Toontidelantijn Posted October 2, 2022 Share Posted October 2, 2022 Hallo allemaal , gister heeft het noodlot toegeslagen , en ben ik aangereden in de X308. De Peugeot 3008 ramde mij op lage snelheid, door achteruit te rijden, bij een afslag, waar ze eigenlijk een U-turn wilde maken..en raakte bestuurder deur en voorpaneel van de Daimler.. Alles verders netjes opgelost, bestuurder was verzekerd , ook geschrokken en gelukkig zelf vrijwel geen schade aan de vrij nieuwe auto. Maar hoe nu verder, volgens mij kan dit flink wat kosten, plus die 7 laags Emerald Green, doet elke erkende schade hersteller dat? Of zegt de verzekering, hier heb je 300 Euro, dat kreng is total loss? Dus ik vroeg me af, in deze verdrietige toestand, of iemand nog Tips heeft Verder geen probleem met deur openen , of sluiten , raam idem. Maar heb wel t gevoel dat er iets los zit in de deur, dat merk ik als ik hem dicht doe. Laatst ook de onderplaat (Front Bumper Undertray) verruineerd op een verbouwde Supermarkt parkeerplaats. Dus die is ook aan vervanging toe ! Vraag me dan ook af hoe vaak verlaagde wagens, schade rijden met parkeervak randen ect. Doe zelf regelmatig onderhoud aan het dakraam, en antenne, en sloten 1x in het halfjaar. Rij nu 8 maanden probleemloos met de X308, met bijna dagelijks gebruik, maar de remblokken zijn bijna aan vervanging toe , en Fuseekogels Groetjes Allemaal ! . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted October 2, 2022 Share Posted October 2, 2022 Lijkt me zeker niet totall loss. Als de schade over 2 panelen zit / loopt dan is dat meer spuitwerk dus prijziger dan bijvoorbeeld 1 paneel. Laat de schade taxeren ! En een beetje fatsoenlijke spuiter kan deze kleur prima verwerken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toontidelantijn Posted October 2, 2022 Author Share Posted October 2, 2022 Ja zal ik doen. Vrees wel voor binnenwerk deur, dat daar toch ook iets los is gesprongen. Dankjewel voor je reactie ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poelie Posted October 3, 2022 Share Posted October 3, 2022 Ik stap zo de auto in naar kantoor maar zal vandaag uitgebreid reageren. Vorig jaar probeerde een verzekeraar me af te poeieren met 2750 maar dat werd 12.000. In een worst case scenario moet je wel een lange adem hebben. Dit is een kwestie van dossieropbouw en documenteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted October 3, 2022 Share Posted October 3, 2022 Alleen hierom al heb ik een overeengekomen waarde polis. Volledig Casco polis met 5000km per jaar rijden. Ook als je niet schuldig bent aan de schade sta je met zo'n taxatie sterker. Mijn polis kost echt niet een wereld bedrag per jaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 3, 2022 Share Posted October 3, 2022 Ook hier volledig casco verzekerd op taxatiewaarde met 15.000km per jaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted October 3, 2022 Share Posted October 3, 2022 6 uren geleden, keesh zei: Ook hier volledig casco verzekerd op taxatiewaarde met 15.000km per jaar. Me 2. Kan er een serieuze deuk in rijden, mits ik de benzine voor het rijden zelf kan betalen. 🤣 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poelie Posted October 4, 2022 Share Posted October 4, 2022 De agenda liep vol gisteren dus daar gaat hij: Vooraf: Alles wat gebeurt moet je vastleggen en opslaan. Als iets mondeling of per telefoon gebeurt moet je namailen en daarin aangeven "vandaag hebben wij gesproken over X en daarbij hebben wij o.a. Y Z en A afgesproken. Deze mail is een bevestiging van deze gebeurtenis." Het KAN zijn dat men je auto niet eens hoeft te schouwen en het o.b.v. offerte schadeherstel uitkeert. Je bent dan waarschijnlijk snel klaar voor een acceptabele prijs. Zo niet, gaat "het proces" lopen. Het probleem wat hier kan ontstaan is dat een expert van de ANDERE verzekeraar (die jou moet gaan betalen) de DAGWAARDE/VERVANGINGSWAARDE van je auto te laag gaat inschatten zodat de reparatiekosten van de schade al snel hoger uitvallen. De andere verzekeraar biedt je dan meteen dat te lage bedrag om de zaak af te wikkelen. De reparatiekosten gaan via een gestandaardiseerd systeem door schadebedrijven. Die geven snel standaardprijzen voor bepaalde delen van een auto af dus de schadetaxatie zal snel zijn gemaakt. Het kan ook GOED gaan. De expert schat je auto reëel in en van de uitkering kun je eerlijk de schade vakkundig laten repareren of je neemt genoegen met de verkoop van het "wrak" + het uitgekeerde bedrag voor de schade. Laten we uitgaan van het foute. Het probleem is dat de verzekeraar op een berg geld zit en jij juist snel dat geld moet hebben en met een kapotte auto zit. Verzekeraars weten dit en proberen net zo lang te rekken totdat jij zegt "ok betaal dan maar want dan kan ik verder". Dit wordt in het recht niet op prijs gesteld. Verzekeringsnemers moeten netjes op tijd betalen en geen fraude plegen maar verzekeraars moeten spoedig een passende uitkering uitkeren. Toch probeert men het in de praktijk. Het eerste wat je moet doen: - in kaart brengen wat je precies voor auto en uitvoering hebt; - in kaart brengen welke opties je hebt; - in kaart brengen en aantoonbaar maken hoe goed het onderhoud is bijgehouden; - zelf de markt afstruinen (marktplaats, gaspedaal en autoscout) en EERLIJK naar jezelf toe de dagwaarde/vervangingswaarde bepalen; Het bovenstaande deel je niet met de expert maar hou je voor jezelf. Dan moet je even wachten op het proces en de bureaucratische molen. De auto wordt geschouwd en de expert trekt conclusies over de dagwaarde/vervangingswaarde en het schadebedrag. Gaat het eerlijk, is het nu afgehandeld. Gaat het niet eerlijk, kun je eerst de expert ZELF benaderen met jouw zienswijze die je al in kaart hebt gebracht. Dit kan ook tijdens het schouwen als het een expert is die hier voor open staat maar er zitten klootzakken tussen. Voor dit voorbeeld nemen we even aan: - schadereparatie 2750; - dagwaarde volgens 1e expert 2500; Stel je presenteert netjes jouw zienswijze maar men doet hier niets mee. Dan moet je een contra expertise aanvragen (dit mag altijd) en dat kan bijvoorbeeld via DEKRA. DEKRA rekent 550 euro maar is wel een integere partij. De meeste experts doen niet graag contra expertises omdat dit wereldje elkaar kent en als ik jou vandaag af ga branden in een zaak dan brand jij mij volgend jaar af. De experts van DEKRA hebben dit probleem niet. De contra expert zegt bijvoorbeeld dat de dagwaarde niet 2500 maar 6000 is en hij kost je 550 euro. Nu heb je: - een offerte voor reparatie van 2750 (deze kloppen vaak wel); - een dagwaarde volgens expert 1 van de verzekeraar tegenpartij van 2500; - een dagwaarde volgens expert 2 namens jou van 6000; - gemaakte kosten door jou voorgeschoten van 550 euro; Die 2500 en 6000 dat is een flinke mismatch. Je gaat nu communiceren met die verzekeraar en die gaan de boot afhouden om nog meer tijd te rekken. Uiteindelijk krijg je dan: - toch een deal tussen jullie 2 ergens in het midden; - arbitrage (heb ik niet hoeven doen) en een 3e geeft een bindend oordeel; Gedurende het bovengenoemde proces heb je heel wat zitten bellen en mailen. Het is belangrijk vanaf dag 1 alles te documenteren en dit aan de verzekeraar te laten weten. Ze hebben geprobeerd mij 1 jaar aan het lijntje te houden maar ze hadden door dat het niet ging lukken. Ik belde dan naar de klantenservice om persoon A te spreken over schadegeval 123. Ik kreeg natuurlijk iedere keer te horen "de persoon is in gesprek ik zal een terugbelnotitie achterlaten". Dit is natuurlijk bullshit. Die persoon was niet 20x in gesprek, ze waren me aan het afpoeieren om tijd te rekken en dachten "als meneer ons belt zal meneer wel echt zitten te wachten op zijn geld." Dus IEDERE KEER als ik dat hoorde mailde ik daarna naar klantenservice@verzekeraar.nl "Beste verzekeraar, zojuist 10-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." En 2 dagen later: "Beste verzekeraar, zojuist 12-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123 omdat hij mij na de toezegging van 10-01-2021 nog niet heeft teruggebeld. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." En 2 dagen later: "Beste verzekeraar, zojuist 14-01-2021 14.00 heb ik gesproken met Priscilla over het spreken van persoon A over schadegeval 123 omdat hij mij na de toezeggingen van 10-01-2021 en 12-01-2021 nog niet heeft teruggebeld. Zij gaf aan dat persoon A in gesprek is en mij zal terugbellen. Dit bericht dient als bevestiging dat bovengenoemd gesprek en de toezegging zijn gedaan, mvg." Op een gegeven moment zag die klantenservice van 10 meiden steeds die (blocked) Poelie in de mailbox verschijnen met zijn "blablablabla". Dit zal daar intern zijn doorgecommuniceerd of zijn opgevallen want op een bepaald moment werd ik gebeld (na 1 jaar) met de boodschap: "Ja meneer Poelie, dit loopt sinds maart 2021...... we willen er van af". Toen hadden we binnen 5 minuten een deal. De kern van dit lange verhaal is: - in kaart brengen wat je hebt en daar ook eerlijk in zijn naar jezelf toe; - wachten op de 1e expert; - wachten op de 2e expert indien nodig; - daarna NOG MEER WACHTEN; - daarna een deal met de verzekeraar of arbitrage; En voor al deze stappen geldt, vastleggen, vastleggen, vastleggen, vastleggen. De verzekeraar moet zien dat jij niet loslaat tot je hebt wat je wil zodat het tijd spelletje tegen zich gaat werken. Het onnodig rekken en keer op keer NIET voortvarend handelen keert zich op korte termijn tegen jou omdat je geld nodig hebt maar op de lange termijn tegen hun. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 4, 2022 Share Posted October 4, 2022 Dat idd.. Of je verzekerd bij Forum sponsor met rechtsbijstand. Dat zou waarschijnlijk ook een hoop gedoe schelen. Maar waarschijnlijk gaat bij Toon alles gewoon goed. Anders lezen we dat hier verwacht ik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted October 4, 2022 Share Posted October 4, 2022 3 uren geleden, Poelie zei: Het probleem wat hier kan ontstaan is dat een expert van de ANDERE verzekeraar (die jou moet gaan betalen) de DAGWAARDE/VERVANGINGSWAARDE van je auto te laag gaat inschatten zodat de reparatiekosten van de schade al snel hoger uitvallen. De andere verzekeraar biedt je dan meteen dat te lage bedrag om de zaak af te wikkelen. De reparatiekosten gaan via een gestandaardiseerd systeem door schadebedrijven. Die geven snel standaardprijzen voor bepaalde delen van een auto af dus de schadetaxatie zal snel zijn gemaakt. Het eerste wat je moet doen: - in kaart brengen wat je precies voor auto en uitvoering hebt; - in kaart brengen welke opties je hebt; - in kaart brengen en aantoonbaar maken hoe goed het onderhoud is bijgehouden; - zelf de markt afstruinen (marktplaats, gaspedaal en autoscout) en EERLIJK naar jezelf toe de dagwaarde/vervangingswaarde bepalen; Het bovenstaande deel je niet met de expert maar hou je voor jezelf. Het geschetste probleem kan worden voorkomen door een taxatiewaarde vast te laten stellen op basis van artikel 7:960 BW. De waarde staat dan gedurende de geldigheid van het taxatierapport vast, dus hoef je bovenstaande niet te doen. Als je daarnaast Volledig Casco (All Risks) bent verzekerd, dan keert jouw verzekeraar vrijwel direct uit en gaat de schade verhalen op de tegenpartij. Je kunt dus vrijwel direct de auto laten repareren of vervangen en hebt geen last van de tijd die het duurt om de schade te verhalen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toontidelantijn Posted October 4, 2022 Author Share Posted October 4, 2022 Hierbij mijn grote dank voor de uitvoerige reacties, en duidelijke tips! Ik heb geen haast, XJ deur en raam functioneren nog 100%. Dus is er geen grote nood voor reparatie. Ik zit zelf bij FBTO, en dacht een tijdje geleden; toch eens checken of die verzekering echt goedkoper kan..zoals dat vermeld wordt in advertenties.. Dus ik dat nummer bellen Nou dat bleek dus helemaal niet goedkoper te kunnen ivm de dagwaarde van mijn auto, die lag rond de 30,000 euro. Dat was wat er in de computer stond...echt compleet verbaasd was ik. En mij werd gemeld dat als ik bij hun toch een verzekering af wilde sluiten , deze zeker 40 Euro duurder zou zijn , dan dat ik nu betaalde... Auto is bijna perfect qua motor en onderstel, maar heeft wel enige plekjes en roest, dakhemel,zolang dat niet gefixt is , heeft het weinig nut om hem te laten taxeren. Laatst nog wel een vrijwel nieuwe achterbumper met sensors op de kop getikt, ook emerald green. Die laat ik liggen totdat er iemand schade achter rijdt... Groetjes ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted October 4, 2022 Share Posted October 4, 2022 13 minuten geleden, Toontidelantijn zei: Ik zit zelf bij FBTO, en dacht een tijdje geleden; toch eens checken of die verzekering echt goedkoper kan..zoals dat vermeld wordt in advertenties.. Dus ik dat nummer bellen Nou dat bleek dus helemaal niet goedkoper te kunnen ivm de dagwaarde van mijn auto, die lag rond de 30,000 euro. Dat was wat er in de computer stond...echt compleet verbaasd was ik. Ik weet zeker dat het niet het geval is als ze uit moeten keren. Snel vergeten die waardeloze 😉 opmerking! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron62 Posted October 10, 2022 Share Posted October 10, 2022 Ik zou toch maar een keer een offerte opvragen. Eens in de drie jaar laat ik de auto taxeren om de overeengekomen waarde te laten bepalen. Ik heb al mijn klassiekers hier verzekerd sinds 1997. Nooit problemen gehad en weet wat ik aan ze heb als er eens een keer iets is. Regelmatig controleer ik hun prijzen en vergelijk ze met ander aanbieders. Nooit een aanleiding gehad weg te gaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts