Jump to content

X-type

christof
 Share

Recommended Posts

Dat is heel sterk afhankelijk van de staat en de uitvoering van de auto. Zie die auto niet als vervanger van een X-Type, meer als een hobby-auto. Ben je daar wel naar op zoek?

Ben je bereid te (leren) sleutelen? Kun je de auto binnen stallen? Heb je een ander vervoermiddel achter de hand? Dan zou ik het zeker doen ;-) !

Zo te lezen heb je trouwens al een specifiek exemplaar op het oog. Wil je hier een linkje delen? Kunnen we met je meedenken.

• Like 2

1 uur geleden, christof zei:

Zo gewoon ter info. Wat zou een series 3 van 1980 mogen kosten? Geen lwb, in gewone staat. Hij is ingeschreven als oldtimer. Xj6 4.2

Elke series 3 is LWB voor zo ver ik weet. In gewone staat volgens de verkoper of volgens jou? Je kunt het best misschien nog marktplaats bij langs en vergelijken, zo kun je wel uitvogelen of de prijs OK is.

• Like 1

https://www.2dehands.be/v/auto-s/oldtimers/m2010189240-jaguar-xj6-4-2?_gl=1*zxhkbm*_gcl_au*MjA3NzMzNDUzNy4xNjkxNjA2NDA4*_ga*MjAwNzkyNDIxMS4xNjkxNjA2NDA4*_ga_HS0GGDE3SH*MTY5NDcwNjMyMC44MC4xLjE2OTQ3MDYzMjUuMC4wLjA. Bedankt voor de input. Ik heb de wagen nog niet kunnen bekijken. Ik krijg de verkoper moeilijk te pakken. Het is als hobby auto. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er heeeel veel tijd wil insteken. Moest hij redelijk zijn en geen complete resauratie vragen, zie ik het wel zitten. Hij kan net niet binnen, de x net wel 😁. Kan ik nog wel iets op vinden, moest het zo zijn. Af en toe zal er wel eens iets moeten gebeuren, maar als dit langzaam over de tijd kan gaan, geen probleem. Enige echte nadeel, de zitplaatsen. De x heeft er 5, de xj 4. Niet iedereen kan altijd mee, toch niet wettelijk dan. Gezien we nog 2 auto's hebben is dat mischien ook niet echt een probleem. Ik heb al wat ervaringen gevonden in topics, maar ik hoop dat hij wel een beetje betrouwbaar is mits het veranderen van ontsteking en dergelijke indien nodig 😊.

Ziet er niet eens slecht uit. Vijf mensen kunnen er gemakkelijk in, was vroeger ‘n dikke wagen.

Moet echt wel binnen slapen, de X kan beter buiten blijven.

En, ik verdenk ‘m van lange stilstand. Dus als dagelijkse minder geschikt, je komt oud zeer tegen.

Rijden is beter dan stilstaan.

thenotbiasedserieslover

• Like 1

Vandaar de interesse, ik moet wel zeggen, veel km's zal hij niet maken. Ik haal met de dagelijkse max 10.000 km/jaar. Ik gok op max 2.500km. voor de x of xj. Ja hij zal binnen moeten staan, anders roest hij weg 😁. Water in de tanken enz. 

On 9/10/2023 at 9:04 AM, christof said:

De twee knopjes bovenaan komen hier zelden voor. Als je dan toch eentje ziet is het een diesel. 

Screenshot_20230910_085728_Samsung Internet.jpg  Screenshot_20230910_085648_Samsung Internet.jpg  Screenshot_20230910_085601_Samsung Internet.jpg  Screenshot_20230910_085529_Samsung Internet.jpg  Screenshot_20230910_085425_Samsung Internet.jpg  Screenshot_20230910_085333_Samsung Internet.jpg

Misschien hebben bij jullie alleen de dieselaars last van een koude kont. 

• Haha 1

On 9/9/2023 at 9:11 PM, christof said:

Stel dat deze perfect onderhouden zou zijn met boekje wil ik gerust 5k geven.

Met veel geluk zou dat mogelijk moeten zijn. 

On 9/9/2023 at 9:11 PM, christof said:

Stel dat de automaat het begeeft wegens niet onderhouden heb ik pech.

Volgens mij zijn de JATCO automaten van de dwarsgeplaatse motor in de X-type meer 'niet-flush-bestendig'.
Bij de ZF automaten hoor je regelmatig horror-verhalen, bij de X-type niet, behalve dan de tussenbak. 
Dat van die tussenbak komt omdat ze soms lekken en dan ben je gewoon al snel te laat (weinig liters voorraad). 

Wel opletten voor elektronische ellende, en op roest (in de dorpels).

Zeer goed om te weten. Beter niet laten flushen dan? De tussenbak zou je tijdig moeten controleren, dat zou veel kunnen voorkomen. Ik zou het toch doen 😁. Sommige dingen kan je voorkomen, andere niet. De koelvloeistofslang en bobines zijn mij bekend, ook de stekker onder het dashboard. Zijn er verder bekende elektronische problemen? Het zou mij niet zozeer storen, als hij dan in noodloop nog kan rijden 😉. De wegenwacht bellen, heb ik een hekel aan. Zeker als er een vrouw en kinderen in de auto zitten 😆.

• Haha 1

1 hour ago, christof said:

Zeer goed om te weten. Beter niet laten flushen dan? De tussenbak zou je tijdig moeten controleren, dat zou veel kunnen voorkomen. Ik zou het toch doen 😁. Sommige dingen kan je voorkomen, andere niet. De koelvloeistofslang en bobines zijn mij bekend, ook de stekker onder het dashboard. Zijn er verder bekende elektronische problemen? Het zou mij niet zozeer storen, als hij dan in noodloop nog kan rijden 😉. De wegenwacht bellen, heb ik een hekel aan. Zeker als er een vrouw en kinderen in de auto zitten 😆.

Oh het is niet zozeer dat de elektronica rotzooi is, maar meer dat 'onzorgvuldig geknoei' de oorzaak is. 
BV bij een S-type daar zit de elektronica in de kofferbak. Krijg je daar nattigheid, nouja.
Dus... zorg ten eerste altijd voor een goede accu, dynamo, aardekabel... (anders geheid geduvel).

Takjes weg uit de regengoot, let er op dat je rubbers goed zijn en dat er geen gebarsten achterlichten in zitten. 

Kijk de elektronica is Bosch, dus geen Lucas "the Prince Of Darkness". 

Ja die tussenbak checken of ie niet lekt. Als ie lekt is het snel over. Misschien preventief de afdichtingen vervangen.
Wel door een goed bedrijf laten doen... ehh... anders lekte ie eerst niet, maar daarna wel... 
En de versnellingsbak laten spoelen is sowieso goed. Maar heb niet de indruk dat ze zo gevoelig zijn als de ZF bakken.
Overigens gaan exact diezelfde ZF bakken onder een Mercedes of BMW 4 ton mee. 
Alleen die verkondigden niet de nonsens dat ze 'onderhoudsvrij' zouden zijn, die adviseerden met 120k te spoelen...

Bobines heb ik ook al rot gehad bij mijn S-type. Maar dat ligt bij de S-type er aan, dat die een variable inlaatspruitstuk heeft, dat heeft de X-type niet. Bij de S-type moet dat hele ding er af om 3 bougies te vervangen, de andere 3 kan je zo bij. Gevolg: sommigen zijn te lui om dat te doen, en dan is de bougie (3 stuks) versleten, moeten (3x) bobines harder werken, enzovoorts. Bij mij was er, toen ik m'n S-type kocht, 1 bougie compleet dood en 2 bijna ook. 2 bobines met storing en 1 super gaar. En 1 lambda sensor (linker 3 cilinders en rechter 3 hebben hun eigen sensor) ook al kapoet. 

De meeste dingen zijn niet slechter dan bij andere auto's, maar soms kosten ze wel meer centen dan bij andere auto's. 
Soms ook een stuk minder... een voorbeeld daarvan is bv de raammechanieken bij de S-type, dat is plastic rommel dus op een gegeven moment hoor je een keer PLONK. Een heel nieuw mechaniek kost echter slechts €225. 🤣

Bij zowel de S-type als de X-type hebben ze kunststof (sier)dorpels onder de deur. Ik spuit er altijd fiks achter als ik 'm was, totdat er schoon water uit komt. Als ze daarachter namelijk vol bagger zitten dan gaat het roesten. Maar ik heb 'm 100% goed gekocht en hij is het nog steeds. 

Koop dus eentje met zo weinig mogelijk problemen, en als je dan alle 'kunstjes' weet dan heb je er lang lol van.
Zo'n Jag in topstaat is een genot, eentje waar van alles aan mankeert is een ergernis en een geldput.
Ik heb naar die van mij 3 maanden gezocht, en nou heb ik weer een probleem, ik wil eigenlijk na 8 jaar wel eens iets anders maar ja een betere vind ik maar moeilijk... 

• Klasse 1

Het is inderdaad niet gemakkelijk om met zekerheid iets deftig te vinden, maar dat lukt wel. Als je zelf al veel kan oplossen is dat heel goed, tenzij je de dealer graag rijk maakt 😆. Ze hebben allemaal hun zwakke pkekjes denk ik 😉.

De bak flushen van een X kan ik zeker aanraden weet ik uit ervaring. Het schakelen gaat daarna weer als “een nieuwe”. Tenzij er iets mankeert aan de bak natuurlijk dan helpt flushen niet meer.

Ook de X heeft een variabele inlaatspruitstuk, net als de S-TYPE. Dus ook hierbij is het vervangen de de bougies/bobines een aardige klus omdat het spruitstuk er afgehaald moet worden.

Electronica problemen zijn mij vreemd met mijn X. Zorg wel dat je altijd een goed functionerende accu erin hebt zitten anders krijg je de meest vreemde storingen.

In de tien jaar dat ik er nu in rijd kan ik wel zeggen dat het een probleemloze auto kan zijn als er goed onderhoud word gepleegd.

• Like 2

Net gaan kijken naar de xj, hij kan in de garage 🙂. Maar de oppervlakkige roest is niet zo oppervlakkig. Dorpels vooraan en wielkasten achteraan. Het zit er niet door, maar moet wel aangepakt worden. Ook rond de ruiten natuurlijk. Heel de onderkant nat van de olie, leek van de bak te komen, tegen de motorkant. Verder nog redelijk voor de leeftijd. Geen airco, mijn vader had ook een serie 3, maar een daimler. Die had wel airco. Mooie lijnen en perfect sluitende deuren, maar geen dakhemel aanwezig.... lijkt toch wel op een project 😁. Hout van het daschboard helemaal geknakt, waarschijnlijk de vernis. Dat was het zowat. 

• Like 2

On 9/18/2023 at 8:51 PM, christof said:

.... lijkt toch wel op een project 😁.

Voor dergelijk geld (nog geen €3000 geboden) koop je inderdaad 'een project'. 

Eigenlijk is dat nog best wel goedkoop voor een rijdend (en gekeurd?) project. 

Voor dergelijk geld een klassieke Jag, dan is het 'tel uw zegeningen'. 
Zoals, er ontbreken geen interieurdelen of ruiten... en ja de gebreken klinken bekend. 
Da's niet alleen zo bij een Jaguar maar bij alles van die leeftijd zo ongeveer. 

Daar heb je helemaal gelijk in. Hij blijft hangen in mijn gedachten 😄. De keuring gaat niet meer door, volgens de eigenaar was het een beetje zweten, maar het loopt eruit 😅. Van zijn prijs wil hij niet afwijken. Als ik rondkijk liggen de prijzen meestal hoger. Ik heb eentje voor 5000€, wel gekeurd. De vraag is een beetje. Hoe dikwijls kom je zoiets tegen? En de gordels in de achterbank, sommige hebben 3 gordels. Weet iemand hoe dit zit? Bijgeplaatst achteraf?

