Mark van Broekhoven Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Hoi, Ik wist dat de 4.2 motor in mijn serie 2 niet helemaal fris meer was. Maar de afgelopen zomer heeft hij mij s"morgens vaak laten staan. Gezien ik mij op de snelweg regelmatig gestoord heb aan het toerental en motorgeluid heb ik ervoor gekozen om niet de originele motor te reviseren maar voor een 4.0l te gaan met 4 traps automaat. Ik heb een Daimler 4.0l gekocht uit 1991. Een rijdend exemplaar zodat ik weet dat het werkt allemaal. Mijn vraag: heeft iemand dit al gedaan of weet iemand een site met een ombouw. Ik weet dat ik in het verleden ergens een keer een heel verslag heb gezien maar kan het niet meer vinden. Ik weet al dat ik motorsteunen van een XJS moet zoeken. Maar dan zijn er nog een aantal vragen: Baksteun aan de achterzijde? zelf maken of bestaand. Cardanas aanpassen? De kabel boom, gebruik ik die helemaal of alleen het motorgedeelte met de computers. Retourleiding tank? Tips en tricks? Ik hoor het graag, het zou mij tijd kunnen besparen. Ik ga er een foto/ verslag van maken. dus indien dat gewaardeerd word wil ik de vorderingen plaatsen. Groet Mark 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 VOORBEELD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 Leuk project! Op dit forum vind je meerdere Series-XJ's met een XJ40-hart, bijvoorbeeld: En hierin staan wat ombouw-basics genoemd: https://jaguar.startpagina.nl/forum/topic/878482/ombouw-42-naar-xj40-motor/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 26, 2022 Share Posted October 26, 2022 welkom. ik heb zelf 2x een 4.0 liter aj6 motor in een ander voertuig gezet. 1x in mijn xj6 series 1. En 1x in mijn VW LT. de ombouw van de series 1 staat hier: https://www.jaguarforums.com/forum/xj6-xj12-series-i-ii-iii-16/series-i-aj6-engine-107712/ De achterste baksteun heb ik zelf gemaakt. Combinatie van de xj6 en xj40 baksteun aan elkaar gelast. de cardanas moet inderdaad aangepast worden, qua lengte. qua kabelboom heb je niet heel veel nodig. de 4.0 liter heeft een versnellingsbak met computer, en de motor heeft natuurlijk de ECU. die heb je beide natuurlijk nodig. het is lastig uit te leggen, maar uiteindelijk heb je een stuk of 5-6 draden die voeding moeten hebben, paar massa punten natuurlijk, en je moet 2 relais schakelen via je contactslot. 1 voor contact aan, en 1 voor startmotor rondgooien. JA, je moet een retourleiding hebben voor de brandstof. Ik heb een series 3 tank genomen, die heeft origineel ook injectie, en dus al een retour aanwezig. Ik heb qua leidingen gewoon de xj40 leidingen onder mijn series 1 liggen, tot bij de achteras en het laaste stuk naar de tank is rubber brandstof slang. tips/tricks: gewoon beginnen en beetje logisch nadenken. Het is niet moeilijk. Het duurt altijd wel iets langer dan je zou willen, das soms jammer. maar geloof me, je krijgt er wel een heel fijne wagen voor terug als het eenmaal klaar is! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Dat is een hele frisse Serie 2 zo te zien Mark, is al het nodige aan gedaan door jou of vorige eigenaar? Leuk project, ik ga het allemaal volgen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 Bedankt vast voor de reacties. Ik ga het even doornemen en dan mijn plan trekken. Krijg er steeds meer zin in. De serie 2 is inderdaad een nette verschijning. Ik ben gevallen voor de kleur en eenmaal thuis bleek de Jag ook nog eens hard en origineel. Ik heb een beetje spuitwerk gehad. Vorig jaar heb ik de complete vooras en achteras gereviseerd en alles vernieuwd. Ik heb er toen ook een XJ40 interieur in gezet. Nu het rijplezier verhogen met een frisse motor. Paar vragen? word de gear selector van de s2 of van de xj40 gebruikt? Word het stuurhuis van de s2 of de xj40 gebruikt en waarom? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 Gear selector: meest voor de hand liggend is om de ‘J gate’ van de XJ40-donor over te zetten. Met een 4.0 als donor kan je dan handmatig (zij het met een lichte vertraging) door alle versnellingen én heb je een sportstand (pas bij hoger toerental opschakelen) als bonus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 inderdaad, ik heb de J-gate in mijn series 1 zitten. Past er goed in hoor. Natuurlijk niet 1 op 1, maar kost niet heel veel moeite om het te plaatsen en netjes af te werken. Je kunt zelfs 1 van de originele bevestigingspunten gebruiken. Ik heb ook de xj40 stuurhuis eronder. Je hoeft dan niet te knooien met de stuurolieleidingen, en de druk van de xj40 pomp is hoger (te hoog voor de series 2 pomp) de spoorbreedte van xj40 en xj6 zijn exact gelijk, dus het past er goed onder. Je moet wel wat beugeltjes maken om ze te plaatsen, maar ook dit zijn maar 2 simpele dingen. met onderstaande stukjes kokerprofiel, kun je het xj40 stuurhuis aan de originele bevestigingspunten ophangen: (zelfgemaakt, dus niet te koop ergens) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 27, 2022 Share Posted October 27, 2022 beide stuurhuizen boven elkaar. Aansluiten van de stuurkolom op stuurhuis hoef je niets voor aan te passen. past 1 op 1. en J gate in mijn sereis 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted October 27, 2022 Author Share Posted October 27, 2022 Wederom weer bedankt voor de info. Ben er blij mee. In het kader van durf te vragen, is er iemand die de kachel ook over gezet heeft of is dit niet te doen. Mijn kachel werkt goed volgens mij alleen zie ik de logica van de bediening niet en de airco werkt niet. Dus de airco wil ik nu ook meepakken en werkend maken. Mijn jag heeft nu LPG en dat wil ik eigenlijk behouden. Nu heb ik gehoord dat de aj6 makkelijk op dampgas kan lopen. Dan is dit met de huidige installatie makkelijk te doen? Volgens mij zou ik dan alleen een mengstuk moeten hebben en even kijken hoe ik het benzinesysteem kan uit schakelen. Iemand ervaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 28, 2022 Share Posted October 28, 2022 Er is niet echt een onderdeel dat 'de kachel' heet. De kachelradiateur kan je overzetten, maar maakt weinig uit. de afmetingen doen niet veel voor elkaar onder. Kachelventilatoren kun je ook overzetten, heb ik ook gedaan want die van de xj40 blazen harder tegen minder lawaai. Verder bestaat de verwarming uit veel buizen en flapjes/klepjes waarmee je kan kiezen waar je warme of koude lucht wil. tjah, je kunt het vast allemaal overzetten, maar tis maar net wat je wil. Lpg op de AJ6 kan prima. Ik heb dat ook gehad. Maar omdat ik niet veel rij, heb ik het eraf gehaald. OVerigens had ik gasinjectie erop, dus een gas injector per cilinder. Dat werkt wel stuk mooier en gecontroleerder. Werkman in hoogezand heeft nog een aj6 staan met een gasmengstuk erop. Deze aj6 zit ook in een series 1 of 2. Misschien wil hij je het mengstuk verkopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted October 28, 2022 Author Share Posted October 28, 2022 Bedankt Lana. Ik kan mijn huiswerk gaan doen. Ik ga nog niet beginnen maar zodra het moment er is zal ik wat posten. Vandaag heb ik een stuk met de XJ40 gereden. Het klinkt allemaal goed en schakelt goed. Dus dat moet goed komen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted October 29, 2022 Share Posted October 29, 2022 Op 10/27/2022 om 9:23 AM, Mark van Broekhoven zei: Bedankt vast voor de reacties. Ik ga het even doornemen en dan mijn plan trekken. Krijg er steeds meer zin in. De serie 2 is inderdaad een nette verschijning. Ik ben gevallen voor de kleur en eenmaal thuis bleek de Jag ook nog eens hard en origineel. Ik heb een beetje spuitwerk gehad. Vorig jaar heb ik de complete vooras en achteras gereviseerd en alles vernieuwd. Ik heb er toen ook een XJ40 interieur in gezet. Nu het rijplezier verhogen met een frisse motor. Paar vragen? word de gear selector van de s2 of van de xj40 gebruikt? Word het stuurhuis van de s2 of de xj40 gebruikt en waarom? Leuk gedaan die stoelschakelaars ipv de asbakken. En zie dat je ook stoel verwarming hebt! Ben benieuwd hoe je dit allemaal weer terug bouwt met (de groetere)Jgate van de 40 op die plek, wat kleinere schakelaars of zoiets. Heb aftermarket stoelvermaning in mijn xj met kleine bedieningsknopjes., er is genoeg te vinden wannneer het zover is. Jij hebt ook al de xj40 stoelen in de serie twee, naar tevredenheid neem ik aan? Eens uitproberen bij een van jullie hoeveel beter dat zit, misschien dan ook maar eens mijn ogen open houden voor een net setje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 29, 2022 Share Posted October 29, 2022 Hallo