Jump to content

Wisselend toerental, omvormer al vervangen

Bramtr
 Share

Recommended Posts

Goedendag,

Een bekend euvel, zoals ook elders al vaker besproken: bij koude motor een fluctuerend toerental. Ik merk het vooral onder de 2000 toeren. Is de motor warm, dan is het weg.

‘200% zeker dat het de koppelomvormer is’, hoor ik nu denken. Maar die is 2 à 3 jaar al om precies deze reden vervangen! Dus mijn vraag is: kan het ook iets anders zijn? (Ik heb overigens nog niet de test uitgevoerd zoals in een post in 2020 door Isabella beschreven: koude motor, 80 km/h liefst in cruise control, pook in ‘handmatig’ waarbij de omvormer buiten spel wordt gezet, hopend op strak toerental.)

De reparatie was destijds kostbaar genoeg (…) dus ik hoop dat iemand goed nieuws voor me heeft!

Nog wat info: betreft S-type R, 2006, sinds vervanging misschien 10k gereden. Km-stand ca. 247.000.

Dank, groet,

Bram

• Like 1

Ik ga binnenkort bij de garage langs waar de omvormer is vervangen, voor een diagnose, maar moet idd even die test doen; ervan uitgaande dat die klopt (en dat ik het goed doe) geeft dat hopelijk meer inzicht.

Dank zover voor jullie reacties.

• Like 1

10 uren geleden, erdee123 zei:

Vermoedelijk is nu het brein van je versnellingsbak aan de beurt. 
Dus geen goed nieuws. Wat ik heb begrepen kunnen ze die niet reviseren. Vervangen kost rond de €1300,- 

Gebaseerd op het feit dat ik hetzelfde aan de hand heb as we speak. Koppelomvormer een jaar geleden vervangen en volgens Heinkenszand is dat het enige wat het nu nog kan zijn. Men wisselt daar het brein van mijn auto volgende week. 

• Like 1

:-D ben toch niet zo dol op auto's die een eigen 'brein' hebben! Gaat mijn eigen brein te boven. En 1300 euro in Heinkenszand is meestal nog wat meer in de regio waar ik woon :-( Vraag me af of het dan wel zin heeft om de diagnose nog te laten stellen bij de garage; heb ik zelf immers al gedaan. Afijn, nog wel even 'de test' doen, misschien.

Kan het kwaad om er voorlopig mee door te rijden, dat je weet?

• Like 1

Het vervangen van het brein betekent niet dat dat de oplossing voor het probleem is. Ik heb idem (brein+koppelomvormer al vervangen) en alleen bij koude buitentemperatuur en koude motor nog altijd schommelingen.

er is nog iets dat vervangen kan worden en wellicht de oplossing is maar ook dat is wederom een kostbare ingreep. 

52 minuten geleden, 2003SuperV8 zei:

Het vervangen van het brein betekent niet dat dat de oplossing voor het probleem is. Ik heb idem (brein+koppelomvormer al vervangen) en alleen bij koude buitentemperatuur en koude motor nog altijd schommelingen.

er is nog iets dat vervangen kan worden en wellicht de oplossing is maar ook dat is wederom een kostbare ingreep. 

Is het ‘schommelen in toerental niet minder geworden na vervangen van het brein? Want dan lijkt het me een zinloze ingreep?!

….en wat is iets?

• Like 1

Ja, minder geworden maar niet weg. Vervangen brein heeft ook andere voordelen dus het is uiteraard geen weggegooid geld. Maar het blijven uiteraard complexe auto’s. En dat is maar goed ook want dat stookt de kachel bij Raymond.

• Haha 2

Een koude motor loopt rijker dus als je je automaat en omvormer wel vertrouwt zou ik het mengsel goed onderzoeken. Ook doen bobines het bij wisselende temperaturen en toerentallen anders. Het zou niet de eerste keer zijn dat een bobine roet in het eten gooit die bij een warme motor prima werkt.

• Like 1

Het verhaal bij de XJR was dat toen de auto meerdere dagen bij ons aanwezig was ik het probleem op geen enkele wijze kon reproduceren.

De klacht was een sligererend toerental bij 50km/u en een gierend geluid onder de motorkap.

Ik heb daarover contact gehad met de klant en uitgelegd waar ik aan dacht,

Na diverse metingen via SDD en uitlezen van de gegevens uit de automaat kwam ik keer op keer terug op de voeding naar de Megatronic, de dynamo bleek na een belastingstest goed genoeg, de accu niet echt.

