Jump to content

on/off gedrag watertemperatuur meter in XJ6 S1

19_Werner_73
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

de watertemperatuur meter in mijn S1 vertoont een on/off gedrag...  Momenteel geen uitlezing.

Als ik met de kabel aan de sensor massacontact maak, dan gaat de meter tot op het einde van de schaal, dus ik veronderstel dat dan de bekabeling OK is.
Intussen ook al een nieuwe sensor geplaatst en die vertoont hetzelfde gedrag: soms geen uitlezing, soms maximale schaal.

Ook eens geprobeerd met de oude meter te connecteren aan de kabel maar zonder die te monteren in de kop en bij contact maken met het motorblok gaf die een uitlezing die redelijk logisch leek. Toen ik die dan terug monteerde in de kop, ging de uitlezing eerst tot maximale schaal en daarna terug naar nul.

Er is intussen wel een elektronische onsteking gemonteerd, kan dat daar iets mee te maken hebben? De andere meters werken normaal (behalve de klok).

Wat mis ik...? De watertemperatuur meter is toch wel een cruciaal instrument naar mijn mening, dus zou die graag werkend zien.

Bedankt

Werner

• Replies 11
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er is zeker met de bekabeling wat gerommeld in het verleden, want de binnenste koplampen werken ook niet (krijgen geen stroom) - de buitenste werken zoals het hoort.

Ik zal eens proberen met een directe kabel en zien wat dat geeft.

Let er bij het stellen van een diagnose op dat de zender in het koelsysteem zorgt voor aarding (met variabele weerstand). De andere draad op de temperatuurmeter is dus de spanningvoerende draad!

Schematisch weergegeven ziet het er zo uit:

image.png

Als ik de sensor rechtstreeks aansluit, dan krijg ik ook maximale uitlezing op de meter - alleen doe ik het wellicht niet op de goeie manier want ik steek de rechtstreekse kabel bij op de juiste positie in de stekker achter de centrale meters. Als de bestaande kabel ergens massacontact maakt, dan maakt het geen verschil.

Is er een makkelijke manier om de sensor rechtstreeks op de meter aan te sluiten zonder die te demonteren uit het dashboard?

Ik probeer ook de kabel (via de kleurcode) te volgen tot aan de sensor maar dat lukt niet echt... moet de kleurcode die vertrekt aan de meter in het dashboard dezelfde zijn als die aan de sensor (GU = groen blauw) want dat is niet het geval...

Ik heb de sensor rechtstreeks aangesloten maar het gedrag blijft vreemd.

Als ik de sensor rechtstreeks aansluit maar niet monteer en dan contact maak met het motorblok, dan schijnt die wel normaal te reageren.

Als ik de kabel echter rechtstreeks aansluit op de sensor die in de kop gemonteerd zit, dan geeft die eerst maximale uitlezing en daarna valt die naar nul - en doet die niks meer.

Kan het iets te maken hebben met de dichting die gebruikt wordt? Het is een soort kurk en als ik me niet vergis, was de originele dichting in rubber? (Zou mij nogal bizar lijken overigens)

Iemand nog suggesties?

Bedankt, Werner

• 2 weeks later...

Goedemorgen,

Heeft de waterrail, waar de sensor dus inziet, wel een goede massaverbinding met de rest van de motor ?

Er is een modificatie in de vorm van een extra aardkabel tussen het blok en de waterrail. 

(Het is een Series 1 zie ik net, duidelijk anders, maar misschien niet voor de temp sensor ?)

Ik heb al geprobeerd met een extra massakabel maar ook dat geeft geen verschil...

Vraag me toch af of er geen verband is met de elektronische ontsteking: die is nu anders aangesloten in de hoop minder last te hebben van een springende toerenteller naald, maar dat maakte geen verschil. Ik zal die dan terug aansluiten zoals in

het boekje van de ontsteking staat om te zien of dat een verschil maakt voor de watertemperatuur meter.

Als je het kabeltje van de sensor afhaalt en aan massa houdt, slaat dan de meter volledig uit? Zo ja, dan is de meter en het kabeltje goed. Dan zit het probleem in de sensor of de aarding van de sensor. Zit het andere, plus-, kabeltje op de meter goed?