Jump to content

Elektrische occasion, Jaguar I-Pace


keesh
 Share

Recommended Posts

Als Jaguar lefhebber zit je soms ook te kijken wat in de toekomst interessant is, ook eentje waar je ook overal mee mag rijden. Een elektrische auto als occasion, het komt steeds vaker voor. Logisch, want het aanbod wordt steeds groter. De I-Pace is bijvoorbeeld ‘al’ vier jaar oud. 

https___www.webp

 

De eerste test met de Jaguar I-Pace

“Hoewel naam en uiterlijk misschien anders doen vermoeden, is de Jaguar I-Pace geen haastig aangepaste E-Pace, als reactie op het recente succes van een bepaalde elektrische autofabrikant uit de VS. Dit is de eerste van ongetwijfeld veel Jaguar-Land Rover-modellen die op een compleet nieuw elektroplatform gebouwd worden. Waarvan de beslissing tot conceptie reeds vlak na de komst van de Tesla Model S viel.”

 

“Hier is hij er ‘al’ vanaf €80.000 nieuw, maar in de meeste landen zit de I-Pace nagenoeg op hetzelfde prijsniveau als het XJ-vlaggenschip. De wielbasis is ook nagenoeg gelijk aan die van de XJ en andere zakenlimo’s.”

 

“De wielbasis is ook nagenoeg gelijk aan die van de XJ en andere zakenlimo’s. Terwijl de lengte en breedte meer in lijn zijn met de F-Pace. Alleen is die weer 10 centimeter hoger. Deze opmerkelijke maatvoering is een logisch gevolg van de onderliggende technische architectuur die wat wegheeft van een reusachtig skateboard. Met een vlakke bodemsectie waarin een 90 kWh sterk accupakket is verwerkt. Voor en achter hangen in subframes 200 pk en 348 Nm sterke synchroonmotoren met permanente magneet. Aan de voorkant zijn dubbele draagarmen aan het frame bevestigd, aan de achterzijde een multilink ophanging.”

 

Een ruime occasion

“Dat het met de beenruimte wel snor zit in een auto met drie meter wielbasis, spreekt voor zich. Daarachter volgt nog eens 656 tot 1453 liter bagageruimte, wat overeenkomt met een D-segment stationwagon als de Volvo V60. Met in de neus nog een klein bonusvakje van 27 liter. Door de breedte van 1,90 meter is het ook een volwaardige vijfzitter.”

https___www (1).webp

 

“Zonder driefasen AC-laadfunctionaliteit en een DC-snellaadcapaciteit tot 100 kW is de Jaguar geen grensverlegger. De achterliggende filosofie is dat tweefasen AC-laden tot 7 kWh ruimschoots voldoet om ’s nachts het gemiddelde dagelijkse gebruik bij te laden en dat het 350 kW supersnellaadsysteem van onder andere Porsche vooralsnog toekomstmuziek is.”

 

“Met 100 kW kun je tot 100 kilometer per kwartier bijtanken aan zo’n Fastned 150 kW snellader en met 7 kW duurt het 13 uur voor je weer helemaal afgetopt bent. Ook met zijn dynamische prestaties laat de I-Pace niet direct de stoppen bij de concurrentie knallen. Uiteraard is 0-100 km/h in 4,8 seconden voor een crossover van 2133 kilo absurd snel en is een begrensde top van 200 km/h voor vrijwel iedereen ruim voldoende.”

https___www (2).webp

 

De Jaguar I-Pace als occasion

Je vindt al een Jaguar I-Pace als occasion voor ongeveer €50.000. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 5
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Waar moet je op letten als je een tweedehands elektrische auto koopt?

 

Er zijn steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop. Vanaf 4 juni 2020 kun je €2.000 euro subsidie krijgen bij de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Maar hoe weet je of de batterij nog goed is? En welke auto past bij jouw rijgedrag? Wil jij een tweedehands elektrische auto kopen? 

 

Tweedehands elektrische auto kopen

De tweedehands markt voor elektrische auto’s begint te groeien. Vooral modellen die vanaf 2010 op de markt verschenen, komen nu als gebruikte auto (occasion) beschikbaar. Ondanks dat de ontwikkeling van elektrische auto's in de afgelopen tien jaar hard is gegaan, zijn dit vaak nog goede auto’s. Elektrische auto’s zijn bijvoorbeeld minder onderhoudsgevoelig dan auto’s op brandstof, omdat de motor minder bewegende onderdelen heeft die slijten. 

 

Check de batterij

Het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto is de batterij (accu). Deze bepaalt hoe ver je met de elektrische auto kan rijden (actieradius of bereik). Alle oplaadbare batterijen kunnen na verloop van tijd minder elektriciteit opslaan en leveren, ook als ze niet gebruikt worden. Dit heet degradatie van de batterij. Ook de batterij van een elektrische auto neemt na verloop van tijd af in vermogen.  

 

Tips om de batterij te controleren

  • Maak een flinke proefrit met de auto die je wilt kopen. Rijd het liefst een volle accu helemaal leeg en kijk hoeveel kilometer je hebt afgelegd. Vergelijk dit met de werkelijke afstand die de auto kon afleggen toen hij nog nieuw was. Deze informatie vind je onder andere op ev-database.nl. Het verschil tussen de gereden kilometers en het bereik van de auto in nieuwstaat, zegt iets over de degradatie van de batterij.
  • Als je niet de tijd hebt om de accu helemaal leeg te rijden, dan is het slim om een proefrit van 50 kilometer te maken waarbij je een stuk rijdt in de bebouwde kom, op de snelweg en een N-weg. Is de actieradius met meer dan 75 kilometer afgenomen? Dan kan de accu een punt van aandacht zijn en is het slim die uitgebreider te controleren.
  • Stop tegen het eind van de rit bij een snellaadstation en test hoe snel de auto oplaadt. Op ev-database.nl vind je de snellaadtijd van jouw model elektrische auto toen hij nieuw was. Of kijk in de gebruikershandleiding van de auto welke (snel)laadtijd daar wordt genoemd. De laadtijd moet daarbij in de buurt komen. Als de snellaadtijd 2 keer (of meer) langer is dan de oorspronkelijke laadtijd, dan is dat een aandachtspunt.
  • Let op: sommige oude modellen kunnen niet snelladen.
  • Zoek uit of en hoeveel garantie er nog op de accu zit. Dit verschilt per fabrikant, maar meestal gaat dit om garantie tussen de 8 à 10 jaar of het rijden van 160.000 tot 180.000 kilometer.
  • Controleer ook even welke laadkabels nodig zijn en bedenk of je thuis of in de buurt van je huis kunt opladen. Lees meer informatie over opladen.

Vraag de vorige eigenaar

Net als bij een tweedehands auto die rijdt op benzine of diesel is het bij een tweedehands elektrische auto verstandig om na te vragen hoe de auto is gebruikt door de vorige eigenaar. Omdat de afname in kwaliteit van de batterij ook sterk afhangt van het gebruik, kan dit je een idee geven hoe goed de accu nog is. Stel vragen over:

  • Hoe vaak de vorige eigenaar de auto oplaadde bij een snellader. Hoe vaker, hoe slechter voor de accu. Het liefste heb je dat de auto minder dan één keer per week aan de snellader hing.
  • Is de batterij vaak tot onder de 20 procent leeg gereden of tot meer dan 80 procent opgeladen?
  • Waar stond de auto geparkeerd? Stond de auto vaak buiten? En zo ja, stond hij dan vaak in de volle zon? Warmte en kou zijn niet goed voor de batterij, het kan zomaar 1% extra vermindering van de batterijcapaciteit betekenen.

Tweedehands elektrische auto kopen: de kosten

Meestal is een tweedehands elektrische auto iets duurder dan zijn gebruikte brandstof broertje of zusje. Op basis van onderzoek van ING is de verwachting dat elektrische auto's die nu nieuw verkocht worden, over vijf jaar nog zo'n 40 tot 50 procent van de nieuwprijs waard zijn. Voor benzine- en dieselauto's is dit ongeveer 30 tot 40 procent. Subsidie voor gebruikte e-autoVanaf 4 juni 2020 kun je € 2.000 subsidie krijgen als je een tweedehands elektrische auto koopt. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Lees hier meer over de subsidieregeling voor elektrische auto's. 
 

Tweedehands elektrische auto kopen: garantie

Onderling hebben fabrikanten afgesproken om voor 8 jaar of 160.000 kilometer rijden garantie op de batterij te geven (wat het eerste behaald wordt). De garantie houdt in dat de batterij vervangen wordt als hij binnen die periode minder dan 70% van het originele vermogen heeft. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, keesh said:

Het logische gevolg van prijsplafond, alles daarboven maken ze twee keer zo duur om schade te beperken. We worden weer gen****😠

Uiteraard. PS in Bosnië de benzine zowel als de diesel € 1,30 per liter. 
Je kan er bijna voor omrijden... 🤑

Link to comment
Share on other sites

ZO VER KOMT DE JAGUAR I-PACE IN DE PRAKTIJK.

 

De Jaguar i-Pace zorgde eind 2018 voor een hoop reuring op de zakelijke markt. Het geheel elektrische model maakte door het bijtellingsvoordeel heel wat leaserijders enthousiast om nog even voor 31 december in te stappen. De winter confronteert EV-rijders met een kleine actieradius. Nu we bijna drieënhalf jaar verder zijn, kunnen we gelukkig een aardig beeld geven van hoe het met de actieradius zit bij mooie temperaturen. We reden hem echter ook bij temperaturen onder de 0 graden. 

evvykwjbzyrt_800.jpg                                             trqyomrbyar1_800.jpg

 

Gelukkig hadden wij al in de zomer van 2018 een exemplaar een week te leen, in een vergelijkende test waarbij de i-Pace aantrad tegen een Tesla Model S 75D. Temperatuur 23 graden, rustig zomerweer, en toen kwam de auto met het accupakket van 90 kWh 330 kilometer ver op een lading. In maart 2020 stuurden we de Jaguar i-Pace op pad voor een actieradiustest met meerdere elektrische auto’s en bij die rit haalden we er 11 kilometer meer uit, het verbruik was daarbij 23,4 kWh/100 km. De temperatuur lag net onder de 10 graden Celsius. Een jaar later kreeg een Jaguar i-Pace nog lagere temperaturen voor de kiezen, in de vergelijkende test van de elektrische Jag tegen de BMW iX3 was het -5 graden Celsius en ging het verbruik van de i-Pace over de grens van 30 kWh/100 kilometer. 

Bij 31,5 kWh/100 km haalde de Jaguar nog maar 269 kilometer op een lading. We hadden toen een i-Pace die met drie fasen kon laden, bij de eerste batch kon de Jaguar dat nog niet. Snelladen kan tot 100 kW. 

8rfy9udb67z0_800.jpg                                              5n2yqpbb8lxq_800.jpg

 

16 gebruikersreviews

Alle zestien gebruikers die de bevindingen met hun i-Pace bijhouden hebben een EV400. Er is ook een EV320 geleverd, de auto met hetzelfde accupakket maar met anders afgeregelde software zodat het vermogen 320 pk bedraagt in plaats van 400 pk. De range van die versie is gelijk: 470 kilometer volgens WLTP. 

0uwyclxb4oq5_800.jpg                                             e0jy5t5bio4o_800.jpg

 

Een iemand merkt op dat er daadwerkelijk meer stroom in de auto moet dan de auto aangeeft via de boordcomputer. Vandaar zijn opmerking dat de praktijkrange tussen de 350 en 400 kilometer is. Wij meten het verbruik van elektrische auto’s aan de laadpaal. Bij zomerse vakantieritten met dakkoffer noteert hij een range tussen de 250 en 300 kilometer. (BRON)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...