000 kilogram woog. In combinatie met het vermogen van 500 pk ging dit populair gezegd echt “als de brandweer”.

 

Tijdens de opname van een publiciteitsvideo ging het gruwelijk mis

 

Een auto is pas écht af als hij een naam heeft gekregen. Aangezien het nummer 13 was besloot de leiding de sportwagen met de naam XJ13 te dopen. Begin 1967 werd de Jaguar ontmaagd door voor de eerste keer het asfalt van een circuit te betreden. David Hobbs bestuurde de Jag op het MIRA-circuit en brak met gemak het baanrecord. Klaar voor Le Mans? Jazeker!

 

Dood- en doodzone

Tijdens de productie – die overigens compleet werd verzwegen, omdat de directie vond dat het misschien een negatieve invloed zou hebben op de verkoop van V6-motoren – was er echter het een en ander veranderd in de Le Mans-wereld. De regulering voor prototype racewagens werd in 1968 aangescherpt. Het motorvolume mocht bijvoorbeeld niet meer dan drie liter bedragen. Nog voordat de XJ13 zich kon bewijzen op het beroemde Le Mans-circuit, werd de auto afgekeurd. Na een periode van hard werken, ging de XJ13 naar huis met nul Le Mans-kilometers op de klok… Dood en doodzonde, want onder de motorkap lag een prachtig staaltje techniek, dat zelfs na het beruchte jaar van afkeuring werd afgestemd tot perfectie. Jaguar besloot de motor daarom in 1971 in productie te nemen voor de derde generatie E-Type, zij het met minder vermogen en een efficiënter (lees: acceptabeler) verbruik. Voor dit zogenaamde bijschaven van het verbruik van de 5,0 liter V12 werd overigens wel een slordige drie miljoen pond geïnvesteerd.

 

In combinatie met het vermogen van 500 pk ging de XJ13 echt als de brandweer

 

Later werd de auto ingezet voor een publiciteitsvideo. Tijdens de opname van de film ging het echter gruwelijk mis. Een van de banden explodeerde, waardoor de auto op het MIRA-circuit vrijwel compleet werd vernield. Ook één van de twee motoren – de betere van de twee – kon het verhaal niet meer navertellen door het zogeheten over-revving. Dit was zijn eerste publieke verschijning, niet erg succesvol te noemen. Gelukkig liet Jaguar de auto later dat jaar weer compleet opbouwen. Hierna fungeerde hij enkel nog als kijkobject tijdens evenementen, ook al kon er nog wel mee gereden worden, zij het met veel lagere snelheden. In dat ene ‘kijkmodel’ hing namelijk de tweede twaalfcilinder met minder vermogen en andere techniek.

 

post-885-0-66145900-1320593921_thumb.jpg post-885-0-98561600-1320593939_thumb.jpg post-885-0-09466000-1320593953_thumb.jpg

 

Het ware potentieel

Het trieste verhaal van de XJ13 is hiermee nog niet ten einde, want enkele jaren later werd de carter van die laatst overgebleven motor vernield door een te hoge stoepdrempel. Op dat moment werd de Jaguar een museumstuk. De ‘betere’ 500 pk sterke krachtbron werd opnieuw gebouwd, de carrosserie werd opnieuw in de lak gezet en het chassis werd gerepareerd. Momenteel verblijft de XJ13 in het Jaguar Daimler Heritage Museum in Engeland en ziet hij alleen het buitenlicht bij speciale gelegenheden (zoals Goodwood). Ondanks het wat ongelukkige begin van deze Jaguar hebben we op deze manier nog wel het geluk om deze sportwagen in het echt te mogen bewonderen. Toch zullen de mensen nooit het ware potentieel van de Jaguar XJ13 leren kennen…

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...
  • 3 years later...
  • 2 years later...
keesh    1253

Jaguar XJ13 Recreation gaat onder de hamer

jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-11-e1560259318385.thumb.jpg.c5d43be9f1f8825096bdf29c2df66a72.jpg  jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-9.thumb.jpg.3f1d776a901b610a99c5d00fc7377777.jpg jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-8.thumb.jpg.b8eafd6124c6c387db984c0c822c98c7.jpg jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-7-e1560259362947.thumb.jpg.c0f03e8fb7b35413ccfc47555fd86c5a.jpg 

 

Voor Nederlanders is het bekendste Le Mans-avontuur van Jaguar dat met de XJR-9 van Jan Lammers. In 1988 won de Nederlander met zijn teamgenoten de 24-uurs race. Deze Jaguar XJ13 ken je wellicht niet. Misschien ook wel omdat deze Le Mans-racer nooit daadwerkelijk aan de startlijn verscheen.

In 1965 ontwikkelde Jaguar zijn eerste raceauto met een middenmotor om mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. De prachtige 5,0-liter V12 stuurde al zijn vermogen naar de brede achterwielen. De Jaguar XJ13 haalde het Circuit de la Sarthe nooit. Hij werd in de opslag geparkeerd en slechts één keer naar buiten gehaald in 1971 als promotie voor de nieuwe E-type met V12.

jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-6.thumb.jpg.d13c85266d79f6049bce1d24d9fc60e5.jpg jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-5.thumb.jpg.24cc098694a454ee7300012739a4edac.jpg jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-4.thumb.jpg.d0961dbb8086ef89a7e2d41f814b124e.jpg

 

DE CRASH VAN DE ENIGE JAGUAR XJ13

Bij dat promotie-evenement ging het mis. Een achterband was lek en de Jaguar XJ13 sloeg over de kop, waarbij de auto bijna afgeschreven werd. Norman Dewis, de coureur, raakte gelukkig niet gewond. De coureur overleed helaas afgelopen weekend op de respectabele leeftijd van 98 jaar. Jaguar lapte de auto op en besloot hem in het Heritage Motor Museum in Gaydon te plaatsen, waar hij al stilstaand een stuk veiliger is. De echte XJ13 bezitten is dus haast onmogelijk.

Het Nieuw-Zeelandse Tempero Coach & Motor Co. was zo stapelverliefd op de XJ13 dat ze zeven replica’s bouwden met de bouwtekeningen van het origineel. Dit is daar een van. Onder het koetswerk zit een aluminium monocoque en de meeste onderdelen, zoals de ophanging en het stuurhuis, komen uit de schappen van Jaguar.

Achterin ligt een 5,3-liter V12 uit de Jaguar E-type en schakelen doe je via een ZF-bak met vijf versnellingen. Kijk even naar die goddelijke kelken die boven de twaalfcilinder uitsteken.

jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-2.thumb.jpg.adeb40a6b0e46f1dfcb0567a4dd4cb28.jpg  jaguar-xj13-recreation-tempero-1966-3.thumb.jpg.5a1892f37b7616d9e7b0e973f1a6c65d.jpg

 

Hoe kun je hier niet hebberig van worden? Veilinghuis RM Sotheby’s geeft geen richtprijs, wat betekent dat je waarschijnlijk eerst je nier op de zwarte markt zult moeten aanbieden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gijzzy    10


Klopt het dan als ik zeg dat deze XJ220 één van de originele V12 motor heeft van de XJ13? Voor zover ik weet zijn er maar twee motoren gebouwd met dubbele nokkenassen en als ik dit topic lees waren die voor de XJ13. Of zie ik iets verkeerd?

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    1253

In de XJ220 lag volgens mij de door TWR V12 aangepaste 7.0 liter van de Silk Cut XJR-9  ,  waar ze er nog vijf van hadden. Terug gebracht naar 6.2 liter in de XJ220.

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...