Bert ter Meer Posted October 12, 2022 Share Posted October 12, 2022 Beste Jaguar liefhebbers, Ben tegen een rode serie 3 bj 1980 aangelopen van de eerste eigenaar op de foto’s prachtige auto , in het echt bekeken en viel me niet tegen , echter de motor zei boem volgens de oude baas . Bij mij begonnen meteen de radertjes te werken in mij hoofd, als ik er een 3.6 van een xj 40 in ga monteren, heb dat in een ver verleden al eens een keer gedaan. Heb een bod op de auto gedaan, en werd tot mijn schrik geaccepteerd en wie a zegt moet ook b zeggen, heb in Duitsland een schade xj40 3.6 op de kop getikt, wie ik als donor ga gebruiken. De afgelopen dagen de auto’s opgehaald en de donor staat intussen met de voetjes omhoog in mijn garage Wordt vervolgt…… Gr Bert 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted October 12, 2022 Share Posted October 12, 2022 Mooi project! Er zijn er meer die deze uitdaging zijn aangegaan, zie bijvoorbeeld het project van Marco. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 12, 2022 Share Posted October 12, 2022 Das mooi Bert! Hoop dat je voortgang met ons gaat delen😉👍. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 12, 2022 Share Posted October 12, 2022 mooi Bert, volgens mij ben ik ooit eens bij je geweest op de veluwe. Ik rij inmiddels bijna 2 jaar in mijn xj6 met 4.0 liter aj6 motor, als daily driver. Heerlijk. Vandaag nog met de achterbank vol met kids meegeweest naar een schoolreisje. Oftewel, inderdaad een ombouw die zeer de moeite waard is! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted October 13, 2022 Share Posted October 13, 2022 Mss een iets andere benadering, maar toch.. waarom niet de XK motor in ouder ere herstellen? deze ombouw kost ook geld uiteindelijk en de originaliteit van deze relatief vroege series 3 XJ is voor altijd Schade aangedaan.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 13, 2022 Share Posted October 13, 2022 Stel, je vrouw/partner komt naar je toe en zegt: ik ga met mijn vriendinnen een lang weekend naar munchen, ivm oktoberfest en ik neem de jaguar. Hoe zou je dan reageren? Met xk motor denk je dan: ik hoop dat ze niet stil komt te staan. Met de AJ6 motor was mijn reactie: ik ben benieuwd hoe je eruit ziet in Dirndle.... Wellicht zie jij het anders, maar de aj6 maakt de xj6 zo meer rijdbaar. er rijden al zo belachelijk weinig xj-6 series 1/2/3 op de weg. Met aj6 motor is er nog enige kans er af en toe 1 te zien. Originaliteit vind ik volslagen belachelijk als het gaat om auto's. op de schaal van mensheid spelen auto's nog maar zo kort een rol, en ook zo onbetekenend dat ik dat echt niet snap. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 14, 2022 Share Posted October 14, 2022 De XJ series zullen niet skyhigh gaan in waarde zoals de XKE denk ik. Maar ook een XKE is "maar" een auto. Toch zal een ombouw daar (XKE) veel waardevermindering tot gevolg hebben. Bij een goede XJ Series 1 zit je op maar 5-6K minder dan origineel lijkt me. Op een opgelapte maar wel rijdbare XJ Series 1 maakt het qua waarde niks uit volgens mij. Ik vind bij echt (50+) oude auto's originaliteit gewoon mooier, omdat het de tijdsgeest (van dit stukje van de tijdlijn van de mensheid🤣) laat zien. Zelfs een bolt&nut restauratie is in mijn ogen al niet meer gebouwd door "het betreffende merk" en verliest daardoor originaliteit. (overrestaureren) Mijn opritje is het met me oneens vrees... (Originele (serienummer) XK motor nog in mijn XJ S1 en bakende zijn territorium af) In Duitsland weten ze wel wat Festen is ja😱🤣. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 14, 2022 Author Share Posted October 14, 2022 Aan originaliteit hecht ik niet veel waarde , ben in het verleden eens gestrand met een xj wie nog de originele XK motor had. Toen het ik een xj40 3.6 motor in de oude xj gebouwd dat maakt de Jaguar een stuk betrouwbaarder vooral als er nog lpg in komt, een XK motor met lpg is geen fijne combinatie is mijn ervaring . Wil van de xj serie 3 een betrouwbare daily draiver maken . Vind de look’s van de oude xj prachtig en dat in combinatie met wat moderner techniek, helemaal top Ga denk ik ook een interieur van een xj 40 er ook inbouwen elektrische verstelbare stoelen , dat in een oldtimer!!! Ben nog op zoek naar 2 zittingen voorstoelen, als iemand nog wat heeft liggen of wat weet hoor ik het graag 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 14, 2022 Share Posted October 14, 2022 Helemaal top Bert! Ieder zijn meug, en als het netjes gebeurt een waar kunstwerk denk ik zo. Een serie 3 is zowieso al moderne variant op de carburateur versies😉 dus het past hem prima👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted October 14, 2022 Share Posted October 14, 2022 Hey Bert, leuk dat wer weer een ouwe jag in je garage staat! Beetje druk gehad zeker? zo te zien aan de staat van de Cobra Grappig dat zoveel mensen de XK motor zo onbetrouwbaar vinden, in mijn 8 jaar eigendom van mijn serie 2 nog nooit(knock on wood) problemen gehad met de motor met nu zo'n 182.000km op de teller. Toen ik voor een Jaguar xj series ging kijken was dat wel de opzet om er een powerblok in te gooien zoals ik al met mijn mg-tje heb gedaan. Niet vanwege de onbetrouwbaarheid maar zucht naar meer power oftewel umph! En te gelijk zuiniger.... Klinkt inderdaad dubbel meer power en zuiniger in gebruik maarja je bent hollander of niet Maar toen kocht ik de leukste Jag die ik tot dan gezien had en die was zo leuk origineel dat ik er eerst maar eens mee ben gaan rijden en heb er zo veel lol van dat ik geen kriebel heb om hier alsnog meer power in te lepelen. Maar wat nu niet is kan nog komen natuurlijk Ik ga het allemaal weer volgen Bert, starten maar met het project! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted October 14, 2022 Share Posted October 14, 2022 18 uren geleden, Lana zei: Stel, je vrouw/partner komt naar je toe en zegt: ik ga met mijn vriendinnen een lang weekend naar munchen, ivm oktoberfest en ik neem de jaguar. Hoe zou je dan reageren? Met xk motor denk je dan: ik hoop dat ze niet stil komt te staan. Met de AJ6 motor was mijn reactie: ik ben benieuwd hoe je eruit ziet in Dirndle.... Wellicht zie jij het anders, maar de aj6 maakt de xj6 zo meer rijdbaar. er rijden al zo belachelijk weinig xj-6 series 1/2/3 op de weg. Met aj6 motor is er nog enige kans er af en toe 1 te zien. Originaliteit vind ik volslagen belachelijk als het gaat om auto's. op de schaal van mensheid spelen auto's nog maar zo kort een rol, en ook zo onbetekenend dat ik dat echt niet snap. De XK motor onbetrouwbaar? In mijn ervaring geenszins. in de 10 jaar dat ik de XJ heb is er uiteraard malheur geweest. Maar welke wagen van laten we zeggen 40 jaar oud heeft dat niet op z’n tijd. Dat ie mwt een 4 traps automaat zuiniger wordt dat zal vast wel. Laat onverlet, dat ik dit niet zou doen met deze wagen. Maar het is aan een ieder te doen hoe het hem (m/v, immers wel inclusief zijn hier) goed dunkt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 15, 2022 Author Share Posted October 15, 2022 Afgelopen dagen lekker aan het schroeven geweest, motor hangt er nu los in , best wel klusje om alles netje de demonteren kabelboom volgen en losmaken met ecu , krijg alleen de leidingen van de oliekoeler nog niet los zitten echt vast zelfs al brandertje er op gehad , wel oppassen had benzine tank ook afgetapt en benzine pomp verwijder,alles meurde behoorlijk naar benzine, kan het subframe niet laten zakken in mijn garage, dus motor gaat er bovenlangs uit , we gaan het meemaken…… 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 17, 2022 Author Share Posted October 17, 2022 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 17, 2022 Author Share Posted October 17, 2022 Xj 40 gaat mijn garage weer verlaten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mkickert Posted October 18, 2022 Share Posted October 18, 2022 Zeer gave ombouw, volg ik met plezier! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 19, 2022 Share Posted October 19, 2022 Lekker bezig. Herkenbaar van die oliekoeler. Bij mij zitten de leidingen er nog aan, doorgeslepen en vervolgens met slangen weer bevestigd. (dit is in mijn camper, in mijn series 1 heb ik een 94-er als donor gehad, die had al geen externe oliekoeler meer maar een grotere radiateur) ik denk dat je met de 3.6 wel de eenvoudigste hebt qua bedrading of niet? geen transmissiecomputer toch? Ik heb zelf ook de xj40 stoelen erin. Zonder de elektrische verstelling trouwens. Dat neemt zoveel hoogte in, dat je met een series 1 niet uitkomt. nu heeft de series 3 een hogere daklijn, misschien dat het net wel kan. Ik kan wel voor en achteruit, op de originele sledes van de serie 1. En ik kan ook wel elektrisch de rugleuning verstellen. Meer heb je volgens mij niet nodig. achterbank van een xj40 plopt er ook zo in trouwens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 19, 2022 Author Share Posted October 19, 2022 Klopt de 3.6 is om elektrisch aan te sluiten het minst gecompliceerd en de automaat is mechanisch . Tijden demontage motor heb ik veel vacuüm leidingen losgehaald, word ff puzzelen wat ik wel en niet nodig heb daarvan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted October 19, 2022 Share Posted October 19, 2022 Ik heb 2 vacuumleidingen aangesloten, bij mijn beide AJ6 ombouwen. 1 van de fuel pressure regulator (maar die heb je waarschijnlijk niet eens los gehaald) en 1 voor rembekrachtiger. de rest is voor verwarming, crusie control, purge kleppen etc. niet noodzakelijk. Wel natuurlijk de aansluitingen afdoppen op je inlaatspruitstuk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 23, 2022 Author Share Posted October 23, 2022 Op de motor van de xj 40 zit een soort verwarming unit is dit optie? wat ik mij kan herinneren zat dat niet op de vorige 3.6 motor die ik ingebouwd heb maar is denk ik alweer 20 jaar geleden dus weet het niet zeker . Wil de motor met zo min mogelijk poespas inbouwen , dus als het niet echt noodzakelijk is haal ik het eraf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 23, 2022 Author Share Posted October 23, 2022 Toen ik de serie 3 ging ophalen uit België en op de auto ambulance stond ,heb ik de Jaguar meteen naar een kameraad van me gebracht wie daar bedrijfsleider is van een Autoschade bedrijf, wil meteen de paar roestplekjes die de serie 3 toch heeft aan laten pakken , heb Jaguar nog niet terug ,maar sta te trappelen om er mee aan de slag te gaan 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted October 23, 2022 Share Posted October 23, 2022 21 minuten geleden, Bert ter Meer zei: ... is dit optie? Dat ziet er uit als de luchtpomp en bijbehorend loodgietwerk, vooral toegepast op US market-auto's voor emissiereductie. Goed nieuws: dat kan allemaal weg, een kwestie van alle leidingen volgen en waar nodig afdoppen. Misschien dat dit helpt: https://parts.jaguarlandroverclassic.com/parts/index/hierarchy/id/C01.893.89317.89317229/brand/jaguar/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted October 23, 2022 Share Posted October 23, 2022 De 4.2 XK motor in onze series3 XJ heeft ons vandaag weer in alle comfort verplaatst tijdens de rit naar Arnhem, voor de JDCH herfsttinten toertocht daarna de rit en nadien terug naar huis. ( beetje plagen mag toch?) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted October 23, 2022 Share Posted October 23, 2022 Plagen moet! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert ter Meer Posted October 24, 2022 Author Share Posted October 24, 2022 Tip neem altijd sleepkabel mee en zorg dat je lid anwb bent😜 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 5 uren geleden, Bert ter Meer zei: Tip neem altijd sleepkabel mee en zorg dat je lid anwb bent😜 Heb ik allemaal 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts