Jump to content

Motor XK8 gaat wel rond maar wil niet aanslaan. Slechte accu...?

MarcJagger
 Share

Recommended Posts

Hi mede-Jaggers,

Eergisteren wilde ik de XK8 starten maar no go.

Hij pruttelde iets en dat was het. Nogmaals geprobeerd: hij ging wel rond (ik meen te horen dat de zuigers compressie opbouwen en zo maar wel een raar geluid) maar hij slaat dus niet aan.

Ik deed het portier open en het raam gaat dan normaal gesproken een klein stukje naar beneden. Nu een iets groter stuk. En bij het dichtslaan van het portier ging het raam niet meer omhoog. Ok, de boel moet dus gereset worden. Het lijkt er dus op dat de accuspanning te laag is geweest tijdens het starten. Waarom is de spanning zo laag? Is de accu nog wel goed?

Ik heb de accu eruit gehaald en aan de lader gehangen. Of dat helemaal is gelukt weet ik niet want ik heb net geprobeerd te starten maar dat lukte niet. Tijdens het starten heb ik toen met een OBD-scanner de spanning op de ingang van de scanner bekeken: 

Screenshot_2023-03-22-17-08-06-82_d445454384831f8cac9d9753f40be693.thumb.jpg.70fc6f6ed8fef4dd2e866f5798d9e869.jpg

Dus:

- zo'n krappe 12 V voor en na het starten

- duidelijk onder de 10 V tijdens het starten

Later heb ik 12,4 V gemeten direct op de accupolen (zonder te starten).

Dit lijkt allemaal een te lage spanning voor een gezonde accu.

Ik denk dat ik aan een nieuwe accu toe ben

maar toch even voor de zekerheid de volgende vraag:

Is het normaal dat een XK8 met een brakke accu

nog wél in staat is de motor rond te laten draaien

maar toch níet wil starten (en doet hij dat straks

wel als ik er een nieuwe accu ingooi)?

Ik hoor het graag.

Thanks voor de reacties.

👍Marc

10 minuten geleden, MarcJagger zei:

Dus:

- zo'n krappe 12 V voor en na het starten

- duidelijk onder de 10 V tijdens het starten

Later heb ik 12,4 V gemeten direct op de accupolen (zonder te starten).

Ik denk allemaal normaal.

6 minuten geleden, cage zei:

+/-12 ... mijn xkr en ST geven rond de 14V

Ja als de motor loopt. Dan wordt de accu geladen door de dynamo met een spanning van iets meer dan 14 V. Maar als de motor stilstaat is de spanning van een gezonde accu iets van 12,6 V. Volgens mij mag die tijdens het starten eigenlijk niet onder de 10 V zakken. Misschien is de Jaguar hier wat gevoelig voor en gaat de ontsteking of inspuiting problemen geven bij een lagere spanning, waardoor de motor niet aanslaat.

Ik heb met mijn XJ (3.2L) eens start problemen gehad door te lang stilstaan en dus te weinig power in de accu. Motor draait rond, benzinepomp ook, maar er was niet genoeg over voor een vonk. Gevolg: verzopen motor. Wegenwacht is wel even bezig geweest voor er weer leven in zat

10 uren geleden, Marcov zei:

Ik heb met mijn XJ (3.2L) eens start problemen gehad door te lang stilstaan en dus te weinig power in de accu. Motor draait rond, benzinepomp ook, maar er was niet genoeg over voor een vonk. Gevolg: verzopen motor. Wegenwacht is wel even bezig geweest voor er weer leven in zat

11 uren geleden, cage zei:

+/-12 ... mijn xkr en ST geven rond de 14V

Ja dat is een normale spanning als de motor draait en de accu opgeladen wordt door de dynamo.

Zojuist de auto gestart (met startkabels en andere accu). Dat lukte niet direct. Marco gaf aan dat zijn motor was verzopen na het starten met een onvoldoende geladen accu en ik rook een benzinelucht. Dus heb ik geprobeerd "vol gas" te starten (er wordt dan geen benzine ingespoten) en bij het op laten komen van het pedaal sloeg hij aan. Ik hield hem niet op toeren maar liet hem gelijk stationair draaien. Daar was hij nog niet aan toe kennelijk, want hij sloeg af.

Daarna wilde hij toch nog niet starten. Ik heb hem 5 minuten laten rusten. Toen weer gestart (vol gas en daarna op laten komen) en toen sloeg hij weer aan. Nu wel op toeren gehouden en gewacht tot de motor weer rustig liep (op verhoogd toerental). Daarna liep hij ook weer mooi stationair.

Kortom: met een extra accu kreeg ik hem aan de praat. Ook op eigen kracht start hij nu prima. De laadspanning zit rond de 14 V. De accu spanning in rust is nu 12,6 V. 

Eens kijken of hij die 12,6 V weet vast te houden de rest van de dag en of hij morgenochtend op eigen kracht wil aanslaan.

Thanks voor het meedenken.

👍Marc

• Like 1

Als jouw XK8 regelmatig stilstaat, is het het overwegen. waard een zonnepaneeltje te plaatsen. er zijn meer x100 bezitters die dat hebben, of aan de druppellader met snoer. Ik heb in beide jags een paneeltje omdat ik onregelmatig gebruik maak van de auto's en geen behoefte heb aan dit soort problemen. De auto verbruikt ook in stilstand nog de nodige stroom en dat valt niet onder lekkage!

Het probleem is dat bij een zwakke accu, tijdens het starten het voltage zover instort dat de electronica niet meer goed functioneert. En dus gaat de motor wel rond, maar slaat niet aan. Vrijwel alle moderne auto’s hebben hier in meer of mindere mate last van. Maar onze oude Jaguars meer dan gemiddeld. Komt nog eens bij dat er vaak toch ook sprake is van wat corrosie op de diverse elektrische verbindingen. Dat zijn allemaal extra overgangsweerstanden waardoor je nog meer spanning verliest.

Ik zou in ieder geval de accu even laten testen bij een banden/accu boer. Alleen voltage meten is niet voldoende. (Tenzij je echt ver onder de 12V meet). Daarnaast is het niet onverstandig om even de accupolen en klemmen goed schoon te maken. Een bekend probleem is ook corrosie op de (vele) massaverbindingen en de vele stekkertjes. Eens in de zoveel jaar maak ik alles op mijn 2002 XJR schoon.

Succes ermee

Jeroen 

Bedankt allen voor jullie reacties.

Ik heb het probleem (denk ik) opgelost. 

Eerst dit:

@cage: ik rijdt er elke week een paar keer mee dus hij staat nooit lange tijd stil. 

@Jeroen: de spanning viel inderdaad fors terug tot 11 V (bij het inschakelen van blower/lampen)

Maar dan: ik heb die accu-spanning gemeten met de OBD-scanner die de ingangs-spanning van de scanner meet. Daarbij heb ik wel nagedacht over eventueel spanningsverlies in de kabels. De spanning op de accupolen bleken echter goed overeen te komen met de aangegeven spanning op de OBD-scanner.  Bijna geen verschil. Mijn conclusie: dat is betrouwbaar genoeg.

Helaas: ik heb daar toch iets over het hoofd gezien. Ik heb dat verschil niet onderzocht voor de situatie waarin er allerlei verbruikers zijn ingeschakeld... Het zou natuurlijk toch kunnen zijn dat er dan wel een serieus spanningsverlies optreedt over (massa)kabels (zoals ook Jeroen aangaf). 

Intussen is gisteren een mooie nieuwe accu geleverd.

Voordat ik die erin zet, wil ik toch eerst dat spanningsverlies meten bij ingeschakelde verbruikers. Vanmorgen dus alle lampen en blowers nog eens aangezet en de spanning gemeten op de scanner: onder de 11 V. Daarna gemeten op de accupolen: rond de 12 V...! Hmmm.... die bleek dus niet zo heel erg gezakt te zijn. Ik zag de nieuwe accu in de gang staan en voelde toen dat ik die misschien nét iets te snel had besteld.

Spanning gemeten tussen de -pool en de massa aansluiting op de carrosserie: meer dan 0,5 V...! Ik heb de die dikke massakabel gevoeld en die werd warm, zelfs wat heet op het aansluitpunt naar massa...! Huh? Die kabel zag er als nieuw uit! Geen roest of wat dan ook zichtbaar!

Nou, je snapt het al: kabel eraf gehaald, schoon geschuurd met fijn schuurpapiertje (net als de accupolen en klemmen) en voila: geen spanningsverschil meer bij ingeschakelde blower/lampen! Probleem weg! Tjonge. Wat een sukkel ben ik.

Ach, zo zie je maar weer: controleer eerst de kabels en stekkers voordat je onderdelen gaat te bestellen ook al zien de kabels en aansluitingen er als nieuw uit...! Het kan je aardig wat knaken schelen. Om er toch een positieve draai aan te geven: ik hoef de komende jaren geen accu te kopen ha ha.

Eens kijken wat ik met die oude ga doen.

Ik bedenk me ineens: ik lees op verschillende forums genoeg verhalen over hoe kritisch onze XK8 is als het gaat om de accu. Misschien is dat allemaal terug te voeren op die slechte verbinding tussen de massakabel en de carrosserie (die er toch verraderlijk als nieuw uitziet). 

Bedankt gasten!

👍 Marc

• Like 1
  • Klasse 1

Op 3/22/2023 om 8:06 PM, MarcJagger zei:

Op 3/22/2023 om 8:20 PM, keesh zei:

Ik denk allemaal normaal.

Dus accu was nog goed?😉

• 2 weeks later...

Toch nog even een aanvulling:

SInds enige tijd ging het bekende oranje lampje af en toe branden vergezeld door de melding "BEPERKTE TREKKRACHT" om vervolgens weer uit te gaan. Foutcode P0328 (Knock sensor 1 Circuit High). Uit ervaring weet ik dat dit waarschijnlijk het stekkertje is. Na een paar keer loshalen en weer verbinden, lukte het me toch niet om dit probleem helemaal op te lossen.

Echter, sinds het opknappen van de massakabel tussen accu en carrosserie is het oranje lampje uitgebleven. Ha...! Die stomme overgangsweerstand van het massakabeltje (en de bijbehorende spanningsval erover) kan dus ook voor allerlei andere storingen zorgen. 

Ik zou eigenlijk iedereen aanraden om alle lampen en de blower aan te zetten en dan de spanning te meten over die massakabel. Die zou 0 Volt moeten zijn (was toen iets van 0,6 V bij mij). Als het meer is dan 0 Volt dan zou ik de kabelaansluiting op de carrosserie even goed schoonmaken. Kan een hoop gedoe schelen.

:lol:Marc