Jump to content

Tikkende geluiden XK8


car2art
 Share

Recommended Posts

Hallo,  na 2x een XJ6 4.2,  een S-type 3.8, een X-type en S-type 2.7d te hebben gehad, ben ik nu (eindelijk) in het bezit van een XK8 Coupé uit 1996.

 

Ik heb de XK net een paar dagen en ben dus nog aan het 'verkennen', daarom de volgende vraag.

 

Als de motor net is gestart hoor ik een aantal harde scherpe tikken, met random interval. Klinkt net als een houtkachel die net is aangestoken en begint te tikken door het uitzetten van het metaal. Als de motor wordt uitgezet hoor je ook dergelijke tikken, soms nog minuten lang. Ik las in een andere topic iets over vastzitten multiriem spanner, maar denkt dat niet aan de hand is.

 

Is dit een herkenbaar verschijnsel?

 

Met groet,

Marco

Link to comment
Share on other sites

Hoi Marco,.

 

Als de tikken na het starten dezelfde tikken zijn als bij het uitzetten dan is het zeker niet de multiriem spanner.

Want die tikt alleen als de motor draait.

Verder is het lastig te zeggen op afstand natuurlijk.

Heb je al met de motorkap open geluisterd zodat je iets specifieker kunt zijn?

 

Het "natikken' van een hete motor is best normaal.

Het tikken na starten kan vanalles zijn, maar als het onregelmatig is misschien het meest logische de spanner van de riem of een verkeerde loop van de riem (poelie krom of lager versleten).

 

Succes 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bij deze auto's zijn er een aantal zaken die van belang zijn die echt gedan moeten zijn, maar het tikken heeft eigenlijk altijd de volgende oorzaken,

 

- Opwarmen en uitzetten van de catalysators,

- Multiriemspanner die stroef is, maar dat geeft een ferme tik gedurende de 20 seconden en verdwijnt dan vanzelf,

- Kettingspanners, maar dan is het al ver op weg om defect te gaan.

 

Volgende zaken zijn nummer 1 op de lijst om te controleren,

 

- Is de kettingsspanner modificatie al gedaan, en dan ook op ALLE 32 onderdelen?

- Polybusmodi op de voorophanging, maar dat is een luxeding,

- Roestcontrole op de footweel, de kokerbalken en de langsdragers,

 

- Fusekogels voor, onder,

- Revisie al verzorgt op de ABS pomp,

- Transmissie al onderhouden en of gemodificeerd,

 

De laatste 4 zijn luxe dingen, de eerste een must.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hi Raymond, bedankt voor de reactie en excuses voor de late respons, was een weekje weg..

 

Ik ga nu uit van het het eerst genoemde, zoals ik al opmerkte lijkt het geluid nog het meest op uitzettend metaal door warmte (en ik hoop natuurlijk stiekem op de meest eenvoudige oorzaak!).

 

De multiriemspanner zie ik verder niet bewegen als ik zo'n tik hoor, dat zou je volgens mij moeten zien als die blijft hangen.

 

De kettingspanners heeft de vorige eigenaar laten vervangen, moet alleen nog de factuur checken of hier alle 32 onderdelen op staan (als dat te zien is aan de rekening natuurlijk).

 

Nogmaals dank!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Als je de rekening hebt, kun je al wel een vermoeden hebben of het alle benodigde onderdelen zijn. Voor 1000,-- euro weet je zeker dat het niet het geval is. Je weet ook welk bedrijf het is en dan kun je ook een vermoeden hebben. Sjakies autosurvis uit Tietsjekstraknollendam, zal niet de bekende Jaguar specialist zijn die we hier als goed  bekend staand kennen. En dan heb je altijd nog de mogelijkheid om het aan Sjakie te vragen. Bij enige twijfel over de staat van de auto, is een ritje Heinkenszand zeker aan te bevelen. Weet je gelijk of het alleen rammelende kettingen zijn, dan wel of je de strenge meesteres thuis moet vragen om meer zakgeld.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je input.  De rekening is ruim over de 4K, maar daar zit ook wat revisiewerk aan de motor bij zoals kleppen en krukaslagers. Het bedrijf is geen Jaguar specialist, maar deel van het werk is uitbesteed volgens de factuur, bij wie kan ik niet zien.

Geluid is ook te random om de kettingen te zijn, eerste verdachte is wat mij betreft nog steeds de opwarmende katalysator. Tijdens afkoelen hoor je eigenlijk hetzelfde, zou best knap zijn als dan de kettingen zijn bij stilstaande motor...

G&G heb ik al de nodige ervaring mee, die weet ik wel te vinden als het nodig is!  En zakgeld? Na ruim 30 jaar Jaguar rijden zegt ze toch 'zoek het nu maar lekker zelf uit!"

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...