Jump to content

Nieuw familielid (Daimler van Tabouret)


Djurre1980
 Share

Recommended Posts

Ik heb voor een vriendenprijs de Daimler van Jelk (Tabouret hier) overgenomen.

Er was een reële kans dat hij gesloopt zou worden, en om dat te voorkomen en omdat het toch een Daimler is heb ik 'm onder mijn hoede genomen.

De belofte (min of meer) en mijn wens is om 'm op de weg te houden.

Hij is door Jelk technisch gezien altijd liefdevol behandeld, en hij heeft zelfs al zijn beurtjes van begin tot eind bij Jaguar specialisten gehad.

Allemaal keurig afgestempeld in het onderhoudsboekje.

Leuk compleet met gereedschapskoffer, en deels zijn zelfs de lamswollen matten nog aanwezig.

Hij is in ieder geval volledig origineel met de juiste velgen, centercaps, lak, originele Daimler map met alle bijbehorende boekjes erin etc dat vind ik wel belangrijk.

 

Cosmetisch gezien valt er nog wel wat te verbeteren inmiddels.

 

Ik ga 'm binnenkort op de brug kritisch bekijken en daarna neem ik het besluit of het haalbaar is 'm te redden.

Hij rijdt in ieder geval heel netjes en het is om te zien ook niet een verkeerde auto, al hij zeker tlc kan gebruiken.

 

Ik moet in ieder geval een lek in de stuurbekrachtiging verhelpen.

Verder werkt alles wel naar behoren en zie ik voor de volgende apk geen problemen.

Wat er verder technisch nog naar boven komt moet blijken.

 

Cosmetisch gezien ga ik het voorscherm vervangen, daar zit een roestgat in.

Een achterdemper ga ik vervangen, want de eindpijp is eraf geroest, maar is er gelukkig nog wel bij.

Verder wil ik de bumpers verwijderen en weer strak terug monteren zodat ze weer mooi uitgelijnd zijn.

Verder poetsen HEEL VEEL poetsen, zowel exterieur als interieur.

Als ik deze punten aanpak staat er al een heel andere auto.

 

Ben benieuwd... wel weer erg leuk om met een Daimler bezig te zijn die wat liefde verdiend.

Mijn andere wagens zijn goed op orde, dus daar hoef ik niet veel liefde aan te geven momenteel.

 

 

 

 

52079682282_5d6cc16c14_o.jpg

 

52080730643_e10d478834_o.jpg

 

52080953874_1a4de389ce_o.jpg

 

52081216010_9901ec27a8_o.jpg

 

52081938942_e14708044a_o.jpg

 

52083467575_89495fccb7_o.jpg

 

52084936918_a4dc782854_o.jpg

 

52086918864_7b3a0de23f_o.jpg

  • Like 3
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, haddock said:

Dat mintgroene leer vink wel erg chic!

Houtwerk is ook bovengemiddeld netjes.

 

Ik denk echt dat met wat aandacht her en der een leuke auto tevoorschijn komt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Gisteren plan gemaakt om de technische staat te verbeteren van deze Daimler.

 

Dit is het lijstje:

 

-Stuurbekrachtigingspomp vervangen (lekt)

-Bumpermounts achter vervangen (zijn doorgeroest, bumper hangt)

-Bougiekabelset vervangen

-Schokbrekers voor

-Bandenset

 

Verder beurt uitvoeren.

 

Iemand tips v.w.b. vervangen stuurbekrachtigingspomp en waar ik die het beste kan kopen?

En de bumpermounts, waar te krijgen?

Mogen bij deze Daimler aftermarket onderdelen zijn.

 

Daimler is uit 1993.

 

 

 

 

IMG_20220622_163129656.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 uren geleden, Djurre1980 zei:

Iemand tips v.w.b. vervangen stuurbekrachtigingspomp en waar ik die het beste kan kopen?

En de bumpermounts, waar te krijgen?

Stuurpomp: SNG heeft een nieuwe pakkingset, dan ben je voor een grijpstuiver - mits daar de oorzaak van het lek in zit - klaar.

Voor een complete pomp: contacteer de geëigende adresjes voor een goede gebruikte. Ze zijn ook nieuw bij Jaguar te bestellen, maar dan kom je makkelijk benoorden de EUR 500 uit...
 

Houd er rekening mee dat de stuurbekrachtingsslangen niet het eeuwige leven hebben (sterker: die hebben sowieso een reputatie te lekken), het kan zijn dat die het losmaken van de pomp niet goed doorstaan en vervangen moeten worden.

 


In casu achterbumper: scheefzitten kan meerdere oorzaken hebben, je weet pas óf/welke onderdelen je nodig hebt als je de bumper los hebt. De zijbladen kunnen bijvoorbeeld uit hun geleideblok geschoten zijn zónder dat er iets daadwerkelijk kapot is.

 

Loshalen van de bumper is een kwestie van kruipolie, een lange (uit het hoofd) 19mm dop en een dosis spierkracht: de hele bumperconstructie zit maar met twee bouten vast. Beide bouten van onderaf lossen, en dan met z'n tweeën de bumper voorzichtig naar achter schuiven, zó dat de zijbladen het plaatwerk niet beschadigen.

 

De bekendste zwakke plek van de achterbumperconstructie zijn de stalen strips waarop de geleideblokken zitten, die zijn roestgevoelig en kunnen, als ze ver genoeg zijn aangetast loslaten van de geleideblokken. Zoals bij mijn ex-Sovereign het geval was:

 

Naamloos.png

 

Je kan bijvoorbeeld de site van SNG voor diagrammen raadplegen, daar wordt dat onderdeel 'geleideblok montagebeugel' genoemd. Helaas is dit onderdeel zowel bij SNG als bij Jaguar zelf in de meeste uitvoeringen 'NLA', maar dat is overkomelijk: het is makkelijk zelf uit plaatstaal na te maken...


 

  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

Hoi Pim!

 

Dank voor je reactie.

Die pakkingset voor de stuurpomp, is die lastig te plaatsen?

Dan ga je eigenlijk de pomp reviseren?

Ik zal eens kijken of ik de slangen meteen mee kan bestellen, goede tip.

SNG kan deze brackets leveren BDC9436 voor de achterbumper.

De twee onder de achterbumper zijn doorgerot maar de zijkanten zijn nog goed.

Ik zag dat bij het 1994 model de bracket er heel anders uitziet, soort schokbreker lijkt het.

Die zijn veel steviger en roesten niet, maar passen niet op een 1993 model denk ik?

 

Zie foto.

 

PS nee dit is in Maarsbergen. niet Friesland :)

 

On 6/23/2022 at 11:24 AM, pimgmx said:

Stuurpomp: SNG heeft een nieuwe pakkingset, dan ben je voor een grijpstuiver - mits daar de oorzaak van het lek in zit - klaar.

Voor een complete pomp: contacteer de geëigende adresjes voor een goede gebruikte. Ze zijn ook nieuw bij Jaguar te bestellen, maar dan kom je makkelijk benoorden de EUR 500 uit...
 

Houd er rekening mee dat de stuurbekrachtingsslangen niet het eeuwige leven hebben (sterker: die hebben sowieso een reputatie te lekken), het kan zijn dat die het losmaken van de pomp niet goed doorstaan en vervangen moeten worden.

 


In casu achterbumper: scheefzitten kan meerdere oorzaken hebben, je weet pas óf/welke onderdelen je nodig hebt als je de bumper los hebt. De zijbladen kunnen bijvoorbeeld uit hun geleideblok geschoten zijn zónder dat er iets daadwerkelijk kapot is.

 

Loshalen van de bumper is een kwestie van kruipolie, een lange (uit het hoofd) 19mm dop en een dosis spierkracht: de hele bumperconstructie zit maar met twee bouten vast. Beide bouten van onderaf lossen, en dan met z'n tweeën de bumper voorzichtig naar achter schuiven, zó dat de zijbladen het plaatwerk niet beschadigen.

 

De bekendste zwakke plek van de achterbumperconstructie zijn de stalen strips waarop de geleideblokken zitten, die zijn roestgevoelig en kunnen, als ze ver genoeg zijn aangetast loslaten van de geleideblokken. Zoals bij mijn ex-Sovereign het geval was:

 

Naamloos.png

 

Je kan bijvoorbeeld de site van SNG voor diagrammen raadplegen, daar wordt dat onderdeel 'geleideblok montagebeugel' genoemd. Helaas is dit onderdeel zowel bij SNG als bij Jaguar zelf in de meeste uitvoeringen 'NLA', maar dat is overkomelijk: het is makkelijk zelf uit plaatstaal na te maken...


 

 

IMG_20220622_193248144.jpg

Link to comment
Share on other sites

56 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Die pakkingset voor de stuurpomp, is die lastig te plaatsen?

Dan ga je eigenlijk de pomp reviseren?

Ik heb ooit (lees: lang, lang geleden...) alleen een pomp like for like vervangen, ik heb dus geen eerstehandservaring met die pakkingset. 

En het is geen volrevisie die je daarmee uitvoert, het zijn alleen de afdichtingen die je vervangt, bijvoorbeeld aslager en impeller blijven dan onaangeroerd.
 

57 minuten geleden, Djurre1980 zei:

Ik zag dat bij het 1994 model de bracket er heel anders uitziet, soort schokbreker lijkt het.

Die zijn veel steviger en roesten niet, maar passen niet op een 1993 model denk ik?

Nee, de versies met en zonder energy absorbing strut zijn niet 1-op-1 uitwisselbaar, o.a. patroon van boutgaten wijkt af.
Als je Daimler die versie zonder de dempers heeft, dan heb je inderdaad BDC9436 nodig; voor de zekerheid dan ook de - zeer betaalbare! - pakkingen tussen body en beugel (BDC7980) vervangen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Pim,

 

De pomp kost nieuw €693 euro bij SNG, en gereviseerd €154 dus ik ga voor het laatste.

Ik zal BDC7980 mee bestellen, dank voor de tip.

 

Ik laat wel weten hoe het ging :).

 

Dank voor hulp.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Van de week lekker bezig geweest met de budget winter Daimler :).

 

-4x banden vernieuwd
-Schokbrekers voor vervangen voor nieuwe Monroe schokbrekers
-Motorolie + filter vernieuwd
-Slechte uitlaatdelen bij achterdempers eruit geslepen en dempers met nieuwe uitlaatdelen vastgezet links en rechts (volgende keer monteren we ze weer terug)
-Bougies vervangen
-Olie differentieel achteras gecontroleerd

-Brackets achterbumper losgeschroefd

 

Komende week hoop ik nieuwe brackets voor de achterbumper te ontvangen.

De oude zijn al los, dat scheelt.

Ik denk wel dat de hele bumper eraf moet.

Kan deze met de zijstukken er nog aan in z'n geheel eraf geschoven worden of....?

 

Ook willen we dan de stuurpomp vervangen.

Nog tips voor het demonteren en monteren hiervan?

 

Bedankt :)

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, Djurre1980 zei:

Kan deze met de zijstukken er nog aan in z'n geheel eraf geschoven worden of....?

 

Met z'n TWEETJES doen. Ieder één kant en dan ineens eraf schuiven ja. Voorzichtig uiteraard.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, Leonneke zei:

 …hang er meteen Air Ride onder…

Rusty!

 

Ik ken de auto goed en de eigenaar beter. ‘t Is zonder twijfel niet iedereens cup of tea, maar dat is volslagen onbelangrijk zodra je het verhaal van Rusty’s baasje kent…

 

Lowered & customised XJ40: 'Rusty'

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Stuurpomp is te lang geleden, geen gouden tips daarvoor, behalve dat je heeeel voorzichtig moet zijn met demontage van de slangen. 

 

De achterbumper is, mits de zijgeleiders nog goed zijn een walk in the park: de twee bouten onderin de bumperbalk lossen, dat is het enige waar de bumper mee vastzit. Die bouten kunnen GOED vastzetten, eerst weken met kruipolie is geen overbodige luxe.

De bumper met twee man verwijderen, om risico van beschadigen van de zijkanten van je plaatwerk te voorkomen.

Terugplaatsen idem: met z'n tweeën doen, dan kan 1 het gewicht op zich nemen, en de ander 'sturen'.

Belangrijkst bij montage is dat de plastic nokken aan de binnenzijde van de zijstukken van de bumper in de nylon geleideblokken op de zijkant van de auto vallen, als dat goed gaat én de steunen voor de bumperbalk recht zijn, dan is je bumper bij montage in één keer goed uitgelijnd.

Op de foto zie je de binnenkant van zo'n zijstuk: bij mijn Sovereigen was een van die kruisvormige nokken afgebroken, ik heb een 'donor'-stuk uit een kosmetisch slechter zijstuk gezaagd en op het goede zijstuk ingelijmd.

 

9489277092_32ce92df70_b.jpg

 

Als de bumper er tóch afligt: demonteer 'm zo ver mogelijk, zodat je de onderkant van alle drie de chroomdelen een antiroestbehandeling kan geven. Die dingen roesten van onderuit, dus tegen de tijd dat je roest op het chroom ziet ben je te laat...

  • Like 1
  • Klasse 2
Link to comment
Share on other sites

Oke helder.

 

Enige wat ik me afvraag, zit de bumper aan de zijkanten erin geschoven of klikt het daar ook vast zeg maar?

Is het een kwestie van voorzichtig naar achter schuiven of moet er eerst iets ontgrendelen?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

43 minuten geleden, Djurre1980 zei:

…zit de bumper aan de zijkanten erin geschoven…

Geschoven.

in die witte geleideblokken op de carrosserie zit een sleuf waar die nokken van de bumperzijdes in glijden.

 

Recht naar achter schuiven is dus voldoende, je hoeft aan de zijkanten niets te ontgrendelen.

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...