Jump to content

low coolant level

Ron62
 Share

Recommended Posts

Sinds vorig jaar krijg ik de melding, low coolant level. Dus, een nieuwe tank gekocht bij SNG barrett, inclusief sensor. Montage is makkelijk. Dat ging een paar maanden goed, mar de melding kwam terug. Als ik de stekker er uit trek en de polen verbind, is de melding weg. Conclusie, de bedrading is oke. Bij een koude motor toch even gevoeld of de magneet niet vast zit, maar die gaat keurig heen en weer met het koelvloeistof niveau. Toch maar een nieuwe sensor besteld. Dat is dus ook niet de oplossing. Vandaag de motor laten lopen, terwijl de dop van het tankje niet gemonteerd is. Hij liet wat "boertjes", maar het niveau blijft na het "boertje" onveranderd. Conclusie, tank is oke, sensor is oke, vloeistof niveau is oke, bedrading is oke. Wat zou het nu nog kunnen zijn, waarom ik de melding blijft? Iemand enig idee?

Nou, nee dus. Anders had ik bij het doorverbinden van de polen ook de waarschuwing moeten krijgen. Heb vorige zomer met doorverbonden polen rond gereden. Dat waren dus geen oost europeese polen, noord- of zuid polen. Het is een constante melding, die ik ondanks een nieuwe tank en 3 verschillende sensoren permanent zie.

• Like 1

On 6/4/2023 at 9:32 AM, isabella said:

Het kan heel goed zijn dat de auto "vind" dat het niveau echt laag is, is de auto al een goed ontlucht?

Ga er vanuit dat de boel goed ontlucht is. De auto heeft ruim een half uur zonder tankdop gelopen. Starten met koude motor, waarbij de vloeistof rijkelijk uit de tank stroomde en regelmatig "boerde", nadat de motor op temperatuur was. Ook heb ik in diverse waterpijpen flink geknepen, waarbij je zag dat er lucht uit de tank ontsnapte. Met de polen van de stekker doorverbonden, is er geen waarschuwing, dus ga ik er vanuit dat de kabel goed is. De magneet kan vrij op en neer bewegen en zit in boven in de tank met voldoende vloeistof. De magneet is met koude vloeistof makkelijk met je vinger te bewegen. Ik heb nog een reserve tank waarmee is met een multimeter de drie sensoren kan gaan testen, waarvan er 2 nieuw zijn. Verder zou ik niet weten waar het verkeerd gaat. Het signaal kwam onverwacht en is ook na alle maatregelen niet meer weg gegaan. Angstvallig check ik het vloeistof niveau bijna elke rit weer, om er zeker van te zijn dat er geen lekkage is. Na twee jaar is er geen drup verdwenen, zonder dat ik wist waar het gebleven is.

Is het koelsysteem leeg geweest?

Slangen knijpen is niet voldoende bij deze motor..(vandaar Rays vraag)

De giga imbus dop op de charger is het hoogste punt.

Maar vullen doe je een leeg systeem met eerst vacuüm trekken, en het vacuüm de nieuwe kvs erin laten zuigen..

• Like 1

En ik dacht dat daar de chargerolie in moest. Maar dan blijft het wel vreemd dat het tankje, waar de kvs gemeten wordt, wel vol is en ik zowel met een koude als een warme motor de melding krijg. Het is dus niet zo dat de meting anders is met een warme motor.

• Like 1

Nee, het moet echt onder vacuum, het feit dat alles er weer uitgeboerd word zegt genoeg over hete lucht in het systeem.

Echt even goed ontluchten.

Ik heb deze klacht ontelbare malen mogen zien, vaak een defecte sensor, een defecte tank of lucht..

De eerste 2 heb je uitgesloten, de laatste zegt me dat er lucht in het systeem zit, dit komt af entoe in het tankje en daar is de melding.

• Like 2

Op 6/8/2023 om 6:34 PM, haddock zei:

Waar zijn toch de tijden van luchtkoeling en totalloss smering?

dedruppelaar

wel geachte druiper,

zodra het koelsysteem is leeggelopen, heb je alleen nog luchtkoeling over en de totallossmering laat dan niet lang op zich wachten ...

