Jump to content

X308 start niet meer...


2thdr
 Share

Recommended Posts

Tijdje niet gereden met de Jaguar... wilde starten...accu leeg (tijd stil gestaan /koude).

Accu opgeladen en na een aantal pogingen (doorstarten) liep de auto weer. Dit weekend in totaal zowat 500 km gereden. Als een zonnetje.

Vanmorgen startte de auto weer niet, accu was weer leeg... de accu opgeladen en nu start hij dus niet meer. Startmotor hoor je, accu is 100% goed, maar wat vreemd was dat ik een gezoem onder de motorkap hoorde, terwijl de sleutel uit het contact was. Voelde ook een lichte trilling aan het gasklephuis. Heb zekering nr. 9 (30A) van de gasklepmotor losgehaald en het geluid was weg. 

Wat kan dit zijn?

 

Link to comment
Share on other sites

Komt tie....

 

Eerste wat je controleert is het "lipje" wat het contactslot afdicht.

 

Het werkt als volgt...

 

Dit lipje sluit het contactslot af voor stof EN verteld de ecu wanneer er een sleutel aankomt.

 

Op de voorzijde van je sleutel zit een soort pijlpuntje wat tot functie heeft dat de sleutel met insteken in het contactslot het lipje opzij duwt.

 

Nu kijkt de ecu van de startblokkering of er een sleutel is en leest de chip van de sleutel uit.

 

Nadat deze is goedgekeurd word er een ready to crank signaal afgegeven, in het Nederlands... je mag starten.

 

Als dit lipje, wat vaak het geval is.... vuil word, stroef loopt en niet geheel afsluit dan vertaald de ECU van de motor dit in.. "er is een sleutel aanwezig in de auto", dus de gasklep blijft actief en je accu loopt leeg.

 

Nu is het zo dat er nog iets gebeurd... waarom zou de auto starten als er al een signaal is afgegeven dat er nog een sleutel aanwezig is??

 

Dat is wat het lipje namelijk nog meer doet, de ECU vertellen dat er GEEN sleutel meer aanwezig is als je deze uit het contactslot haalt.

 

Dus...

 

Lipje open, bedient een schakelaar die zegt er komt een sleutel aan, lees de chip, indien goed mag er gestart worden.

 

Sleutel uit contact, lipje dicht, schakelaar onderbroken, ECU krijgt signaal, motor uit, systemen in rust, auto op hold.

 

De motor word daadwerkelijk gestart en gestopt door het omdraaien van je sleutel, dat werkt, maar de ECU "denkt" dat er nog een sleutel aanwezig is en geeft geen signaal voor ready to crank.

 

 

Dus... kijk in je contactslot en kijk of het lipje volledig voor de opening van het slot is, staat hij een beetje open?, smeer het contactslot met WD40.

 

Let daarbij op dat je het rietje van de WD40 niet In het contactslot steekt want als het lipje loskomt zit je rietje vast en heb je een uitdaging.

 

Dus, doekje pakken, sleutel inspuiten met WD 40 in en uit contactslot, nu WD 40 bij contactslot en doekje er onder en spuiten.

 

Als het lipje weer werkt dan moet bij uithalen van de sleutel 56 seconden later de gasklep ophouden met zoemen.

 

Succes

 

Is dat het niet dan gaan we je verder helpen met het volgende.

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, isabella zei:

Komt tie....

 

Eerste wat je controleert is het "lipje" wat het contactslot afdicht.

 

Het werkt als volgt...

 

Dit lipje sluit het contactslot af voor stof EN verteld de ecu wanneer er een sleutel aankomt.

 

Op de voorzijde van je sleutel zit een soort pijlpuntje wat tot functie heeft dat de sleutel met insteken in het contactslot het lipje opzij duwt.

 

Nu kijkt de ecu van de startblokkering of er een sleutel is en leest de chip van de sleutel uit.

 

Nadat deze is goedgekeurd word er een ready to crank signaal afgegeven, in het Nederlands... je mag starten.

 

Als dit lipje, wat vaak het geval is.... vuil word, stroef loopt en niet geheel afsluit dan vertaald de ECU van de motor dit in.. "er is een sleutel aanwezig in de auto", dus de gasklep blijft actief en je accu loopt leeg.

 

Nu is het zo dat er nog iets gebeurd... waarom zou de auto starten als er al een signaal is afgegeven dat er nog een sleutel aanwezig is??

 

Dat is wat het lipje namelijk nog meer doet, de ECU vertellen dat er GEEN sleutel meer aanwezig is als je deze uit het contactslot haalt.

 

Dus...

 

Lipje open, bedient een schakelaar die zegt er komt een sleutel aan, lees de chip, indien goed mag er gestart worden.

 

Sleutel uit contact, lipje dicht, schakelaar onderbroken, ECU krijgt signaal, motor uit, systemen in rust, auto op hold.

 

De motor word daadwerkelijk gestart en gestopt door het omdraaien van je sleutel, dat werkt, maar de ECU "denkt" dat er nog een sleutel aanwezig is en geeft geen signaal voor ready to crank.

 

 

Dus... kijk in je contactslot en kijk of het lipje volledig voor de opening van het slot is, staat hij een beetje open?, smeer het contactslot met WD40.

 

Let daarbij op dat je het rietje van de WD40 niet In het contactslot steekt want als het lipje loskomt zit je rietje vast en heb je een uitdaging.

 

Dus, doekje pakken, sleutel inspuiten met WD 40 in en uit contactslot, nu WD 40 bij contactslot en doekje er onder en spuiten.

 

Als het lipje weer werkt dan moet bij uithalen van de sleutel 56 seconden later de gasklep ophouden met zoemen.

 

Succes

 

Is dat het niet dan gaan we je verder helpen met het volgende.

Dank je wel Isabella 🙏 ik ga ermee aan de slag….👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...