Jump to content

Spannend ritje!

Djurre1980
 Share

Recommended Posts

Vandaag weer zoals altijd 225 km woon werk verkeer gereden met de Daimler XJ40.

Vanochtend bijna aangekomen op bestemming ging de motor ineens bokken en viel hij uit.

Ik heb toen herstart en toen bokte hij even en viel weer uit.

Daarna weer gestart en ik kon mijn weg de laatste kilometer tot ik er was vervolgen.

Vanmiddag weer terug huiswaarts ging het eerder mis bij het stoplicht, bokken maar niet uitvallen.

Ik heb m'n weg (beetje met samengeknepen billen) gewoon maar vervolgd en de laatste 110 kilometer gingen probleemloos.

Nu ik erover nadenk had ik laatst ook al een keer dat bij stationair draaien ineens het toerental op en neer ging thuis.

Wat is jullie eerste gedachte, crank position sensor?

Ik heb echter geen klachten bij het starten.

Oh ja, vergeten!

Check engine lampje ging branden maar ik dacht dat je die via VCM kon lezen met draaiende motor.

Maar niet dus, alleen bij motor uit en sleutel in positie 2.

Later toen hij weer goed reed was check engine lampje ook uit en mijn kans op een code dus verdwenen 😅.

Vanmiddag kreeg ik geen check engine lampje.

Voor wat betreft historie heb ik alle facturen van de laatste jaren maar kom geen CPS tegen.

Ik ga daar dus maar mee beginnen.

Bij SNG Barratt hebben ze origineel Jaguar en aftermarket, prijsverschil is aanzienlijk.

Kan ik de aftermarket pakken of is dat vragen om problemen?

1 uur geleden, Djurre1980 zei:

Kan ik de aftermarket pakken of is dat vragen om problemen?

Maakt voor zover ik weet niet heel veel uit...

1 uur geleden, Djurre1980 zei:

...alle facturen van de laatste jaren...

Met wat je hierboven beschrijft neig ik nog steeds naar CPS als oorzaak, maar...

... kijk eens in je documentatie of het brandstoffilter in de laatste jaren gedaan is, dat wordt (te) vaak overgeslagen bij onderhoud!

• Klasse 1

Je vliegt wel erg snel in de 'onderdelen er tegenaanknallen' modus. 

Bokken/inhouden kan paar dingen zijn. Meest logische zijn: Te veel of te weinig brandstof. Geen/slechte ontsteking. 

timing kan ook nog, maar lijkt me in deze te ver gezocht omdat je nog best stuk gereden hebt na eerste incident. 

Te veel brandstof (en wegvallende ontsteking, is netto ook teveel brandstof, want onverbrand), geeft later vaak iets meer rook. Heb je meer-dan-normaal rook uit de uitlaat gezien? 

• Klasse 1

Valt wel mee, alleen een CPS besteld en die moet je sowieso als reserve hebben bij een XJ40.

Ik heb ook de fuel relay omgewisseld met die van een andere XJ40, just to be sure.

Nee, niet meer rook gezien.

Het kan meerdere oorzaken hebben, maar omdat ik nog geen VCM code heb begin ik maar met de simpele  verdachte dingen.

Bij een bijna 30 jaar auto staan alle opties open.

Het is nu 3x gebeurd.

1x op de snelweg nadat ik ruim 100 km had gereden hield hij even in (1 seconde) met check engine lampje tot gevolg, maar reed daarna prima verder.

1x gebeurde het nadat ik 110 km had gereden en viel hij bij het wegrijden van het stoplicht ineens uit.

Gistermiddag gebeurde het stotteren nadat ik net weg was gereden, maar mogelijk met een motor die nog niet helemaal afgekoeld was. (+- 5 uur stil gestaan nadat hij die ochtend uit was gevallen)

En vervolgens weer 110 probleemloze snelweg kilometers gedaan.

Bougies, rotor + verdelerkap en bougiekabels zijn allemaal recent vervangen, maar daarna wel paar duizend probleemloze kilometers gedaan.

Ik heb geen problemen gehad met starten, ook niet toen hij gisteren uitviel.

Daarom twijfel ik wel of het aan de CPS ligt maar het kan nog steeds daaraan liggen begreep ik.

Oke, CPS vervangen maar geen verbetering.

Eerder verslechtering maar dat kan toeval zijn.

Vanochtend tijdens koude start na paar honderd meter al eerste keer inhouden.

Daarna na paar honderd meter viel hij uit en was hij alleen stationair draaiend te krijgen door gas erop te houden.

Vervolgens reed hij flink bokkend weg en eenmaal op toeren reed hij goed.

Daarna weer op de oprit gezet en toen bleef hij keurig stationair lopen om vervolgens tijdje later continu af te slaan.

Enige waar ik ook met m'n tengels aan heb gezeten zijn de relaissen tegen het schutbord.

De connectoren zitten behoorlijk vol met groene drab (oxidatie door vocht) dus ik heb geprobeerd met electrospray het iets schoner te krijgen.

Als ik de linker en rechter eruit haal tijdens stationair lopen valt hij uit.

Kunnen die relaissen nog te maken hebben met het uitvallen van de auto?

In ieder geval lijkt het er dus op dat zolang het gas erop blijft er geen problemen zijn maar het fout gaat in de lagere toeren.

