Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaguar Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gezocht: een late XJ40 4.0 of een X300 4.0!

Featured Replies

2 uren geleden, Djurre1980 zei:

Maar ik weet niet of A ze met rood (meegekleurd) geleverd zijn B ze op een Majestic horen en C ze uberhaupt op een XJ40 geleverd zijn.

Ja, ja en ja.

De rode infill-versies zaten op de vroege  Noord-Amerikaanse Majestics, evenals op de “Collection Rouge”-uitvoering van de XJ-S, die ook alleen aan die kant van de Atlantische Oceaan leverbaar was.

Lattices waren leverbaar voor zowel XJ40/81 als XJ-S, in 15 en 16”.

De zestienduims versies zijn relatief zeldzaam, een nette set verwisselt in UK niet voor minder dan 1500 pond van eigenaar.

1 uur geleden, Djurre1980 zei:

Dus een Majestic werd geleverd met gewone Daimler velgen en die ubergeile (excuus) doppen?

Noord-Amerikaanse Majestic: Lattices voor de vroege versies; Roulettes voor de latere jaren, zoals te zien op de foto van @keesh.

Die chroom wieldoppen waren beschikbaar voor LWB Majestics, Insignia’s en lijkwagens (zo uit het hoofd: conversies door Wilcox, Eagle).

Maar dat betekent niet dat ze dus ook allemaal die chroom doppen hadden: er zijn Majestics af fabriek met bijvoorbeeld Kiwi- en Radialwielen geleverd, ook mijn ex-DD6 Insignia was met Radials geleverd.
Bij lijkwagens waren de specs vaak erg basaal: tweed interieurs, stalen wielen met plastic wieldoppen.

• Replies 702
  • Views 69.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hij gaat eerst op transport naar G&G, aankoopkeuring en apk. Afgelopen zaterdag wezen kijken en betalen, supergaaf maar wel werk.

• Foto’s onderkant gevraagd en gekregen, ongezien aangeschaft.   deblijearmoetzaaiert    

• Wie een goede heeft doet hem nooit meer weg, onderhoud en klaar.

Posted Images

Een fraai exemplaar van de 91/92 USA Majestic laatst verkocht op BAT:

https://bringatrailer.com/listing/1992-jaguar-xj6-vanden-plas/

Ik had hem niet eerder gezien, precies in mijn vakantieperiode. Super auto, weinig gelopen en die Majestic uitvoering. Zelfs de wielen vallen me mee. Ik had eerder een identiek exemplaar gevonden maar die had ook nog whitewalls en dat staat echt niet in combinatie met de licht goudkleurige wielen. Die auto was in een iets minder mooie staat.

1 L.jpg

Velgen lijken wel keer overgeblaft in een iets andere kleur.

Op afstand auto's kopen in de States is altijd oppassen.

Ze kunnen daar spiegelglad plamuren.

Heb ik een keer met een pickup gehad.

Die was uit de USA geimporteerd, bij het wassen zag ik een heel fijn haarlijn scheurtje.

Magneet erbij en ja hoor, fiks pak plamuur maar zo strak als een scheermes.

Voor bijna 8000 USD verkocht deze XJ40.

Als je daar alle kosten bij op telt om 'm in Nederland te krijgen, is het dan nog rendabel/verstandig?

Deze is wel on topic:
Jaguar XJR XJ40 1994 4.0l

3.200 €

Staat wel in Polen
145956d3-1761-4847-9f84-4c31de494c6f?rul

8 hours ago, Djurre1980 said:

Op afstand auto's kopen in de States is altijd oppassen.

Natuurlijk moet je oppassen. Nooit zomaar iets kopen op basis van enkele foto's in een advertentie.

Als je een beetje gezond verstand gebruikt is het geen probleem om ongezien een auto te kopen.

In de afgelopen 20 jaar heb ik 8 auto's gekocht uit de states. Geen enkele is een miskoop gebleken of ver afgeweken van hetgeen wat me verteld was.

Punt is dat je een goed contact moet hebben met de verkoper. Ik ging alleen door met een koop als ik vertrouwen had in de verkoper op basis van meerdere uitvoerige emails en extra foto's.

Wel ben ik een keer opgelicht door een Spaanse verkoper. Dat geintje heeft me 2000 euro gekost. Was leerzaam! Ging notabene over een XJ40 die hij uit de VS zou hebben geimporteerd. Zie foto.

51371466397-268dccc1c9-h.jpg

8 hours ago, Djurre1980 said:

Voor bijna 8000 USD verkocht deze XJ40.

Als je daar alle kosten bij op telt om 'm in Nederland te krijgen, is het dan nog rendabel/verstandig?

Voor de handel waarschijnlijk niet.
Maar het is wel een uitvoering die nooit in Europa is verkocht. En als je van plan bent de auto zelf voor langere tijd te houden, dan is het een superauto. Lijkt me.  

Blijft de vraag over wat de purist vind van een Veramerikaanste XJ40.

Hoewel beter gebouwd minder gewaardeerd denk ik.

Kijk bijvoorbeeld ook naar de USA Porsche 911, minder waard dan de Europese variant.

Is voor iedere purist anders lijkt me.

Persoonlijk vind ik de Daimler uitvoering geweldig, maar het hoeft niet per se een Daimler te zijn - want dat is toch maar een opgedirkte Jaguar natuurlijk.

Door iedereen verguisd, en ja ik snap de nadelen en de negatieve punten, maar het lijkt mij nou wel aardig om een XJ40 met automatische gordels te hebben, just for the fun of it. Toch een typisch tijdperk dingetje, en alleen in de USA.

