Jump to content

XJ serie 3 ombouw xj 40 3.6


Bert ter Meer
 Share

Recommended Posts

Beste Jaguar liefhebbers,

 

Ben tegen een rode serie 3 bj 1980 aangelopen van de eerste eigenaar op de foto’s prachtige auto , in het echt bekeken en viel me niet tegen , echter de motor zei boem volgens de oude baas .

Bij mij begonnen meteen de radertjes te werken in mij hoofd, als ik er een 3.6 van een xj 40 in ga monteren, heb dat in een ver verleden al eens een keer gedaan.

Heb een bod op de auto gedaan, en werd tot mijn schrik geaccepteerd en wie a zegt moet ook b zeggen, heb in Duitsland een schade xj40 3.6 op de kop getikt, wie ik als donor ga gebruiken.


De afgelopen dagen de auto’s opgehaald en de donor staat intussen met de voetjes omhoog in mijn garage 

 

Wordt vervolgt……

 

Gr Bert 

 

CD75A7C0-E56F-4875-B6C4-8D8F0D049F8B.jpeg  91C4EFF0-DE99-4EFA-8F34-85C5C03A88B7.jpeg  A9B87BC3-F867-4E92-9C0A-90215585862C.jpeg

 

7C28D19C-675A-4540-B808-1B433ADBEA10.jpeg                                1FC13083-2590-45D1-81E4-0E4CC1790767.jpeg

             

1E5ED785-210E-46FE-87BB-64C3AA120BC4.jpeg                                859DF70C-172A-4D5B-A7D8-225E08CACDA8.jpeg

 

C116D323-F35B-4CDE-9595-692247B787FC.jpeg                                00BAF752-E48E-40FB-986B-1BE64D2A3E60.jpeg

  • Like 3
  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

mooi Bert, 

 

volgens mij ben ik ooit eens bij je geweest op de veluwe. 

 

Ik rij inmiddels bijna 2 jaar in mijn xj6 met 4.0 liter aj6 motor, als daily driver. Heerlijk. Vandaag nog met de achterbank vol met kids meegeweest naar een schoolreisje. 

 

Oftewel, inderdaad een ombouw die zeer de moeite waard is! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mss een iets andere benadering, maar toch.. waarom niet de XK motor in ouder ere herstellen?

deze ombouw kost ook geld uiteindelijk en de originaliteit van deze relatief vroege series 3 XJ is voor altijd   Schade aangedaan..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stel, je vrouw/partner komt naar je toe en zegt: ik ga met mijn vriendinnen een lang weekend naar munchen, ivm oktoberfest en ik neem de jaguar. 

 

Hoe zou je dan reageren? Met xk motor denk je dan: ik hoop dat ze niet stil komt te staan. Met de AJ6 motor was mijn reactie: ik ben benieuwd hoe je eruit ziet in Dirndle....

 

Wellicht zie jij het anders, maar de aj6 maakt de xj6 zo meer rijdbaar. 

 

er rijden al zo belachelijk weinig xj-6 series 1/2/3 op de weg. Met aj6 motor is er nog enige kans er af en toe 1 te zien. 

 

Originaliteit vind ik volslagen belachelijk als het gaat om auto's. op de schaal van mensheid spelen auto's nog maar zo kort een rol, en ook zo onbetekenend dat ik dat echt niet snap. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De XJ series zullen niet skyhigh gaan in waarde zoals de XKE denk ik.

Maar ook een XKE is "maar" een auto.

Toch zal een ombouw daar (XKE) veel waardevermindering tot gevolg hebben.

 

Bij een goede XJ Series 1 zit je op maar 5-6K minder dan origineel lijkt me.

Op een opgelapte maar wel rijdbare XJ Series 1 maakt het qua waarde niks uit volgens mij.

 

Ik vind bij echt (50+) oude auto's originaliteit gewoon mooier, omdat het de tijdsgeest (van dit stukje van de tijdlijn van de mensheid🤣) laat zien. 

