Jump to content

xj6 serie 2 startproblemen

Recommended Posts

Han    556

Sorry hoeft nou ook weer niet, als je dit draadje nog eens helemaal doorneemt zie je dat jij als eerste reageerde en ik als tweede en het leuke is dat Dennis met niks begon, er weinig van begreep, maar vijf pagina's verder heeft hij een lopende motor en veel geleerd. Nog even en die auto rijdt zoals het hoort en zien we Dennis op 23 mei op de meeting met zijn voorbeeldig lopende cat.

bts    0

Ik vind het perfekt, wat Dennis in korte tijd heeft geleerd, echter ik vind het jammer dat er niet op alle gestelde vragen wordt gereageerd.

Ik heb eens de vraag gesteld, of er iemand al eens een selectorhandel van de automaat in de console van een MK 2 heeft gemonteerd. Dit is toch al meerdere keren gedaan, heb ik op diverse beurzen gezien. Maar het bevreemd mij, dat niemand dit ooit heeft gezien of heeft gemaakt. Het is niet orgineel, maar voor ouder liefhebbers verrekte fijn en gemakkelijk.

Ik zou graag weten of dit te realiseren is met bijv een selectorhandel van een XJ serie 2 en wat er eventueel aangepast moet worden.

Mvg

Ton

jagger    18

Ton,

welke vragen ?

Er is geen "Mona weet raad" op het forum......

Een geinteresseerde lezer in de forum berichten die denkt daar kan ik wat mee geeft een antwoord en that's it...

Zelf stel ik nauwelijks tot geen vragen, omdat ik niet op het antwoord kan wachten en jezelf verdiepen in de materie door service manuals, partcateloque en het internet te raadplegen een veel effectievere manier is om jezelf te helpen.

En dat is wat het klassieke autobezit zo'n beetje inhoud.... voornamelijk jezelf helpen en natuurlijk kan je wel eens een vraag stellen.

Maar iemand tot "Joe the Plummer" bombarderen waarvan de rechtvaardige vragen niet beantwoord zijn?

Wat goed dat

bts    0

Jagger,

Je hebt in grote lijnen gelijk, wij restaureren ook diverse Jag's en bestuderen ook de boeken of technische data, maar niettegenstaande kunnen er vragen of meningen zijn, zoals in ons geval, het ombouwen van een selectorhandle. Wie heeft zoiets al eens gezien of aan gewerkt. Het is een bescheiden vraag die je niet in boeken vind en daarom zullen we dat zelf moeten gaan uitpuzzelen, wat ook niet erg is en ook daar komen we uit. Ik verwacht ook geen antwoord met een kant en klare oplossing, maar met z'n allen weten we wel meer.

jagger    18

statische ontstekings vervroeging serie 1 is 8 graden voor voor een 4,2 liter motor volgens de service manual.

Ik heb dit in een eerdere reactie gecorrigeerd.

Bij een serie 3 4,2 EFI is de statische vervroeging van een 4,2 liter motor echter 6 graden.

Ik ben ervan uit gegaan dat dat 4,2 overal hetzelfde is, maar de serie 1 manual er op nageslagen zit er toch verschil in de veroeging per serie zo blijkt.

jimfrey944    1

ik ben hier ooit op het forum begonnen met te vragen naar aankoop advies van een xj

wist toen echt niets van de jaguar af (wel wat van auto's in het algemeen)

door omstandigheden heb ik erg veel aan mijn auto moeten doen

door dat ik veel lees (bijna alles) op dit forum ,het internet ,maar voor uit het service manual heb ik veel geleerd

als er iemand komt op het forum met veel vragen vind ik dat niet echt een probleem

maar als hem dan (ergens in het begin) al aangeraden word een service manual te kopen

en de vragen blijven maar komen zelfs de simpelste opzoek vragen vind ik het wel eens te ver gaan

dan blijkt ook nog dat er echt veel aan mankeert het een na het ander

dan kan ik mij daar aan ergeren

en geef dan nog eens de tip om eerst zelf eens iets te gaan zoeken voor dat je een vraag stelt

en geef geen antwoord

als je er dan echt niet uitkomt is een vraag natuurlijk erg welkom op dit forum

en wil zelfs mijn service manual er wel bij pakken om dingen op te zoeken

groeten jim

ja ja

daar ben ik weer bij het beste forum van nederland.

Heb vandaag andere strobocoop binnen gehad heb de motor gesteld op 8 op de kruk as

met de troboscoop hij draait super. uitlaat is een beetje lek maar naar mijn gevoel draait de motor goed.

hij gaf in het begin back fire als ik gas gaf maar dat komt omdat mengsel nog niet goed was afgesteld. die ik iets hoger heb gezet bij beide carbrateurs heb ik geen back fire meer.

Het was al laat dus moet weer naar huis morgen werken daarom wil ik morgen even naar bougies kijken en kijken hoe de

verbranding is en of elke cilinder goed regaeerd.

volgende stap word ssychroon meter aanschaffen en vacuum meter

Startprobleem is nog niet opgelost want aed werkt nog niet naar behoren wat betekent dat de ik geen choke heb

en bij koude motor de auto niet wil aanslaan.

maar al hij eenmaal gestart is draait dde motor super.

en heb ik geen problemen meer om te starten als ik de motor eenmaal aann de praat heb.

Dus ontsteking staat op tijd denk ik.

word vervolgd///

Han    556

Super Dennis, komt wel goed met die auto!

@ Jim: ik ben het voor een deel met je eens, er zijn mensen die te belazerd zijn om te zoeken of de zoekfunctie van een forum te gebruiken en het lijkt of ze alles op een presenteerblaadje aangereikt willen krijgen. Die types ken ik maar al te goed, maar je ziet bij Dennis toch dat hij een doorzetter is en weigert om op te geven. Dat vind ik een mooie eigenschap en ik ben op de leeftijd van de geduldigen aangeland en ik heb er plezier in om zo'n gozer te helpen. En je ziet toch dat hij het voor elkaar krijgt, prachtig is dat en hij leert er een zooi van, dat is niet gering. Mooi draadje toch?

• 4 weeks later...

Hallo Han

Bedankt voor je reactie leuk dat jij mijn jag niet vergeten bent.

Ik heb gesolliciteerd binnen het bedrijf waar ik werk en moet hier extra cursusen voor volgen

Mijn vriendin doet de hbo en gaat twee keer per week naar school ik werk zelf 40 uur en zij ook.

Heb door al die cursusen geen werkzaamheden meer aan mijn auto kunnen verichten.

Het project staat stil. hoop dat ikde auto snel af krijg moet nog veel doen.

Blijf altyd nog lezen wat er hier gebeurd.

groetjes

Dennis

• 11 years later...

Hallo allemaal,

bij het begin van het nieuwe jaar is het wel zo netjes om te beginnen met de beste wensen... Een gezond en virusvrij 2021 (behalve het Jaguar virus dan) voor iedereen! 

ik weet niet of ik er goed aan doe om op dit topic verder te gaan, maar ik doe het omdat ik met een gelijkaardig probleem zit als hierboven beschreven. Het gaat in mijn geval over een 4.2 series 1 met HD-8 carburateurs en een AED (thermo-carburateur). Het beestje wil dus niet starten en het voelt echt aan als ‘net niet’ willen aanslaan.

Een hele hoop dingen zijn gebeurd of vernieuwd: benzinetanks, benzinepompen, brandstoffilter, stroomverdeler, bougies en -kabels, verdelerkap, coil, een stevige nieuwe batterij enz. Carburateurs uit elkaar geweest en gereinigd. Ontsteking is statisch afgesteld (8 graden btdc), carburateurs afgesteld volgens werkplaatshandboek enz. Er is ontsteking (bougies vonken) en er komt benzine tot in de carburateurs. Ook met starthulp is het ‘net niet’ (maakt dus niet veel verschil).

Compressie en klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd.

Is er iets wat ik over het hoofd zie of waar ik iets verkeerd kan doen? Nu wil ik best geloven dat het allemaal zeer nauw luistert en ik ben best volhardend, maar op den duur is de lol er natuurlijk een beetje af...

Alle tips welkom!

Bedankt,

Werner

• Like 1

haddock    921

Hoi Werner,

ken de AED alleen van de series 2, compressie en klepspeling opmeten is sowieso prima, maar mijn boerenverstand zegt: verzopen.

Tenminste als je met starthulp n snuifje bedoelt, niet n extra accu of zoiets. Check je bougies s als ie niet aanslaat. Of ze nat zijn.

Als de AED de boel laat verzuipen-wat bij de series 2 wel wil-zal n snuifje startpilot of remmenreiniger niet helpen lijkt mij.

Je kunt de AED ook even verwijderen en afdoppen, maar het is wel wat koud voor n chokeloze start......

• Like 1

Iksjeezesel    712

Werner, waarschijnlijk ten overvloede,.. maar weet je heel zeker dat de bougiekabels juist aangesloten zijn?

Ik maakte daar zelf ooit een vergissing mee omdat ik niet beter wist dat cilinder 1 altijd distributiezijde van de motor is...

En bij de XK motor is Cilinder 1 juist 

aan de achterzijde..

Succes, en de beste wensen😉.

Hoi Rob,

de volgorde van de kabels heb ik tot vervelens toe gecheckt - en inderdaad in het begin verkeerd aangesloten. Al doende leer ik bij :-)

De AED heb ik al continu open geschakeld en ook uitgeschakeld - geen van beide maakt een wezenlijk verschil...  met starthulp bedoel ik inderdaad een spuitbus.

Morgen de carburateurs nog een keertje open gooien om te kijken of er toch nergens een verstopping zit.

groet, Werner

• Like 1

Iksjeezesel    712
27 minuten geleden, 19_Werner_73 zei:

Hoi Rob,

de volgorde van de kabels heb ik tot vervelens toe gecheckt - en inderdaad in het begin verkeerd aangesloten. Al doende leer ik bij :-)

De AED heb ik al continu open geschakeld en ook uitgeschakeld - geen van beide maakt een wezenlijk verschil...  met starthulp bedoel ik inderdaad een spuitbus.

Morgen de carburateurs nog een keertje open gooien om te kijken of er toch nergens een verstopping zit.

groet, Werner

Voor mij is vlotterafstelling ook zo,n dingetje wat rare effecten kan geven..Ik weet even niet precies hoe het zat maar volgens mij moet je de brandstof in de sproeier zien staan als je de vacuum zuiger van de SU carb optilt. Staat het level te laag krijgt ie niet genoeg brandstof o.i.d.

Heb je de vlotters veel moeten stellen volgens je gebruikte instructie? Misschien een afsluitertje van de vlotter vast? Maar 2 tegelijk vast is niet zo aannemelijk..

Eén vlotter was OK, de andere heb ik bijgeregeld volgens instructies van de service manual - ook al doende omdat de carb over liep :-)

In een van de carbs staat zeker benzine in de zitting van de naald, dat is me vandaag opgevallen - bij de andere heb ik er niet op gelet, zal ik morgen controleren.

Iksjeezesel    712
8 minuten geleden, 19_Werner_73 zei:

Eén vlotter was OK, de andere heb ik bijgeregeld volgens instructies van de service manual - ook al doende omdat de carb over liep :-)

In een van de carbs staat zeker benzine in de zitting van de naald, dat is me vandaag opgevallen - bij de andere heb ik er niet op gelet, zal ik morgen controleren.

top,  en je brandstof pompen slaan netjes af dus als de druk opgebouwd is?

Succes i.i.g.

P.s. heeft de wagen buiten gestaan? In dat geval mogelijk regenwater in de brandstoftanks...verstopt afvoersysteem bij de tank deksels?...(ook alweer een persoonlijke ervaring) 

Edited by Iksjeezesel
Mogelijkheid toegevoegd

Benzinepomp slaat inderdaad af als er druk opgebouwd is. Momenteel werkt er maar 1 pomp maar dat heeft te maken met de schakelaar in het dashboard - dwz beide pompen werken maar ik kan niet overschakelen tenzij ik de draden aan de pomp zelf verwissel.

Hoi Werner,

Klinkt inderdaad als verzopen. Wat je kunt doen is beide carburateurs een slagje armer te zetten. Als startpiloot geen effect heeft krijgt hij hoogst waarschijnlijk te veel brandstof. 

Groeten Rob

• 2 months later...
JagS3 4.2    98

of geen vonk dus op een of andere manier, heb je je contactpunten en bobine gecontroleerd of deze het doen?