Jump to content

Motorombouw serie 2 naar daimler 4.0 van 1991

Mark van Broekhoven
 Share

Recommended Posts

19 hours ago, Mark van Broekhoven said:

Ik denk dat het daar op uitdraait. Steunen zijn in Engeland volop te krijgen. Maar voor je ze hier heb met invoer erbij spreek je over €200. Daar kan je wel wat voor maken.  Het fijne van XJS steunen was de tijdwinst en de motor staat dan precies op de maat.

Wat Lana zegt, dan zouden de XK steunen op het subframe als basis kunnen dienen denk ik. Dan is het vrij snel gemaakt.

Ik ga ook de kachel compleet met bediening gebruiken en de hele kabelboom overzetten.

Een ding is nog het kilometerteler signaal. Maar gebruikt de motorelektronica en de automaat bak ook dit signaal?

de draad die naar het dashboard gaat, voor de kilometerteller, wordt niet gebruikt door de motor/transmissie computer. er zit een draad tussen de motor draadboom, ECU en TCU, en die wordt gebruikt voor toerental. In geen van deze draadbundels hoef je te knippen. Er zitten misschien een paar overtollige draadjes in, maar het loont niet om daarvoor deze hele bundel uit elkaar te pellen. 

een nadeel van de xjs steunen is ook dat je niet meer kan 'spelen'. 

met eigen steunen, kan je zelf bepalen hoe die komt. iets naar voor of achter is geen probleem, links/rechts hetzelfde. Net waar je ruimte nodig hebt. 

ik heb ook zo'n  universele GPS snelheidsmeter. Toerenteller vind ik met automaat niet nodig. 

• Like 1

• 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vandaag even met de kachel bezig geweest. Ze lijken toch wel veel op elkaar. Dus de stoute schoenen aan en kijken of het past. Het was niet makkelijk maar hij zit erin. Het dashboard past ook mooi. En de tunnel past ook. Ik ga hier later mee verder. Morgen eens kijken of het stuurhuis en de motor erin kunnen. De roest is uit de motorruimte [ik heb inmiddels een hekel aan roest gekregen] en staat nu in de primer, wellicht morgen eind van de dag toch maar spuiten😅

Iemand een idee? ik heb 1 tank [nieuw] met daarin een benzinepomp voor een carburateur. Nu moeten er 2 brandstofleidingen onder. Nu zit ik te denken om een inwendige injectie pomp in de tank te zetten en in de tank een doorvoer te maken voor de retour. Weet iemand hoe dit bij een serie 3 zit? P.S ik gebruik maar 1 tank omdat er ook lpg in komt/zit.

20221228_112503.jpg                 20221228_135550.jpg 

20221228_195545.jpg

• Like 3

met een series 3 tank zit je goed omdat je al 2 aansluitingen hebt. Ik heb er ook maar 1. Zelfs zonder LPG. Ik kan 300km op een tank rijden, dat vind ik genoeg. 

met de aj6 kan je net boven de 1 op 10, en er gaat ongeveer 27 liter in een tank. 

Mooi gedaan met die kachel. 

een pomp in de tank heb ik ook geprobeerd maar pastte niet goed. De vorm van de tank leent zich er niet voor. er is geen vlakke bodem en het is erg smal onderaan. Dus goed plaatsten van de pomp was niet mogelijk. ik zou het niet doen. 

• Like 1

wauw, dat vind ik echt bijzonder. want ik rij nu al 2 jaar met 1 tank (uit een serie 3). en ik tank altijd rond de 25-27 liter.  

en ik heb ook eens de tank leeggereden (per ongeluk), en ook daarna ging er echt maar 28 liter maximaal in. 

Ik ga dit eens beter bekijken :-) laten we het hier verder over de ombouw hebben. 

Als er 47 liter in 1 tank gaat, is 1 toch ook meer dan voldoende. de aj6 doet echt wel 1 op 10, en een grotere actieradius heb je in NL echt niet nodig. 

• Like 1

Ik kan mij herinneren dat toen ik de nieuwe tank plaatste dat er iets van 40 of 50L inging.

Ik denk dat de aanzuigbuis bij Lana dan niet op de juiste hoogte zit.

Even een andere vraag [ ik zal hem ook bij de XJ40 gedeelte stellen] Ik heb op het motorblok een aansluiting [oliepomp]zitten op de voorzijde voor de niveauregeling. Deze kan vervallen. Weet iemand of ik deze eraf kan schroeven en daar een blindplaat voor kan maken? Of zit daar een aandrijving op de distributie achter die verwijderd moet worden?

Ondertussen ben ik met stuurhuis bezig. Ik ben deze op de juiste hoogte en afstand aan het brengen om Bumpsteer te voorkomen.

20230103_085250.jpg     20230102_170915.jpg

20230102_170921.jpg     20230102_151247.jpg

• Like 2

• 2 weeks later...

Even een update. Ik volg Bert op de hielen. De motor hangt erin. De steunen zijn gemaakt. De versnellingsbak is aangesloten de kabel van de ECU ligt binnen. De cardanas word op dit moment ingekort en gereviseerd.

Ook de steunen van het stuurhuis van de XJ40 zijn klaar. Het stuurhuis word gereviseerd op dit moment, het lekte iets. En ik wil nu een lekvrije Jaguar.

Volgende klus gaan de koelers worden en de kabelboom.

django ik snap wat je bedoeld. Maar ik heb de benzine pomp in de tank zitten. Maar dat is een pomp voor een carburateur en ik denk dat deze niet voldoende druk levert. Dus ik wil deze vervangen voor een injectiepomp in de tank. De retour maak ik dan ook in de tank. Volgens mij zijn er een paar blinde stoppen in de tank omdat deze hetzelfde is van de S3. Deze benzine tank is nu 2 jaar oud. Ik heb de tankplaat nog niet verwijderd, dat komt binnenkort wel. 

20230114_140502.jpg     20230114_140700.jpg

20230114_173407.jpg

• Like 1
  • Klasse 1

De XJ40 kachel past. De rechter blowermotor past ook met aanpassingen. Maar de linker is toch een ander verhaal. Ik heb alles moeten verwijderen om definitief te kijken of dit past. [pas te maken]. Op het moment van schrijven weet ik het nog niet, maar eigenlijk is er geen weg meer terug. Dus het gaat passen.😨

De kabelboom van de s2 zit mij ook niet echt lekker. Ik kan niet tegen rommel en zie het graag opgeruimd. Het is een hele puzzel om de originele kabelboom aan te passen.

Ik ga proberen om de XJ40 kabelboom als uitgangspunt te gebruiken en deze aan te passen aan de rest.

20230122_194057.jpg                 20230122_194137.jpg

20230122_103510.jpg                 20230122_194017.jpg

• Like 1

nu begint het monniken werk,,,,maar de winter duurt nog een tijdje,,,ik hoop dat je een kacheltje hebt op de knutselplaats.

de motor kap gaat die al dicht? ,,ivb met de radiator hoogte