Jump to content

XJ6S3: Nieuwe tanks vraag

Martijnsjag
 Share

Recommended Posts

Beste allemaal,

Mijn XJ6 -83 is onlangs APK gekeurd en daarvoor heb ik het nodige onderhoud gedaan. Een daarvan was de oude benzine uit de tanks laten lopen waarbij opviel dat de benzine erg bruin was geworden en er een kleine hoeveelheid bruine drab uitkwam. Na het drainen heb ik de tanks onder weer dicht gedraaid en gevuld met 98. Nu, een paar weken later, ben ik alle oude benzine slangen achter aan het vervangen en heb ik weer de tanks laten leeglopen en weer was de benzine behoorlijk bruin. Ik had gehoopt dat na de eerste keer de meeste roest er wel uit was...

Het lijkt mij niet goed dat deze roest in het "systeem" komt (de solenoid-kleppen, benzinepomp en filter etc) en daarnaast ook niet veilig mocht een van de tanks plotseling lek raken en dus heb ik maar besloten om de tanks te vervangen voor verzinkte nieuwe tanks (SNG Barrat? á euro 384 + pakkingen + verzendkosten). 

Mijn vraag. Ik wil alvast de tanks verwijderen voordat de nieuwe er zijn en het schijnt dat de tanks bij de vullers zeer lastig te verwijderen zijn. Heeft iemand een trucje hiervoor bedacht?

Alvast bedankt.

(Tevens zoek ik nog 20 wielmoeren voor Pepperpots)

Ik heb het zelf niet aan de hand gehad, maar op jijbuis zijn wel filmpjes terug te vinden, bijvoorbeeld DEZE en DEZE. Wel van een Series II, maar dat moet je toch wel op het juiste pad zetten.

• Like 1

• 2 weeks later...

Het viel allemaal wel mee. Uitlaat deel loshalen en vervolgens de gebogen bescherming eromheen was het meeste werk.

De tankdop had ik een beetje los kunnen krijgen en er vervolgens kruipolie tussen laten lopen, na een paar daagjes was het ronde afdicht rubber glad genoeg en kon de tank er makkelijk onder vandaan. Nu rechts nog.

Die nieuwe tanks (made in Canada) hebben alleen geen isolatiematjes erop zitten en ik mis ook het schuimrubberen matje in de kofferbak bij de ontluchtingsaansluiting. Jammer dat SNG dat niet gelijk voorstelt om ook aan te schaffen. 

• Like 1