erdee123 Posted March 4 Share Posted March 4 Goedemiddag, Daarstraks toen ik naar de stad moest met de auto zei hij na ongeveer 200 meter dat het ABS en DSC-systeem niet meer juist functioneert. Toen ik mijn boodschap had gedaan en weer weg reed ging het motormanagement ook branden. Thuis uitgelezen en zegt hij bij het *ABS onderdeel : 'Signaal linksachter ontbreekt' (C1236) *Motormanagement : Communicatiefout 1 Is het voertuig uitgerust met deze elektronische module. 2 Is de kabel goed aangesloten 3 Staat de sleutel in de stand : contact aan Ik vermoed ABS sensor stuk? Iemand hier ervaring mee? Groet, Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 4 Share Posted March 4 Ik zou die sensor er even uithalen en schoonmaken eerst. Er kan remslijpsel op de sensor ophopen waardoor hij de reluctor niet meer goed kan "zien"? Baat het niet... Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 4 Author Share Posted March 4 Dank. Ik zal hem morgen eens schoonmaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 4 Share Posted March 4 1 hour ago, erdee123 said: Dank. Ik zal hem morgen eens schoonmaken. Bij mij zag het er zo uit: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 5 Author Share Posted March 5 Net het achterwiel verwijderd en de sensor schoongemaakt. (gedemonteerd, maar was nagenoeg niet smerig) Ring ook meegepakt en na montage helaas geen resultaat. Ik ga de ABS sensor toch maar vervangen. Wat ik opvallend vind is dat het niet werken van de sensor behoorlijk invloed heeft op het schakelgedrag van de auto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 5 Share Posted March 5 Heb je ermee gereden nadien? Misschien eerst even met een juiste garage bellen voordat je onderdelen gaat vervangen? Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted March 5 Share Posted March 5 7 minuten geleden, erdee123 zei: Wat ik opvallend vind is dat het niet werken van de sensor behoorlijk invloed heeft op het schakelgedrag van de auto? Je weet zeker dat je accu nog in goede conditie is? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 5 Author Share Posted March 5 6 uren geleden, keesh zei: Je weet zeker dat je accu nog in goede conditie is? Contact uit = 11,40 volt en als hij loopt meet ik 14,05 volt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted March 5 Share Posted March 5 42 minuten geleden, erdee123 zei: Contact uit = 11,40 volt Dat zal wel eens het probleem kunnen zijn bij een Jaguar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted March 6 Share Posted March 6 De automaat haalt gegevens uit de snelheid van de aangedreven wielen, daardoor, als het signaal ontbreekt of incompleet is dan reageert deze er op. Kijk even op je ABS ring of er geen kale plekken op zitten, als dat zo is dan moet de ring vervangen worden en dat betekend een complete homokineet, een losse ring is geen optie en zal niet werken. Een ABS sensor gaat vaker defect en ik heb ze per 40 liggen. Maar let wel op dat de ring geen glimmende plekken heeft of de sensor is per direct weer defect. Er komt roest onder de ring en duwt het oppervlak omhoog, subtiel met een kunststofhamer op de ring tikken en daarmee de roest verwijderen helpt in veel gevallen ook. Uiteindelijk is het een andere homokineet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MkMann Posted March 6 Share Posted March 6 Bij smart doen we zelf nieuwe ringen op de assen lijmen of klemmen (verhitten). Maar het is ook wel een euvel dat ze zo vaak knappen. En dan is een gap tussen de tanden te groot en raakt alles ontregeld. Zijn vervangende ringen voor Jaguar niet verkrijgbaar? Niemand in dat "gat" gesprongen? Of komt het weinig voor dat de ringen echt helemaal stuk gaan en dus niet lucratief genoeg voor de aftermarket wereld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 8 Author Share Posted March 8 Op 3/6/2023 om 9:44 PM, MkMann zei: Bij smart doen we zelf nieuwe ringen op de assen lijmen of klemmen (verhitten). Maar het is ook wel een euvel dat ze zo vaak knappen. En dan is een gap tussen de tanden te groot en raakt alles ontregeld. Zijn vervangende ringen voor Jaguar niet verkrijgbaar? Niemand in dat "gat" gesprongen? Of komt het weinig voor dat de ringen echt helemaal stuk gaan en dus niet lucratief genoeg voor de aftermarket wereld? Lijkt me een ander topic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 9 Author Share Posted March 9 Op 3/6/2023 om 7:26 PM, isabella zei: De automaat haalt gegevens uit de snelheid van de aangedreven wielen, daardoor, als het signaal ontbreekt of incompleet is dan reageert deze er op. Kijk even op je ABS ring of er geen kale plekken op zitten, als dat zo is dan moet de ring vervangen worden en dat betekend een complete homokineet, een losse ring is geen optie en zal niet werken. Een ABS sensor gaat vaker defect en ik heb ze per 40 liggen. Maar let wel op dat de ring geen glimmende plekken heeft of de sensor is per direct weer defect. Er komt roest onder de ring en duwt het oppervlak omhoog, subtiel met een kunststofhamer op de ring tikken en daarmee de roest verwijderen helpt in veel gevallen ook. Uiteindelijk is het een andere homokineet. Dank. Ik ga het allemaal controleren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 11 Author Share Posted March 11 Gister sensor binnen gekregen. Vervangen en toen was het ABS/DSC systeem weer goed. Na een stukje te hebben gereden ging het motormanagement lampje vanzelf uit. Daarna toch ook de accu vervangen want het was al bekend dat die niet heel lekker meer was. Toen ik de nieuwe aangesloten had kreeg ik de melding 'Config B' in het dashboard te zien? Accu weer losgekoppeld, croissantje gegeten, accu weer eraan, en melding weg? Oja...wat ik natuurlijk niet meer had was de pincode van de radio...wel kunnen by-passen, dus die werkt ook weer. Weet iemand waar ik die code vandaan kan toveren? Bedankt en fijn weekend. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted March 16 Share Posted March 16 Als je geen code hebt kan ik je er doorheen praten zonder code, bel me morgen even, ik heb nooit een code nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 17 Author Share Posted March 17 Dank je! Maar het werkt allemaal prima. Ook zonder code 🤫 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted March 18 Share Posted March 18 Ik dacht dat je de code van de radio nodig had, sorry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erdee123 Posted March 18 Author Share Posted March 18 50 minuten geleden, isabella zei: Ik dacht dat je de code van de radio nodig had, sorry. Lief! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 19 Share Posted March 19 13 hours ago, erdee123 said: Lief! 🤣👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts