keesh Posted October 1, 2022 Share Posted October 1, 2022 De Jaguar E-type van Roel had geen motor toen hij haar naar Nederland haalde. In plaats van te zoeken naar de twaalfcilinder die erin hoort besloot hij zijn oldtimer elektrisch te maken op één voorwaarde: zonder bij te laden wilde hij in één ruk naar Parijs. Voor sommige liefhebbers van dit Engelse model is het even slikken. Een E-type uit 1971 zonder het ronkende geluid van een verbrandingsmotor. Het oog ziet een oldtimer en het oor hoort... helemaal niets. Voor die gedurfde metamorfose heeft Roel een goede reden: er zat geen motor in toen hij ‘m kocht en die was ook nog eens lastig te vinden. Oftewel, je hebt de E-type ‘gered’? ,,Anders was ze op de sloop beland. Zonder motor is Jamie, zo heet ze, vrijwel niets waard. Twee jaar terug duikelde ik haar op in Los Angeles. Tegenwoordig bestel je een wagen op je telefoon en twee maanden later staat ‘ie in de Rotterdamse haven. Ik vind het qua ontwerp één van de meest waanzinnige auto’s die ooit is gemaakt.” Wat vind je mooi? ,,De hele auto heeft de vorm van een ellips. Zelfs aan de onderkant. Enzo Ferrari zag dit model en zei per ongeluk in de buurt van journalisten dat dit de mooiste sportauto is die ooit is gemaakt. Toen ik haar kreeg was ze grijs en beschadigd. Ik besloot er meteen werk van te maken, zodat ze niet onder een doek in de garage verdwijnt.” Hoe lang duurde die restauratie? ,,In totaal twee jaar. In die tijd haalde ik het E-type uit elkaar en restaureerde haar tot in de puntjes. Elk boutje, moertje en ringetje moest goed zijn. Daarna bracht ik de Jaguar naar EV Europe in Delft. Zij bouwden de accu in met de opdracht dat ik zonder bijladen in één keer naar Parijs kan rijden.” En, zijn ze daarin geslaagd? ,,Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kom net uit Friesland – dat was de generale. Heen en terug reed ik 582 kilometer en ik heb nog 5 procent batterijlading over. Voorin zitten acht Mercedes-accu’s en achterin nog twee, dus die doen hun werk. Het is een blijde dag vandaag.” Eenmaal geparkeerd ziet alleen de oplettende gebruiker dat Roels E-type elektrisch is. Het stevige accupakket past precies op de plek van de voormalige twaalfcilindermotor. De stekker plugt hij in onder de brandstofklep en de verplichte maar lelijke noodschakelaar is weggemoffeld in de verchroomde asbak. Zo wil hij zijn klassieker in haar waarde laten. Wat is het mooiste avontuur tot nu toe? ,,Nou, de Jaguar E-type is net af. De rit naar Friesland is nu voor mij de mooiste, mede doordat de accu zo goed presteert. Ik weet nog niet wanneer ik naar Parijs ga, maar als het zover is wil ik iemand meenemen die er een film van maakt. Er komt ongetwijfeld van alles op mijn pad.” Liet ‘ze je al eens in de steek? ,,Via eBay kocht ik een prachtige krik die bij dit model hoort. Ik vergat alleen dat mijn wagen door de accu’s 300 kilo zwaarder is. Wat denk je, ik rijd in een schroef, lekke band. Die originele krik leek wel een wokkel toen ik mijn band wilde wisselen. Toen moest ik alsnog de ANWB bellen.” Ben je een poetser? ,,Net heb ik haar gewassen voor de foto. Er klinkt nu een storingspiepje. Ik dacht dat ik iets te enthousiast met water was geweest, maar het blijkt een waarschuwing te zijn dat mijn accu’s bijna leeg zijn.” ,,Van die accu’s heb ik geen spijt. Ik zwaai naar elk benzinestation. Zonder batterij had mijn motor één op zes gelopen. Dat doet de portemonnee toch pijn.” 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts