Jump to content

XKR (2000) start niet na nieuwe accu


Jagrocks
 Share

Recommended Posts

Waarom haal je elke keer de accu eruit? Tijdens de winter staat die van mij ook op de druppellader maar ik laat de boel gewoon in de kofferbak staan. Het inleren van een afstand bediening is eenvoudig. Daar heb je geen monteur voor nodig. Sleutel in het contact. De groot licht sein stalk naar je toe houden, contact op ACC draaien en daarna 3x dat sein ding naar je toe halen alsof je groot licht sein geeft. De tweede afstand bediening regel je op de zelfde manier, maar dan 2x aan het groot licht. Je kunt max 5x het sein geven en verdelen over de afstand bediening. Als die  nieuwe accu niet werkt, zou ik terug gaan naar de leverancier van de accu en deze door laten meten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minuten geleden, Ron62 zei:

Waarom haal je elke keer de accu eruit? Tijdens de winter staat die van mij ook op de druppellader maar ik laat de boel gewoon in de kofferbak staan. Het inleren van een afstand bediening is eenvoudig. Daar heb je geen monteur voor nodig. Sleutel in het contact. De groot licht sein stalk naar je toe houden, contact op ACC draaien en daarna 3x dat sein ding naar je toe halen alsof je groot licht sein geeft. De tweede afstand bediening regel je op de zelfde manier, maar dan 2x aan het groot licht. Je kunt max 5x het sein geven en verdelen over de afstand bediening. Als die  nieuwe accu niet werkt, zou ik terug gaan naar de leverancier van de accu en deze door laten meten.

Klopt wat je zegt maar dat heeft met de afstandsbediening te maken, niet met het herkennen van de sleutel, en dat is wat er aan de hand is nu. 
Dus ik vrees dat je de sleutel (s) opnieuw moet laten inleren door een Jaguar dealer. 
Wat zegt Raymond?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

de accu heb ik vervangen voor een nieuwe. en met opladen haal ik de accu eruit omdat ik niet de luxe heb dat ik een garage of schuur heb waar de auto in staat. 

 

Dank voor het stuk over afstandbediening inleren: zal dit proberen. 

 

Vanmorgen de oude (opnieuw opgeladen) accu erin gezet (tip van een monteur) en tot verbazing startte de auto. 

Daarna nog een paar keer geprobeerd, ging goed. 10 minuten later weer geprobeerd en toen lukte het niet meer. Ik denk dat dit eraan ligt dat de oude accu echt versleten is en niet betrouwbaar meer is. 

 

nu dus nieuwe accu terugtsturen en een andere goede accu erin. 

Wie weet welke accu ik moet hebben ? volgens accudeal.nl dus de bovengenoemde Bosch accu (Bosch 100Ah Grey line accu 12 830A) maar deze is blijkbaar niet geschikt. 

 

hoor graag jullie tips en ervaringen met accu's voor een XKR! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuten geleden, Jagrocks zei:

Vanmorgen de oude (opnieuw opgeladen) accu erin gezet (tip van een monteur) en tot verbazing startte de auto. 

🤔 Dus moet je het bij de accu zoeken en niet bij de auto, tenzij je heel veel lekstroom hebt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Jagrocks said:

de accu heb ik vervangen voor een nieuwe. en met opladen haal ik de accu eruit omdat ik niet de luxe heb dat ik een garage of schuur heb waar de auto in staat. 

 

Dank voor het stuk over afstandbediening inleren: zal dit proberen. 

 

Vanmorgen de oude (opnieuw opgeladen) accu erin gezet (tip van een monteur) en tot verbazing startte de auto. 

Daarna nog een paar keer geprobeerd, ging goed. 10 minuten later weer geprobeerd en toen lukte het niet meer. Ik denk dat dit eraan ligt dat de oude accu echt versleten is en niet betrouwbaar meer is. 

 

nu dus nieuwe accu terugtsturen en een andere goede accu erin. 

Wie weet welke accu ik moet hebben ? volgens accudeal.nl dus de bovengenoemde Bosch accu (Bosch 100Ah Grey line accu 12 830A) maar deze is blijkbaar niet geschikt. 

 

hoor graag jullie tips en ervaringen met accu's voor een XKR! 

Had ik laatst ook

De ‘oude’ accu bleek te klein (30 cm ipv 35 cm) en had nog maar 530 ah start capaciteit, was een S4 028 Bosch (zie foto)

65E82017-1F01-4DE3-8BA5-60D34DF20FD5.jpeg

Nu zekere voor het onzekere genomen, ligt nu een nieuwe Varta Silver Dynamic  in mijn XJR 

(zal straks ff kijken welke capaciteit precies)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, XJ402002XJR2021 said:

Had ik laatst ook

De ‘oude’ accu had nog maar 530 ah start capaciteit EN was te klein volgens de accuwacht in A'dam (30 cm ipv 35 cm) en was een S4 028 Bosch (zie foto)

65E82017-1F01-4DE3-8BA5-60D34DF20FD5.jpeg

Nu het zekere voor het onzekere genomen, ligt nu een nieuwe Varta Silver Dynamic  in mijn XJR 

H3 Varta Silver 12V-100Ah-830A

image.thumb.png.aa9fd0d564f89b6a535b60874db53518.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

In mijn Jag XK cabrio bj 2007 staat al een paar jaar een BOSCH accu, 5 ?5013 zie plaatje . De min poolklem wordt in de vorstvrije bewaakte winterstalling losgemaakt en in het voorjaar weer aangekoppeld en tot nu toe wordt er probleemloos gestart.

Wel is het alarm een spanningvreter ,maar volgens RAC Dordrecht ( Jag en Landrover) is dat een verschijnsel wat wel meer voorkomt. Advies RAC: regelmatig de motor laten draaien ( 1 x p. week á 2 weken).

 

p.s. het slot om de achterklep ( bij lege accu ) met een aparte sleutel te openen zit achter de kentekenplaat !!!  Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ! Nog eentje ,het luchtfilter zit weggestopt in de linker voorwielkast !!

Jaguar is nooit saai .😄

 

JAG XK accu inlezen.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Op 12/31/2022 om 8:21 AM, isabella zei:

En? opgelost?

heb weken geleden al een reactie geplaatst maar is weer niet goed gegaan (al vaker gehad met deze site, direct via link in mail reageren lukt blijkbaar niet, nu eerst ingelogd..)

 

maar goed, uiteindelijk is het euvel verholpen. oorzaak was een versleten en gecorrodeerd kabeltje dat van de relais naar een stuk voor / van de startmotor loopt. kabeltje was een paar euro maar t was wel even zoeken. iets wat je niet van bovenaf kunt zien en waar je ook niet zomaar bij komt. 

 

iets wat ik van verschillende monteurs en kenners nog niet als suggestie had meegekregen. alle zekeringen, de relais zelf en accu (en startmotor, wat vaak genoemd werd) dus prima in orde, wat ik zelf ,met hulp ook al bevestigd had. 

 

blijft wonderlijk hoe het kan met een nieuwe, volle accu wel starten. Het lijkt erop dat je dan zoveel stroom erop gooit dat ie ondanks versleten kabeltje toch startte.. 

 

verder gelijk wat andere zaken laten aanpakken (oa lambda regelaar). meteen gekeurd. Rijdt weer geweldig! 

Enige wat er nog aan schort is een hoog trillend geluid bij een cilinder rechtsvoor die op de supercharger is aangesloten (koeling, extra lucht??) maar de portemonnee zag de bodem weer dus zal later moeten worden bekeken.. 

 

ik controleer zo eerst even of dit bericht wel wordt geplaatst. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...