😎

• Haha 3

Het wordt jammer genoeg erger dan ik gedacht had. Ik rij expres geen lange afstanden omdat ik een vermoeden heb. Het KVS niveau bleef goed. Direct na het starten komt er alleen uit de rechter pijp witte rook. Ook lijkt het of niet alle 4 de kabouters rechts meedansen. Nu wist is niet dat er een nieuwe paus aan zat te komen, dus toch maar weer wat KVS checken. Na verwijderen van de dop stond de boel droog. Mijn bange vermoeden is nu dat de koppakking rechts aan vervanging toe is. Ik zie een rit naar Zeeland aankomen, met een extra fles KVS aan boord.

• Verdrietig 1

Ben beetje bang dat het slangen knijpen onvoldoende was en je daardoor met veel lucht in de koelkanalen van de motor hebt gereden.

Het is wel erg vervelend, maar nu heb je wel een duidelijk en oplosbaar probleem.

Hier zette ik ooit de correctieve actie neer:

Inmiddels telefonisch contact gehad met Raymond en wat huiswerk opgekregen. Filmpje maken van het starten van de motor en zien wat er uit de pijp komt. Daarna bobine 8 verwijderen om te kijken of deze nat is. Daarna verder afstemmen met Raymond wat het plan wordt. Dit zou een indicatie kunnen geven wat er mis is. Koppakking of toch iets anders.

Gezien de ellende met de Harlingvlietbrug en de giga files, zal ik e.e.a. maar even uitstellen en Raymond en Joke een fijne vakantie wensen. Lijk mij handiger als die brug weer klaar is en dan e.e.a. afstemmen. Wel vreemd is dat ik zaterdag het filmpje wilde maken en dan komt er ineens maar heel weinig rook uit de pijp.

46 minuten geleden, Ron62 zei:

Lijk mij handiger als die brug weer klaar is en dan e.e.a. afstemmen

Tot 4 augustus en vanaf 5 augustus t/m 1 september de Heinenoordtunnel compleet dicht😉

On 6/26/2023 at 8:36 PM, keesh said:

Tot 4 augustus en vanaf 5 augustus t/m 1 september de Heinenoordtunnel compleet dicht😉

Geduld is een schone zaak. Eerst rustig de vakantieperiode uit laten lopen en dit najaar een afspraak plannen. Dan is het vast een stuk beter met die brug. De grote witte pluimen uit de pijp zijn nu weg. Dat is wel vreemd. Gelukkig is de XJ6 nog beschikbaar voor leuke ritten.

• 3 weeks later...

Zelf ook nog wat aan de XKR gedaan. Bij HBM machines in Moordrecht een vacuum vul aparaat gekocht. Voor 25 euro kan je daar geen buil op vallen. Vanavond geprobeerd en dat werkt goed. Best een grappig ding. Je koppelt de slang aan de compressor en steekt hem in het vloeistoftankje. De kraan met vloeistof dicht en de kraan met lucht open. De meter geeft zelf aan hoeveel vacuum is gezogen en dan sluit je de kraan met lucht en zet de kraan met vloeistof open. Wel makkelijk als ik in de toekomst de vloeistof wil vervangen. Nu het systeem zeker vol zit kan ik op de garagevloer zien of er ergens KVS uit de slangen lekt. Maar dat lijkt mij vooralsnog niet kunnen, anders had ik ook de slangen niet vacuum kunnen zuigen. En zo leert de goedbedoelende amateur elke keer weer wat.

• Like 1

"effe" de deksels waar de bobines onder zitten eraf halen is best lastig. Je kan er bijna niet bij. Vooral de onderstel boutjes en waar de KVS tank voor zit. Maar goed, ze zijn er af. Wat opvalt is de hoeveelheid vocht wat op de onderkant van die deksels zit. Volgende keer de bobines vervangen en de schacht waar de bougie in zitten, reinigen.

• Like 1

Vandaag alle bobines verwijderd. En inderdaad, nr 8 zat vol koelwater. Nu moet ik op zoek naar een bougiesleutel die in dat gat past. Zo zie je maar, een trolley vol met allerlei gereedschap en tig bougiesleutels en die ene, die heb ik niet. Eerst de boel met een doek leeg gemaakt, zodat het ergste vocht weg is. Als de schachten droog zijn van binnen, nieuwe bobines er op en doe boel weer dichtmaken. Gelukkig dat de XJ6C zo lekker pruttelt en direct loopt als de sleutel omgedraaid wordt. Kan ik voorlopig toch van het klassieker rijden genieten. Het is toch een natte zomer dus de cabrio staat binnen droog.