MarcJagger Posted April 30 Share Posted April 30 Hi mede-Jaggers, Het bekende oranje lampje ging met enige regelmaat aan en dan weer uit. Dat gebeurde alleen als de motor warm was. Foutcode P0328 gaf aan dat Knock Sensor 1 niet goed werkte. Om er zeker van te zijn dat het inderdaad de KS is (en bv niet de ECU of kabels/stekkers daar heen) heb ik KS1 en KS2 uitgewisseld. De foutcode werd nu P0333. Conclusie: de KS is niet goed. Nu zou ik onder normale omstandigheden gewoon een nieuwe KS hebben besteld en dan ben je voor 2 tientjes klaar. Maar niet voor onze XK8.... dan kost je dat 150 euro...! Dat vind ik dus best irritant. Wat een absurd bedrag voor een KS. Eens kijken of ik dit ding kan repareren. Ik heb dus de KS verwijderd (van een enigzins warme motor) en de weerstand gemeten: 200 kOhm. Hmmmm.... dat is normaal. Maar bij het friemelen met de kabelaansluiting dicht bij de sensor veranderde de weerstand. Aha: die interne weerstand is waarschijnlijk gebroken of maakt slecht contact. Opvallend: toen de KS afgekoeld was bleef de weerstand 200 kOhm, hoe hard ik ook worstelde met de kabel. Ik heb de verfafbrander gepakt en de sensor opnieuw verwarmd: ja hoor, de weerstand veranderde weer bij het friemelen met de kabel. Dat verklaard mogelijk waarom het bekende oranje lampje nooit aanging als de motor koud was. Die weerstand moet ergens tussen de aansluitcontacten zitten (plaatjes internet). Dus met een mesje de zwarte behuizing beetje bij beetje verwijderd tot ik bij de contacten kwam en inderdaad de weerstand daar ook aantrof (klein keramisch dingetje). Die weerstand met een schroevendraaiertje verwijderd (zie foto). Daarna een 200 kOhms weerstandje gepakt (ha ha, die heb ik gewoon in huis) en tussen de aansluitingen gesoldeerd. Teepje erom en hup weer in de Jag. Problem solved. Ha ha! Op deze manier ben ik weer lekker creatief bezig geweest (en heb ik me een ergernis bespaard). Een volgende keer (ha ha, er zit nog een KS is) boor ik de weerstand stuk en hoef ik het kunststof niet weg te snijden. Ik weet nu immers precies waar die zit. Daarna plaats ik de weerstand tussen de draden bij het aansluitstekkertje. Nu even afwachten wat hij gaat doen. Als de temperatuur te hoog wordt kan de soldeer mogelijk gaan smelten en laat de weerstand los. Geen probleem: dan zal ik de weerstand bij de stekker plaatsen. 👍 Marc 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted May 2 Share Posted May 2 Goed opgelost Marc, op z'n MacGyver! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted May 2 Share Posted May 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted May 3 Author Share Posted May 3 Op 5/2/2023 om 8:05 AM, arie-jag zei: Goed opgelost Marc, op z'n MacGyver! Ja daar hou ik van ha ha ..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted May 3 Author Share Posted May 3 Op 5/2/2023 om 9:32 AM, EricS-TR zei: Geen twijfelachtige chinees sensortje. Gewoon OEM spul hergebruiken. Yeah! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted May 3 Share Posted May 3 Ja OEM, komt ook uit China. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted May 3 Author Share Posted May 3 4 uren geleden, BertJaguar zei: Ja OEM, komt ook uit China. O, ik dacht dat Denso Japans was...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 3 Share Posted May 3 15 minuten geleden, MarcJagger zei: ...Denso Japans was...? Zeker! Maar 't zou kunnen dat ze (een deel van) de productie naar lagerelonenplekken zoals de Volksrepubliek hebben uitbesteed? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 3 Share Posted May 3 90% van alles op onderdelen gebied komt zogenaamd uit China. (Alleen westers militair spul niet...als het goed is). Ook de mooie dure "merkspullen". Maar China is helaas geen lage kosten lonen land meer. Het valt ook niet meer onder de "emerging countries"... Zijn al hartstikke uit- ge-emerged😉. (Rijkste land ter wereld) China besteed al veel productie uit aan India😂. (Maar er staat wel gewoon made in china op, en daar blijft de winst ook hangen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcJagger Posted May 3 Author Share Posted May 3 De sensor werkt na een paar ritten nog prima. Het soldeertin smelt bij temperaturen van 180 gr.C. Kennelijk wordt het daar niet zo heet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted May 3 Share Posted May 3 Jongens, praat er nou niet omheen en geef MJ een compliment voor zijn creatieviteit en slim zijn. Gewoon een 200 kOhm weerstand uit het naaimandje plukken en werkend krijgen. Misschien moeten we terug naar lag-compressie motoren, zonder automatische vervroeging. Ron 91. Haddock, kom er eens in met je Panda 4*4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 3 Share Posted May 3 Okee, complimenten! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts