Jump to content

Motorombouw serie 2 naar daimler 4.0 van 1991


Mark van Broekhoven
 Share

Recommended Posts

De draadboom van een 92-er vond ik erg simpel. 

 

heb in mijn series 1 een 94-er 4 liter gezet, en in dat jaar zaten er veel meer onnavolgbare constructies in. 

 

Waarom wil je per se de xj40 kachels erin? zo slecht zijn de originele toch niet? veel werk, voor relatief weinig extra's lijkt me. 

 

We rijden de xj6 het hele jaar door, en ik hoor de kinderen en mijn vrouw eigenlijk alleen maar klagen dat het meestal te warm is in de auto. Te koud nog niet meegemaakt. ook niet met de huidige temperaturen rond het vriespunt. 

Link to comment
Share on other sites

De kabelboom van 92 is inderdaad eenvoudig.

 

In de coupe was de kachel al een ramp en in de 4 deurs heeft hij ook niet lekker gewerkt. Niet koud en niet warm. Ik was een beetje klaar mee. In de Daimler werkte de kachel perfect. Dus nu kan ik alles gebruiken en aansluiten ook wat de airco betreft. Dat is ook de reden dat ik de hele kabelboom heb overgezet. [aan het overzetten]

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Op 1/24/2023 om 10:10 AM, Mark van Broekhoven zei:

De kabelboom van 92 is inderdaad eenvoudig.

 

In de coupe was de kachel al een ramp en in de 4 deurs heeft hij ook niet lekker gewerkt. Niet koud en niet warm. Ik was een beetje klaar mee. In de Daimler werkte de kachel perfect. Dus nu kan ik alles gebruiken en aansluiten ook wat de airco betreft. Dat is ook de reden dat ik de hele kabelboom heb overgezet. [aan het overzetten]

 

Grappig deze constatering, in mijn 78er is het zelfde verhaal.

Defrost doet het prima? maar voor de rest ben ik niet te spreken het functioneren van de kachel.

Is bij mij denk niet alles goed achter het dash, zo krijg ik nauwlijks enige lucht uit het grote rooster in midden dash.

Zodoende werkt de airco ook niet optimaal, klepjes/bediening/vacuum niet meer goed?

Maar zie nog beetje op tegen dash loshalen en kijken naar iets waar ik niet echt kaas van hebt gegeten. :startle:

 

Maar sorry, zal dit draadje niet vervuilen met serie 2 kachel problemen ;)

 

Mark, vind de kleur groen van jouw jag best bijzonder, zie je niet vaak.

Even in mijn verkoopfolder gekeken welke kleur dit zou kunnen zijn: Juniper Green?

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad Juniper Green. Toen weinig verkocht en nu erg gewild blijkbaar. Moet eerlijk zeggen dat ik ook voor de kleur gevallen ben.

 

Als je aan de rechterzijkant van de kachel van een S2 de bekleding weghaalt, dan zitten er daar een aantal vacuumslangetjes. Als je aan de zwarte zuigt dan bedien je de klep van de grote uitstroom in het dashboard. Even iemand laten kijken of hij beweegt. Als de klep beweegt dan is het de vacuumbediening op de kachel die niet goed werkt. Als hij niet beweegt is de bediening van de uitstroom niet goed. Kun je er vrij lucht doorheen zuigen dan is het membraam gescheurd of gewoon het slangetje los.

Ik ken de kachel inmiddels wel goed maar ik vind het leuk om de andere kachel erin te sleutelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ga jij het hele xj40 interieur zo'n beetje overzettten? ik zie tellerhuis, radio etc. 

 

Kan iemand mij uitleggen waar die kickdownschakelaar voor is? In principe snap ik de werking, maar ik heb hem niet aangesloten. Maar als ik het pedaal op de grond leg, schakelt ie gewoon terug en knalt ie er vandoor. 

 

oftewel, wat is de toegevoegde waarde van de schakelaar?

 

Link to comment
Share on other sites

Nee, de tellerbak is even voor de eerste start. Het originele dashboard gaat terug. Ook de originele gearselector ga ik gebruiken. Maar ik wil wel de cruise control werkend hebben. Dus vandaar de remschakelaar.

Mijn bak is elektronisch geregeld en de kick down ook. Vandaar dat ik deze schakelaar ook monteer.

Geen idee of het zonder de schakelaar werkt, maar hij zat in de Daimler en gaat mee in de XJ.

20230129_160755.jpg

20230130_142038.jpg

Link to comment
Share on other sites

mijn bak is ook elektronisch geredeld. 4hp24, achter de 4.0 liter motor. 

 

exact gelijk aan jouw motor/bak. 

 

tis niet heel moeilijk ofzo, om de kickdownschakelaar te plaatsen. MAar ik vond het wat wonderlijk dat ie eigenlijk overbodig lijkt te zijn. 

 

nog tip: ik zou proberen het inertia circuit eruit te halen. Dat heb ik bij mijn eerste ombouw niet gedaan, bij mijn tweede wel. Scheelt zoveel draden. Hele midden zekeringkast kan dan ook weg. 

Link to comment
Share on other sites

Gisteren en vandaag weer even een stap verder gekomen. De uitlaat zit eronder. De brandstofpomp is verplaatst naar de reservewiel bak. Retour in de tank aangesloten. Stuurinrichting is klaar. En onder de kap zit het belangrijkste erin en aangesloten. De vloeistoffen zijn gevuld. Morgen nog even de kabelboom doormeten of er niet ergens iets fout zit en dan starten maar.😁

 

Lana, ik ga hem eerst zo starten en dan alles verder aansluiten en kijken wat ik weg kan laten. En dan wil ik er zo snel mogelijk gas in hebben. Dat schijnt nogal een probleem te zijn bij deze 4.0. En de gasinbouwers staan niet echt te springen om te helpen.

 

20230216_143730.jpg    20230217_162111.jpg

  • Like 1
  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, Mark van Broekhoven zei:

Gisteren en vandaag weer even een stap verder gekomen. De uitlaat zit eronder. De brandstofpomp is verplaatst naar de reservewiel bak. Retour in de tank aangesloten. Stuurinrichting is klaar. En onder de kap zit het belangrijkste erin en aangesloten. De vloeistoffen zijn gevuld. Morgen nog even de kabelboom doormeten of er niet ergens iets fout zit en dan starten maar.😁

 

 

 

 

Klasse het ziet er prachtig uit! Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie de bobine schakelen? Gebruiken jullie de oude kabelboom hiervoor of de XJ40 kabelboom?

Link to comment
Share on other sites

Mooi hoor!

 

gas inbouwen heb ik ook al eens gedaan. Ik heb het er later weer uitgehaald, omdat we zo weinig rijden en we hadden ivm gezin de ruimte van de gastank nodig voor de kinderwagen :-)

 

Ik heb het zelf ingebouwd. Reed prima. Was een ESGI II systeem. werkt top, en volledig via een laptop te controleren. Ligt zelfs nog in de schuur denk ik. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuten geleden, Lana zei:

Mooi hoor!

 

gas inbouwen heb ik ook al eens gedaan. Ik heb het er later weer uitgehaald, omdat we zo weinig rijden en we hadden ivm gezin de ruimte van de gastank nodig voor de kinderwagen :-)

 

Ik heb het zelf ingebouwd. Reed prima. Was een ESGI II systeem. werkt top, en volledig via een laptop te controleren. Ligt zelfs nog in de schuur denk ik. 

 

Lana hadden hetzelfde geneuzel met kinderwagens en andere kinderzooi op tripjes.

Opgelost met een dakimperial van marktplaats en een imperialtas(waterdicht) bij de lokale automaterialenzaak.

Werkt top, tien minutjes opschroeven en tien minutjes af-schroeven!

 

035.JPG

303.JPG

037.JPG

034.JPG

Link to comment
Share on other sites

Zo eindelijk loopt de motor. Mooi en rustig en zonder lekkages. Nu is de motor, bak en de kachelunit aangesloten. Had de keuze of deze drie aan de originele kabelboom te verbinden. Maar ik heb ervoor gekozen om de hele kabelboom van de XJ40 te gebruiken. Is met de verlichtingsmodules ook makkelijk aan te sluiten. Nu volgt de kunst van het weglaten en de overbodige draden te verwijderen. Alleen het deel van de elektrische ramen en c.v. ga ik gebruiken van de xj6.

 

Xjee ik gebruik de hele kabelboom van de XJ40 dus de bobine e.d. blijft origineel aangesloten. De bobine/ ontsteking zit in de motorkabelboom verwerkt dus dat kan eigenlijk niet anders. Ook de bobine en module van de xj40 moet je gebruiken.

20230224_155841.jpg

20230224_172022.jpg

20230224_172035.jpg

  • Like 4
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik ben bezig met de kabelboom. Onder de motorkap is het in grote lijnen aangesloten. De verlichting E.D. werkt. Nu nog het dashboard. Ik wil zoveel mogelijk de oude stijl behouden. Omdat ik de kachel van de Daimler gebruik zal de bediening ook een plaatsje moeten krijgen in het dashboard. Ik ga deze inbouwen in een dashboard deel van de serie 3.

De stuurkolom schakelaars werken al. En het contactslot ook.

 

Het meest lastige is de verlichting schakelaar en de gevarenlicht schakelaar. Dat word de volgende uitdaging.

Ook zitten er een aantal functie in de J gate waar ik nog iets mee moet. Dus gaat deze er toch tijdelijk of voor altijd in.

 

20230309_083719.jpg   20230309_083749.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kleine update.

Afgelopen zaterdag voor het eerst ermee gereden. Een rit van 50km naar het gas inbouwstation. Zonder problemen. Poeh wat een voorruitgang  is dit. Ik had eerder van een Jaguar specialist een mengstuk en wat spul overgenomen om de Jag even snel te keuren. Ik heb nu besloten om er een nieuw gas injectie systeem in de Jaguar te bouwen. Dat wil ik uiteindelijk toch. Dit gaat van de week gebeuren.

 

Als dit klaar is dan moet ik nog wat afwerken en dan kan de APK er weer op. En daarna nog een keer fatsoenlijk afwerken en de laatste dingen aansluiten.

 

Mocht iemand interesse hebben in het LFP gas mengstuk en elektronica voor een AJ6 dan hoor ik het wel.

 

20230320_200317.jpg 20230320_200337.jpg 20230310_122253.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nu staat de Jaguar bij het gas inbouwstation en blijkt dat de injector signalen niet goed zijn om de gas injector aan te sturen. De weerstand is te laag. Volgende week gaan ze kijken of er een setje is m dit op te lossen of een installatie met een mengstuk voor de gasklep te plaatsen. Dit laatst heeft niet mijn voorkeur maar als het niet anders kan dan is het zo. 

 

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Kan iemand mij advies geven? Heeft iemand eventueel een installatie of een mengstuk? Het mengstuk wat ik nu heb krijg ik er niet tussen zonder alles weer te verbouwen.

 

Mark 0629383915

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hoi

vreemd verhaal ,lpg injectors zijn altijd laag ohms 1 tot 3 ohm

en jou benzine injectors zijn hoog ohms 11 tot 13 ohm

ik heb ook veel  gespeeld met dampgasinjectie op mijn aj16 en xjr6 motors

maar ben er later weer vanaf gestapt ,en terug gebouwd naar venturi gestuurde verdamper

vooral vanwege slechte stationeer loop

dan het mengstuk ,dat moet toch aan tepassen zijn op de draaibank om het in het slang gedeelt te plaatsen

dat mengstuk[ impco mixer]wat jij daar heb zou ik niet gebruiken

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ben ook de mogelijkheden aan het uitzoeken voor gasinjectie in mijn aj-6 motor, wat ik begrepen heb van de lpg inbouw specialisten heeft de gascomputer de signalen van de benzine injectoren nodig en die zet hij om in een gasprogramma wie de gasinjectoren aansturen , om de gascomputer goed te laten werken heeft hij minimaal een signaal van 8 ohm van de benzine injectoren, nu hebben de aj6 motoren een laag ohm spanning 2-3omh de latere aj6/aj16motoren van Bj 93-94 hebben 16ohm injector spanning.

Zo werken de meeste gasinjectie systemen.

Heb nu een lpg specialist gevonden die wellicht met de laag ohm signalen wel wat kan 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt de ohmse weerstand zelf meten van je injector,met de multimeter

trek de stekker van de injector en meet op de 2 pennen van de injector ,,,zo weet je wat 

Link to comment
Share on other sites

Het is redelijk balen. Het project ligt al sinds begin maart stil. De Jaguar heeft 6 weken bij een inbouwstation gestaan maar zonder resultaat. Het lijkt erop dat het een mengstuk met verdamper gaat worden.

Er zijn blijkbaar geen installaties die de lage ohm injectors kunnen aansturen?

Mijn injectors zijn lage weerstand 2.9omh.

 

Omdat de Jag al op LPG staat en inmiddels de apk verlopen is kan ik er geen nieuwe apk op krijgen. Andere mogelijkheid is het gas eruit en omkeuren. Maar een auto op lpg is ook wel fijn al rijdt ik er maar 1500km per jaar mee.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

voor 1500 km zou ik meteen die lpg eruit trekken. 

 

ik rij zelf denk ik 10x zoveel op benzine. De AJ6 motor is best zuinig vind ik. 

 

je hebt het echt over 3x tanken per jaar. meer niet.

 

overigens snap ik er niets van want ik heb gewoon een aj6 op lpg gehad. ESGI 2 systeem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...