Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaguar Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Beste Jaguar liefhebbers,

Hierbij een 'waarschuwing' ter informatie als u overweegt uw dierbare auto voor onderhoud of reparatie naar Exco Auto's in Veldhoven (NB) te brengen.

Het uurtarief aldaar bedraag in totaal € 151,-- per uur. Dat is echt buiten alle proporties.

Daarnaast zijn zij heel ruim in het 'schrijven van uren', dus bespreek heel duidelijk vooraf wat zij gaan doen en in welk tijdsbestek.

Neem in ieder geval je je portemonnee dus maar mee.

De onderdelen prijzen liegen er ook niet om. Een gebruikt onderdeel voor uw klassieke Jaguar of Daimler gaat zo 3 tot 5 keer over de kop van de reguliere marktprijs.

Al zijn de monteurs nog zo goed, zo is het niet zoals het moet.

Beste groet,

Jaap H. Sanders

voormalig directeur Kroymans Hilversum

• Replies 32
  • Views 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ik denk dat dit juist de kracht van dit forum is, positieve en negatieve ervaringen delen. Een bedrijf wat absurde prijzen rekent kan nog steeds een uitstekende service verlenen. De prijs is niet alle

• Exco is sponsor van het JDCH, moet natuurlijk wel terug verdiend worden🤣😉

• Elke ondernemer is vrij om te rekenen voor zijn onderdelen, uurtarief en arbeidstijd wat hij denkt dat goed en verantwoord is. Als dat iemand te veel vind is dat zijn bevinding en voor een ander is he

Posted Images

Zo da's aan de prijs. Ben ik ff blij met G&G in Heinkenszand en Postema in Den Oever.

14 minuten geleden, robertvl zei:

Zo da's aan de prijs.

Exco is sponsor van het JDCH, moet natuurlijk wel terug verdiend worden🤣😉

• 2 weeks later...

Prijzen zijn inderdaad absurd daar, jammer.

ik mis in dit verhaal, en in het verhaal over het probleem wat je had, toch wat er aan communicatie geweest is. Je hebt voor mij niet helder gemaakt wat je wel of niet verteld hebt, en wat de reactie was van Exco. Waarom hebben ze zoveel tijd nodig gehad bijvoorbeeld? Je zult daar vast een gesprek over gehad hebben, voordat je zomaar een hoge rekening aftikt.

Het is erg makkelijk om iemand aan de schandpaal te nagelen, maar het zou denk ik eerlijker zijn om het verhaal dan ook beter uit de doeken te doen. In ik zou van het forum ook verwachten dat er iets van hoor/wederhoor vereist zou zijn, voordat je dit toelaat. Een ondernemer kapot maken is zo gedaan.

Ik heb niets voor of tegen Exco, woon een heeeel eind bij ze vandaan.

3 minuten geleden, Lana zei:

En ik zou van het forum ook verwachten dat er iets van hoor/wederhoor vereist zou zijn, voordat je dit toelaat.

Elke ondernemer is vrij om te rekenen voor zijn onderdelen, uurtarief en arbeidstijd wat hij denkt dat goed en verantwoord is. Als dat iemand te veel vind is dat zijn bevinding en voor een ander is het misschien niet duur.

Ik vind dit niet iemand aan de schandpaal nagelen. De prijzen van onderdelen staan vermeld op de site en openbaar.

'wij zullen deze negatief getinte berichten zo snel mogelijk verwijderen'

Aldus het Jaguar forum.

Er is lang geleden onderzoek gedaan door de ANWB en toen al bleek dat meer dan driekwart van de garagebedrijven de boel belazerd, dus het is niks nieuws.

Mijn eigen ervaringen met een merkdealer, waar ik al zo'n 20 jaar klant was, zijn ook verre van positief en toen hij mij teveel wilde rekenen voor een paar onderdelen, 96 euro voor iets dat online geen 20 euro kost bijvoorbeeld, was ik daar voor het laatst. Ik wil niet spreken van oplichting en van mij mag elke ondernemer winst maken, maar het moet wel redelijk en gezellig blijven.

Nu ga ik naar een garage bedrijf in de buurt, doen alleen reparaties en keuringen, twee hardwerkende eigenaren die de boel niet belazeren en zo hoort het ook.

Mijn zoon heeft een Renault Captur en ging voor de APK naar de dealer en die vond dat de remblokken voor moesten worden vervangen en aldus gebeurde. Kosten 640 euro.

Een setje blokken voor de Captur kost in de 30 euro en een goede monteur is binnen een half uur ermee klaar.

Het probleem is dat de meeste automobilisten geen gram verstand hebben van de techniek en dus kun je ze alles wijsmaken.

Ik zag gisteren een artikel op het www over het vervangen van de distributiesnaar. Dat kost gemiddeld tussen de 350 en 1200 euro.

Dat doe ik zelf, vorig jaar bij de Mazda, snaar, aandrukrollen en waterpomp vervangen, totale kosten geen 100 euro.

Afgelopen zomer de d snaar van mijn zoon zij Megane Coupe serie 1 vervangen, lastig klusje met mijn kolenschoppen, maar de kosten waren geen 20 euro.

Ik ben monteur (geen automonteur) en op een na brengen al m’n collega’s hun auto “gewoon” weg. Ik begrijp dat niet. Kijk als je accountant bent of personeelschef. Maar monteur…

4 uren geleden, Lana zei:

'wij zullen deze negatief getinte berichten zo snel mogelijk verwijderen'

Aldus het Jaguar forum.

🤔Aldus Lana, maar die gaat daar niet over😉

2 hours ago, Han said:

Een setje blokken voor de Captur kost in de 30 euro en een goede monteur is binnen een half uur ermee klaar.

Het probleem is dat de meeste automobilisten geen gram verstand hebben van de techniek en dus kun je ze alles wijsmaken.

Samen met zoon z'n Panda de gehele beurt gegeven. Distributie komt nog. Heeft OBD2. Ziet garage alleen bij de APK.
Zo ging het vroeger ook bij alle karretjes die ik had... vorig jaar nog heel de vering onder de Puma uit gehaald.
Motorbl;ok trek ik ook zo uit elkaar.. o ja gaat ook weer in elkaar he. En dan doet ie het ook nog (LOL).
Probleem van de Jaggg S-type is dat ie teveel elektronische zooi heeft, maar anders...

O ja en ik word een beetje krakkemikkig, maar verder: als je het ZELF doet weet je tenminste dat het GOED is gedaan.
Als je een goeie garage hebt... ja dan ook... wat je betaalt, dat is aan jezelf om te bepalen of het 'worth it' is.

Maar ik had eens een collega die klaagde over de prijs van 4 bougies... van z'n diesel... dus... ehh...

1 uur terug, Pizzaman zei:

Samen met zoon z'n Panda de gehele beurt gegeven. Distributie komt nog. Heeft OBD2. Ziet garage alleen bij de APK.
Zo ging het vroeger ook bij alle karretjes die ik had... vorig jaar nog heel de vering onder de Puma uit gehaald.
Motorbl;ok trek ik ook zo uit elkaar.. o ja gaat ook weer in elkaar he. En dan doet ie het ook nog (LOL).
Probleem van de Jaggg S-type is dat ie teveel elektronische zooi heeft, maar anders...

O ja en ik word een beetje krakkemikkig, maar verder: als je het ZELF doet weet je tenminste dat het GOED is gedaan.
Als je een goeie garage hebt... ja dan ook... wat je betaalt, dat is aan jezelf om te bepalen of het 'worth it' is.

Maar ik had eens een collega die klaagde over de prijs van 4 bougies... van z'n diesel... dus... ehh...

image.png

17 minutes ago, BartB said:

image.png

Nee die waren het niet... hij kreeg er ook 4 bougiekables bij en contactpuntjes.
Nadat ie boos opbelde kreeg ie het ook gecrediteerd... de pisvlek in m'n onderbroek van de lach ging er bij het wassen weer uit.

2 hours ago, keesh said:

🤔Aldus Lana, maar die gaat daar niet over😉

Nee, aldus het Jaguar forum. Ik quote letterlijk uit deze post: https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/261-zwartmaken-laster-en-smaad/

Ik vind het gewoon niet chique, maar ik merk dat daar geen begrip voor is.

11 minutes ago, Lana said:

Nee, aldus het Jaguar forum. Ik quote letterlijk uit deze post: https://www.jaguarforum.nl/forum/topic/261-zwartmaken-laster-en-smaad/

Maar je quote niet de hele zin:

Het openbaar zwart maken van een bedrijf is hier dus niet toegestaan en wij zullen deze negatief getinte berichten zo snel mogelijk verwijderen.

Ik vind het delen van een slechte ervaring niet 'zwart maken'. En het is zeker geen laster of smaad, waar het artikel waar je naar verwijst kennelijk over gaat.

Op 11/29/2025 om 12:37 AM, XJape zei:

Beste Jaguar liefhebbers,

Hierbij een 'waarschuwing' ter informatie als u overweegt uw dierbare auto voor onderhoud of reparatie naar Exco Auto's in Veldhoven (NB) te brengen.

Het uurtarief aldaar bedraag in totaal € 151,-- per uur. Dat is echt buiten alle proporties.

Daarnaast zijn zij heel ruim in het 'schrijven van uren', dus bespreek heel duidelijk vooraf wat zij gaan doen en in welk tijdsbestek.

Neem in ieder geval je je portemonnee dus maar mee.

De onderdelen prijzen liegen er ook niet om. Een gebruikt onderdeel voor uw klassieke Jaguar of Daimler gaat zo 3 tot 5 keer over de kop van de reguliere marktprijs.

Al zijn de monteurs nog zo goed, zo is het niet zoals het moet.

Beste groet,

Jaap H. Sanders

voormalig directeur Kroymans Hilversum

Bedankt voor de waarschuwing.

Op 12/11/2025 om 10:26 PM, Lana zei:

Zit je in de overgang?

Het is niet chique inderdaad.

Aan de andere kant kan Exco gewoon reageren natuurlijk, ze zijn hier bekend.

Ik heb vooral moeite met dit soort woekerprijzen.

Kleine 1000 euro voor een gebruikte koplamp.

Dat is acteren op schaarste, zakelijk gezien slim en dat mag.

Maar ook niet zo chique 😀.

Mensen die dit soort items zoeken proberen hun Jag op de weg te houden, zijn liefhebbers.

En door dit soort prijzen lukt dit steeds minder goed waardoor Jags uit het straatbeeld verdwijnen.

Dat zou Exco nou ook weer niet moeten willen.

Screenshot_20251215_202439_Chrome.jpg

🫢 €2100 voor een complete achterbumper, maar wel zonder de mistlampen....

Schermafbeelding 2025-09-02 093559.jpg

Wel lastig hoor, he beoordelen op prijzen.

Als je kijkt wat een garagebedrijf dat alle regels volgt voor kosten heeft dan is dat echt niet gering. (kijk maar naar alle mooie spullen en tools we hebben gezien op de TD bij G&G, die moeten betaald en terug verdiend worden)

Het grootste deel van een uurtarief weet ik uit eigen ervaring, zijn niet de personeelskosten maar alles er omheen. Wanneer een bedrijf dan niet heel efficiënt om kan gaan met de te maken en berekenen uren dan gaat het tarief omhoog.

In mijn beleving is dan wel de kwaliteit heel erg belangrijk want als er voor zo'n tarief nogsteeds geprutst wordt en afspraken worden niet nagekomen dan is er wel serieus iets te klagen.

Aan de andere kant wordt er vermeld dat het goed is om je portemonee mee te nemen en goede afspraken te maken: das altijd een goed idee -)

En Stenger Almelo is nog erger.

Maar al wat ze tellen staat het je natuurlijk vrij, lees verstandig, om vooraf te vragen wat de uurtarieven zijn maar nog verstandiger vooraf een raming van de kosten te vragen. En bij afwijkingen contact op te nemen.

Ik kom vaak bij dealers in verband met leaseauto en veel kilometers per jaar en heb al meerdere merken gereden. In alle gevallen zie je het zelfde gebeuren. Het merk eist bij het geven van het dealerschap een bepaalde uitstraling en de showroom wordt voorgeschreven. Tevens zijn ze in veel gevallen verplicht al het merkgerelateerde onderhoud uit te voeren wat aangeboden wordt.

Wat resulteert in een grote behoefte aan monteurs die veelal moeilijk of niet te vinden zijn met helaas bijbehorende problemen zoals je die vaak hoort over onderhoud bij de verschillende dealers.

Dit alles resulteert ook in een hoge overhead en die moet toch betaald worden. En dit terwijl het steeds lastiger is om kwaliteit te bieden.

Ik heb ook diverse bijzondere situaties mee gemaakt bij de dealers waaronder een Mazda die in ieder geval de laatste 3 beurten aantoonbaar niet eens in de werkplaats geweest is, was toch maar dik 80.000km zonder onderhoud. Het zou je privé auto maar zijn.

Mede door alle vereisten en bijbehorende problemen wordt het verschil tussen een dealer en een kleiner garagebedrijf zoals G&G waar de overhead relatief klein is en er organisatorisch en werktechnisch een grote last op de schouders van de eigenaren ligt steeds groter. Het is ook niet voor niets dat het aantal garagebedrijven die nog dealer (willen) zijn steeds kleiner wordt.

9 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Het merk eist bij het geven van het dealerschap een bepaalde uitstraling en de showroom wordt voorgeschreven.

Maar dat merkgebonden is er ook wel een beetje af als je naar van Mossel, Louwman, Broekhuis, Amegazo en vele anderen kijkt. Dan kan je weinig meer als particulier, dan ben je maar een klein nummertje.

Precies door meerdere oorzaken komen de dealerschappen meer en meer bij een paar grote partijen terecht. En daar zitten maar weinig mensen die een stapje extra voor je zetten. En ben je inderdaad maar een heel klein nummertje.

Maar gelukkig mag in Nederland iedereen nog altijd zelf kiezen naar welke garage je gaat.