Jump to content

XJR sputtert tegen

Laan
 Share

Recommended Posts

Bij mijn r loze 4.0 kan je er zo bij. Heb eerlijk gezegd nog niet gekeken hoe toegankelijk ze zitten bij een 4.2 r. Ik ga het onderzoeken :) 

• 3 weeks later...

Ik kan je een recorder opsturen die het probleem opslaat op de computer tijdens het rijden, na terugsturen kijken we wat de werkelijke storing was en kunnen dan advies voor reparatie geven.

We gaan nu door op de bobines terwijl er ook een fout in de TCM kan zitten of gasklep.

Ik denk niet eerst aan een bobine, maar het kan zeker net zo goed een LMM zijn, maar dat gaat die ECU ons vertellen...

Dankje Ray!

ik krijg hem volgende week weer terug. Staat bij de stoffeerder voor de laatste vernieuwing in interieur en er zijn dan preventief nieuwe bobines, bougies en lmm ingezet. Mocht hij nog steeds bokken dan kom ik wellicht beter even naar Zeeland :) 

• 2 weeks later...

Vandaag voor het eerst een iets langer stukje gereden. Ding loopt als een zonnetje hoewel ik niet geprobeerd heb het toeren gebied aan te tikken waar de vreemde reacties zitten. Dat gaat richting 4000 tpm en meer en had er gewoon geen zin in. Verkeer ook te druk. Na 40km bestemming bereikt. Uurtje later wilde we weer verder. Starten… sputteren…afslaan…. Starten gas erop, liep beroerd. Gas los, toerental naar 250 tpm en afslaan. Starten gas geven zwarte rook uit beide pijpen en schudden over de lengte as. Met wat buren ding in een parkeervak geduwd zodat we verder konden met de Honda van degene waar we waren. Lekker gegeten en meermaals moeten aanhoren dat zo’n Honda het altijd doet. (Pleuris jap..) Mijn weerwoord was dat zo’n euvel meestal tijdelijk is bij Jaguar en dat hij het straks waarschijnlijk gewoon weer doet. Afijn, 3 uur later waren we weer terug bij de Jag. Sleutel erin, starten lopen. :-) Ik mijn beste “zie je nou wel” gezicht getrokken en probleemloos huiswaarts  gezoefd. Iets in mij zegt dat het wel een beetje vreemd is.. 

• Verdrietig 2

On 6/4/2023 at 11:08 AM, Laan said:

En er zijn dan preventief nieuwe bobines, bougies en lmm ingezet.

Was het voor het wisselen van de onderdelen ook al?

Vervelend dat er problemen zijn met je limo..

Is gasgeven bij het starten verstandig bij deze motoren?

Of geeft dat wellicht "bore wash"?

Verder geen idee wat er mis kan zijn..dan de standaard dingen zoals brandstof pomp, of carbon canister solenoid etc..

Succes..

Voor de wissel heb ik wel een paar keer gehad dat na het starten het toerental wat twijfelachtig bleef hangen rond 250 tpm en hij daarna afsloeg. Nog een keer starten en geen probleem meer toen. Nu was het heftiger. Geen gas gegeven btw tijdens het starten maar erna om het toerental wat hoger te krijgen en afslaan te voorkomen. 

Ik zie niet gelijk een verband met de onderdelen wissel. Hij loopt mooi vloeiend, is alert(er) op gas geven. Ook de stekkers van de brandstofpompen onder de zitting achterbank zijn gereinigd. Die waren flink gecorrodeerd. 

• Like 1

Dank rob, ik heb dat draadje even gelezen. 

Bij mij is het niet na het tanken, maar starten met warme motor. Gisteren is hij vanaf werk naar de AH gereden en wilde daar graag nog even blijven. Twee uur laten staan en toen weer naar AH gewaggeld. Starten lopen natuurlijk. Hij staat nu bij dezelfde monteur die bij AJK de purgevalve heeft vervangen, dus dat schept hoop. Zal hem voor de zekerheid nog even herinneren :) 

• Like 1

4 uren geleden, Laan zei:

P1235

On an '05 XJR, DTC P1235 means that the pulsewidth modulated input signal given from the ECM to the REM is lower than than expected. Specifically, this affects the cable connection PI1-27 (output ECM) to CR11-19 (input REM) with a total of 4 connectors beetween.
To solve the problem, the cable connections have to be checked, i.e. the resistances and ground connections must be measured. The pinpoint tests for this can be found in the SDD diagnose system.

• Like 1

P1235 is weg nu, was mogelijk van vorige keer. Stekkers onder de bank zijn nogmaals gechecked. Start direct met warme motor. Tot je hem een half uur laat staan… Dan pruttelt hij 3 seconde en slaat af. Loopt op te weinig cilinders, schudt en rookt. 

Ik zou denken dat de injectors na afzetten motor inderdaad na druppelen. Bij direct weer starten is dt geen probleem, maar na een kwartier dus wel. Na twee uur lijkt de boel weer verdampt en start hij gewoon. 

Verder heb ik de laatste keer voor het eerst e10 95 getankt. Kon ff niet anders… Gisteren een doos JLM injector reiniger besteld. Dus morgen met ultimate voltanken en zo’n fles JLM erbij. De purgevalve preventief vervangen zou ook nog kunnen, of de oude LMM terugzetten. (Zit een nieuwe originele op nu) 

Het goede nieuws is dat de vernieuwing van bobines en bougies (en lmm) het oorspronkelijke probleem heeft opgelost. Het schokken en zoeken boven de 4000 tpm. is weg. Hij gaat echt als een raket en loopt mooier dan ooit tevoren. 

• Like 1

Dat zou idd best kunnen..

Bij de 4.2 kun je volgens mij brandstofdruk uitlezen?

De brandstofrail moet toch wel een half uur op druk blijven.

Als dat niet zo is kan dat misschien op een lekkende injector (of meerdere) duiden?

De lage druk is dan niet het probleem, maar de brandstof op de zuiger wel..

Lijkt zeer plausibel. Ik denk dan dat een bank nog wel wil, maar de andere door meerdere lekkende injectors is verzopen. Derhalve pruttelt en schudt hij ook. 

Stationair afslaan kan te maken hebben met een vervuild gasklephuis. De auto zet de klep dicht naar een stationair stand maar als die vervuild is en hij krijgt niet genoeg lucht slaat hij af. Kosten schoonmaken nihiel maar lastig bij te komen.

• Like 1

4 hours ago, Laan said:

Ik zou denken dat de injectors na afzetten motor inderdaad na druppelen. Bij direct weer starten is dt geen probleem, maar na een kwartier dus wel. Na twee uur lijkt de boel weer verdampt en start hij gewoon. 

Verder heb ik de laatste keer voor het eerst e10 95 getankt. Kon ff niet anders… Gisteren een doos JLM injector reiniger besteld. Dus morgen met ultimate voltanken en zo’n fles JLM erbij. De purgevalve preventief vervangen zou ook nog kunnen, of de oude LMM terugzetten. (Zit een nieuwe originele op nu) 

Het goede nieuws is dat de vernieuwing van bobines en bougies (en lmm) het oorspronkelijke probleem heeft opgelost. Het schokken en zoeken boven de 4000 tpm. is weg. Hij gaat echt als een raket en loopt mooier dan ooit tevoren. 

puntje is wel dat je brandstof vermoedelijk niet verdampt, maar langs je cilinderwanden de olie in gaat. Vandaar ook de suggestie om eens aan de peilstok te ruiken. benzine in je olie ruik je echt snel. 

• Like 2

46 minuten geleden, Lana zei:

puntje is wel dat je brandstof vermoedelijk niet verdampt, maar langs je cilinderwanden de olie in gaat. Vandaar ook de suggestie om eens aan de peilstok te ruiken. benzine in je olie ruik je echt snel. 

Daar heb ik nooit over nagedacht, dat verklaart de lekkere geur bij sommige Jag motoren. 

• Haha 1

1 hour ago, Lana said:

Waardoor de oliefilm op de zuigerveren en cilinderwand cilinderwand "afgewassen" kan worden met (tijdelijk) compressieverlies bij het starten als gevolg..(waardoor op zijn beurt de ontbranding mogelijk weer lastiger op gang komt)

Maar alle mogelijkheden ten spijt, het is niet zo fijn als je eigen Jaguar dit soort betrouwbaarheids issues heeft..

Hopelijk snel opgelost👍

• Like 2

Ach ja, er zijn ergere dingen dan een weigerachtige JAG.

Ergens tussen motor uitzetten en een minuut of 20 ontstaat er een opeenhoping van benzine die erna weer langzaam wegtrekt. Terugdenkend heb ik het weigeren na tanken ook weleens gehad. Niet heel heftig, maar toch. Straks ff ruiken, morgen Ultimate en JLM erin, mocht het vervuiling zijn, dan zou dit wat kunnen helpen. Anders de purgevalve vernieuwen. Trial&error, ik weet het. Maar uitlezen levert niks op. 

toch even een klein horror verhaaltje: vriend van mij had dat bij een renault megane. ook vergelijkbare problemen, soms moeilijk starten, wat steeds erger werd. uiteindelijk ook naar garage gegaan, om te laten fixen. 

De monteur wilde daar even beleven wat de klachten waren, dus vraagt aan mijn vriend om na 20-30 minuten de auto weer te starten. BAM. Was er inmiddels zoveel brandstof de cilinder ingelopen dat ie een 'waterslag' maakte (beter 'brandstofslag')  en de motor is toen overleden. geloof een kromme zuigerstang, inclusief gevolgschade. Auto is op de schroot beland daarna, kostte teveel om motor te wisselen of repareren. 

• Verward 1

Bij motor uit draait de pomp niet in dit geval. Er komt maar een paar cc uit de leiding als je de druk weg laat.

Toch zou het goed zijn om de brandstofdruk af te lezen in het halve uurtje na afzetten van de motor, zodat je het weglekken kunt detecteren..