Djurre1980 Posted February 18 Share Posted February 18 Goedemiddag! Nu de Daimler klaar is ga ik de Gold klaar maken. Deze heeft de laatste tijd enorm last van een koude start. Hij wil steeds aanslaan, sputteren, ploppen maar doet dat pas na een keer of 30 proberen. Als hij aanslaat loopt hij prima. Warme start is daarna geen enkel probleem. Er zijn wel wat zaken die aandacht verdienen, zoals nieuwe rotorkap en verdeler, boegies, brandstoffilter. Maar omdat het alleen de koude start is die moeilijkheden geeft en hij verder goed rijd verwacht ik dat het in de hoek zit van componenten die een goede koude start moeten voorzien. Ik moet er wel bij zeggen dat de Gold sinds 09/2021 stilstaat en het probleem dus ook daar gerelateerd kan zijn. Waar zal ik beginnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 18 Share Posted February 18 Controleer de brandstofdruk en of die ook blijft. Draai een paar keer het contactslot aan en uit zonder te starten om brandstofrail te vullen. Probeer daarna te starten. Als dat lukt is waarschijnlijk de terugslagklep of misschien de brandstofdrukregelaar stuk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Ik heb de sleutel wel keer of 30 omgedraaid, dat maakte geen verschil. Brandstofdruk zou wel logisch zijn inderdaad. Maar door langdurig stilstaan zijn er meerdere andere mogelijkheden. Brandstoffilter is ook overdue zeg maar. Nu start hij steeds goed, dus ik wacht even tot hij helemaal afgekoeld is. Ik laat het weten 😀🙋. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted February 18 Share Posted February 18 4 uren geleden, Djurre1980 zei: Er zijn wel wat zaken die aandacht verdienen, zoals nieuwe rotorkap en verdeler, boegies, brandstoffilter. Waar zal ik beginnen? Elke keer dat ik problemen heb met mijn AJ6'en is de verdelerkap eerste verdachte. Niet lekker willen aanslaan en niet op alle cilinders lopen. Misschien kun je visueel iets zien als je 'm los haalt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted February 18 Share Posted February 18 Verdelerkap en brandstoffilter (zeker als je niet weet wanneer die voor 't laatst vervangen zijn) klinken als goeie startpunten, beide zijn én betaalbaar én goed verkrijgbaar én makkelijk te vervangen. Ook zou ik, gezien het lange stilstaan, een goeie dosis injectorreiniger én een goeie hoeveelheid verse benzine in de tank gooien: baat het niet... 😉 Daarnaast is keesh' idee van brandstofdrukregelaar ook het overdenken waard, maar ik zou bij de basics beginnen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Verdelerkap zag er niet heel fris uit, er lag ook soort zanderige substantie in. Dat kan ik niet plaatsen want het is toch gesloten onder de verdelerkap? Op de contactpunten wat witte aanslag. Maar slaat hij met een oude versleten verdelerkap wel aan als hij warm is dan? Er zit wel verse peut in, recent nog getankt. Dank voor de tips Kees en Pim. Wordt aan gewerkt 😄. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 18 Share Posted February 18 Al met startpiloot geprobeerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted February 18 Share Posted February 18 50 minuten geleden, Djurre1980 zei: ...want het is toch gesloten onder de verdelerkap? Er zit altijd wel wat speling op, lees: ruimte voor stof/zand... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Nee geen startpiloot. Ik heb 'm net even koud gestart en hij startte normaal en liep meteen goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 18 Share Posted February 18 4 minuten geleden, Djurre1980 zei: Nee geen startpiloot. Ik heb 'm net even koud gestart en hij startte normaal en liep meteen goed. Misschien is het probleem niet de koude motor maar de tijd dat hij niet heeft gelopen. Dagen, weken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Ja dat begin ik ook te geloven. Soms wordt hij ook dagen of weken niet gestart en hij staat nog buiten ook. Echter, met de andere Jags in de vloot ken ik die problemen eigenlijk niet. Wellicht dat iets vochtig wordt ofzo, heel vreemd. Ik haal wel altijd de accu los, maar dat zou niet uit mogen maken lijkt me. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 18 Share Posted February 18 3 minuten geleden, Djurre1980 zei: Ja dat begin ik ook te geloven. Soms wordt hij ook dagen of weken niet gestart en hij staat nog buiten ook. Ik denk dat je branstofleidingen leeg lopen. 🤔Terugslagklep zit volgens mij bij de pomp in de tank. Wanneer deze niet afsluit dan loopt de leiding geleidelijk leeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Zoiets heb ik ook gelezen. Maar dan werkt de paar keer op contact methode voor het starten wel toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 18 Share Posted February 18 2 minuten geleden, Djurre1980 zei: Maar dan werkt de paar keer op contact methode voor het starten wel toch? Zou ik ook denken, alhoewel het is een hele afstand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 Ik vind het wel een plausibele gedachte want het lijkt echt op niet willen starten ivm geen peut en na zeer vaak op contact gehad te hebben komt hij uiteindelijk langzaam tot leven wanneer hij genoeg brandstof druk lijkt te hebben. Zal het van de week eens in de gaten houden. En 'm soms starten met steeds langere tussenpozen. Als het dat is moet ik een non return valve ergens in de fuel line installeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 18 Author Share Posted February 18 The ‘hold pressure’ in the fuel rail after engine shut-down should be maintained at around 21 psi for a considerable (hours?) period. The 21 psi is governed at a minimum by the FPR to prevent pressure leakage back to the tank via the fuel return line. The fuel pump also has a check-valve (NRV) which prevents any fuel leakage back to the tank via the fuel feed line. If either the FPR or the pump NRV are defective then you will lose fuel rail pressure very quickly. A sudden drop in fuel rail pressure after engine shut down results in a type of ‘vapour lock’ situation (similar to an aircraft sudden depressurization at altitude). On the next attempted start, the initial priming burst from the pump when you switch on the ignition does not immediately build up the pressure in the rail to the required 40 psi to allow the engine to start immediately. You can overcome that by employing the ‘key-cycling’ trick - rapidly turning the key ON-OFF-ON a few times before engaging the starter. Armed with a fuel pressure gauge inserted in to the fuel feed line, you can check whether the FPR or the pump NRV is the culprit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted February 18 Share Posted February 18 Likely suspect. Zit er ook geen extra koudstartinjectie oid op? Net als vroeger de smoorklep? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
romanbronze Posted February 18 Share Posted February 18 En in het verlengde daarvan: de koelvloeistoftemperatuursensor, als die dement is dan klopt de inspuiting niet, maw dan staat ie niet rijk genoeg bij koude motor. En dat zou de symptomen wel verklaren. Brandstofdruk kan, maar dan nog is het vreemd dat het zo lang duurt voordat die druk weer is opgebouwd. Mijn auto had jaren stilgestaan en liep, na montage van nieuwe brandstoftank en -pomp, vrijwel meteen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 19 Author Share Posted February 19 Goede gedachten allemaal, mooi dat er zo een archief wordt opgebouwd over dit probleem. Ik heb 'm net weer gestart na 12 uur stilstaan en hij startte nu ook weer gewoon en liep meteen mooi. Je zou zeggen dat dat dan ook de NRV en FPR uitsluit als je bovenstaand verhaal leest. Eigenlijk lijkt alles dus gewoon in orde nu, koude en warme start. Wellicht toch vervuiling bij lange stilstand, ik weet het niet. Ik heb bij deze ook een keer gehad na lange stilstand dat hij enorm beroerd liep. Nadat ik er een aantal lange ritten mee had gemaakt (en forte fuel injector cleaner bij de benzine had gedaan) liep hij weer als een zonnetje en heb ik er zo'n 1,5 jaar probleemloos mee gereden. Ik zal de startcyclus deze week met langere tussenpozen herhalen om te kijken of hij het goed blijft doen. Mijn planning is om er in april weer mee te gaan rijden, dat zal 'm sowieso goed doen. 😄 Roman als jij de jouwe dan klaar hebt moeten ze echt (beide Morocco red) een keer samen op de foto! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted February 19 Share Posted February 19 14 uren geleden, Djurre1980 zei: Verdelerkap zag er niet heel fris uit, er lag ook soort zanderige substantie in. Dat kan ik niet plaatsen want het is toch gesloten onder de verdelerkap? Op de contactpunten wat witte aanslag. Heb ik al een paar keer gehad omdat mijn auto's ook soms maanden stil staan en dan alleen ff een keer verplaatst moeten worden. Schuur ik de corrosie weg op de contactpunten dan loopt het weer als nieuw. 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted February 20 Share Posted February 20 Er worden wat aannames gedaan hierboven, die niet allemaal kloppen. - de fuel pressure regulator zit op het einde van je brandstofrail. Die houdt alle brandstof tegen, tot bijna 3 bar (21 psi) en daarna laat ie het door naar de retour. Ik heb deze verstopt gehad, dan start ie wel goed maar loopt veel te rijk en verzuipt. Als deze klep niet goed is, en open blijft staan, bouw je niet voldoende druk op. Maar dat zou moeilijk te verklaren zijn in relatie tot motortemperatuur. Das meer een willekeurig probleem. Deze kan bijv slecht sluiten door vervuiling, al zit er intern ook nog een filtertje in. Ik zou dit geen hoofdverdachte vinden. - NON return valve heeft GEEN invloed. Hoe weet ik dat: die heb ik niet in mijn series 1 met aj6, en ook niet in de camper met aj6 en beide starten altijd meteen. - temperatuursensor: heeft nagenoeg geen invloed. Hij regelt wel de inspuiting een beetje, maar dat is echt finetuning. Trek de stekker er maar eens af, bij warme of koude motor. Je merkt niet dat ie anders gaat lopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 20 Share Posted February 20 6 uren geleden, Lana zei: - NON return valve heeft GEEN invloed. Hoe weet ik dat: die heb ik niet in mijn series 1 met aj6, en ook niet in de camper met aj6 en beide starten altijd meteen. Als de pomp in de tank zit, dan zit daar de Non return valve in de pomp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted February 20 Share Posted February 20 1 uur geleden, keesh zei: Als de pomp in de tank zit... Bij een Gold (want laatste XJ40-bouwjaren) zit de pomp in de tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted February 21 Share Posted February 21 klopt Kees en Pim, als de pomp in de tank zit, dan zit ie daar. maar bij mijn series 1 en bij de camper heb ik een pomp buiten de tank, en verder niets in de tank. dus geen non-return valve. en beide starten altijd meteen, of ie nu een uur stilstaat, of 4 weken. (veel langere stilstand heb ik niet, dat moet ik wel toegeven) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djurre1980 Posted February 23 Author Share Posted February 23 Toch wordt de NRV of FPR altijd wel als dader aangewezen als de brandstofdruk niet goed is bij de koude start. Hoe wordt die druk bij de S1 dan behouden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.