Jump to content

Bouwjaar motor serie 3

BertJaguar
 Share

Recommended Posts

• Replies 9
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke, dat is duidelijk, een xj6 motor met hoge compressie. Nu nog het bouwjaar. Als de forummers mijn nummer vergelijken met hun motornummer moet daar toch een bouwjaar uit af te leiden zijn. Of misschien zijn er andere bronnen met informatie.

Die van jou zou moeten vallen tussen februari 1986 en mei 1986.

Dit kan ik herleiden uit het grote XJ boek waar alle wijzigingen ook staan. 

In februari vanaf motornummer 8L203238 is de afdichting van de voorste krukaskeerring gewijzigd in een ptfe afdichting.

In mei vanaf motornummer 8L207464 zijn er wijzigingen aan de krukas doorgevoerd om het nieuwe type automaatbak passend te maken.

H werd inderdaad vaak gebruikt voor hoge compressie en is dan meestal ook een Europese uitvoering. Die M er voor heb ik nog nooit gezien.

Onderstaand boek. Het is een uitzonderlijk gedetailleerd boek met enorm veel informatie over de jaguar xj series 1, 2 en 3.

https://www.bol.com/nl/nl/p/lyons-jaguar-xj/9200000010017001/

Wat ze precies aangepast hebben weet ik niet en heb ik ook niet kunnen terugvinden bij de aanpassingen van de automaatbak. In een ds420 is op een gegeven moment een GM 400 bak in gekomen. De ds420 werdt veel langer gemaakt met deze motoren. Ik weet niet of er ook nog late xj's met een GM bak geleverd zijn.

Dat lijkt mij DE bijbel voor de xj, 500 blz. en dat geschreven door een duitse schrijver over een engelse auto, geweldig.

Wellicht ook in het boek, en interessant om te weten, op welke datum en met welk chassisnummer de laatste xj6 serie 3 is geproduceerd en het laatste motornummer bestemd voor de xj6.

Hierbij het lijstje met laatste series 3 jaguars.

Laatste xj6 4.2 voor UK 31 maart 1986 chassisnr. onbekend

Laatste xj6 3.4  20 juni 1986 chassisnr. onbekend

Laatste xj6 van productielijn 1 10 juli 1986 chassisnr. 464153 Hierna werd lijn 1 omgebouwd voor de XJ40 productie.

Laatste xj6 van productielijn 2 31 maart 1987 chassisnr. 477824 speciaal voor Jaguar Daimler Heritage Trust

Laatste xj12 sovereign 20 februari 1992 chassisnr. SAJJDALW3CC486552.

Laatste double six 30 november 1992 chassisnr. SAJDDALW3CC4876741. speciaal voor Jaguar Daimler Heritage Trust

Welke motor nummers er bij horen staat er niet bij. Is ook lastig want er werden uiteraard ook motoren verkocht voor auto's met motorschades en dergelijke. En ik heb wel eens begrepen dat de motornummering dus ook niet netjes in volgorde mee liep doordat er motoren tussen uit vielen voor andere doeleinden en omdat ze niet netjes op volgorde ingebouwd werden.