Laan Posted May 15 Share Posted May 15 De xjr rijdt heerlijk, totdat je flink gas geeft en hij even uit zijn comfortzone moet. Stel, je rijdt 100 kmpu en trapt ineens het pedaal in, dan is het net of hij schrikt. Na enig gestotter wordt de acceleratie ingezet. In de S stand wordt het helemaal lollig. Is net of de brandstof toevoer wordt afgeknepen voor een seconde en dan weer niet. De automaatbak raakt ook in de war en maakt bijzondere keuzes. Dus: tot 3000 tpm niks aan de hand, erboven, als de charger lekker mee gaat doen begint het feest. Uitlezen levert geen aanwijzingen op. Er worden geen fouten geregistreerd, niks. In het dagelijks verkeer is het niet storend, mede door mijn opa rijstijl en het opzoeken van het euvel gaat altijd gepaard met hoge snelheid. Mocht iemand weten in welke richting gezocht moet worden hoor ik graag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted May 15 Share Posted May 15 ik zou het zoeken in de gaskleppositiesensor. als het een puur de motor zou zijn, zou je kunnen denken aan een verkeerd mengsel (te veel of te weinig brandstof) waardoor de motor zich even verslikt. maar je geeft aan dat de bak ook gek doet. De gaskleppositiesensor is een input voor zowel de ECM (engine control unit) en TCU (transmission control unit). stel dat deze dus verkeerde waardes doorgeeft, raken beide regelsystemen in de war. Ik weet niet van welk jaar je xjr is, en welk type gaskleppositiesensor erop zit, maar soms is enkel schoonmaken al voldoende. vaak zijn het sleepcontacten die vervuild kunnen raken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Die oorzaak past wel erg goed bij de klacht. Motor en bak doen allebei raar. Het is een X350 uit 2005. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted May 15 Share Posted May 15 4 uren geleden, Laan zei: De xjr rijdt heerlijk, totdat je flink gas geeft en hij even uit zijn comfortzone moet. Stel, je rijdt 100 kmpu en trapt ineens het pedaal in, dan is het net of hij schrikt. Na enig gestotter wordt de acceleratie ingezet. Bedoel je écht helemaal indrukken van het pedaal, dus activeren van kick down? Dan zou je wellicht daar de oorzaak moeten zoeken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Nou, echt helemaal intrappen doe ik niet zo gauw. Gaat me veel te hard. Maar zeg half intrappen. In de sportstand activeer je dan ook de kickdown met alle gevolgen van dien. Hij schakelt terug waarbij het toerental richting 6000 tpm knalt om dan ineens weer op te schakelen waarbij het lijkt of er een versnelling wordt overgeslagen. Toerental zakt dermate dat het net lijkt of ik gas los laat. Het versnellen gaat in die hogere versnelling wel door. De logica achter de keuze die de machine maakt lijkt geheel te ontbreken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avos Posted May 15 Share Posted May 15 Het kan echt veel zijn, alles waardoor je een slechte onsteking kan hebben, zoals bv het mengsel. Een ander voorbeeld kan een wat minder goed functioneerende boubine zijn, geeft excat hetzelfde verschijnsel daar kan ik van meespreken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 15 Share Posted May 15 Ik had het met een AJ-27S (XKR-4.0) exact zo en daar was het een haperende bobine.. Bij ietsje meer dan normaal gasgeven soms inhouden met wat zich het best laat beschrijven als een "flubberend" geluid. (nieuw woord?🤣. Alsof het gaspedaal "door het ijs zakt"🤷♂️🤔. Heel lang geen codes gehad. Op den duur (ik heb de hele auto aan printplaten etc. bekeken) werd het erger en kwam er zo nu en dan een misfire code (P0306 en soms P0304 geloof ik in mijn geval). Onderling wisselen van de 8 bobines gaf niet het gewenste resultaat. Raymond gaf ooit aan dat bij 1 niet goed werkende bobine de ECU de hele "bank" zeg maar tijdelijk uitschakelt. Dat zou het kunnen verklaren dat willekeurig positie wisselen niet altijd vlekkeloos werkt qua storingzoeken, en kan ook verklaren dat 1 shabby bobine zo veel effect kan hebben. Er bleken meerdere shabby bobines in te zitten die geen codes triggerde. Die oude vervangen voor nieuwe super-shabby bobines (😱 forgive me) en alles was opgelost..(8 voor samen 120€) (tot later een breuk in zekeringenkast (tcm) andere problemen veroorzaakte maar das een ander verhaal) Ik zou in een dagelijks vervoermiddel wel degelijke bobines monteren😉. Bij mij ging het vooral om uitproberen 🤷♂️. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Laatst liep hij nog broerderder. Wilde niet sneller dan 130. Uiteindelijk kwam er een foutmelding “motorstoring”. Heel laat ook dus. Na uitlezen bleek dat een lambda sonde. Anyway, reinigen of vervangen van de gasklepstandsensor en 8 nieuwe bobines? Ik kan in de historie niet vinden dat er bobines zijn vervangen. Kan na 207000 km best wel eens een goed moment zijn. De niet shabby variant kost weer een paar ribben uiteraard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 15 Share Posted May 15 Je kunt eerst shabby proberen😱? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Ik wil alleen het beste voor de poes he? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15 Share Posted May 15 47 minuten geleden, Laan zei: De niet shabby variant kost weer een paar ribben uiteraard Is toch wel te doen zeker, rond de €40 per stuk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Geen idee. Weet nog wel dat iemand er 6 in mijn x300 heeft gestoken en daar €1000 voor wilde hebben. Dat vond ik best veul. Die doen het nog steeds prima, dat wel. €40 per stuk spreekt me dan ook ernstig goed aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15 Share Posted May 15 9 minuten geleden, Laan zei: €40 per stuk spreekt me dan ook ernstig goed aan. Zelf de keuze maken😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 15 Share Posted May 15 Als een bobine de oorzaak is dan geeft dat toch een P-code die verwijst naar welke specifieke bobine het is? Ik heb 2x een bobine issue met de XJ (X308) gehad, en dat gaf toch niet de symptomen die Laan aangeeft. (voor de X308 zijn ze ook >€100 p stuk, dus preventief alle 8 wisselen vond ik ook een beetje overdone. Ik heb een reserve aan boord tegenwoordig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15 Share Posted May 15 3 minuten geleden, Marcov zei: Als een bobine de oorzaak is dan geeft dat toch een P-code die verwijst naar welke specifieke bobine het is? Voor de P-code moet je flinke misfires hebben, dan voel je het wel ook. 9 minuten geleden, Marcov zei: (voor de X308 zijn ze ook >€100 p stuk, ...... €30,- per stuk, via Raymond uit Engeland😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 15 Share Posted May 15 10 minutes ago, keesh said: Voor de P-code moet je flinke misfires hebben, dan voel je het wel ook. €30,- per stuk, via Raymond uit Engeland😉 Ja, dat was erg merkbaar inderdaad 😆 voor €30 zijn het waarschijnlijk de 2-pins versie. En ik heb de 4-pins nodig (van NGK 2 pin: rond €40, 4 pin: rond €130) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 15 Share Posted May 15 2 minuten geleden, Marcov zei: voor €30 zijn het waarschijnlijk de 2-pins versie. De 4-pins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 15 Author Share Posted May 15 Hoe onderscheid je shabby van deftige bobines? Of gewoon de duurste nemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 15 Share Posted May 15 1 hour ago, keesh said: De 4-pins Mja, maar hier gaan bij mij red alerts af hoor: Brand: Original Quality Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 16 Share Posted May 16 7 uren geleden, Marcov zei: Mja, maar hier gaan bij mij red alerts af hoor: Brand: Original Quality Mag, maar onze specialist koopt deze ook, tenzij de klant heel veel geld wil uitgeven op verzoek😉 Maar als je denkt dat de duren duizenden km langer mee gaan moet je de duren kopen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avos Posted May 16 Share Posted May 16 Bij British parts moet je wel opletten met wat je koopt, aan de andere kant, hoeveel kms moeten ze nog meegaan? Voor mij destijds hebben de goedkopere het niet lang uitgehouden (ze werden ook wat zwaarder belast...). Zelf heb ik de COP Interceptor, daarmee kan je detecteren welke boubine "slechter" functioneerd, qua prijs was dat echt wel de moeite zeker mijn setup en aantal kms dat ik reed. Dit is niet voor iedereen, maar mischien heeft een dergelijk apparaatje, en hoef je dan alleen de slechte bounine(s) te vervangen met goede mits dat ook het probleem was. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 16 Share Posted May 16 10 uren geleden, Avos zei: Bij British parts moet je wel opletten met wat je koopt, aan de andere kant, hoeveel kms moeten ze nog meegaan? Ze vermelden dat het niet origineel is dus is de keuze aan jezelf. Laatst 4 nieuwe lambda sensors gekocht voor mijn XJS, De prijzen variëren van €50 tot €540 per stuk dus die van €50 genomen, dezelfde zitten ook al dertien jaar in mijn X300. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 16 Share Posted May 16 13 hours ago, keesh said: Mag, maar onze specialist koopt deze ook, tenzij de klant heel veel geld wil uitgeven op verzoek😉 Maar als je denkt dat de duren duizenden km langer mee gaan moet je de duren kopen. Ik heb ze ook van onze specialist. Maar misschien herinner ik me de prijs niet goed hoor. Laatste keer dat er eentje problemen gaf is al een paar jaar geleden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted May 16 Author Share Posted May 16 Eigenlijk nog niet over nagedacht, maar kan je bobines redelijk makkelijk erin friemelen in een xjr 4.2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 16 Share Posted May 16 Volgens mij wel hoor. Bij de 4.0 op het gemakje in een half uur. Alle 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.