Screenshot_20230920_122810_Samsung Internet.jpg

30 minutes ago, christof said:

Daar heb je helemaal gelijk in. Hij blijft hangen in mijn gedachten 😄. De keuring gaat niet meer door, volgens de eigenaar was het een beetje zweten, maar het loopt eruit 😅. Van zijn prijs wil hij niet afwijken. Als ik rondkijk liggen de prijzen meestal hoger. Ik heb eentje voor 5000€, wel gekeurd. De vraag is een beetje. Hoe dikwijls kom je zoiets tegen? En de gordels in de achterbank, sommige hebben 3 gordels. Weet iemand hoe dit zit? Bijgeplaatst achteraf?

Screenshot_20230920_122810_Samsung Internet.jpg

Het hangt er helemaal van af wat je wil. Zo eentje als op dat plaatje €20K, voor die centen mag je verwachten dat ie zeer goed tot 'perfect' (nouja... voor zover mogelijk) is. Toch blijft dat ook een oude auto, en zal je er regelmatig onderhoud en/of gebreken aan krijgen. Voor die €5000 die zal inderdaad beter (moeten) zijn, maar ook dat is een 'project'. Misschien iet eentje waar je METEEN al onder moet gaan liggen (die van €3k wel...) maar dan nog. 

Dus, zoek je iets wat ook 'bruikbaar' is dat je bv de halve zomer 'm gebruikt als 'daily', dan ga je dat niet redden met 5K denk ik. Als hobby-auto KAN het. Maar het is maar net wat je hobby is... is dat het sleutelen, dan zit je goed. Is dat, er mee rijden wanneer het mooi weer is, en zo af en toe eens sleutelen (in de schuur als het toch zeikweer is) dan kan je better even doorsparen of iets anders zoeken. Want met zo'n €3K project MOET je (om te beginnen al) sleutelen en dan als je GELUK hebt dan valt de dag samen dat ie het goed doet EN het mooi weer is. 

Wat dan WEL kan voor 3-5K: Jaguar S-type

Of inderdaad een X-type of een XJ (X308)

• Like 1

54 minutes ago, christof said:

sommige hebben 3 gordels. Weet iemand hoe dit zit? Bijgeplaatst achteraf?

Volgens mij was er toen geen gordelplicht achterin, en zijn ze allemaal achteraf geplaatst. 
En er is wel plek zat voor 3, dus ja sommigen (groot gezin?) zullen dat hebben. 

https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=526

• Klasse 1

Ja, die 308, ook niet mis 😊.

Als ze allemaal mee moeten zouden er toch 3 op de achterbank moeten kunnen vastgeklikt worden. Ik had zelf al gedacht van er zelf eentje bij te plaatsen. Het is puur een hobby auto.

13 uren geleden, Pizzaman zei:

Het hangt er helemaal van af wat je wil. Zo eentje als op dat plaatje €20K, voor die centen mag je verwachten dat ie zeer goed tot 'perfect' (nouja... voor zover mogelijk) is. Toch blijft dat ook een oude auto, en zal je er regelmatig onderhoud en/of gebreken aan krijgen. Voor die €5000 die zal inderdaad beter (moeten) zijn, maar ook dat is een 'project'. Misschien iet eentje waar je METEEN al onder moet gaan liggen (die van €3k wel...) maar dan nog. 

Dus, zoek je iets wat ook 'bruikbaar' is dat je bv de halve zomer 'm gebruikt als 'daily', dan ga je dat niet redden met 5K denk ik. Als hobby-auto KAN het. Maar het is maar net wat je hobby is... is dat het sleutelen, dan zit je goed. Is dat, er mee rijden wanneer het mooi weer is, en zo af en toe eens sleutelen (in de schuur als het toch zeikweer is) dan kan je better even doorsparen of iets anders zoeken. Want met zo'n €3K project MOET je (om te beginnen al) sleutelen en dan als je GELUK hebt dan valt de dag samen dat ie het goed doet EN het mooi weer is. 

Wat dan WEL kan voor 3-5K: Jaguar S-type

Of inderdaad een X-type of een XJ (X308)

Dat tellerrapport van de X-type in jouw link is hilarisch. Die heeft meer achteruit dan vooruit gereden 🤔

• Haha 2