Jump to content

Aanschaf XJ6 Series III; goed plan of niet?


AadLiefveld
 Share

Recommended Posts

Na het voortijdig overlijden van mijn XF X260 2.0D AWD, overweeg ik als vervanging een XJ6 4.2 Series III Sovereign uit 1986 of ouder.

Een vergelijkbare auto van dertig jaar of ouder scheelt me tussen de €1500 en €5000 op jaarbasis aan verkeersbelastingen, vandaar de leeftijd.

Ik wil de XJ6 dagelijks gebruiken (auto's zijn er om gereden te worden) en aangezien het aantal kms wat ik rijd sinds COVID is gedaald, denk ik dat het mogelijk moet zijn.

De ritten die ik zal maken zijn per definitie langere afstanden en incidenteel.

Overschat ik de mogelijkheden van een dertig jaar oude XJ6 of is het een realistisch plan?

En waar moet ik op letten bij de aanschaf en het gebruik?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minuten geleden, AadLiefveld zei:

Een vergelijkbare auto van dertig jaar of ouder scheelt me tussen de €1500 en €5000 op jaarbasis aan verkeersbelastingen, vandaar de leeftijd. 

 

Hoe kom je bij 30 jaar Aad? In Nederland wordt een auto belastingvrij bij 40 jaren. Mocht je de overgangsregeling bedoelen dan geldt als voorwaarde dat je in december, januari en februari niet met de auto rijdt. Bouwjaar vanaf 01-01-1988 als ik het correct heb. ( 26 tot 40 jaar ).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Leonneke said:

 

Hoe kom je bij 30 jaar Aad? In Nederland wordt een auto belastingvrij bij 40 jaren. Mocht je de overgangsregeling bedoelen dan geldt als voorwaarde dat je in december, januari en februari niet met de auto rijdt. Bouwjaar vanaf 01-01-1988 als ik het correct heb. ( 26 tot 40 jaar ).

Hi Leonneke, ik woon in België en daar gelden andere regels. Vanaf 25 jaar kun je een auto als oldtimer inschrijven en krijg je een speciale kentekenplaat. Dit betekent echter niet dat je minder verkeersbelastingen betaald, maar het gebruik is wel sterk beperkt. Het enige voordeel is dat je vanaf 30 jaar maar tweejaarlijk en vanaf 50 jaar vijfjaarlijks naar de keuring moet. Keuren kost ongeveer €40,=, dus dat is een verwaarloosbare winst. Vanaf 30 jaar wordt het pas interessant omdat je dan slechts €50,= betaald om de auto in te schrijven en jaarlijks €42,= aan wegenbelasting. Ter vergelijking: een X300 4.0  inline-6 uit 1997 kost eenmalig €1440 en jaarlijks €3437.

  • Klasse 1
  • Verdrietig 1
Link to comment
Share on other sites

12 uren geleden, AadLiefveld zei:

Na het voortijdig overlijden van mijn XF X260 2.0D AWD, overweeg ik als vervanging een XJ6 4.2 Series III Sovereign uit 1986 of ouder.

 

Ik wil de XJ6 dagelijks gebruiken (auto's zijn er om gereden te worden) en aangezien het aantal kms wat ik rijd sinds COVID is gedaald, denk ik dat het mogelijk moet zijn.

De ritten die ik zal maken zijn per definitie langere afstanden en incidenteel.

Overschat ik de mogelijkheden van een dertig jaar oude XJ6 of is het een realistisch plan?

En waar moet ik op letten bij de aanschaf en het gebruik?

Dit lijkt me een realistisch én leuk plan met 2 kanttekeningen.

1) Aanschaf: een S3 in goede staat en dus ook goed onderhouden kopen na aankoopkeuring door specialist.

2) Gebruik: anticiperen op wat Hans die weet waar hij over praat 😉 schrijft.

 

2 uren geleden, hansvh zei:

Ik geloof niet dat een Series III het gaat redden als je hem ook in de winter gaat gebruiken. Strooizout maakt dat de carrosserie in korte tijd kroepoek wordt.

Voor die omstandigheden een alternatief beschikbaar hebben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ik had ook al op het internationale jaguar forum gereageerd. Maar gewoon doen. Kan ie prima hebben. En ik zou voor de xj6 gaan die hier op de marktplaats aangeboden wordt, met aj6 motor.

 

Zout kunnen ze best hebben, even spoelen als je weet dat je veel meegepakt hebt. 

 

 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Kwestie van goed onderhoud en goed voorbereiden. Zoals holle ruimtes en bodem laten behandelen. Techniek kan het prima aan. Er waren tijden dat die auto's gewoon dagelijks gereden werden dus kan het nu ook. Zorg dat je een goede koopt en zorg voor een goed adres voor onderhoud als je dat zelf niet kan. 

 

Uiteindelijk zal na wat jaren de roestduivel wel te voorschijn komen maar ja dat moet je dan maar voor lief nemen en bij tijdig behandelen kan je dit vaak nog best lang onder controle houden. Als je hem droog kan stallen scheelt dat wel een hoop. 

 

Verbruik is natuurlijk wel wat hoger dus dat zul je in je sommetje mee moeten nemen. Ik heb zelf een series 2 die zijn nog wat minder zuinig maar ik denk dat je moet tellen op rond de 1:7 a 1:8 gemiddeld voor een 4.2 met injectie.

  • Like 2
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Als echt dadelijke wagen zou ik een Series 3 XJ niet adviseren.

Als zeg maar tweede auto daarentegen wel.

In mijn beleving is de roestgevoeligheid en de naar huidige begrippen korte  onderhoudsintervallen voor echt dagelijks gebruik een manco.

 

en let op: uiteraard werden deze wagens destijds dagelijks gebruikt maar toen waren ze dan ook nieuw.

n.b. Wat verbruik betreft, rij met de mijne (series 3 4.2 automaat) op korte stukjes 1 op 6,5 en lange einden zoals laatst naar de JDCH meet 1 op 8,3 ( tevens zuinigst dat ik ooit gereden heb met de XJ)

Denk er ook om, een dergelijke wagen heeft E5 benzine nodig. ( zelf tank ik altijd VPower of BP Ultimate waar ik dan nog een loodvervanger aan toe voeg, dat laatste zijn de meningen over verdeeld of dit nodig is maar goed)

 

succes met de besluitvorming:buba:

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Houd rekening met regelmatig onderhoud en reparaties en een grote afschrijving over 5 jaar of 10 ivm roest. Ik heb 2 dagelijks gereden series 3's gehad, 1 gesloopt en 1 gelast. De rekeningen die er al bij zaten waren eng. 😆

Ik vind het wel een erg goeie keus voor een auto. Zo fijn als mijn series 3 met AJ6 rijdt zou mij ruim tevreden stellen in een auto uit 2010 bijvoorbeeld. 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, XJeej zei:

eb 2 dagelijks gereden series 3's gehad, 1 gesloopt en 1 gelast. De rekeningen die er al bij zaten waren eng. 

 Mooi gezegd uit eigen ervaring Marco.

Dit vat mooi samen wat ik ook bedoelde in mijn reactie. 
 

Ben zelf ( zoals bekend hier) een Series XJ liefhebber en ondanks de tekortkomingen tov een moderne wagen is er geen wagen die me een grotere glimlach geeft achter het stuur dan mijn XJ. 
Maar ja. Het blijft een wagen van ruim 40 jaar oud.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie input, want het heeft me geholpen om een beslissing te nemen.

Het werd me duidelijk dat ik mijn vizier op een wat jongere generatie moest richten.

Afgelopen weekend is de kogel door de kerk gegaan en heb ik een X350 uit 2005 aangeschaft.

  • Like 2
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Als je het leuk vind om een S3 te rijden en het niet uitmaakt dat hij slijt moet je het gewoon doen.

Maar als je 'm wilt koesteren en echt liefde voor de wagen voelt ga je het zwaar krijgen 'm goed te houden in de winter.

Ik heb om die reden speciaal een winter XJ40 gekocht.

De laatste modellen zijn redelijk roestbestendig als je een beetje moeite doet 'm in de winter schoon te maken na de pekelritjes.

Ook zijn ze soms nog goedkoop te vinden.

Ik heb er eentje gekocht voor €650 in heel goede technische staat.

Nu is dat wel heel goedkoop, maar 1500-2500 meer hoeft hij niet te kosten.

 

De S3 is snel weg gerot na een paar winters vrees ik.

 

 

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...