Jump to content
keesh

cold air intake X300

Recommended Posts

keesh    946

Wanneer ik bij mijn X300 4.0 mijn standaard luchtfilter vervang voor een cold air intake, kan ik dan besparen op mijn brandstofkosten of merk je daar weinig van ? Ik lees wel verhalen van meer PK's(beetje meer)maar als je die PK's niet benut zou deze zuiniger moeten zijn of heb ik het mis ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
jagger    18

Jagweb beweert, naar mijn mening terecht, dat juist warme lucht innemen uit de motorruimte brandstof bespaart doordat de luchtmassa minder dik is en daardoor de luchtmassameter aanstuurt voor minder brandstof.

 

Hij heeft dan wel iets minder power......

 

Koude luchtintake is bedoeld om het vermogen op te krikken door een compacter mengsel. :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0

Koude (en een klein beetje vochtige lucht) bezit meer zuurstof moleculen en dus beter(e) mengsel/verbranding. De vochtigheidsgraad mag wat hoger zijn zodat de moleculen beter mengen. Zie daar het principe van van de zogenaamde waterinjectie (beste aangemengt met methanol).

 

http://www.biesheuvel.nl/shop/cat/1180/ ... e_aquamist

 

http://www.biesheuvel.nl/index_extern.p ... mist.co.uk

 

Leuk voor als je een turbo/compressor hebt maar kan ook met een gewone motor.

 

Maar on topic, een open luchtfilter doet niet zoveel zolang je, althans bij een V12, de gasklephuizen niet groter maakt want daar zit het grootste probleem in, die zijn wat geknepen.

 

Grtz

 

Ferry

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946

Bij een zelfde rijstijl is het toch zo dat de auto zuiniger wordt door een betere lucht brandstofverhouding, vullingsgraad en dus een betere verbranding. Het resultaat is meer vermogen over het gehele toerengebied, waardoor het gaspedaal minder diep ingetrapt hoeft te worden om hetzelfde vermogen te krijgen en wordt er dus iets minder brandstof ingespoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Avos    6

Ben niet zo bekend met de ECU van een x300, wel wat meer van een x308.

 

Bij deze laatste houd de ECU rekening met de temperatuur/barmetrische druk en de MAF waardes om te bepalen hoeveel massa lucht er nu de cilinder is ingegaan. Dan zijn er nog strategische beslissingen om de hoeveelheid van de benzine te bepalen, bv als de lucht erg warm wordt kan deze voorontsteking veroorzaken in hoge compressie motoren, en zal dan wat meer brandstof toevoegen dan normaal, wat nog drastischer is bij een supercharged wagen omdat daar de inlaat temperatuur tot boven de 100 graden kan gaan.

 

Dan heb je nog 2 modes waarin de ECU werkt, Open en Closed loop. Closed loop betekend dat het mengsel voornamelijk bepaald wordt aan de hand van de waardes van de Lambda sensoren. Zodoende kan de ECU bepalen wat de actuele mengselverhouding is en zo nodig bijsturen. Dit is een mode die je hebt bij rustig rijden, cruisen/ stationair draaien. Van zodra je meer gas geeft om op te trekken of natuurlijk vol gas, dan gaat de computer in Open loop, en wordt de hoeveelheid benzine bepaald aan de hand van bovenstaande (MAF/Temp/Baro en strategie).

 

Ik heb geen antwoord op de vraag of een warme lucht filter (lucht uit motor ruimte) minder verbruik oplevert. Ik denk wel dat het mengsel door de warmere lucht homogener zal zijn en misschien tot een betere ontsteking/verbranding zal komen. Dat de lucht minder compact is en dus ook minder zuurstof bevat maakt met bovenstaand verhaal hoe de ECU ernaar kijkt niet meer uit, want dit wordt gecompenseerd. Het lijkt mij echter wel minimaal als het wat zou opleveren. Je kunt mijns inziens dan beter de ECU anders programmeren op meer zuinigheid ipv van warme lucht.

 

Wat wel een feit is, dat je top vermogen gaat inleveren als je warme lucht inzuigt, dus persoonlijk zou ik altijd voor een koude lucht filter gaan, en zeker voor supercharged wagens.

 

Andre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946

Wat wel een feit is, dat je top vermogen gaat inleveren als je warme lucht inzuigt,.......

Dat wil ik absoluut niet. :) Dus koude lucht :mrgreen:

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0
Een open luchtfilter geeft in ieder geval wel een fantastisch geluid.

 

Zeker weten, heb dit ook op de V12 gemaakt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946

Ik heb een open luchtfilter geplaatst,kan ik het zelf ervaren :wink: . Ik heb een filter geplaatst met een aansluitdiameter van 110mm en een 45graden bocht van 110mm daarna een verloop naar de diameter van de LMM.

post-885-0-91845000-1325852824_thumb.jpg post-885-0-38645100-1325852853_thumb.jpg post-1609-131049947819_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0

hoi,

 

ziet er netjes uit. Waar heb je die zwarte buis vandaan? Ik kon namelijk alleen maar grijs PVC vinden bij de bouwmarkt :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946
Waar heb je die zwarte buis vandaan? :?:

 

Dit is PE voor lagedruk riolering met electro lasmof(DYKA of WAVIN), van het werk 8) 110mm verloop naar 90mm ,deze paste net niet over de LMM,dus heb ik de binnenkant wat uitgefreest. Ik denk met deze diameters wel voldoende lucht :shock:

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0
Waar heb je die zwarte buis vandaan? :?:

 

Dit is PE voor lagedruk riolering met electro lasmof(DYKA of WAVIN), van het werk 8) 110mm verloop naar 90mm ,deze paste net niet over de LMM,dus heb ik de binnenkant wat uitgefreest. Ik denk met deze diameters wel voldoende lucht :shock:

 

 

hmmm, volgens mij heb ik iets van 76 mm gebruik toen en dat paste perfect. Toch maar zwart spuiten of een keer chromen buis kopen bij de een of andere autostyle shop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946
hmmm, volgens mij heb ik iets van 76 mm gebruik toen en dat paste perfect.

Heb je dan genoeg lucht? Welke diameter van filter heb je ? Het oppervlak van mijn ronde filter is groter dan de oppervlakte van mijn originelen filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0

Weet ik even niet uit het hoofd maar wat ik nog wel weet is dat toen ik de V12 kocht ik zelf de originele filters heb vervangen voor....originele filters. die kerel bij Brezan was nogal verbaast aangezien het dezelfde maat was als een VW Polo met 1200 motor of zoiets. Grootste probleem met de 6.0 V12 is de gasklepvlinders (2 stuks). Die zijn afgeknepen. Dus pijp ernaartoe zal ook dunner zijn dan jij wellicht hebt bij een 4 liter. Immers. Ik hoef maar 3 liter te voeden via 1 air intake en jij 4.

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946
Ik hoef maar 3 liter te voeden via 1 air intake en jij 4.

Ja ,dat is waar.Die van mij heeft nu genoeg, dat weet ik zeker :shock: Bij deze grote diameter valt het extra geluid erg mee.

Wel reageerd hij veel heftigger op het gaspedaal :?: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
air    0
Ik hoef maar 3 liter te voeden via 1 air intake en jij 4.

Ja ,dat is waar.Die van mij heeft nu genoeg, dat weet ik zeker :shock: Bij deze grote diameter valt het extra geluid erg mee.

Wel reageerd hij veel heftigger op het gaspedaal :?: .

 

Klopt, geluid valt reuze mee. Mooie lage brom en geen gebler of overdreven herrie. Ben zelf ook erg tevreden over 'the sound'. Vorige week mijn auto naar een specialist gebracht voor onderhoud en die was ook aangenaam verrast door het geluid. En helemaal toen ie hoorde dat het me EUR 50 had gekost incl de filters en pvc pijp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mika Kindt    108

Hi Keesh, ik zat even te kijken onder de kap van mijn 3.2, daar zag ik een zwart slangetje met een spiraalvorm er in naar de filterbox gaan. Heb jij dit ook? En hoe heb je deze aangesloten?

 

De gele cirkel rond het slangetje, en de pijl wijst naar waar hij (onder de pijp naar de filterbox) de filterbox in gaat. Ik kon deze slang ook nergens in jouw foto's vinden.

 

post-4482-0-91764400-1361207514_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mika Kindt    108

Ah perfect! Nu moet ik wel weer wat verzinnen om die open luchtfilter te plaatsen. Wellicht een 2e kleine luchtfilter aan dat slangetje van de luchtpomp? Ik ga filosoferen, bedankt voor de info Kees! :imsohappy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mika Kindt    108

Hij zit!

Ik kon het gisteren niet weerstaan om een luchtfilter te kopen. Meteen ook die slangen aangeschaft om het af te maken. Ik zit nu uiteraard wel met een hoop buizen die ik over heb. Iemand interesse?

 

Ik heb gewoon besloten om de 45 graden bocht te gebruiken, nu ligt het filter op een goede plaats. Het koppelstuk (blauw) moet nog een keer zwart, dit is geen gezicht. De alu buis is een kwestie van smaak, ik vind het wel mooi zo!

 

Maar het belangrijkste: hoe rijd hij nu?

Perfect! rustig aan nog steeds zoals ik gewend ben, rustig en zoemend.

Bij een beetje intrappen is de aanzuiging goed te horen. Cool!

Kickdown en de hel breekt los!  :superman:  Hij doet nu veel meer zingen met een fortissimo vanaf 5000 rpm! Daar klinkt hij bijna als een Porsche! Voor de rest van het geluid is het uiteraard nog een typerende lijn 6.

 

Ik heb bij volgas 90db in de cabine gemeten, en nee, dit is niet irritant, maar verslavend! vooral bij een bochtige weg. Automaat in stand 2 en gaan! Vol in de remmen, bocht om en weer volgas, wat een pret!

 

Even proberen en zien wat er gebeurd in stilstand met de kap open, een luid blazend (of zuigend) geluid op het moment van gas geven! En nog meer lijn 6 knetter vanaf de 4000 rpm. Kortom: een aanrader!

 

post-4482-0-49539700-1361628540_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946

Ik heb gewoon besloten om de 45 graden bocht te gebruiken, nu ligt het filter op een goede plaats. 

Heb je de pijp en het luchtfilter nog vast gezet met een beugel of iets of hangt alles aan de LMM.

 

Met welke olie heb je het filter behandeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mika Kindt    108

Heb je de pijp en het luchtfilter nog vast gezet met een beugel of iets of hangt alles aan de LMM.

 

Met welke olie heb je het filter behandeld?

Ik moet even wat verzinnen. Gelukkig hangt de boel niet, het filter steunt op de plek waar eerst de oude filterbox vast zat.

Is het nodig om die dingen te behandelen met die olie? Dan koop ik wel van dat K&N spul denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mika Kindt    108

Ziet er gelikt uit zeg..

Dank! Ik weet niet of ik helemaal tevreden ben met de looks, misschien is een groen filter en sowieso een zwarte siliconen ring om hem op de LMM aan te sluiten mooier. De sound mag er in elk geval zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites
keesh    946

Ik moet even wat verzinnen. Gelukkig hangt de boel niet, het filter steunt op de plek waar eerst de oude filterbox vast zat.

Is het nodig om die dingen te behandelen met die olie? Dan koop ik wel van dat K&N spul denk ik.

Ik zou er wel iets op verzinnen , anders is je filter snel aan zijn einde. Gebruik niet te veel olie en laat het filter goed drogen, anders kost het je LMM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...