Jump to content

Storing bij euro 95 tanken


Garve
 Share

Recommended Posts

Mijn motor storings lampje brand bij mijn jaguar s-type 4.2 v8 2003

Nu is mij door de garage die hem mij verkocht heeft gezegd dat dat komt door geen euro 98 te tanken.  Als ik dat zou doen het naar een paar tankbeurten weer uit zou gaan  

Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr Marco 

Link to comment
Share on other sites

Ik zou eerst de auto op foutcodes uit laten lezen. Wellicht is er wat anders aan de hand.

 

Maar inderdaad, de huidige benzine met ethanol geeft soms problemen. Zo ook bij mijn X.

Af en toe gaat het motormanagement lampje branden. Foutcode dat de katalysator niet optimaal zou functioneren. Terwijl de 4-gas meting het tegendeel bewijst...

Volgens Raymond te wijten aan de slechte kwaliteit benzine. Daarom tank ik zoveel mogelijk benzine zonder ethanol, zoals de BP Ultimate of Shell V-Power.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Klopt Marco, Linda's S  had ook het management storingslampje. Tanken met ethanol-vrij helpt echt.

Dus de app MKB brandstof of gelijkwaardig op je mobi installeren en het goedkooptste station vinden.

Bij mij is dat bv de ARGOS = Rotterdam zuid.

Al het spul hier rijdt op 98.

Voor mij zelf is dat niet zo belangrijk, ik ga nooit zo hard. Je weet wel, leeftijd, grijshaar, verstand, verkeersinzicht.

(Oja en een beperkt brandstof budget, opgelegd door de huisbaas.)

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, jaapvanthoff zei:

Linda's S  had ook het management storingslampje. Tanken met ethanol-vrij helpt echt.

(...)

Al het spul hier rijdt op 98.

 

Dat het 98 is wil niet zeggen dat het ook ethanol vrij is!

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels hebben we langdurige testen afgerond met samenwerking van een aantal klanten.

 

We zijn echt heel goed gaan kijken naar de relatie tussen de brandstof en en de motorstoringen die te maken hadden na uitlezen met Cat gerelateerde fouten en of motorstoringen.

 

De kwaliteit is ver achteruit van de hedendaagse brandstof en auto's van deze klasse zijn met hun werking gebaseerd op betere benzine.

 

Wat gebeurd er?

 

We gaan het ook uitgebreid bespreken op de technische dag in November...

 

Als je een brandstof gebruikt met een lager Octaangetal, of brandstof met Ethanol kunnen , lees kunnen... de volgende storingen zich voordoen.

 

Motorlampje aan en geen echte oorzaak, slechts een melding bij uitlezen

(met een goede Jaguarcomputer)

op de werking van de Cats, Catalyst below efficiëntie bank one and/or two, of iets van soortgelijke strekking.

 

Dit is bij de geteste auto's keihard terug te relateren op de gebruikte brandstof, hoe slechter de kwaliteit,

(lees waar gekocht en welke grade brandstof), hoe eerder en groter het probleem...

 

Dus de volgende zaken springen er uit...

 

 

- Shell V Power.... gaat goed..

- BP Ultimate.. gaat goed, maar minder effect als Shell,

- Witte pomp en dubieuze aanbieders.... direct slecht.

- RON 102, als het de echte is... altijd goed.

 

Dus.

 

Even op een rij.

 

Ik heb een aantal jaren geleden met mijn zoon een rondje Europa gedaan in zijn Jaguar XJ 351 4.2. Supercharged.

 

Na tanken ik Nederland, lampje aan, Belgie, lampje aan, Duitsland, lampje uit na 50 km, Luxemburg, weer aan,

 

En als klapper......... in Zwitserland direct na 5 km weer uit en niet meer aan.

 

Nou had ik die vakantie bewust geen computer mee omdat mijn zoon aangaf dat ik vast wel alles kon repareren en we er een weddenschap van hadden gemaakt om dat te volbrengen...

 

Maar goed..

 

Ik kon toen dus niet echt bewijzen dat dat alles met de brandstof te maken had.

 

Ok,

 

Nu dus wel..

 

Eerder genoemde benzinesoorten hebben dus een effect op de werking en de prestaties van de motor,

 

Zeker in met Cat's gerelateerde fouten in het motor management.

 

Als je met een serie's 3 of een(oude) XJS Euro 95 tankt heb je een serieus probleem, er zit zo weinig Octaan in (1 van de werkzame stoffen van benzine) dat je al snel te maken hebt met detonatie van de motor.

 

Niet best dus....

 

 

Het onderzoek...

 

We hebben gedurende een jaar of iets langer een aantal klanten gevraagd die er bij betrokken waren goedkope benzine te tanken en de betere,...(duurdere)

Geef ons je bevindingen door over prestaties en lampjes.

 

Na uitlezen door ons om zeker te zijn dat het over de motorprestaties ging waarom het lampje aanging hebben we bij die auto's de test uitgevoerd.

 

Er is zoiets als ASPEN benzine, de brandstof die voor tuingereedschap en parkmachines gebruikt word.

 

Daar zitten hele zuivere componenten in en een enorm Octaangetal.

 

Dus eerst een liter per tank en zien wat het doet.

 

Daarna 2 liter per volle tank en dan stoppen....

 

In 90 procent van de gevallen ging het lampje zonder wissen van de storing uit en na controle geen storing in het ECU geheugen over motorprestaties, en een voorbeeldige 4 gassentest.

 

Bingo!

 

Toen 3 liter op een volle tank van gemiddeld 40 liter en nu was er detonatie in lichte vorm aan te tonen.

 

Dus...

 

De behandeling kan beter op termijn, (met afgemeten toevoeging) geschieden dan in 1 keer een kan van 5 liter in de tank te mikken want dan heb je een dure reparatie!

 

 

We hebben de test op 5 auto's gedaan, waarvoor dank Wim, Willem, en alle andere....

 

Dus eigenlijk is het probleem de benzine van nu, en de oplossing een paar liter ASPEN.

 

Even op een rij..

 

- Sommige mensen denken dat en nieuwe accu veel problemen oplost, dat  is zeker zo, als dat aangetoond is.

- Zelfde met het motorlampje, als het prestatiegericht of uitlaatgericht is dan kan ASPEN een oplossing bieden, een defect aan de auto zoals een gescheurde Cat, een imitatie Cat of een lege Cat lost het uiteraard niet op.

 

Dus je hoeft niet perse direct de auto uit te laten lezen maar ga ook niet een test doen met een aantal liter ASPEN want het is echt gevaarlijk voor de motor in de verkeerde verhouding.

 

Wij hebben gezien dat bij "onderhoud" een liter ASPEN op 5 tankbeurten wonderen doet,

Een liter de eerste keer op een volle tank met aansluitend 2 liter op de volgende volle tank, veel motorloop en uitlaatgas gerelateerde problemen oplost.

 

 

We gaan het verder bespreken op de meeting.

 

Mocht je zelf wat doen vanwege de problemen koop dan een kan van 5 liter ASPEN voor 4 tact motoren, niet de 2 tact of andere soort.

 

 

Bizar eigenlijk dat onze duurbetaalde sappen niet eens aan de norm voldoen... maar dat is een andere discussie.

 

 

  • Like 2
  • Klasse 4
Link to comment
Share on other sites

Ik ben één van de 'testers'....

Om de haverklap het MM lampje branden, ondanks dat ik regelmatig V-Power tankte, maar niet altijd.....

 

Op advies van Raymond inderdaad eens een liter Aspen bij een volle tank erin gedaan. En warempel, het MM bleef uit!

Na enkele weken, en na het regelmatig tanken van 'gewone' 95 (wel de E5 in Duitsland), ging het MM lampje toch weer branden.

Telkens met de foutmelding die Raymond aangaf,  Catalyst System Efficiency Below Treshold Bank 1 en 2.

 

Daarna op advies 2 liter Aspen bij een volle tank gegooid. Tot nu toe blijft het MM lampje uit!

 

Dit is voor mijn X wel de max, 2 liter. Toen ik een maand geleden bij Raymond was om de airco te herstellen trok Ray behoorlijk op voor een proefrit en constateerde toen detonatie. 

 

Kijken hoe lang het MM uitblijft, anders gaat er weer een liter Aspen bij!

  • Like 3
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, sonsan zei:

Na enkele weken, en na het regelmatig tanken van 'gewone' 95 (wel de E5 in Duitsland), ging het MM lampje toch weer branden.

Telkens met de foutmelding die Raymond aangaf,  Catalyst System Efficiency Below Treshold Bank 1 en 2.

Niet overwogen om 98 te gaan tanken?

Link to comment
Share on other sites

Ik tank vaak in Duitsland en tank daar ook meestal 98 maar dat is ook E5. Ik tankte bewust de 95 E5 om te kijken wat de Aspen deed. En ook bij die 98 (zonder Aspen) ging het MM lampje branden. Waarschijnlijk door die E5 verwacht ik 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Een vraagje aan diegenen die een MM-lampje krijgen bij slechte benzine: welke code krijgen jullie te zien dan bij het uitlezen?

 

Ik zit nu in Turkije. Sommige stations verkopen toch wel benzine van mindere kwaliteit denk ik. Twee dagen geleden brandde het MM-lampje met melding beperkte trekkracht. Uitlezen met eigen computertje gaf p0171 en p0174. LMM wou ik sowieso vervangen, dus heb die gelijk besteld. Ik had net voor de melding nog getankt bij Shell, V-power. Nu is de melding en het lampje vanzelf weg na 2 dagen. Ik rij op LPG dus de getankte benzine komt wat later door denk ik. Nu ik dit onderwerp lees denk ik ook aan de kwaliteit van de benzine, of toch niet?

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg deze foutmeldingen:

 

P0420, Catalyst System Efficiency Below Treshold Bank 1 en P0430, hetzelfde maar dan bank 2.

 

Ik zou bij terugkomst de auto even laten uitlezen door een specialist met de juiste (Jaguar) apparatuur. (zie banners)

Ik las op het Jaguarforum.com dat deze foutmeldingen ook te maken kan hebben met een niet goed werkende carterontluchting. Maar zoals gezegd, ga even naar een specialist.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ik ontken niet wat in dit topic staat maar ik heb nog nooit problemen gehad met de verschillende brandstoffen.

 

Ik merk WEL dat de motorblokken van mijn auto's nu en uit het verleden wat lekkerder lopen op 98 en 100+ maar met 95 E10 heb ik geen problemen. Ik vervang vaak wel preventief alle brandstof en carterontluchtingsslangen om 2 redenen:

- oud en bros dus kunnen lekken, vooral die plastic ribbelleidingen op auto's zijn bros;

- oud en dus mogelijk niet E10 of alcohol geschikt;

 

Ik wissel de olie iedere 15.000km bij de auto's en flush de motoren altijd met Forte. Na aanschaf van een auto met V8 gaat er altijd 2x Forte in voordat ik de olie wissel. Hierna gewoon rijden.

 

Vaak op feestjes of onder collega's hoor ik discussies over de benzinekwaliteit en men vraagt mij vaak hoe ik er naar kijk als sleutelaar. Ik kom dan met de saaie mening dat ik nooit ergens last van heb. 

Zonder te weten wat de grenswaarden van alle sensoren zijn en hun relatie tot elkaar enerzijds en de karakteristiek van het verbranden van ouderwetse 95 t.o.v. 95+10%, is het gissen wat er gebeurt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Het is denk ik echt zichtbaar dat het bij vele van ons wel merkbaar is, ik heb een nieuwe motorfiets aangeschaft en bij aankoop word expliciet vermeld dat je beter niet op 95 kan rijden, de problemen die er uit voort komen zijn groot,

 

In onze vakantie in Luxemburg had ik tijd zat om e.e.a. verder uit te werken, de mengverhouding voor ASPEN ten opzichte van slechte Euro 95 is 1 op 31.

 

Verder lees ik veel boekjes van motorfietsen en meer malen ben ik een artikel tegen gekomen over de problemen met de 95 benzine.

 

Op de meting ga ik alles verder uitleggen en laten zien.

 

Neem eens een proefbuisje, doe er 95 in , een 2e poefbuisje, doe er 98 in en laat het 2 a 3 weken staan, je zal zien dat het water (wat aangetrokken word dor de Ethanol) onderaan in het flesje ligt.

 

Dus met auto's die langer als die tijd stilstaan heb je in ieder geval de problemen van water, Forte heeft en middel wat het water weer bind en verwijderd middels verbranding.

 

Mar GOEDE 98 heeft tot aan max. 5 procent Ethanol en in Nederland zelfs 0 tot 1 procent.

 

Dus word er GEEN water aangetrokken.

 

Op de meeting gaan we motorspoelen met de machine van Kroon, maar dat heeft verder niet veel met de brandstof te makne, dat is een gescheiden systeem.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Op 7/9/2022 om 7:04 AM, isabella zei:

Dit is bij de geteste auto's keihard terug te relateren op de gebruikte brandstof, hoe slechter de kwaliteit,

(lees waar gekocht en welke grade brandstof), hoe eerder en groter het probleem...

 

Dus de volgende zaken springen er uit...

- Shell V Power.... gaat goed..

- BP Ultimate.. gaat goed, maar minder effect als Shell,

- Witte pomp en dubieuze aanbieders.... direct slecht.

- RON 102, als het de echte is... altijd goed.

 

Er is zoiets als ASPEN benzine, de brandstof die voor tuingereedschap en parkmachines gebruikt word.

Daar zitten hele zuivere componenten in en een enorm Octaangetal.

Dus eerst een liter per tank en zien wat het doet.

 

Daarna 2 liter per volle tank en dan stoppen....

 

Dus eigenlijk is het probleem de benzine van nu, en de oplossing een paar liter ASPEN.

 

Wij hebben gezien dat bij "onderhoud" een liter ASPEN op 5 tankbeurten wonderen doet,

Een liter de eerste keer op een volle tank met aansluitend 2 liter op de volgende volle tank, veel motorloop en uitlaatgas gerelateerde problemen oplost.

 

Vandaag bij 3/4 tank BP Ultimate 1 liter Aspen toegevoegd en 5km verder vol getankt met Shell V-Power.

Ben benieuwd of ik verschil ervaar!

Zou Aspen voor STR zijn wat Red Bull voor mij is :angel:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Op 7/9/2022 om 7:04 AM, isabella zei:

Inmiddels hebben we langdurige testen afgerond met samenwerking van een aantal klanten.

 

We zijn echt heel goed gaan kijken naar de relatie tussen de brandstof en en de motorstoringen die te maken hadden na uitlezen met Cat gerelateerde fouten en of motorstoringen.

 

De kwaliteit is ver achteruit van de hedendaagse brandstof en auto's van deze klasse zijn met hun werking gebaseerd op betere benzine.

 

Wat gebeurd er?

 

We gaan het ook uitgebreid bespreken op de technische dag in November...

 

Als je een brandstof gebruikt met een lager Octaangetal, of brandstof met Ethanol kunnen , lees kunnen... de volgende storingen zich voordoen.

 

Motorlampje aan en geen echte oorzaak, slechts een melding bij uitlezen

(met een goede Jaguarcomputer)

op de werking van de Cats, Catalyst below efficiëntie bank one and/or two, of iets van soortgelijke strekking.

 

Dit is bij de geteste auto's keihard terug te relateren op de gebruikte brandstof, hoe slechter de kwaliteit,

(lees waar gekocht en welke grade brandstof), hoe eerder en groter het probleem...

 

Dus de volgende zaken springen er uit...

 

 

- Shell V Power.... gaat goed..

- BP Ultimate.. gaat goed, maar minder effect als Shell,

- Witte pomp en dubieuze aanbieders.... direct slecht.

- RON 102, als het de echte is... altijd goed.

 

Dus.

 

Even op een rij.

 

Ik heb een aantal jaren geleden met mijn zoon een rondje Europa gedaan in zijn Jaguar XJ 351 4.2. Supercharged.

 

Na tanken ik Nederland, lampje aan, Belgie, lampje aan, Duitsland, lampje uit na 50 km, Luxemburg, weer aan,

 

En als klapper......... in Zwitserland direct na 5 km weer uit en niet meer aan.

 

Nou had ik die vakantie bewust geen computer mee omdat mijn zoon aangaf dat ik vast wel alles kon repareren en we er een weddenschap van hadden gemaakt om dat te volbrengen...

 

Maar goed..

 

Ik kon toen dus niet echt bewijzen dat dat alles met de brandstof te maken had.

 

Ok,

 

Nu dus wel..

 

Eerder genoemde benzinesoorten hebben dus een effect op de werking en de prestaties van de motor,

 

Zeker in met Cat's gerelateerde fouten in het motor management.

 

Als je met een serie's 3 of een(oude) XJS Euro 95 tankt heb je een serieus probleem, er zit zo weinig Octaan in (1 van de werkzame stoffen van benzine) dat je al snel te maken hebt met detonatie van de motor.

 

Niet best dus....

 

 

Het onderzoek...

 

We hebben gedurende een jaar of iets langer een aantal klanten gevraagd die er bij betrokken waren goedkope benzine te tanken en de betere,...(duurdere)

Geef ons je bevindingen door over prestaties en lampjes.

 

Na uitlezen door ons om zeker te zijn dat het over de motorprestaties ging waarom het lampje aanging hebben we bij die auto's de test uitgevoerd.

 

Er is zoiets als ASPEN benzine, de brandstof die voor tuingereedschap en parkmachines gebruikt word.

 

Daar zitten hele zuivere componenten in en een enorm Octaangetal.

 

Dus eerst een liter per tank en zien wat het doet.

 

Daarna 2 liter per volle tank en dan stoppen....

 

In 90 procent van de gevallen ging het lampje zonder wissen van de storing uit en na controle geen storing in het ECU geheugen over motorprestaties, en een voorbeeldige 4 gassentest.

 

Bingo!

 

Toen 3 liter op een volle tank van gemiddeld 40 liter en nu was er detonatie in lichte vorm aan te tonen.

 

Dus...

 

De behandeling kan beter op termijn, (met afgemeten toevoeging) geschieden dan in 1 keer een kan van 5 liter in de tank te mikken want dan heb je een dure reparatie!

 

 

We hebben de test op 5 auto's gedaan, waarvoor dank Wim, Willem, en alle andere....

 

Dus eigenlijk is het probleem de benzine van nu, en de oplossing een paar liter ASPEN.

 

Even op een rij..

 

- Sommige mensen denken dat en nieuwe accu veel problemen oplost, dat  is zeker zo, als dat aangetoond is.

- Zelfde met het motorlampje, als het prestatiegericht of uitlaatgericht is dan kan ASPEN een oplossing bieden, een defect aan de auto zoals een gescheurde Cat, een imitatie Cat of een lege Cat lost het uiteraard niet op.

 

Dus je hoeft niet perse direct de auto uit te laten lezen maar ga ook niet een test doen met een aantal liter ASPEN want het is echt gevaarlijk voor de motor in de verkeerde verhouding.

 

Wij hebben gezien dat bij "onderhoud" een liter ASPEN op 5 tankbeurten wonderen doet,

Een liter de eerste keer op een volle tank met aansluitend 2 liter op de volgende volle tank, veel motorloop en uitlaatgas gerelateerde problemen oplost.

 

 

We gaan het verder bespreken op de meeting.

 

Mocht je zelf wat doen vanwege de problemen koop dan een kan van 5 liter ASPEN voor 4 tact motoren, niet de 2 tact of andere soort.

 

 

Bizar eigenlijk dat onze duurbetaalde sappen niet eens aan de norm voldoen... maar dat is een andere discussie.

 

 

Wellicht een nuttige toevoeging.

Altijd bij je oudere ( non cat) loodvervanger toevoegen. Doe ik altijd was bij aanschaf bij Kolvenbach een tip ( niet nodig wel aan te raden) 

Daarnaast tank ik altijd bij voorkeur BP ultimate of VPower. Loopt de XJ het beste op. Maar ook de tweede privé wagen. Rover 200BRM duidelijk merkbaar. Een tankje 95 (al is het wel E5) slikt ie liever niet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik weet niet of ik het mag vertellen, hier in ’t openbaar…

Linda’s S-type heeft last van een opkomend MM lampje.

Als Saab adept ben ik gelijk in de machinekamer geklommen om alle vacuüm slangen te controleren. Saab regelt zelfs de verwarming en remlichten met vacuüm.

Niets gevonden, alle leidingen heel.

 

Luchtfilter er uitgehaald, niet verstopt, zelfs schoon te noemen.

 

Ik heb een ODB meter van Smeets, model op aangeraden van Raymond. Wat denk je: geen storing.

Raymond stuurt een kleine ODB storingscomputer naar me toe. Resultaat: lean bank 1+2. (??) 

Raymond meldt LMM stuk, stuur wel effe een nieuwe.

Nu had ik al tegen alle regels in de LMM schoon gemaakt met remmenreiniger. No joy.

Bij stationair lopende motor de steker lostrekken geeft een afslaand motortje. Dus de LMM werkt.

Nieuwe LMM geplaatst; geen resultaat.

 

Linda kiepte altijd 95 E10 in de tank.

Dus met het verhaal hierboven: lege tank, Shell V power, 1 liter Aspen, 2 flesjes injectorreiniger en volgas de A15 op en neer. Dat is: afzakken tot 80, dan met vol vermogen naar zo hard als ik durf, zeg 110/113 KPH…. En dat 30 keer.

(Koos Spee leest mee!) Schoon branden die bende!

Auto weg zetten, afkoelen en de volgende dag weer testen. Soms lampje uit. En na 100 meter weer aan. :butcher:

En wat gebeurd er nu als het MM lampje brandt: nou de motor gaat in de breng-me thuis-modus.

Dat betekend in normaal Nederlands, niet hoger dan 3.000 RPM.

In het geval van Linda is dat wel een veilig idee, dus niet repareren is een optie....

 

Inmiddels heb ik een andere daily. Linda gaat met de STR rijden en de standaard S gaan we heel maken en verkopen.

Sss-je naar G&G gebracht: 2 Labda sondes defect. OK kan na 220kkm.

Maar nou komt-tie: ook het membraan van de rembekrachtiger is lek!

Dus die zwarte doos zuigt continu aan het vacuüm systeem. De LMM loopt buiten zijn waarden (waardes??) en gaat in de stress = MM gaat aan.

 

Les van vandaag: de storing heeft met benzine te maken, beter: benzine lucht verhouding.

Soms kan een storing zo simpel zijn, maar het ontdekken en vinden van de oorzaak….

 

OK, mijn MM lampje story.

Uw ex- SAAB/STR adept.

 

  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...