keesh Posted August 23 Share Posted August 23 Dat Jaguar zichzelf vanaf 2025 omtovert tot een volledig elektrisch merk was al langer bekend. Die transitie betekent niet alleen het einde van het huidige gamma van modellen met verbrandingsmotoren, maar ook van de enige elektrische Jaguar van het moment, de I-Pace. Ook die in 2018 gelanceerde EV zal tegen dan uit het gamma verdwijnen, zodat de Britse constructeur vanaf 2025 enkel nog volledig nieuwe modellen zal aanbieden. In tegenstelling tot Land Rover kan Jaguar vandaag niet echt uitpakken met mooie verkoopresultaten. Dat zal voor de rest van 2023 en voor 2024 zo goed als zeker niet veranderen, in afwachting van de volledige omvorming van de Britse traditieconstructeur tot volledig elektrisch en hoger in de markt gepositioneerd merk vanaf 2025. Tegen 2025 zullen zowel de sportwagen F-Type als de berlines XE en XF en de SUV’s E-Pace en F-Pace - allen met verbrandingsmotoren - het veld geruimd hebben. Dat lot is echter ook de elektrische I-Pace toebedeeld. Deze allereerste elektrische Jaguar zal evenmin de overstap maken naar het nieuwe Jaguar, hoewel dat oorspronkelijk de bedoeling was. Adrian Mardell, die als CEO Thierry Bolloré opvolgde nadat die in november vorig jaar onverwacht opstapte, heeft echter aan het magazine Autocar laten weten dat ook de I-Pace tegen 2025 uitgefaseerd zal worden, waardoor geen enkele van de huidige Jaguarmodellen de overgang richting elektrisch overleeft. Hoe dan ook lijkt het er wel op dat de in de zomer van 2018 gelanceerde I-Pace de laatste bestaande Jaguar zal zijn die nog in de showrooms zal prijken en zal dat model dus waarschijnlijk nog tot einde 2024 te koop zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted August 23 Share Posted August 23 Die elektriciteits waanzin wordt de grootste miskleun van deze eeuw. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted August 23 Share Posted August 23 Hé, Han, u hier ook weer? dewaanzinnige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJL Posted August 26 Share Posted August 26 Op 8/23/2023 om 9:59 PM, Han zei: Die elektriciteits waanzin wordt de grootste miskleun van deze eeuw. Mee eens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted August 26 Share Posted August 26 Ik dacht er vannacht over na en ik ben heel serieus: ik zou mijn Jaguar XJ series 1 van 1969 niet ruilen voor een nieuwe Tesla S. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertvl Posted August 30 Share Posted August 30 https://www.autovisie.nl/nieuws/jaguar-komt-binnenkort-met-gloednieuwe-bmw-i7-concurrent/ Ik maak me zorgen als ik dit lees. De omslag die Ian Callum maakte met de X250 (XF Mk I) was een pittige, maar wel een goede keuze m.b.t. de verkoopcijfers. Ik had altijd begrepen dat de ingezette lijn qua ontwerp evolutionair zou hierna. En dat zag je ook aan de X260 (XF Mk II). De teasers van de X351-opvolger (XJ Mk IV), die uiteindelijk werd geschrapt, gave ook een evolutionaire stap aan. Maar als de schets op AV klopt, dan wordt de boel weer helemaal omgegooid. En waar ik in de X250, X260, X351 en X760 nog elementen kon vinden die verwezen naar het jaguar verleden, zie ik hierin een opgewerkte Audi A8. Tel daarbij op dat ook de rest van het merk DNA de prullenbak ingaat. Vraag me af of dit gaat werken. Mercedes, Audi en BMW kiezen heel duidelijk voor een combi van ICE / BEV. Hoe een klein merk als JLR gaat overleven met een 100% BEV strategie, terwijl heel duidelijk is dat de BEV tanende is... is mij een raadsel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted August 30 Share Posted August 30 Ik snap de keuze wel eerlijk gezegd. Het merk moet overleven en hoge cijfers laten zien aan aandeelhouders, dat is het enige doel van de bestuurders. Dus dan huur je een stel debielen in voor een miljoen of twee, en die laat je dan marktonderzoek doen. Die kijken naar de markt en zien een merk wat uit het niets is gekomen door het bouwen en leveren (aan mensen die veelal niets met auto's hebben maar wel graag dik doen), van afzichtelijke EV's.. Dus dan is het twee miljoen kostende strategie advies zo geboren🤣.. Voila, de nieuwe mission statement: Het bouwen en leveren van afzichtelijke EV's.. In een nutshell, hoe het waarschijnlijk gegaan is. Een andere mogelijkheid is dat hun strategie ontwerpteam die dit "de kleren van de keizer" ontwerp maakte betaald word door een slimmere concurent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted August 30 Share Posted August 30 P.s, Doet denken aan een luciferdoosje, niet? Maar om verwarring te voorkomen schrijven ze JAGUAR voluit op het deksel Dus dan is het ineens een Jaguar🤔. https://www.autovisie.nl/nieuws/jaguar-komt-binnenkort-met-gloednieuwe-bmw-i7-concurrent/ Ik zou zoiets eerder van Cadilac verwachten.. Al zou hun concept WEL voor een XJ doorkunnen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted August 30 Share Posted August 30 On 8/23/2023 at 9:59 PM, Han said: Die elektriciteits waanzin wordt de grootste miskleun van deze eeuw. Dat is nu duidelijk aan het worden.. Duitsland saboteerde net op tijd de EU ICE ban per 2030 omdat daarmee waterstof als ICE brandstof illegaal zou worden, terwijl dat de toekomst is. Het vervelende is dat je zo'n batterij EV niet achteloos in een la kan gooien na een jaar, (past niet) op het moment dat het achterhaalde techniek word.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted August 30 Share Posted August 30 Het mag wel duidelijk zijn dat onze weldedelhooggeleerde bestuurders niets begrijpen van de wet van Ohm. Als je ziet wat nu al de problemen zijn met het E net, dan moet je toch snappen dat als we allemaal elektrisch gaan rijden, koken en verwarmen, dan gaat het net dusdanig in de stress dat we dagelijks zonder stroom gaan zitten. Met andere woorden: men had tien jaar geleden al moeten beginnen met de aanpassingen van het E net. De kabels in de stoep liggen er vaak al meer dan 100 jaar, de transformatoren zijn nu al te klein en al die zonnepanelen is leuk maar worden straks regelmatig uitgeschakeld door de beheerder van het E net. Als je nog een echte accu in je auto hebt, pak een stukje zwarte installatiedraad, maak beide eindjes bloot en houd die tegen de polen van je accu en probeer het vijf seconden vast te houden. Je hebt gegarandeerd verbrande vingertjes. Zoiets gaat er gebeuren met het kabeltje in de stoep als je laadpalen blijft neerzetten en gelukkig zitten er 500 Ampere zekeringen in de kleine zekeringenkastjes die je overal ziet staan als je oplet, dus die knallen er uit, maar dan zitten we wel weer zonder prik. Andere kant van het verhaal: mijn broer is 84 jaar en woont in een appartementencomplex. De VVE vond het nodig om van het gas af te gaan, dus alles moet elektrisch en dat heeft mijn broertje 12.000 euro gekost. En ik vind dat complete waanzin. Tegen de tijd dan de gas CV unit wordt verboden koop ik een nieuwe. Wat leven we in een idiote tijd met gestoorde bestuurders die geen flauwe notie hebben van wat er nou werkelijk aan de hand is. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 31 Author Share Posted August 31 22 uren geleden, Iksjeezesel zei: Doet denken aan een luciferdoosje, niet? Hoop toch meer dat ze voor zoiets als hieronder gaan😉 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted August 31 Share Posted August 31 https://topgear.nl/autonieuws/ev-fremantle-highway-vat-opnieuw-vlam/?fbclid=IwAR31ymMse2aw-ji_B4lfHRK8q59wN5quhz_w_JmJM5IQeAI1WjBUw24zlOs Kijk, het blijft oppassen met die meuk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 31 Author Share Posted August 31 🤔 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robertvl Posted August 31 Share Posted August 31 De rode Kees, dat vind ik de mooiste en dat was ook de evolutionaire richting die Ian Callum gekozen zou hebben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 31 Author Share Posted August 31 4 minuten geleden, robertvl zei: De rode Kees, dat vind ik de mooiste en dat was ook de evolutionaire richting die Ian Callum gekozen zou hebben. Ik denk dat er iets gaat komen wat wij hier niet mooi vinden😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 1 Share Posted September 1 11 hours ago, keesh said: Ik denk dat er iets gaat komen wat wij hier niet mooi vinden😉 Alles went. Duurt alleen 30-40 jaar bij sommige modellen. Tegen die tijd wel al lang een tuin op mijn buik🤣.. De XJ40 met vierkante koplampen vond ik destijds ook een verkwanseling van erfgoed... Intussen vind ik hem prachtig ingetogen en echt een teken van die tijd. P.s: deze lust ik wel hoor: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cage Posted September 4 Share Posted September 4 Op 8/31/2023 om 10:03 PM, keesh zei: 🤔 neem een Bently of een RR en plak een kat op de neus ... smakeloze Amerikaanse bak IMHO 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 4 Share Posted September 4 1 hour ago, cage said: neem een Bently of een RR en plak een kat op de neus ... smakeloze Amerikaanse bak IMHO Jaguar 300C 🤣 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 4 Author Share Posted September 4 1 uur geleden, cage zei: .... en plak een kat op de neus ... Maar dat gaat niet gebeuren, ze hebben de plannen om met grote letters Jaguar op de voorkant te schrijven. Anders kan je natuurlijk niet zien dat het een kat is😉 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 4 Share Posted September 4 Het nieuwe logo wat al het gedoe oplost: -->I AM A JAGUAR<-- 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted September 7 Share Posted September 7 On 8/31/2023 at 10:26 PM, keesh said: Ik denk dat er iets gaat komen wat wij hier niet mooi vinden😉 ...maar de Chinezen wel, en dat is "de markt". Je mag hier straks niet eens meer een auto hebben. Het "nieuwe normaal" wordt het OV en een elektrische deel-golfkar. Nouja, als die leidingen lekker warm worden hebben we in ieder geval geen last meer van ijzel. En kan je het hele jaar in een korte broek op je tuinplatformpje zitten. PS ik denk dat dit de nieuwe wordt: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted September 8 Share Posted September 8 Wauw Eric!! Een S-Type Cabrio!! Met leapert!! Adreamcometrue😂. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 8 Author Share Posted September 8 1 minuut geleden, Iksjeezesel zei: Wauw Eric!! Een S-Type Cabrio!! Met leapert!! Daar wil je echt wel mee gezien worden als je 80 bent😉 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pizzaman Posted September 8 Share Posted September 8 3 hours ago, keesh said: Daar wil je echt wel mee gezien worden als je 80 bent😉 Als je een mooie A++ sticker wil verdienen, al op je 16e. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 10 Author Share Posted September 10 De nieuwe XJ krijgt geen achterruit net als bij de Polestar 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts