Jump to content

Airco drain verstopt


Jag42
 Share

Recommended Posts

Vandaag ontdekte mijn vrouw een kletsnat tapijt aan de bijrijders kant.

Oorzaak airco drain verstopt of zodanig vergaan dat het condenswater nu uit het aanjagerhuis loopt.

Net deze aanjager losgehaald en leeggegoten. Gek dat hoe hoog ik ook in deze aanjagerbehuizing voel alles kurkdroog aanvoelt.

Onderstaand twee plaatjes zoals de garage meldt dat e.e.a. verholpen moet worden. Volle dag werk 😤 

 

A9C7C213-BC86-492E-B0FF-C34ABE245819.png

911F634B-8B62-4230-8619-A4C0F18BB51F.png

  • Verward 1
Link to comment
Share on other sites

Ja het is condenswater maar dat vindt normaal gesproken zijn weg via drains richting wegdek.

Het is wel vreemd dat gisterenochtend op de garagevloer toch ook een plas condensvocht lag. Dan ga je jezelf afvragen wat er precies verstopt zit en natuurlijk ook of er niet gezogen, geblazen, geprikt of iets anders gedaan kan worden ter hoogte van het pijpje onder de auto waar, normaal gesproken, het condenswater uitkomt.
Maar kennelijk ontstaat er nog elders onder/achter het dashboard condens wat niet wegkan en op de bodem van de kachelmotor/aanjager terechtkomt en vervolgens over stroomt op de bijrijders vloer.

Moet toegeven dat ik hierdoor slecht heb geslapen en erg neig naar Rob zijn opmerking om de auto zo heftig te laten onttakelen.
Voorlopig maar even de klimaatregeling helemaal uit gezet.

EXTRA zuur is ( ja ik weet er zijn momenteel veel grotere problemen in de wereld) dat een paar weken geleden het halve dashboard er ook uit is geweest om een nieuwe airbag module te plaatsen. 😢 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Jag42 zei:

EXTRA zuur is ( ja ik weet er zijn momenteel veel grotere problemen in de wereld) dat een paar weken geleden het halve dashboard er ook uit is geweest om een nieuwe airbag module te plaatsen. 😢 

 


zou er toen iets niet helemaal goed gegaan kunnen zijn? Bekneld of zo?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 uren geleden, Jag42 zei:

Vandaag ontdekte mijn vrouw een kletsnat tapijt aan de bijrijders kant.

Oorzaak airco drain verstopt of zodanig vergaan dat het condenswater nu uit het aanjagerhuis loopt.

Net deze aanjager losgehaald en leeggegoten. Gek dat hoe hoog ik ook in deze aanjagerbehuizing voel alles kurkdroog aanvoelt.

Onderstaand twee plaatjes zoals de garage meldt dat e.e.a. verholpen moet worden. Volle dag werk 😤 

 

A9C7C213-BC86-492E-B0FF-C34ABE245819.png

911F634B-8B62-4230-8619-A4C0F18BB51F.png

wow, zie ik nou goed dat het draaipunt van het rempedaal nog boven het stuur zit? Had ik niet verwacht! Mij niet gezien voor dit soort werkjes, ben ik niet handig genoeg voor, en ik gok dat het stuur dan ineens aan de andere kant zit!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gisteren op een terugrit van 80 km zonder airco gereden maar in het begin stroomde er nog water op de bijrijders vloer. Neem aan ‘restwater’

Weer de aanjagermotor losgehaald en ook deze weer vol met water.

Gisterenavond en vanochtend de passagier vloerruimte flink heet gestookt en daarna een lange proefrit op ‘Econ’ stand (dus zonder compressor) gereden. Alles bleef droog. Inmiddels aanjager motor en andere onderdelen weer gemonteerd en voorlopig maar even op de Econ stand blijven rijden en mij laten informeren wat deze klus mij gaat kosten.