Zelfs een bolt&nut restauratie is in mijn ogen al niet meer gebouwd door "het betreffende merk" en verliest daardoor originaliteit. (overrestaureren)

 

Mijn opritje is het met me oneens vrees... (Originele (serienummer) XK motor nog in mijn XJ S1 en bakende zijn territorium af)

 

In Duitsland weten ze wel wat Festen is ja😱🤣.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aan originaliteit hecht ik niet veel waarde , ben in het verleden eens gestrand met een xj wie nog de originele XK motor had.

 

Toen het ik een xj40 3.6 motor in de oude xj gebouwd dat maakt de Jaguar een stuk betrouwbaarder vooral als er nog lpg in komt, een XK motor met lpg is geen fijne combinatie is mijn ervaring .

 

Wil van de xj serie 3 een betrouwbare daily draiver maken . 
 

Vind de look’s van de oude xj prachtig en dat in combinatie met wat moderner techniek, helemaal top 

 

Ga denk ik ook een interieur van een xj 40 er ook inbouwen elektrische verstelbare stoelen , dat in een oldtimer!!! 
 

Ben nog op zoek naar 2 zittingen voorstoelen, als iemand nog wat heeft liggen of wat weet hoor ik het graag 

AFC1D0E8-3080-43D9-9637-DD4B905B841B.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hey Bert, leuk dat wer weer een ouwe jag in je garage staat!

Beetje druk gehad zeker? zo te zien aan de staat van de Cobra :lolu:

 

Grappig dat zoveel mensen de XK motor zo onbetrouwbaar vinden, in mijn 8 jaar eigendom van mijn serie 2 nog nooit(knock on wood) problemen gehad met de motor met nu zo'n 182.000km op de teller.

Toen ik voor een Jaguar xj series ging kijken was dat wel de opzet om er een powerblok in te gooien zoals ik al met mijn mg-tje heb gedaan.

Niet vanwege de onbetrouwbaarheid maar zucht naar meer power oftewel umph!:crazypilot:

En te gelijk zuiniger....

Klinkt inderdaad dubbel meer power en zuiniger in gebruik maarja je bent hollander of niet :sarcastichand:

Maar toen kocht ik de leukste Jag die ik tot dan gezien had en die was zo leuk origineel dat ik er eerst maar eens mee ben gaan rijden en heb er zo veel lol van dat ik geen kriebel heb om hier alsnog meer power in te lepelen.

Maar wat nu niet is kan nog komen natuurlijk :DD 

 

Ik ga het allemaal weer volgen Bert, starten maar met het project! :smoke:

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

18 uren geleden, Lana zei:

Stel, je vrouw/partner komt naar je toe en zegt: ik ga met mijn vriendinnen een lang weekend naar munchen, ivm oktoberfest en ik neem de jaguar. 

 

Hoe zou je dan reageren? Met xk motor denk je dan: ik hoop dat ze niet stil komt te staan. Met de AJ6 motor was mijn reactie: ik ben benieuwd hoe je eruit ziet in Dirndle....

 

Wellicht zie jij het anders, maar de aj6 maakt de xj6 zo meer rijdbaar. 

 

er rijden al zo belachelijk weinig xj-6 series 1/2/3 op de weg. Met aj6 motor is er nog enige kans er af en toe 1 te zien. 

 

Originaliteit vind ik volslagen belachelijk als het gaat om auto's. op de schaal van mensheid spelen auto's nog maar zo kort een rol, en ook zo onbetekenend dat ik dat echt niet snap. 

De XK motor onbetrouwbaar?

In mijn ervaring geenszins.

in de 10 jaar dat ik de XJ heb is er uiteraard malheur geweest.

Maar welke wagen van laten we zeggen 40 jaar oud heeft dat niet op z’n tijd.


Dat ie mwt een 4 traps automaat zuiniger wordt dat zal vast wel.

 

Laat onverlet, dat ik dit niet zou doen met deze wagen.

 

Maar het is aan een ieder te doen hoe het hem (m/v, immers wel inclusief zijn hier) goed dunkt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Afgelopen dagen lekker aan het schroeven geweest, motor hangt er nu los in , best wel klusje om alles netje de demonteren kabelboom volgen en losmaken met ecu , krijg alleen de leidingen van de oliekoeler nog niet los zitten echt vast zelfs al brandertje er op gehad , wel oppassen had benzine tank ook afgetapt en benzine pomp verwijder,alles meurde behoorlijk naar benzine, kan het subframe niet laten zakken in mijn garage, dus motor gaat er bovenlangs uit , we gaan het meemaken……

 

5A5136DA-D051-417D-864B-C449B56BC38A.jpeg                  FB651FE1-8EA5-477F-84D6-BE854B065E7D.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lekker bezig. Herkenbaar van die oliekoeler. Bij mij zitten de leidingen er nog aan, doorgeslepen en vervolgens met slangen weer bevestigd. (dit is in mijn camper, in mijn series 1 heb ik een 94-er als donor gehad, die had al geen externe oliekoeler meer maar een grotere radiateur)

 

ik denk dat je met de 3.6 wel de eenvoudigste hebt qua bedrading of niet? geen transmissiecomputer toch? 

 

Ik heb zelf ook de xj40 stoelen erin. Zonder de elektrische verstelling trouwens. Dat neemt zoveel hoogte in, dat je met een series 1 niet uitkomt. nu heeft de series 3 een hogere daklijn, misschien dat het net wel kan. 

 

Ik kan wel voor en achteruit, op de originele sledes van de serie 1. En ik kan ook wel elektrisch de rugleuning verstellen. Meer heb je volgens mij niet nodig. 

 

achterbank van een xj40 plopt er ook zo in trouwens. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb 2 vacuumleidingen aangesloten, bij mijn beide AJ6 ombouwen. 1 van de fuel pressure regulator (maar die heb je waarschijnlijk niet eens los gehaald)

 

en 1 voor rembekrachtiger. 

 

de rest is voor verwarming, crusie control, purge kleppen etc. niet noodzakelijk. Wel natuurlijk de aansluitingen afdoppen op je inlaatspruitstuk. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op de motor van de xj 40 zit een soort verwarming unit is dit optie? wat ik mij kan herinneren zat dat niet op de vorige 3.6 motor die ik ingebouwd heb maar is denk ik alweer 20 jaar geleden dus weet het niet zeker  . Wil de motor met zo min mogelijk poespas inbouwen , dus als het niet echt noodzakelijk is haal ik het eraf

 

DC0A8AE7-B660-4615-A523-6D1DE2527A59.jpeg         9A5BFB65-3470-4622-96D1-7CC04C55CE16.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Toen ik de serie 3 ging ophalen uit België en op de auto ambulance stond ,heb ik de Jaguar meteen naar een kameraad van me gebracht wie daar bedrijfsleider is van een Autoschade bedrijf, wil meteen de paar roestplekjes die de serie 3 toch heeft aan laten pakken , heb Jaguar nog niet terug ,maar sta te trappelen om er mee aan de slag te gaan 

158FEECF-7EF1-47E8-9F89-2B290F301657.png

09648F85-BE99-4887-8809-22B1B621FDE3.png

E1362468-C662-45FE-AA0F-5288454DF9AB.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden, Bert ter Meer zei:

... is dit optie?

Dat ziet er uit als de luchtpomp en bijbehorend loodgietwerk, vooral toegepast op US market-auto's voor emissiereductie.

Goed nieuws: dat kan allemaal weg, een kwestie van alle leidingen volgen en waar nodig afdoppen.

Misschien dat dit helpt: 

https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/hierarchy/id/C01.893.89317.89317229/brand/jaguar/

 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

De 4.2 XK motor in onze series3 XJ heeft ons vandaag weer in alle comfort verplaatst tijdens de rit naar Arnhem, voor de JDCH herfsttinten toertocht  daarna de rit en nadien terug naar huis.

( beetje plagen mag toch?)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...