Ook zo'n leuk tijdperk dingetje is het eerste type dashboard. Ik ken de slechte punten, vaak vallen er delen uit, slechte contacten enzovoorts, maar als ie werkt is het toch een mooi 80er jaren pluspunt.   

De Majestic in USA uitvoering vind ik prachtig - ik geef niks om de verlengde europese Majestic.

Een origineel NL nieuw geleverde auto krijgt wel extra punten, gewoon omdat het leuk is met dat originele kenteken. Is aan de andere kant vaak wel roestiger dan USA exemplaren.

Ja volledig mee eens.

Ik heb de Daimlers ook altijd als de holy grail gezien.

Inderdaad zijn de verschillen niet eens zo bijzonder, maar het heeft iets magisch.

Maakt de tongen ook los, iedereen kent Jaguars, maar Daimlers?

Het eerste type met digidash met handbak, dat lijkt me nog wel eens leuk.

Desnoods met de foeilelijke stoffen bekleding, gewoon omdat het zeldzaam is :).

Mijn VandenPlas heeft geen auto gordels helaas.

Zou dat APK afkeur zijn in Nederland?

19 hours ago, Djurre1980 said:

En een dag later al van 1650 naar 1500. Moet er van af blijkbaar. Kom op Djurre, redder van goedkope Daimlers, deze kan er nog wel bij toch? En ik vermoed dat je nog wel wat van de prijs af kan krijgen ook.

Haha nee ik pas....

Vind de schade niet aantrekkelijk, ookal is die misschien goed te repareren.

En ik vind een zwarte XJ40 niet echt mooi...

Ik merk aan mezelf dat ik echt verzadigd ben en dat is maar goed ook.

Ik heb genoeg (en teveel) om goed te houden.

Hoewel niet gekeurd is alles wat ik heb nog goed lopend en rijdend en in leuke staat.

Nog een XJ40, X300 of X308 voegt niets meer toe :).

Ik heb er al 10 he! haha

Iemand die er 1 zoekt zou ik adviseren max 1000 te geven.

Een niet rijdende XJ40 met schade heeft nihil waarde.

Tegelijkertijd kan je deze met wat slim rondshoppen weer netjes erbij zetten en rijdend maken.

31 minutes ago, Djurre1980 said:

Nog een XJ40, X300 of X308 voegt niets meer toe :).

Aha! Op zoek dus naar een S3 of een X350  🤣🤣🤣

Heb een S3 D6 die net belastingvrij is geworden.

De X350 doet me niet zoveel, beetje te lomp naar mijn smaak.

Zijn opvolger heb ik iets meer mee maar vind ze beiden te modern.

Ik ben eens even in mijn archief gedoken en vond het filmpje weer terug van de Daimler uit bovenstaande advertentie toen hij nog in 2023 bij Larocenter te koop stond.

Voor en achterbumper waren toen ook al niet zo strak meer.

Als je toen de bumpers had vervangen voor strakkere exemplaren, + de optionele mooiere bestuurdersstoel erbij had genomen had je een mooie Daimler gehad.

Prijs was toen wel heel anders dan nu.

Niet startende XJR van 1997 met 260k op een veiling. Met duplicaatcode 2.. Dat is een potentieel koopje:

Troostwijk

file?&imageFormat=webp

Wel leuk een XJR6.

Geloof alleen niet zo in het niet starten door een defecte startonderbreker.

Dat los je dan wel op voor verkoop lijkt me.

Ik denk een project met veel werk, zoals de meesten 😎.

Werk of hobby? 🙂

Goed verhaal, hij heeft gelijk.

Had three out of five, not bad.

Serieus? 

Jazeker. XJ40, Biturbo SI’tje en 1e serie Discovery V8.

To name but a few.

17 uren geleden, haddock zei:

...three out of five...

2/5 alhier

30995654887_0bec62fb5a_o.thumb.jpg.71a9be624351e0491b44733743690a1d.jpg

22033100505_d268e2ee65_o.thumb.jpg.b4d4a2ec2415ba2cb42be596b61f2695.jpg

Én ik heb ooit een J/H bekeken, die er niet zo heel fris aan toe bleek te zijn: met de rillingen op de rug snel de aftocht geblazen. ;-) 

M'n XJ40's en XJ81's waren de betrouwbaarheid zelve, de exemplaren die ik diep uit de koopjeskelder opviste hadden veel werk nodig, maar dat kwam door jaren, zo niet decennia achterstallig onderhoud.

De Biturbo is een ander verhaal: die is onder de nieuwe eigenaar nu bijna betrouwbaar.

Na vervangen van bijna alle relais, een volledige remrevisie, nieuwe koppelingscilinders, een opgewaardeerde Biturbox zekeringkast en zo nog wat 'kleinigheden'...

Op 11/5/2025 om 9:44 AM, pimgmx zei:

2/5 alhier

30995654887_0bec62fb5a_o.thumb.jpg.71a9be624351e0491b44733743690a1d.jpg

22033100505_d268e2ee65_o.thumb.jpg.b4d4a2ec2415ba2cb42be596b61f2695.jpg

De Biturbo is een ander verhaal: die is onder de nieuwe eigenaar nu bijna betrouwbaar.

Na vervangen van bijna alle relais, een volledige remrevisie, nieuwe koppelingscilinders, een opgewaardeerde Biturbox zekeringkast en zo nog wat 'kleinigheden'...

Jij had toch ook de SI meen ik me te herinneren. 
Heb er toch wel erg van genoten. Beestje.