Aan de ene kant wil ik graag dat alles werkt zoals het heurt maar heb jaren met plezier in oldtimers gereden zonder airco dus ik moet eens even goed nadenken 🤔 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heb hetzelfde gehad. Toen ik de auto kocht deed de airco het niet goed. Na bijvullen van het systeem bleek het afvoerpijpje verstopt waardoor het elders gaat lekken (hier hebben de XKs uit de eerste jaren vrijwel allemaal een keer last van). Dit is toen door het verkopende autobedrijf hersteld. Het dashboard hoefde er niet uit, zij hebben het via de onderkant van de auto gedaan (was wel anderhalve dag werk).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bekend probleem, het airco afvoer tuutje moet vervangen worden voor een gemodificeerd exemplaar. Links op de foto is de originele te zien, en deze moet vervangen worden voor de rechter. Dit is een originele modificatie, al meerdere gedaan en kost 6u als je weet hoe het zit. En ja, dashboard gaat er uit, kachel unit hoef er niet helemaal uit maar stukje opzij.

 

Mogelijke tijdelijke oplossing:
ventilatie op gezicht zetten en dan de roostertjes allemaal handmatig dicht zetten, hierdoor komt er een overdruk in de kachel unit die (als je gelukt hebt) het tuutje weer open blaast. Maar op de langere termijn toch beter om te vervangen.

 

xk3.jpg

  • Like 1
  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Omdat dit kennelijk best vaak lijkt voor te komen vraag ik mij af of mensen hier al ervaring hebben met het open snijden van het tuutje ook wel duckbill geheten.

Er is veel op buitenlandse fora over dit probleem te vinden en je gaat dan denken of er geen airco bedrijven zijn die hier ervaring mee hebben. Wanneer het enige probleem een vastzittend ‘duckbilletje’ is staat het mij enorm tegen om tegen 100% werkplaatstarief het complete dashboard te laten demonteren plus herstel werkzaamheden.

En mocht iemand van jullie het ‘tooltje’ hebben waarmee e.e.a. kon worden doorgesneden hoor ik dit ook graag. 
En de gouden tip welk bedrijf deze ‘work around’ kan uitvoeren hoor ik ook graag HEEL graag.

Zit, zie ander topic, ook nog met een navigatie DVD speler die de geest heeft gegeven dus ik heb weer genoeg bestemming voor mijn vakantiegeld :-(

Ga wel, bedankt voor de tip, zodra ik terugben van vakantie proberen of zo’n schoonmaak CD’tje soelaas biedt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Had je dit van Gijzzy al gelezen Chef?

 

Mogelijke tijdelijke oplossing:

ventilatie op gezicht zetten en dan de roostertjes allemaal handmatig dicht zetten, hierdoor komt er een overdruk in de kachel unit die (als je gelukt hebt) het tuutje weer open blaast. Maar op de langere termijn toch beter om te vervangen.

 

 

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Jazeker maar dat ga ik thuis pas proberen. Wil niet dat nu tijdens vakantie andere systemen door overtollig condenswater de geest geven zoals de aanjager motor. Deze stond ook flink vol met water. Heb net voor de vakantie het complete systeem gedroogd dus denk dat er ook in de duckbill geen water meer staat want anders zou je na dit truukje direct een plas(je) water onder de auto zien. Ga zo de auto laden en probeer het toch eventjes. Stel je toch voor dat dit werkt. Zou geweldig zijn.

Eenmaal thuis maar eens een belrondje aircobedrijven doen om erachter te komen of men hier een simpeler oplossing voor heeft.

Mocht het dashboard er uiteindelijk toch uitmoeten laat ik dit toch door mijn specialist doen. Als er dan ‘onderweg’ iets breken of anderszins vervangen moet worden staat hij daar goed.

Bedankt weer voor het meedenken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Als je de navigatie niet gebruikt dan makkelijk met een glasvezel lus door verbinden, werkt alles weer behalve de navigatie. Om in de buurt te komen van het tuutje moet (voor zover ik weet) echt het dashboard er uit of de versnellingsbak er onder uit. Omdat hij dan weer weg gewerkt zit achter een hitte schild, je kan hem niet zien zitten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alle functies van het scherm doen het dus ik denk dat het echt aan de DVD unit in de kofferruimte ligt.

Ik begin met de de tip die ik hier ontving door de laserkop te reinigen.

Qua tuutje, deze kun je inderdaad niet zien maar met smalle handen en dunne armen schijn je er wel ‘op de tast’ bij te kunnen komen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dat je er bij kunt met bijvoorbeeld een breinaald waaraan een mesje is getaped, heb ik op Amerikaanse fora ook weleens gelezen. Dat geldt echter alleen voor de XK. Bij de XKR is dat volgens mij niemand gelukt; er is  gewoon geen ruimte. Maar ik zou er even een telefoontje naar een van de bekende Jaguar specialisten aan wagen. Misschien heeft iemand inmiddels een eenvoudigere oplossing en dan weet je ook meteen de kosten (het is een veel voorkomend euvel bij dit model, dus iedere specialist heeft dit al een paar keer gedaan lijkt me).

  • Klasse 1
Link to comment
Share on other sites

Kon net met het topje van mijn middelvinger, jawel, het duckbilletje aanraken.

kon er zelfs een centimeter in. Zoals al eerder getipt heb ik de blower op volle kracht op alleen de roosters gezet met alle wieltjes in de stand dicht.

Had gehoopt met wat gemorrel aan het duckbilletje ik ineens een luchtstroom zou voelen maar niets helaas.

Hij zit ook dermate hoog dat ik met een mesje ook niet zoveel kan uitrichten vrees ik.

Heb een Stanleymesje op een gebogen stuk metaal bevestigd echter je bent volkomen blind maar wat aan het doen. Misschien dat ik een boroscoop moet kopen zodat ik iets meer zicht krijg op wat ik doe.

Het topje van mijn vinger was wel pikzwart dus dat hij door vuil dicht is gaan zitten lijkt aannemelijk.

Ben ik de enige met dit probleem in NL die probeert te voorkomen om door de garage het complete dashboard te laten verwijderen?

Vraag mij ook af in hoeverre je het motorblok met bak kunt laten zakken zonder alles te moeten demonteren. Voor mijn gevoel kun je met 5 cm extra ruimte tussen bak en bulkhead een stuk makkelijker het duckbilletje open snijden.  

31FA933A-1877-416D-8B8E-9077A4627AE2.jpeg

73EE1A46-5F4B-4A82-A70F-9B8DFD6CA29F.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, Jag42 zei:

Ben ik de enige met dit probleem in NL die probeert te voorkomen om door de garage het complete dashboard te laten verwijderen?

Misschien dat kinderarbeid een oplossing biedt, dunne vingers, hand en armpje🤣😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

EUREKA!!
 

@Gijzzy

Een combinatie van stevig de laatste cm van het duckbilletje manipuleren met de 🖕 (kon er met moeite net bij) en een week met airco vol aan weer eens rommelen met de middelvinger en ja hoor, die werd nat. (Jaja dit klinkt bijna als grensoverschrijdend gedrag).

 

Vervolgens de tip van Gijzzy toegepast en snel met de lamp onder de auto gekeken. Het gutste eruit met een flinke plas onder de auto tot gevolg hebbend. TOP zo’n gouden tip hier op dit forum want ik heb hier waarschijnlijk een boel geld mee uitgespaard.

Voorlopig herhaal ik deze procedure maar even na een rit waardoor ik hoop dat eventueel nog aanwezig vuil wegspoelt.

Navigatie weer ok airco weer ok. Heel fijn.

En allen weer bedankt voor het meeleven- denken.

  • Like 2
  • Klasse 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...