Jump to content

E5 zonder ethanol bij OK. Iemand ervaring hiermee?

Ron62
 Share

Recommended Posts

Onlangs las ik een bericht over OK superplus 98 pure. Dit zou een ethanol vrije benzine zijn. Mijn S2 coupe loopt prima op E5 maar wellicht beter op OK superplus. Aangezien er in de buurt 2 stations zijn die dit soort Benzine verkoopt (Rotterdam Ommoord Pr. Alexanderlaan en Abraham van Rijkevorselweg bij Ersamus universiteit afslag toepad) zou ik eenvoudig deze peut kunnen tanken. Zijn er inmiddels mensen die ervaring hebben met deze benzine?

BP verkoopt al heel lang benzine waaraan geen ethanol wordt toegevoegd (BP Ultimate 98). Meerdere forummers hebben hier goede ervaringen mee (LINK)

Quote van de BP website:

Vanwege wettelijke regelgeving is bp Ultimate 98 voorzien van het pomplabel E5. Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren. 

• Like 1

ik merk dat mijn series 2 coupe het mooiste loopt op de super 98 van de duitse aral. En die is gelijk aan de BP ultimate 98 in Nederland. (In Duitsland heet BP Aral)

Als je een keer gewone 95 op je vingers doet in je ene hand en 98 in de ander zul je merken dat de 98 veel vetter aanvoelt. Ik denk dat onze carburateurs met nogal wat bewegende onderdelen wat soepeler door werken.

7 minuten geleden, Rob Vermeulen zei:

...... het mooiste loopt op de super 98 van de duitse aral. En die is gelijk aan de BP ultimate 98 in Nederland.

Niet nieuws, zie onderstaand bericht uit 2007😉

Op 12/4/2007 om 11:11 PM, keesh zei:

Ik heb altijd euro 95 getankt, maar de laatste keer wilde ik wel eens euro 98 proberen. Bij de BP Ultimate 98 getankt en na een paar honderd KM gereden te hebben ervaar ik dat mijn jag voelbaar beter rijd. Ik dacht dat het tussen mijn oren zat maar vandaag zijden mijn kinderen, ' pa, wat trek je snel op' icon_confused.gif .

Heeft iemand dit ook ervaren ?

9 uren geleden, hansvh zei:

BP verkoopt al heel lang benzine waaraan geen ethanol wordt toegevoegd (BP Ultimate 98). Meerdere forummers hebben hier goede ervaringen mee (LINK)

Quote van de BP website:

Vanwege wettelijke regelgeving is bp Ultimate 98 voorzien van het pomplabel E5. Aan bp Ultimate 98 wordt op dit moment echter GEEN ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit communiceren. 

Ook de Shell V-Power is ethanol vrij, ondanks de E5 sticker op de pomp. Om dezelfde reden als BP aangeeft.

..... en om volledig te zijn Esso Synergy Supreme+ is ook ethanol vrij 😉

Samen met BP en Shell zijn dit zover ik weet de 3 A-merken die 98 zonder ethanol verkopen.

Ik tank met STR vrijwel altijd BP Ultimate en soms Shell V-Power en heb geen ervaring met OK superplus 98 pure.

• Like 1

Op 6/24/2022 om 10:06 PM, Rob Vermeulen zei:

ik merk dat mijn series 2 coupe het mooiste loopt op de super 98 van de duitse aral. En die is gelijk aan de BP ultimate 98 in Nederland. (In Duitsland heet BP Aral)

Ik tank ook altijd bij Aral de SuperPlus 98. Maar vraag me af of je die wel gelijk mag stellen met de BP Ultimate? In Duitsland hebben ze n.l. ook de Aral (BP) Ultimate 102.

Op 6/24/2022 om 1:56 PM, Ron62 zei:

Onlangs las ik een bericht over OK superplus 98 pure. Dit zou een ethanol vrije benzine zijn. Mijn S2 coupe loopt prima op E5 maar wellicht beter op OK superplus. Aangezien er in de buurt 2 stations zijn die dit soort Benzine verkoopt (Rotterdam Ommoord Pr. Alexanderlaan en Abraham van Rijkevorselweg bij Ersamus universiteit afslag toepad) zou ik eenvoudig deze peut kunnen tanken. Zijn er inmiddels mensen die ervaring hebben met deze benzine?

Mijn serie2 loopt wel op 95 maar geeft toch problemen.

Tijdens vakantie aan westkust Ierland alleen 95 te krijgen, liep er prima op maar begon wel met nadieselen wat gedurende de week erger werd.

op terugweg in Dublin de bijna lege jag weer gevuld met Vpower, overtocht gemaakt naar engeland en daar hield het nadieselen per direct op en heeft het ook niet meer gedaan.

Voor mij geen 95 meer in de Jag, neem op komende vakantie in zuiden van Belgie neem ik aditieven mee voor als er weer alleen maar 95 te krijgen is.

• Klasse 1

De essentie van de vraag is met name over de benzine van OK ten opzichten van Vpower wat ik nu tank. Het is al schrikken als je 2 lege tanks moet vol gooien en ik wil iets minder schrikken bij de pomp van OK. 10 cent per liter minder is toch de moeite waard. Naar de Aral rijden is geen oplossing als je in Rotjeknor woont.

De essentie van de antwoorden is dat het octaangetal en hoeveelheid ethonal wellicht gelijk zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat de brandstof ook gelijkwaardig is aan BP (Ultimate), Shell (V-Power) en Esso (Synergy Supreme+). Of je het prijsverschil er voor over hebt is persoonlijk, maar als ik het uitreken op jaarbasis dan is het voor mij een no brainer 😉

• Like 1

Op 6/28/2022 om 3:13 PM, EricS-TR zei:

Het maakt van 95 geen 98 hoor :wink: max +2 = 97

Snap ik :P, doe het ook alleen uit nood wanneer ik niets anders kan krijgen zodat de motor e.d. zo weinig mogelijk last van Ethanol zal hebben (fingers crossed).

• Like 1

On 7/1/2022 at 8:29 PM, Marcov said:

Je kunt ook gewoon 'goedkoop' 98 bij de Makro tanken, daar schijnt ook geen ethanol aan toegevoegd te zijn:
https://vanderworp.org/transport-benzine-e5-e10-ron95-of-ron98/#comment-3418

Da's leuk als je in Delft woont. Maar het prijsverschil tussen OK en Makro is niet zo veel dat het de moeite waard is om van uit R'dam Oost naar Delft te tuffen als die OK pomp in Ommoord staat. Ik zet dit bericht hier niet om op een paar centen te beknibbelen want dan wil je ook geen Jaguar rijden. De S2 loopt doorgaans ook op gas en die tank zit er nu ook eenmaal in. Maar voor de motor is het beter om 98 te gebruiken en dan wil ik voor het spaarzame gebruik met benzine ook geen vermogen kwijt zijn aan dat spul als ik ook nog een XKR wil rijden. Het gaat mij er om of de 98 van OK een beetje goed spul is in vergelijking met andere "premium" peut merken. Goh. ik heb zo'n hekel aan dat zelf uitgeroepen "premium" geneuzel.

• 7 months later...
Op 6/24/2022 om 10:45 PM, Iksjeezesel zei:

Voor 2024 verandert er niets voor het wegverkeer in Wallonië. De LEZ die aanvankelijk gepland was voor 1 januari 2023 en die Euro 0- en Euro 1-auto's op Waals grondgebied verbiedt, wordt uitgesteld. Hetzelfde geldt voor het verbod op Euro 2-voertuigen in 2024. De eerste beperkingen zullen worden ingevoerd in 2025 voor Euro 0- tot Euro 3-voertuigen, als de maatregel door de regering wordt bekrachtigd.

De Waalse minister van Milieu Céline Tellier (Ecolo) zal namelijk medio november de Waalse regering voorstellen dit uit te stellen. Volgens de minister zullen de gevolgen van het uitstel voor de luchtkwaliteit te verwaarlozen zijn. Slechts 4.500 Waalse huishoudens (0,31% van de voertuigen in het verkeer) zullen door het Euro 0- en Euro 1-verbod worden getroffen. De "ongekende prijzencrisis spoort echter aan tot redelijkheid” door deze mensen "nog twee jaar" te geven, aldus het persbericht van de minister. Tussen nu en 2025 zullen begeleidende maatregelen en communicatiecampagnes worden gepland.

• Klasse 1