Ik weet dat de XJ 350 eigenlijk altijd last heeft van lekstroom, daarom hebben we in de 3 laders en 2 startboosters.. (!)

Maar ik vond een grote subwoffer in de koffer met een wel heel groot gebruik aan stroom.....

Na plaatsen van een lekstroom meetapparaat kom er wel achter dat ook NA het wissen van de data over de voeding naar de Megatronic toch steeds weer de accu te kort komt.

Bij de proefrit geen andere (eventuele) klachten anders dan dat de overgang van de eerste naar de 2e versnelling soms wat ruw verloopt.

Maar de klant had het ook over een gierend geluid onder kap.., ook dat kan ik niet herproduceren..

Ik denk uiteraard direct aan de dynamo, maar de metingen zijn goed... (en ik hoor niets)

Dus de auto buiten laten staan, meetapparaat er op om te zien wanneer en of we spanningsval krijgen...

En om te zien of er een probleem ontstaat met de proefrit als de auto veel kouder is omdat hij buiten stond i.p.v. van in een warme werkplaats.

Nou... geen verschil, geen slingerend toerental alleen die overgang tussen 1 en 2, en geen gierend geluid onder de kap.

Best lastig als de klant er niet bij is...

In overleg met de klant heb ik besloten om de accu te reconditioneren en het nog eens te proberen..

Weer geen verschil in de proefrit, dus ditmaal afgesproken met de klant dat we de Megatronic inclusief de ECU gaan vervangen.

Hij gaat er dan mee rijden en zien of het verschil maakt in de originele klacht(en)

Na wisselen van de Megatronic en de ECU, het inleren en aanmelden op de auto een nieuwe proefrit gemaakt...

Veel beter schakelpatroon, ook al zou je normaal beter en dieper kjken bij deze km naar voledig revisie, ditmaal in samenpraak met de klant afgesproken de volgorde wat aan te passen.

Een convertor heeft een groot aandeel in het schakelpatroon vanwege de aanzet in elke versnelling als dat gewenst door de ECU, maar ook de rest heeft invloed////

Te lang om uit te leggen, elke auto reageerd anders en het is niet zeker dat het een standaard verhaal word zonder een gedegen diagnose te doen.

Ik kon de originele klacht niet 1 keer opwekken, maar met de nieuwe Megatronic is het schkelpatroon sterk verbeterd.

In combinatie met de eerder vervangen convertor die toen de klacht bij 80 km/u goed heeft opgelost is de automaat nu aardig op weg om weer helemaal goed te zijn.

Dus we sturen de auto terug en volgen de bevindingen van de klant.

• Like 1

We moeten oppassen om te snel conclusies te trekken over de Convertor, in het beginverhaal van dit topic word er gesproken over het vervangen van een Convertor bij een S type R.

Daar zijn 2 vragen vooraf op mogelijk, was het een nieuwe en was het een OEM?

OEM is van SACHS, er is ook een vervanging op de markt en die is duidlijk niet goed..

Maar met 2.5 ton op de teller is heeft de automaat ook wel een dienst gedaan, de ZF6 HP is een bomproef automaat, maar 2.5 ton is ook wel een behoorlijke dienst.

Alles in de automaat is slijtageonderhevig, maar ook randverschijnselen als een defect voeding, doorgeslagen bedrading, stekkeruitloop, slechte Megatronic, bussen die uitgesleten zijn en de Stator bus die er uit loopt, te weinig olie in de automaat, vervuild filter, (deel) verversing ipv en spoeling, lmm, brandstof en inlaatraject etc etc...

Defecte rembooster (zeker bij de S -R)

Komt allemaal voor.

Niet altijd is het voor de hand liggend en niet altijd datgene wat er eerder bij een ander ook was.

Ik heb veel contact met collega revisiebedrijven die steeds meer en meer andere slijtage patronen ontdekken en zien voorbij komen, de standaard met een hoge km stand is niet altijd meer waar.

Een goede diagnose kan veel helpen en uitsluiten.

Ik denk dat iets pas een oplossing is als het daadwerkelijk gewerkt heeft, uitgangspunt is de klant zijn probleem oplossen.

• Like 1

Kortom: heel veel factoren die een rol kunnen spelen! 🙄 Typisch een kwestie van inderdaad ieder incident individueel bekijken en analyseren.

Bij mij leek gisteren het toerental (bij de genoemde ST/R) vanaf koud gewoon weer even steady. En áls het zich voordoet is dat vooral onder de 2000 toeren.

Afijn, ik laat het nog maar even zo …

• Like 1