Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaguar Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gezocht: een late XJ40 4.0 of een X300 4.0!

Featured Replies

2 hours ago, MkMann said:

Kom op, een Jaguar hoort gewoon een automaat in. Als je wil harken koop je maar een bmw ofzo. Ok in de mijne zit ook een automaat. Een heerlijke ZF.

Rijdt goed, en ja uiterst comfortabel, maar ik heb mijn S-type al ruim 10 jaar. 
En toen wisten we nog niet dat ze met spoelen te redden waren, of pas net. 
In ieder geval, als je er eentje 2e hands kocht, kon het snel BOEM gaan. 

Niet door de ZF automaat, maar door een mafkees die zei dat ze 'onderhoudsvrij' waren. 

NB: dezelfde automaat (van ZF) zit in een BMW, werd WEL gezegd 'spoelen' als onderhoud. 
Als ik een BMW had gekocht (duh... dacht ut nie...) was het wellicht een automaat geworden... 🤭

31 minutes ago, Djurre1980 said:

Mwa, normaliter wel maar in een X-type heb ik speciaal voor een handbak en 2wd gekozen.

Twee problemen minder.

De X-type heeft volgens mij een automaat van de firma JATCO. Ook logisch, de motor ligt er dwars in. 

En die gaf geen problemen... (de ZF ook niet, als je 'm onderhield...). Japanse automaat dacht ik.
De tussenbak is ook bekend: als ie lekt, hij bevat sowieso al niet zoveel olie, dan K-BOEM. Verder niet slecht. 

Regelmatig nakijken of ie lekt/voldoende olie heeft. IK wou destijds graag een X-type 3.0 estate, automaat. 
Maar ja, het verschijnsel rotte dorpel kenden ze ook... 

31 minutes ago, Djurre1980 said:

Grappig dat de S-type handbak weer heel anders schakelt blijkbaar.

Volgens mij een GETRAG-bak, net als de ZF-automaat elders ingekocht. Niks Jaguar aan. 
Motoren maakten ze wel maar versnellingsbakken niet. 

Ik denk dat mijn S-type een 'typisch standaard geval' is. Elke 2 jaar flikkert er ook een raammechaniek in mekaar.
Toen ik 'm kocht liep ie op 4,5 poten omdat ze bezuinigd hadden op de bougie-vervanging (luchtinlaatkanaal...).
Uiteraard had het niet-vervangen van de 3 bougies onder het inlaatkanaal (dat moet er dan af...) gevolgen.
3 bobines en 1 lambda-sonde kaduuk... problemen zijn bekend... standaard... 

Een X-type heeft niet zo'n variabel inlaatkanaal dus daar kan je gewoon bij alle 6 bougies, no problem.

• Replies 702
  • Views 69.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hij gaat eerst op transport naar G&G, aankoopkeuring en apk. Afgelopen zaterdag wezen kijken en betalen, supergaaf maar wel werk.

• Foto’s onderkant gevraagd en gekregen, ongezien aangeschaft.   deblijearmoetzaaiert    

• Wie een goede heeft doet hem nooit meer weg, onderhoud en klaar.

Posted Images

Dorpels rotten van de X en S.

De 1 ziet dat als groot probleem, de ander bakt er gewoon twee nieuwe dorpels onder.

Ik weet nog niet hoe ernstig dat is.

Dorpels zijn wel kant en klaar te koop geloof ik.

Oh op de bmw fora ook hele spoelen ja-nee discussies hoor. Die van mij heeft er pas 1,5ton op zitten. 

11 hours ago, Djurre1980 said:

De 1 ziet dat als groot probleem, de ander bakt er gewoon twee nieuwe dorpels onder.

Zou ik ook doen. De vraag is krijg je de plastic 'dorpels' er weer netjes onder. 
Die van mij is bijtijds geheel 'behandeld'. 

11 hours ago, MkMann said:

Oh op de bmw fora ook hele spoelen ja-nee discussies hoor. Die van mij heeft er pas 1,5ton op zitten. 

Lijkt me dat ze hetzelfde probleem hebben, maar minder, BMW had toch als advies 'elke 80k spoelen'? 