Mark, Ben zelf ook bezig met ombouw van een xj serie 3 te voorzien van een xj 40 motor een 3,6 met mechanische automaat , ik ga de originele bediening van de automaat gebruiken, je kunt dan niet handmatig door de versnellingen heen , maar vind ik geen punt . Veel succes met je ombouw Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted October 29, 2022 Author Share Posted October 29, 2022 Ik ga denk ik voor de Jgate. Wordt puzzelen om het er allemaal in te krijgen. Maar dat kan ik wel. De stoelen van de xj40 vind ik veel beter zitten. Ben er blij mee. Je mag altijd een keer komen proef zitten hoor. P.S Het XJ40 interieur met elektrische verstelling vergt wel wat aanpassingen aan de balk onder de stoel. Anders staat de stoel te hoog. Het is dus niet even erin schroeven. Ik denk dat ik daar nog wel foto's van heb?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted November 11, 2022 Author Share Posted November 11, 2022 Gezien er ongeveer niemand reageert op mijn emails e.d. stel ik de vraag even in mijn topic. Heeft er iemand motorsteunen van een XJS met aj6 motor of heeft iemand een tip waar ik ze kan vinden? Vast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted November 11, 2022 Share Posted November 11, 2022 3 uren geleden, Mark van Broekhoven zei: …een tip waar ik ze kan vinden? Als niemand in NL je kan helpen: Simply Performance en JustXJS aan de andere kant van het Kanaal zijn zo’n beetje dé adressen voor (gebruikte) XJS-onderdelen… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 11, 2022 Share Posted November 11, 2022 3 uren geleden, Mark van Broekhoven zei: Heeft er iemand motorsteunen van een XJS met aj6 motor of heeft iemand een tip waar ik ze kan vinden? Schut in Soest al geprobeerd ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted November 12, 2022 Author Share Posted November 12, 2022 Heeft er iemand een foto van de motorsteunen van de ombouw. Ik heb contact nu in Engeland en hij heeft mij een foto gestuurd maar ik mis daar wat van. Ik heb ook geen idee hoe het er precies uitziet. Vast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted November 12, 2022 Share Posted November 12, 2022 4 uren geleden, Mark van Broekhoven zei: Heeft er iemand een foto van de motorsteunen van de ombouw. Ik heb contact nu in Engeland en hij heeft mij een foto gestuurd maar ik mis daar wat van. Ik heb ook geen idee hoe het er precies uitziet. Vast bedankt. Is dit misschien nuttig voor je? Uitlaatzijde (rechts) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted November 14, 2022 Share Posted November 14, 2022 ik vond ze ook lastig verkrijgbaar, en heb zelf wat gelast. Stelt weinig voor. je kan de stukken aan de motor laten zitten, en de dempers en dan een simpel driehoekje lassen wat je op het subframe vast kan bouten en klaar. kost je een paar stukjes karton, om het model te boetseren, en daarna een stukje staal en 1 uur tijd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted November 15, 2022 Share Posted November 15, 2022 Heb bij mijn eerste ombouw ook de motorsteunen zelf gemaakt,inderdaad wat Lana zegt malletje karton maken overnemen in staal , goed te doen Ga met de nieuwe ombouw de steunen ook weer zelf maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark van Broekhoven Posted November 15, 2022 Author Share Posted November 15, 2022 Ik denk dat het daar op uitdraait. Steunen zijn in Engeland volop te krijgen. Maar voor je ze hier heb met invoer erbij spreek je over €200. Daar kan je wel wat voor maken. Het fijne van XJS steunen was de tijdwinst en de motor staat dan precies op de maat. Wat Lana zegt, dan zouden de XK steunen op het subframe als basis kunnen dienen denk ik. Dan is het vrij snel gemaakt. Ik ga ook de kachel compleet met bediening gebruiken en de hele kabelboom overzetten. Een ding is nog het kilometerteler signaal. Maar gebruikt de motorelektronica en de automaat bak ook dit signaal? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted November 16, 2022 Share Posted November 16, 2022 Je kunt km met gps signaal kopen de wijzerplaat overzetten zodat de looks het zelfde zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted November 16, 2022 Share Posted November 16, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.