BertJaguar Posted March 6 Share Posted March 6 In mijn serie 3 uit 1982 zit een motor met het volgende nummer M8L206059-H. Volgens mij is dit een latere motor. Van welk bouwjaar zou deze zijn. Wat betekent de H achteraan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted March 7 Share Posted March 7 Als ik de info op het Amerikaanse forum (LINK) juist interpreteer zou de 8L staan voor een 4.2 liter motor en de H voor hoge compressie (dus Europese specs). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted March 7 Author Share Posted March 7 Oke, dat is duidelijk, een xj6 motor met hoge compressie. Nu nog het bouwjaar. Als de forummers mijn nummer vergelijken met hun motornummer moet daar toch een bouwjaar uit af te leiden zijn. Of misschien zijn er andere bronnen met informatie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 7 Share Posted March 7 Die van jou zou moeten vallen tussen februari 1986 en mei 1986. Dit kan ik herleiden uit het grote XJ boek waar alle wijzigingen ook staan. In februari vanaf motornummer 8L203238 is de afdichting van de voorste krukaskeerring gewijzigd in een ptfe afdichting. In mei vanaf motornummer 8L207464 zijn er wijzigingen aan de krukas doorgevoerd om het nieuwe type automaatbak passend te maken. H werd inderdaad vaak gebruikt voor hoge compressie en is dan meestal ook een Europese uitvoering. Die M er voor heb ik nog nooit gezien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted March 7 Author Share Posted March 7 Rob, bedankt, dat is een duidelijk antwoord. Twee vragen: 1. Wat is het grote xj boek? 2. Kwam er in mei 1986 een ander type automaatbak? Ik dacht dat de BW66 tot het einde 1986/87 gebleven was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 7 Share Posted March 7 Onderstaand boek. Het is een uitzonderlijk gedetailleerd boek met enorm veel informatie over de jaguar xj series 1, 2 en 3. https://www.bol.com/nl/nl/p/lyons-jaguar-xj/9200000010017001/ Wat ze precies aangepast hebben weet ik niet en heb ik ook niet kunnen terugvinden bij de aanpassingen van de automaatbak. In een ds420 is op een gegeven moment een GM 400 bak in gekomen. De ds420 werdt veel langer gemaakt met deze motoren. Ik weet niet of er ook nog late xj's met een GM bak geleverd zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted March 8 Author Share Posted March 8 Dat lijkt mij DE bijbel voor de xj, 500 blz. en dat geschreven door een duitse schrijver over een engelse auto, geweldig. Wellicht ook in het boek, en interessant om te weten, op welke datum en met welk chassisnummer de laatste xj6 serie 3 is geproduceerd en het laatste motornummer bestemd voor de xj6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 8 Share Posted March 8 Hierbij het lijstje met laatste series 3 jaguars. Laatste xj6 4.2 voor UK 31 maart 1986 chassisnr. onbekend Laatste xj6 3.4 20 juni 1986 chassisnr. onbekend Laatste xj6 van productielijn 1 10 juli 1986 chassisnr. 464153 Hierna werd lijn 1 omgebouwd voor de XJ40 productie. Laatste xj6 van productielijn 2 31 maart 1987 chassisnr. 477824 speciaal voor Jaguar Daimler Heritage Trust Laatste xj12 sovereign 20 februari 1992 chassisnr. SAJJDALW3CC486552. Laatste double six 30 november 1992 chassisnr. SAJDDALW3CC4876741. speciaal voor Jaguar Daimler Heritage Trust Welke motor nummers er bij horen staat er niet bij. Is ook lastig want er werden uiteraard ook motoren verkocht voor auto's met motorschades en dergelijke. En ik heb wel eens begrepen dat de motornummering dus ook niet netjes in volgorde mee liep doordat er motoren tussen uit vielen voor andere doeleinden en omdat ze niet netjes op volgorde ingebouwd werden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted March 8 Share Posted March 8 They will be a bit British! defrieserijmert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted March 9 Author Share Posted March 9 Rob, bedankt voor de info, geweldig dat dit allemaal in het boek te vinden is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts