Jump to content

XK8 Cabrio Achterraampje by-pass schakelaar


Buurman
 Share

Recommended Posts

Zou fijn zijn om de achterraampjes tijdens rijden met open dak te bedienen ter vermindering windwerveling, en get oogt ook nog eens strakker

Nu blijven ze standaard naar beneden en gaan alleen omhoog als dak weer gesloten is.

Vond deze link:

 

Maar hier worden 2 draden (grn/zwrt en grn/blw), 1 voor sluiten en 1 voor openen blijkbaar geschakeld met massa.

Mijn gele connector(zie foto) waar maar 3 draden op zitten heeft 2 draden met 12v en 1 x massa.

Dus lijkt mij niet verstandig om vogens YouTubefilmpje aan te sluiten, dan zou ik 12v op massa zetten met schakelen

Mijn XK8 is uit '97 en kan mij voorstellen dat er verschillen zijn.

Die van mij heeft minder (maar 3) draden op de connector en ook zie ik in Youtubefilmpje meer "onderdelen" als bij mij onder de armsteun.

Heb ook gecheked of ik goede connector had door los te halen, en dan werken raampjes dus niet.

 

Ik zoek dus aansluitschema/wiringdiagram van mijn XK8 of wellicht heeft iemand een andere oplossing.

 

P.S. 

Die met rood pijltje is screenshot van Youtubefilmpje, andere twee zijn mijn XK8

20230412_110333_rmscr.jpg

20230412_105527.jpg

20230412_105629.jpg

Link to comment
Share on other sites

Top!

Dankjewel.

Uit eigen collectie of is er linkie naar download-site?

Kan ik volgende keer eerst zelf schemaatje zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Heb diagram zitten bestuderen.

Maar kan mijn gele connector er niet in vinden.

Zelfs geen herkenbare kleurcodes van de draden.

Zal er wel aan liggen dat ik geen electro-technicus ben, of dat het British is.

Of iets anders.....😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 uren geleden, Buurman zei:

Top!

Dankjewel.

Uit eigen collectie of is er linkie naar download-site?

Kan ik volgende keer eerst zelf schemaatje zoeken.

 

Beschikbaar in de JFForum club. Kleine donatie aan het forum doen en je krijgt toegang tot een wereld aan informatie ;-).

Link to comment
Share on other sites

12 uren geleden, Buurman zei:

Heb diagram zitten bestuderen.

Maar kan mijn gele connector er niet in vinden.

Zelfs geen herkenbare kleurcodes van de draden.

Zal er wel aan liggen dat ik geen electro-technicus ben, of dat het British is.

Of iets anders.....😁

 

 

Mwaah, ik heb het denk ik onnodig moeilijk gemaakt door alleen het schema te posten. Hieronder de bijbehorende verklaringen:

image.png

 

En als je op zoek bent naar kleurcoderingen van de bekabeling:

image.png

Link to comment
Share on other sites

Hans, bedankt weer!

Stuk duidelijker zo.

Maar nu uitvogelen hoe ik mijn twee 12v. draden net zo kan aanaluiten als dat die Youtuber het met twee massa draden doet...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Oohw, weet niet of het uitmaakt voor draadschema's maar zie dat ik in het begin  typfoutje heb gemaakt bouwjaar is niet '97 maar '98.

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2023 at 7:48 AM, hansvh said:

 

Beschikbaar in de JFForum club. Kleine donatie aan het forum doen en je krijgt toegang tot een wereld aan informatie ;-).

Heb net donatie gdaan, zit de "wereld aan info" achter een "geheim knopje" ?

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Buurman zei:

Heb net donatie gdaan, zit de "wereld aan info" achter een "geheim knopje" ?

 

Zekers. Wacht even een PB af, binnenkort komt de onthulling van de geheime knop ;-)

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Mr. Werkman.

Klinkt simpel.

Weet de relais te vinden en het basis

princiepe van de werking.

Maar:

gp ... green/purple  ?

gb.... green/blue   ?

Op massa schakelen?

En welke is dan voor links... rechts...up en down?

Er zijn 4 relais voor de twee raampjes...

Kan alle kanten op....

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Was even druk maar nu "uitgeplozen".

Volgens mij dan:

GP Green/Purple zit op  pin #2 relais window Down

 

GB Green/Black zit op  pin #2 relais

window UP

 

pin #2 is dan de de signaal (massa)-draad

GP of GB en

pin #1 de ingang stuurstroom.

NK ( (bruin/roze)

 

Als ik er dan een tuimel schakelaar tussen zet die of de GP of de GP met massa scakelt moet het werken.

 

Hiermee zet ik ook massa op de uitgaande signaal-pin (FC1477 dwn of FC1498 up)van de Convertible Top control module.

Is dat een probleem?

Dattie niet in de war raakt....

 

20230428_135645_rmscr.jpg

20230428_155314.jpg

20230428_155020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mmmm🤔  meet op connector pin #2 waar GP en GB insteken 12V.

 

Kan daar dan toch geen massa op zetten zonder kortsluiting te maken?

Maar misschien werkt electronica wel anders als ik denk.

 

En  ook op pin #1 en #5 staat 12V.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mmmm🤔  meet op connector pin #2 waar GP en GB insteken 12V.

 

Kan daar dan toch geen massa op zetten zonder kortsluiting te maken?

Maar misschien werkt electronica wel anders als ik denk.

 

En  ook op pin #1 en #5 staat 12V.

 

Dacht misschien dat de module iets zou schakelen opdat er met ingestoken relais met top down de #2 massa zou worden maar er blijft er ook 12V. op staan.

 

Er zit een diode in het relais maar die is er alleen om piekspanning op te vangen bij schakelen.

 

Met mijn minimale electronica-kennis stopt het nu even, kom niet verder.

En ga geen "massa op plus" zetten.

 

Nou wie het weet mag het zeggen...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...