De dorpelkappen zijn vrij simpel gemonteerd.

Misschien moet je wat nieuwe steuntjes lassen maar ik zie hier geen grote problemen.

Die van mij zijn nog in redelijke staat maar worden wel minder zag ik bij de laatste apk.

Op zich geen schande na bijna 20 jaar en 2,5 ton.

Voor de keuring was het geen probleem, maar ik wil in 2026 de dorpels laten vervangen.

Mits de X verder goed blijft rijden natuurlijk, maar tot zover goed tevreden.

Na het vervangen van de LMM in 01/2025 geen problemen meer gehad.

Normaliter zou ik bij een X of S zeggen koop gewoon een andere voor die paar duuzend, maar een Estate is een stuk zeldzamer, zeker de 2.0 handbak zonder 4wd die ik speciaal heb gekozen.

En die van mij is verder in nagenoeg nieuwstaat van binnen en buiten.

Ik heb trouwens nog een in topstaat volledig leder interieur overgenomen laatst voor peanuts, alleen de rugleuning van de achterbank past niet omdat hij uit een sedan komt.

Dus als iemand nog een zwarte achterbank weet :-).

54380294206_57cffe9928_o.thumb.jpg.8f314ebb0548514a6ad08e07c0d594db.jpg

9 uren geleden, Pizzaman zei:

Lijkt me dat ze hetzelfde probleem hebben, maar minder, BMW had toch als advies 'elke 80k spoelen'? 

Vlg mij geeft BMW ook geen advies en houden ze het "Sealed for life" aan van ZF.

56 minuten geleden, MkMann zei:

...geeft BMW ook geen advies en houden ze het "Sealed for life" aan van ZF.

ZF geeft zelf wél service-intervallen voor z'n automaatbakken.

Autofabrikanten durven die "sealed for life"-claim aan omdat het door ZF aanbevolen service-interval doorgaans buiten garantie(-kilometrage) van de autofabrikant valt...

Precies dat. Zal hun tijd wel duren. Net als die mega lange olieservice intervallen. Goed verkoopargument en na 3 jaar en 100.000km wordt ie toch ingeruild.

Per 50k aftappen + filter en vullen op een conventionele automaat bestaande uit koppelomvormer en koppelingspakketten (spoelen overbodig maar wel goed).

Je verlengt het leven en bepaalde slijtage aan de automaat (huisboringen die uitslijten door bewegende zuigers in oude olie) treedt veel later op.

Een keer een 5HP24 uit elkaar gehad met 425.000km. 3 eigenaren, alle 3 heel goed op onderhoud en bij iedere eigenaar is een keer de automaatolie gedaan. Was nog de originele A-Drum en origineel brein. A-Drum was ouder type (pre 2000) en breinhuizen hadden het jaartal 1997 (bouwjaar auto). Het oude 1e generatie 5HP24 brein op die 1e drum is gegarandeerd PANG bij 200k-300k, deze dus niet.

De derde auto hier, een Mini, geeft keurig aan wanneer het tijd is voor verse sappen voor de automaat. Had dat ook niet verwacht.

5 uren geleden, pimgmx zei:

ZF geeft zelf wél service-intervallen voor z'n automaatbakken.

Autofabrikanten durven die "sealed for life"-claim aan omdat het door ZF aanbevolen service-interval doorgaans buiten garantie(-kilometrage) van de autofabrikant valt...

De wereld gaat aan vlijt ten onder. Of zoiets middelbareschoolachtigs.

Het laat wel zien waar het faalt.

16 hours ago, 2003SuperV8 said:

De derde auto hier, een Mini, geeft keurig aan wanneer het tijd is voor verse sappen voor de automaat. Had dat ook niet verwacht.

...totdat daar ook een storinkje optreedt. 

12 hours ago, haddock said:

Het laat wel zien waar het faalt.

Exact. Hoe luier, hoe beter. Zelf nergens meer bij nadenken en de schuld afschuiven.
Immers, 'de fabrikant zei dat....' en 'de computer gaf aan dat....'. 

Je ziet het overal, hoe dommer hoe beter. En als je niet uitkijkt drogen ze de hond in de magnetron.
Stond er immers niet op dat het niet kon. Ook niet op de hond. :startle:

Die Aisin bakken in de mini zijn echt wel goed.

Over Magnetrons gesproken:

Mijn ouders hebben een Panasonic Magnetron.

Dat ding kochten ze in 1990.

Ondanks dat hij een keer in de fik stond door een versnapering die te heet werd doet het oude vergeelde ding het vandaag de dag 35 jaar later nog altijd perfect.

Hij is dus al bijna mijn hele leven in gebruik.

Van dat soort kwalitatieve hoogstandjes kan ik ook wel genieten.

Heerlijk, stokoude dingen die het nu nog steeds gewoon blijven doen.

In 1978 kocht ik van mijn zelf-verdiende vakantiegeld een Marantz tuner-versterker. 400 gulden dacht ik, voor mij waanzinnig veel geld toen. Sindsdien bijna elke dag aan geweest (tegenwoordig in de garage), perfect.

schuur.jpeg

Goud hoor. 

Zou dergelijke kwaliteit hedendaags nog bestaan?

19 hours ago, Djurre1980 said:

Zou dergelijke kwaliteit hedendaags nog bestaan?

Dat duurt wel een tijdje voor we daar achter komen... maar ik denk het niet.

Qua electronica is alles natuurlijk wel een stuk goedkoper geworden in loop der jaren.

Dat doet ook wat met de kwaliteit.

Maar goed ik dwaal af haha.

Laat de Jags maar komen!

• Author

Ik ga volgende week maar eens bij deze kijken: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/jaguar/m2306050834-jaguar-sovereign-4-0-nieuwe-apk-nap-goed-rijdend-inruil-m?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd

Gezonde kilometerstand, weinig eigenaars, net nieuwe APK. Volgens Finnik is bij de laatste APK roest aan dorpels en wielkasten aangetroffen. Daar moet ik dus even goed naar kijken. Voor deze prijs kun je ook wel wat rottigheid verwachten natuurlijk.

Ik zou toch voor een wat meer bijzonder exemplaar gaan. Een sovereign is toch wel een vrij standaard versie. 

Er is hier bijvoorbeeld ook een xjr voorbij gekomen. Ik zou eerder voor zoiets gaan, iets wat een streepje voor heeft op de standaard modellen. 

1 uur geleden, romanbronze zei:

Ik ga volgende week maar eens bij deze kijken: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/jaguar/m2306050834-jaguar-sovereign-4-0-nieuwe-apk-nap-goed-rijdend-inruil-m?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd

Gezonde kilometerstand, weinig eigenaars, net nieuwe APK. Volgens Finnik is bij de laatste APK roest aan dorpels en wielkasten aangetroffen. Daar moet ik dus even goed naar kijken. Voor deze prijs kun je ook wel wat rottigheid verwachten natuurlijk.

Net als Lana slaag ik er niet in om het bijzondere in deze auto te ontdekken eerlijk gezegd.

Ik wel. Mooie kleur, niet uitgeleefd, nap, zo te zien één eigenaar. 
Die Daimler is vast geen Century, dan hadden ze dat op de foto’s vast laten zien.

20 minuten geleden, haddock zei:

Die Daimler is vast geen Century, dan hadden ze dat op de foto’s vast laten zien.

Ik deel de conclusie van je arendsoog, op de (matige) foto's die er wél zijn mis ik al wat Century-specifieke details.
En als het er wél eentje is: where are the pics?

['t is overigens nog steeds een relatief zeldzaam exemplaar, met die elektrisch verstelbare zetels achterin]

Op zich geen gekke wagen.

Mooie kleur, interieur niet te geleefd, bestuurdersstoel wel denk ik.

En roest... tsja.. dat doen ze in feite toch allemaal in meer of mindere mate.

Roest aan de bodem (indien niet te ver) is fijner dan roest aan wielkastranden etc.

Daar gaan ze helaas vaak ook maar is natuurlijk duur werk met spuitwerk erbij etc.

Kilometerstand niet al te gek, nog ver van de 3 ton vandaan.

Wel spuitwerk bumpers voor het mooie.

In ieder geval leuk dat je weer eens gaat kijken.