Helaas weer geen check engine lampje dit keer.

2022-11-10_10-01-33.jpg

FF12 suggereert dat het signaal van de luchtmassameter 'out of range' is.

Inlaattraject tussen luchfilterhuis en gasklephuis demonteren geeft je een idee van de - veel voorkomende - inwendige vervuiling, een mogelijke oorzaak van dit probleem.

FF14 verwijst naar koelvloeifstoftemperatuursensor.

Met wat geluk is dat zo simpel als schoonmaken van de contacten: als die corroderen krijgt de ECU verkeerde weerstandswaarden van deze sensor door.

Heeft je auto langere tijd stil gestaan voor je er weer mee bent gaan rijden?

Nee eigenlijk niet.

Ik heb er een paar duizend probleemloze kilometers mee gereden hiervoor.

KVS sensor heb ik los gehad, zag er goed uit, met Motip contact cleaner schoon gemaakt.

Die sensoren tegen het schutbord, zouden die nog deze problemen kunnen geven?

Daar zit ook de O2 heating relay en EMS relay.

Als ik ze verwijder valt de motor uit.

Ik heb al een verhaal gelezen van iemand waarbij de auto uitviel tijdens het rijden en niet wilde starten door een kapot EMS relay.

Ik heb die relays vanochtend nog los gehad en de stekkers ingespoten met contact cleaner en daarna waren de problemen ineens een stuk erger.

Eerder had ik die stekkers al eens op dezelfde manier proberen schoon te maken.

Het is niet geleidende electro cleaner, maar toch.

De stekkers waar de relays in zitten zijn erg geoxideerd .

Ik zal die luchtmassameter loshalen.

Maar wat ik vreemd vind is dat hij in zeer korte tijd van perfect lopen en rijden naar slecht willen blijven lopen is gegaan.

Met gas erop loopt hij wel mooi.

Waarom ik het van die relays vraag is omdat ik dit vond op ons collega forum:

1993 xj6 starts and runs like a dream until it in the past weeks
she has decided to cut out on me .
seams to happen only when at running temp never stright from cold
just stalls no splutter as if key was turned off changed coil/dizzy
cap and ht leads but no change thinking it could be temp related
is there a cpu or box of tricks that could be faulty?
any sugestions would be greatly recived.
ta
Drew–

Do you know that on your model there are a bunch of 6 or 7
relays on the firewall in the engine bay which originally
were the unsealed variety and vulnerable to moisture,
vibration and heat? If your car still has those unsealed
relays, you should replace them with the equivalent sealed
type, especially the EMS main (Black base) and the Oxy
Sensor heater (Yellow base) because that one is in series
with the fuel pump and could cause those symptoms. If you
have one in a White base in that location (some cars do
not), that is the Ignition ‘ON’ relay and would certainly
cause the engine to stop if it went intermittent.–

Dat O2 heating relay (gele relaisvoet) ken ik wél als een bekende oorzaak van niet-starten. Als het ‘blijft plakken’ door bijvoorbeeld een tijdje stilstaan gaat de startmotor wel rond, maar krijgen de injectoren geen brandstof.

En ja, er is een kansje dat die VCM-codes door iets anders getriggerd zijn dan wat ze suggereren…

Probeer anders zowel relaisvoet als de pootjes van het relais schoon te maken met een glasvezelpen (voor een appel en een ei bij o.a. HBM).

Ook kan je proberen een niet-essentieel relais op een van de dubieuze relaisvoeten in te zetten.

Daarvoor kan je bijvoorbeeld het A/C-relais uit de groene relaisvoet gebruiken.

Ja goeie!

Ik moet dan eigenlijk wel een relais hebben wat goed contact maakt ook want deze zijn alle drie niet best.

Overigens, welke relaissen horen hier origineel te zitten, de rechter (02 heating relay) is sowieso niet origineel.

De andere twee wel?

Ik lees ook dat je ze kan vervangen voor sealed relays, welke zijn dat?

Zo'n pen ga ik bestellen!

Ik ga nu tijdje in de XJ40 4.0S rijden zodat ik bij de Daimler rustig de problemen aan kan pakken.

Ik moet wel mobiel blijven namelijk.

Voordeel van meerdere van die wagens hebben staan 😛.

• Like 1

Ik heb vanochtend de drie relays onder de motorkap gewisseld met drie blauwe relays uit de XJ40 Gold.

Vervolgens vandaag 3 ritten gemaakt van in totaal 121 km op zowel snelweg, binnendoor weggetjes, veel rijden / stoppen etc, en geen vuiltje meer aan de lucht.

Geen 1 keer ingehouden of afgeslagen.

Om een definitief oordeel te vellen wil ik nog wat meer kilometers maken maar het ziet er goed uit.

IMG_20221111_103651686_HDR.jpg

IMG_20221111_114009634_HDR.jpg

IMG_20221111_154423981.jpg

• Like 4

• 2 months later...

Ha, ik heb die relais een tijdje terug ook vervangen toen ik mijn XJ40 tot leven aan het wekken was. Jaguar heeft die blauwe vervangen door zwarte - een nieuw type dat minder snel kapot gaat. Je kunt ze krijgen bij Barratt, onderdeelnummer JLM21842

• Klasse 1

• 2 weeks later...