keesh Posted November 18, 2022 Author Share Posted November 18, 2022 5 uren geleden, Paris zei: @isabella Ik heb 1L Aspen benzine vandaag in mijn tank gedaan, samen met 59L Esso Supreme 98… Let’s see. Ga je weinig van merken denk ik. Het heeft effect als je E10(euro95) tankt😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 Dat is voor de volgende test… Langzaamaan beginnen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 18, 2022 Author Share Posted November 18, 2022 4 minuten geleden, Paris zei: Dat is voor de volgende test… Bij mijn BP pomp is het prijsverschil serieus tussen E5 en E10, zo'n 26 cent. Een jaar geleden 8 cent. 😉 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 18, 2022 Share Posted November 18, 2022 Mijn pomp is een stuk voordeliger… Overigens is die app van DirectLease erg handig om locaal een geschikte pomp te vinden (qua merk en prijs). Is een aanrader! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 13 uren geleden, Paris zei: Dat is voor de volgende test… Langzaamaan beginnen Dat zou ik niet doen, blijf bij E5! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 Ik heb 1 liter Aspen op 70 liter E10 vandaag getankt. Zonder gebruik te maken van de S stand, zoals in de STR, en de dynamic modus lijkt de 351 wat sneller terug te schakelen bij eenvoudige / rustige inhaal momenten op de snelweg. Alleen snelweg vandaag, met de gebruikelijke kruissnelheid. Ik ga de komende tank inhoud, ca 700 km, bijhouden wat het verbruik is. Ik heb vanaf het moment van aanschaf 5.839 km gereden, alleen maar super benzine, gemiddeld 10,3 l/100 km, bij een gemiddelde snelheid van 59 km/h. Wat ik me afvraag, misschien dat G&G @isabella het weet: Er is een goed resultaat bereikt met een verhouding 1: 33. Wanneer is Aspen niet meer nuttig, vanaf 1: 50, 1:100??? Even voor mijn idee; Aspen kan water binden wat in de brandstof tank zit. Aspen verhoogt de klopvastheid van het brandstofmengsel. Hoeveel moet bij gemengd worden, om bv een octaan getal van 100 te halen? Bij welk contaangetal voelt mijn motor zich max happy? Heeft iemand wel eens met de producent contact gahad en wat was het resultaat? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 19, 2022 Author Share Posted November 19, 2022 38 minuten geleden, jaapvanthoff zei: Aspen verhoogt de klopvastheid van het brandstofmengsel. Hoeveel moet bij gemengd worden, om bv een octaan getal van 100 te halen? Ik betwijfel het of het de klopvastheid verhoogt. Octaangetal is niet veel hoger dan 95 benzine. Je hebt ook Aspen racing en die heeft zelf een octaangetal van 102. Een ding is belangrijk voor onze Jags, hoe zuiverder en stabieler de benzine, hoe schoner, zuiniger en dus hoe efficiënter de motor zal presteren😉 100% Aspen4 of Aspen Racing zal onze Jag zeker goed presteren maar wel duur🤔 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 19, 2022 Share Posted November 19, 2022 Ja Kees, je hebt gelijk, met betrekking tot de klopvastheid. Raymond had het echt over een veel hogere klopvastheid, waardoor de voorontsteking buiten de toelaatbare toleranties zouden kunne lopen bij alleen Aspen te gebruken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 We hebben de testen gedaan op 2 X types die last hadden van detonatie, na een mengverhouding van meer dan 1 op 33 was er duidelijk merkbaar dat de motor ging detoneren, hetgeen inhoud dat de knocksensoren en het management het niet meer aankunnen om de motor af te stellen binnen het klopbereik. De test was toen bedoelt om het lampje va het motormanagement uit te krijgen, er was sprake vn een melding "Catalyst below effenciency" en niet terug te relateren naar defecte lambda sondes of een andere storing. Na toevoegen ASPEN in 2 tanken bleef het lampje uit gedurende een half jaar zonde verder ASPEN toe te voegen, na een half jaar ging het weer aan zonder aantoonbare reden. Bij de test met de 308 was er een geval waar de auto bij detoneerde bij ferm optrekken, dit was na 1 tank over na toevoegen ASPEN, maar dat was meer omdat de ASPEN de Injectoren had gereinigd. Bij de test met Joke haar 358 was er niet echt een verschil in rijden, het lampje was wel vrij snel uit. Ook weer een niet definieerbare storing in de Cats. Bij bijv. mijn XJS, na tanken van Euro 95 begint de auto vrijwel meteen te detoneren, dus eigenlijk andersom zou het resultaat moeten zijn met een betere brandstof, later of geen detonatie. Na toevoegen ASPEN was het detonatiegedrag weg. Het ging hier om kleine hoeveelheden. Ik heb vorige week een 3.6 XJS aangekocht die nog helemaal in orde gemaakt moet worden. maar deze motoren geven en juist beeld van de toegevoegde brandstof omdat deze in het geheel geen controle en geen aanpassing van de motorloop kunnen geven omdat er domweg geen systeem aanwezig is wat dat kan regelen. Dan merk je meteen het verschil na toevoegen ASPEN wat er werkelijk gebeurd. Ik ga proberen binnenkort de auto rijdbaar te maken en testen wat er gebeurd met toevoeging van ASPEN. Het staat nog allemaal een beetje in de kinderschoenen, maar ik denk dat het zeker bijdraagt aan oudere auto's en auto's die een winterslaap hebben. Ik heb nu al 3 maal een brandstofpomp defect gehad met ene (stilstaande) verkoopauto en 2 klanten die er ook 1 defect hadden. Alle pompen na demontage waren beschadigd door oxidatie. Natuurlijk zijn ze al 2 ton oud, maar het gaat wel degelijk om water bij de brandstof ma stilstand. Forte heeft zelfs een waterverbinder bedacht voor de winterslaap van motorfietsen. De week ga ik er een foto van maken hoe 2 van die pompen er uit zien na demontage. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 20, 2022 Author Share Posted November 20, 2022 31 minuten geleden, isabella zei: Ik heb vorige week een 3.6 XJS aangekocht die nog helemaal in orde gemaakt moet worden. maar deze motoren geven en juist beeld van de toegevoegde brandstof omdat deze in het geheel geen controle en geen aanpassing van de motorloop kunnen geven omdat er domweg geen systeem aanwezig is wat dat kan regelen. Dan merk je meteen het verschil na toevoegen ASPEN wat er werkelijk gebeurd. Ik ga proberen binnenkort de auto rijdbaar te maken en testen wat er gebeurd met toevoeging van ASPEN. Zou jij het aandurven om deze alleen op Aspen4 te laten lopen? Wat zal het resultaat zijn met viergasmeting? Toevoegen van Aspen4 misschien betere viergasmeting om door de APK te komen? Zomaar enkele vragen. Ik hoor in de wandelgangen dat ze alkylaatbenzine willen produceren in grotere hoeveelheden en het zo goedkoper word. Maar de politiek zal dit wel weer tegenwerken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Ik ga in navolging van Raymonds verhaal over een veel zuiniger lopende motorfiets op 95 dan op 98 het zelfde proberen. Gewoon omdat het kan... Ik voeg Aspen toe om het vrije water te binden. En misschien wordt 95 met Aspen beter dan 98?? Als ik 2 tanken 95+A er door gedraaid heb, meld ik me over het verbruik. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Ik heb net (voordat ik de ASPEN in mijn tank had gegooid) 3x RON 102 getankt. Ik heb het idee dat hij daar idd niet zuiniger op heeft gelopen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 20, 2022 Author Share Posted November 20, 2022 13 minuten geleden, Paris zei: 3x RON 102 getankt. Ik heb het idee dat hij daar idd niet zuiniger op heeft gelopen. De 98 en 102 zijn al veel betere en schonere brandstof vergeleken met de E10. Als je 102 tankt moet je motor daar wel op afgesteld zijn om zuiniger te zijn. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Laten we afspreken dat etanol en alcohol het zelfde zijn. https://www.delphiautoparts.com/gbr/en/resource-center/how-test-alcohol-content-gasoline Zelf zou ik het afmeten van een bepaalde hoeveelheid vloeistof niet in een maatbeker doen, ook al zijn ze daarvoor ontworpen. (of heeft het te maken met trillen van mn handen --> alcohol gerelateerd?) Zeker hele kleine hoeveelheden gaat veel makkelijker met een (infuus) injectie spuit. Te koop bij de apotheek, of te krijg bij de dierenarts. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 20 minuten geleden, keesh zei: De 98 en 102 zijn al veel betere en schonere brandstof vergeleken met de E10. Als je 102 tankt moet je motor daar wel op afgesteld zijn om zuiniger te zijn. Klopt, het ging mij ook niet zozeer om meer vermogen, maar omdat mijn motor af en toe pingelde, wilde ik eens wat anders proberen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 3 minuten geleden, jaapvanthoff zei: Laten we afspreken dat etanol en alcohol het zelfde zijn. https://www.delphiautoparts.com/gbr/en/resource-center/how-test-alcohol-content-gasoline Zelf zou ik het afmeten van een bepaalde hoeveelheid vloeistof niet in een maatbeker doen, ook al zijn ze daarvoor ontworpen. (of heeft het te maken met trillen van mn handen --> alcohol gerelateerd?) Zeker hele kleine hoeveelheden gaat veel makkelijker met een (infuus) injectie spuit. Te koop bij de apotheek, of te krijg bij de dierenarts. Ethanol is gelijk aan wat men in de volksmond Alcohol noemen. Ethanol is dan ook de drinkbare variant van de alcoholen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Zit nu naar een fles te kijken met 12 jar oude ethanol. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Hoeveel %? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 >42% 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snhel5 Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Single Malt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paris Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Daar loopt een Jaguar niet op... Zit te veel water in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaapvanthoff Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 Ik kan er niets over vermelden..... De BD leest mee. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 (edited) Als ‘t maar ‘n goeie Islay is stuur ik het adres waar het heen kan. thepeteyone shouldbepeatyoffcourse Edited November 20, 2022 by haddock Losing touch 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snhel5 Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 4 hours ago, Paris said: Daar loopt een Jaguar niet op... Zit te veel water in. Is ook niet voor de Jag bedoeld. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snhel5 Posted November 20, 2022 Share Posted November 20, 2022 3 hours ago, jaapvanthoff said: Ik kan er niets over vermelden..... De BD leest mee. Aha. Illegale moonshine dus? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts