September 27, 2025Sep 27 Ben wel benieuwd wat hij dan in gedachten heeft voor prijs. In feite is deze alleen nog geschikt voor onderdelen.
September 27, 2025Sep 27 Vooral op teveel plaatsen slecht ja, en veel spuitwerk. Bodem zal ook niet best zijn denk ik.
September 27, 2025Sep 27 On 9/25/2025 at 10:17 PM, DionF said: Nu is ie weer belastingvrij (meer dan 40 jaar oud) en ga ik hem maar weer eens rijdend maken 😆 Wie wat bewaard die heeft wat. Bruut model, mooi dat je die nog hebt.
October 2, 2025Oct 2 Niet per se een late XJ40, wél een exemplaar met rariteitswaarde: een 2.9 met handbak...
October 2, 2025Oct 2 Ik heb wel altijd begrepen dat de 6 in lijn XJ40 motoren bulletproof zijn, behalve de 2.9... Ook underpowered... zeggen ze.... ik heb er nog geen gehad. Een handbak XJ40 lijkt me nog wel altijd een keer leuk. Dit exemplaar heeft in ieder geval vergevorderde roest onder de achteruit. Maar het is er dan ook eentje uit 1987. Leuke zeldzame vondst!
October 2, 2025Oct 2 Wat is er dan niet bullit proof aan de 2.9? Het enige dat anders is is dat ie de SOHC kop van de V12 heeft. En de zuigers en de krukas waarschijnlijk.
October 2, 2025Oct 2 Van wat ik begreep gedoe met de ketting, door ontbreken van engine breather roken ze goed soms. Ook heb ik meerdere problemen met de koppakkingen gelezen. Volgens mij ook nog volledig onder Jaguar vlag gebouwd, de 3.2 en 4.0 onder Ford vlag.
October 2, 2025Oct 2 Die handbak alleen al is de helft van de vraagprijs al, compleet met vliegwiel enz. Mijn XJ40 was toen 1500 euro, achteraf was de auto dus gewoon gratis
October 2, 2025Oct 2 Dat klopt wel aardig ja, al de prijzen bij de banger boys niet zo heel hoog zijn. Die kerel waar ik laatst de bumpers van overgenomen heb had een XJ40 speciaal voor de handbak uit Berlijn opgehaald. Deze XJ40 was op een rare afbladderende plek op de kofferklep helemaal niet slecht trouwens.
October 20, 2025Oct 20 Het is allemaal weer niet veel he wat er te koop staat. Zo is er weer een jaar voorbij zonder leuke koopjes.
October 20, 2025Oct 20 4 minuten geleden, Djurre1980 zei: Zo is er weer een jaar voorbij zonder leuke koopjes. Gelukkig heb je er al een paar... Het lijkt er sterk op dat XJ40's en X300's zo goed als uit de koopjeskelder verdwenen zijn. In Engeland lopen ze wat op ons voor: daar gaan de X350's intussen voor een habbekrats de deur uit.
October 21, 2025Oct 21 Ik heb genoeg, ik denk aan b.v. Roman 😀 Volgens mij stijgen de prijzen van XJ40's en X300's wel in de UK of niet?
October 21, 2025Oct 21 39 minuten geleden, Djurre1980 zei: ...stijgen de prijzen van XJ40's en X300's wel in de UK... Dat is wel mijn indruk, ja. Je vindt er nog steeds exemplaren voor een paar mille of zelfs ietsje minder, maar dan zijn het eerder rijdende onderdeel-donoren dan bruikbare daily's. Goede XJ40's (conditie, onderhoudsgeschiedenis) beginnen richting de 10K pond te kruipen. X300's zitten ook in de lift, ook daarvan zijn vermoedelijk de slechtste exemplaren intussen 'op'.
October 21, 2025Oct 21 Mijn X300 4.0 is ook te koop voor €15.000 😉 Als iedere bezitter van een X300 de zijne voor deze prijs te koop zet zie je de prijs vanzelf stijgen😂🤣
October 22, 2025Oct 22 En dan heb je een mooi exemplaar in goede technische staat. Dit topic gaat meer over een (zeer) goedkope XJ40 of X300 die op het eerste oog zeer begerenswaardig lijkt, wat werk mag hebben, liefst in rijdende staat. Eentje waar je zelf wat aan kan verbeteren, als de basis maar goed is. Lekker poetsen, compleet maken, verbeteren, wellicht wat licht laswerk, een rijdend project. Heerlijk
October 23, 2025Oct 23 On 9/24/2025 at 5:40 PM, Djurre1980 said: De Daimler van €6950 is al €1000 gezakt in prijs. Mooie wagen, jammer van die slecht gerepareerde dorpels. Dat is wel een zwakke plek waar de latere modellen vaker gaan roesten, vaak met uitloop naar vloerdelen. Pluspunten: Morocco red, 1 van de mooiste kleuren, en lattice velgen, waarschijnlijk 15 inch. (16 inch onbetaalbaar) Nu €5900 https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/jaguar/m2262581155-1993-jaguar-xj40-daimler-6-vanden-plas
October 23, 2025Oct 23 2 uren geleden, Djurre1980 zei: ...geen VDP (want Daimler) maar ook geen Majestic... Daimler/VDP is inderdaad binair: als het een Vanden Plas (alleen Noord-Amerika) is, is het geen Daimler en vice versa. Misschien dat de verkoper bedoelt dat Daimler en VDP dezelfde visuele features (minus de badging) hebben? Om het leuk te houden gebruikte Jaguar bij de XJ40 de aanduiding 'Majestic' voor twee verschillende zaken: Amerikaanse markt: aanduiding van een extra-luxeuze uitvoering 1989-92, met 'Majestic'-badge achterop, ook gebruikt voor de X300. Alle andere markten: handgebouwde langewielbasis 1992-1994. Hiervan zijn er +/- 270 gebouwd, de meerderheid linksgestuurd. Déze Majestics zijn behalve de langere achterdeuren ook te herkennen aan een naar achter oplopende daklijn. Wat betekent dat de geadverteerde Daimler geen Majestic is, want niet-LWB, niet-US market. Dus: 'slechts' een gewone Daimler Six. Hieronder bij mijn weten het compleetste én accuraatste verhaal over XJ40 Majestics, ik ben zo vrij geweest wat posts van Majesticeigenaar Paul over dit onderwerp te kopiëren, plakken en redigeren: As an owner of a Majestic (U.K. LWB), the Majestic is one of the most misunderstood variants of XJ40/81, with a lack of resources about them and what little is out there being incorrect... Firstly, there are two variants of Majestic, a Short Wheel Base and a Long Wheel Base. The Short Wheel Base (SWB) was only produced for the USA and Canadian Markets. They were based on the Vanden Plas trim (Daimler to the rest of the world) but were even plusher than a standard VDP. and were built between 1989 and 1992. The 89 and 90 build cars were only available in Regency Red with Magnolia/Cherry piped Autolux leather trim. These cars were further set apart from other VDPs with “Lattice" 15 inch alloy wheels with Red painted in-fills throughout the latticework. This is the colour variant people most associate with the USA/CAN SWB Majestic. However, the 1991 and '92 cars came in Black Cherry Pearl, with Magnolia/Buckskin piped Autolux leather trim. These cars featured Oyster Gold “Roulette” alloy wheels instead of the earlier Lattices. The 91-92 cars are less common and harder to find. Cars were branded “Majestic” on the boot lid with a purple-ish badge with Gold lettering. I’ve found a number of Majestics fitted with all-Magnolia steering wheels, J-Gate gear tops and surrounds too, further distinguishing them from the rest of the range. Although these cars were built in Britain, they were never sold to anywhere except the USA and Canada, all in left hand drive. Now, the Long Wheel Base Majestic. These cars were produced for 1992 to 1994 (3 test cars were built prior to production) for all markets except the USA and Canada. The LWB car is 5 inches longer than a SWB and could be based on any trim in the range from XJ6 Gold (Base Spec) right up to the most expensive car you could buy, a Daimler Double Six Insignia. For the U.K., a Majestic option cost £8,500.00 on top of the price of the model it was based on. Taking inflation into account, that is over £17,000.00 in today’s money. Each bodyshell started out as a SWB car, and was then taken aside, sent away to Project Aerospace, chopped in half, had its roof cut off and had extra metal welded in to make the car longer with a higher roofline, then returned to the production line to carry on being assembled. The front doors are standard width, it’s the rear doors which are bigger which gives the rear seat passengers that all important extra head and legroom. Now, build figures, which is the part which people get wrong most of the time. To set the record straight: there were 270 LWB cars produced, 71 stayed in the U.K and the rest were shipped overseas. For anyone looking at Majestics, if you have any doubts, look for the identifiers I’ve pointed out, and to be extra sure, the VIN. Look at the 4th character on the chassis (VIN) number for USA/CAN cars, and character 7 on U.K. cars, which should be an “M”. If it does not have this, it is not a genuine Majestic (USA/CAN – this is for 89-92 only – 93 & 94 “M” cars signify XJ12 in that market)
October 23, 2025Oct 23 Hier twee Amerikaanse Majestics for sale. Beide de vroege versies, van 89/90 zoals Paul al beschrijft. Mooie auto's maar die wielen vind ik echt geen porem. Doet goedkoop BMW-achtig aan. https://fayetteville.craigslist.org/cto/d/southern-pines-1989-jaguar-xj6-vanden/7888608296.html https://www.cars.com/vehicledetail/8bc3c80e-5609-4106-ac4c-14ab77ea2cca/ De latere 91/92 Majestics hebben een fraaie donkere, dieprode (bijna zwarte) lak. Hadden niet die lelijke BBS achtige wielen. Maar deze Majestics hadden goudkleurige accenten (waaronder de wielen), ben ik ook geen fan van.
October 23, 2025Oct 23 Dat zijn Lattice velgen, origineel. Maar ik weet niet of A ze met rood (meegekleurd) geleverd zijn B ze op een Majestic horen en C ze uberhaupt op een XJ40 geleverd zijn. Wel op een XJS. Horen op een Majestic niet die bijna volledig chromen wieldoppen? Ik heb een tijd geleden een Lattice set gekocht. Vind ze in volledig silver prachtig staan met zoals hier afgebeeld bijvoorbeeld rode Daimler centercaps.
October 23, 2025Oct 23 31 minuten geleden, Djurre1980 zei: Horen op een Majestic niet die bijna volledig chromen wieldoppen?
October 23, 2025Oct 23 Dus een Majestic werd geleverd met gewone Daimler velgen en die ubergeile (excuus) doppen? Ik vind die doppen zo mooi he wauw .