Jump to content

Motorombouw serie 2 naar daimler 4.0 van 1991

Mark van Broekhoven
 Share

Recommended Posts

kan je de bestaande verdamper niet meer gebruiken,,wat is het voor merk?

dat gasmengstuk voor vacuumverdampers is dat niet te krijgen voor jou type blok?

Hoi,

Ik heb gisteren besloten om een mengstuk met verdamper te plaatsen. Maandag gaan we even uitzoeken of er een mengstuk leverbaar is wat goed past zodat ik niet alles weer hoef aan te passen. Mijn verdamper was al nieuw en ga ik gebruiken. Alleen wat elektronica aanpassen om het benzine systeem uit te schakelen.

Mocht iemand een tip hebben voor een mengstuk hoor ik het graag.

je moet met het plaatsen van het lpg mengstuk rekening houden dat de stationeer regeling de lucht oppakt achter het mengstuk

de benzine systeem  spanning kan je door een relais voor de injectors  uitschakelen,pomp blijft dan doorlopen

Dank je voor de info. Ik had de stationair omloop al gezien. Morgen de elektronica bestellen om de in injectors te onderbreken. Ik wil de brandstofpomp ook uit hebben. Het mengstuk is er al met een terugslagklep om de luchtmassa meter te beschermen. Dus moet van de week goed komen.

Dan kan ik eindelijk met de afwerking beginnen.

• 3 weeks later...

Inmiddels loopt de Jag op LPG en is weer apk gekeurd. Er is nu een origineel mengstuk geplaatst welke rechtstreeks tegen het gasklephuis geschroefd word. Daar zit ook gelijk een aansluiting voor de stationair omloop bij. Hij start op benzine en gaat daarna over op LPG. De Jaguar loopt goed op gas.

Nu kan de laatste afwerking gebeuren. Ook moet ik nog het hele dashboard aan het werken zien te krijgen, wat toch nog een behoorlijke uitdaging is om de functies van de XJ40 te vertalen/ aansluiten op het XJ6 gebeuren.

Wordt vervolgd, al zal het nu langzaam gaan.

20230612_101804.jpg

• Like 3
  • Klasse 2

27 minuten geleden, Mark van Broekhoven zei:

Er is nu een origineel mengstuk geplaatst welke rechtstreeks tegen het gasklephuis geschroefd word. Daar zit ook gelijk een aansluiting voor de stationair omloop bij. Hij start op benzine en gaat daarna over op LPG. De Jaguar loopt goed op gas.

Dat is mooi voor elkaar! Waar heb je het mengstuk gekocht?

Mooie mijlpaal, op de foto ziet het er allemaal netjes uit!

Één tip: check de koelfan op haarscheurtjes.

Die gele kunststof fans hebben een reputatie; het laatste dat je wil meemaken is dat er bij draaiende motor een blad  van die fan afbreekt...

• Like 1

Dank jullie. Goede tip. Ik zal de koelfan even nakijken.

Ik wil onder de kap nog het een en ander veranderen. Ook de inbouw van de bekabeling is niet volgens mijn standaard en kan netter. 

XJEEJ Het mengstuk heeft het gas inbouwstation geregeld. Komt van een importeur. Als je wilt kan ik de contactgegevens wel sturen.

Ik heb nog een mengstuk over met elektronica. Deze komt van werkman. Mocht iemand daar interesse in hebben. Doe een bod.

20230310_122253.jpg

Op 6/12/2023 om 10:29 AM, Mark van Broekhoven zei:

Inmiddels loopt de Jag op LPG en is weer apk gekeurd. Er is nu een origineel mengstuk geplaatst welke rechtstreeks tegen het gasklephuis geschroefd word. Daar zit ook gelijk een aansluiting voor de stationair omloop bij. Hij start op benzine en gaat daarna over op LPG. De Jaguar loopt goed op gas.

Nu kan de laatste afwerking gebeuren. Ook moet ik nog het hele dashboard aan het werken zien te krijgen, wat toch nog een behoorlijke uitdaging is om de functies van de XJ40 te vertalen/ aansluiten op het XJ6 gebeuren.

Wordt vervolgd, al zal het nu langzaam gaan.

20230612_101804.jpg

Ziet er zeer goed uit! Mag ik vragen waar je zo'n mengstuk kan kopen - heeft je lpg station hier gegevens van?

• Like 1

• 1 month later...

Ik weet niet of ik alle vragen van iedereen al beantwoord heb. Maar ik heb het mengstuk van mijn LPG inbouwstation. Dat is NOY in Heumen. Deze heeft het bij een importeur vandaan hier in Nederland. Dus denk dat ieder inbouwstation er wel aan moeten kunnen komen.

Inmiddels heb ik op de achteras  de kilometerteller Sensor geplaatst. Ik heb de triggerwheel tussen de aandrijfas geplaatst. De dikte was exact gelijk aan de shims die ertussen zaten. Gelukt dus. En de magneet sensor heb ik met een beugel aan het subframe vastgemaakt en verstelbaar gemaakt. Origineel zit deze sensor op het diff. gemonteerd, maar daar zit bij de serie 2 een remschijf in de weg. Nu heb ik alles werken op het XJ40 dashboard en ga nu alles vertalen/ aansluiten op de XJ6 instrumenten en lampjes.

20230725_171136.jpg

20230727_172735.jpg

20230728_110834.jpg

20230723_104003.jpg

20230723_105729.jpg

20230802_171733.jpg

• Klasse 1

Goede info dit. Doordat je de sensor op de aandrijfas plaatst kun je je diff nog wijzigen en snelheid op je dashboard blijft correct. Bij mijn inbouw is de sensor op de cardanas gekomen, dan heb je dat voordeel niet meer.

Alleen het LPG mengstuk vind ik jammer, heb geïnformeerd bij je inbouwer maar nooit een reactie gehad. Zou zelf nog graag een keer op LPG overgaan. 

Verder goed bezig!

• 1 month later...
  • 1 month later...

Zo eindelijk weer wat tijd. In de tussentijd heb ik geprobeerd om de oude instrumenten op de kabelboom aan te sluiten maar dat wilde niet lukken en gaf weer allerlei andere problemen.

Dus ik heb besloten om de meters van de XJ40 te gebruiken, maar ik wil wel de oude look houden. Dus heb ik de 6 klokken uit het dashboard van de XJ40 gezaagd en deze in de oude tellers verwerkt. Het past allemaal net maar is veel werk.

De grote klokken is wel een probleem omdat de 100mm rvs ring kleiner is dan de XJ40 wijzerplaat. Dan vallen de cijfers en de streepjes weg. Dat is niet handig. Bij een Serie 1 zou het wel kunnen omdat de klokken groter zijn. Dus heb ik 2 nieuwe huizen gemaakt van polyester waar de wijzerplaat achterin tegenaan valt.

Er is te weinig ruimte achter het dashboard om de printplaat te monteren. Dus ik moet de draden van de printplaat verlengen om de printplaat onder/ naast de stuurkolom te plaatsen. Word vervolgd.

P.s ik heb nog een XJ 4.2 motor en bak over staan op Marktplaats mocht iemand interesse hebben. Alles is erbij inclusief nieuwe waterpomp, elektrische ontsteking met kabels gereviseerde carburateurs. nieuwe waterslangen enz.  

20231009_135946.jpg   20231031_170700.jpg   20231102_190115.jpg

• Klasse 1

Ben benieuwd hoe dat er uit ziet aan de voorkant, geweldig dat je dit soort details uitwerkt.

Overigens kan ik je marktplaats advertentie niet vinden? (maar ik ben dan ook niet echt een wizkid)

Heb je een linkje?