Jump to content

Airco drain verstopt

Jag42
 Share

Recommended Posts

Vandaag ontdekte mijn vrouw een kletsnat tapijt aan de bijrijders kant.

Oorzaak airco drain verstopt of zodanig vergaan dat het condenswater nu uit het aanjagerhuis loopt.

Net deze aanjager losgehaald en leeggegoten. Gek dat hoe hoog ik ook in deze aanjagerbehuizing voel alles kurkdroog aanvoelt.

Onderstaand twee plaatjes zoals de garage meldt dat e.e.a. verholpen moet worden. Volle dag werk 😤 

A9C7C213-BC86-492E-B0FF-C34ABE245819.png

911F634B-8B62-4230-8619-A4C0F18BB51F.png

• Verward 1

Ja het is condenswater maar dat vindt normaal gesproken zijn weg via drains richting wegdek.

Het is wel vreemd dat gisterenochtend op de garagevloer toch ook een plas condensvocht lag. Dan ga je jezelf afvragen wat er precies verstopt zit en natuurlijk ook of er niet gezogen, geblazen, geprikt of iets anders gedaan kan worden ter hoogte van het pijpje onder de auto waar, normaal gesproken, het condenswater uitkomt.
Maar kennelijk ontstaat er nog elders onder/achter het dashboard condens wat niet wegkan en op de bodem van de kachelmotor/aanjager terechtkomt en vervolgens over stroomt op de bijrijders vloer.

Moet toegeven dat ik hierdoor slecht heb geslapen en erg neig naar Rob zijn opmerking om de auto zo heftig te laten onttakelen.
Voorlopig maar even de klimaatregeling helemaal uit gezet.

EXTRA zuur is ( ja ik weet er zijn momenteel veel grotere problemen in de wereld) dat een paar weken geleden het halve dashboard er ook uit is geweest om een nieuwe airbag module te plaatsen. 😢 

• Like 1

1 uur terug, Jag42 zei:

EXTRA zuur is ( ja ik weet er zijn momenteel veel grotere problemen in de wereld) dat een paar weken geleden het halve dashboard er ook uit is geweest om een nieuwe airbag module te plaatsen. 😢 

zou er toen iets niet helemaal goed gegaan kunnen zijn? Bekneld of zo?

• Like 1

6 minutes ago, haddock said:

zou er toen iets niet helemaal goed gegaan kunnen zijn? Bekneld of zo.

Ja dat kun je vanuit de geijkte probleem analyse methodieken wel op het voorste verdachten bankje zetten😱

• Like 1

11 uren geleden, Jag42 zei:

Vandaag ontdekte mijn vrouw een kletsnat tapijt aan de bijrijders kant.

Oorzaak airco drain verstopt of zodanig vergaan dat het condenswater nu uit het aanjagerhuis loopt.

Net deze aanjager losgehaald en leeggegoten. Gek dat hoe hoog ik ook in deze aanjagerbehuizing voel alles kurkdroog aanvoelt.

Onderstaand twee plaatjes zoals de garage meldt dat e.e.a. verholpen moet worden. Volle dag werk 😤 

A9C7C213-BC86-492E-B0FF-C34ABE245819.png

911F634B-8B62-4230-8619-A4C0F18BB51F.png

wow, zie ik nou goed dat het draaipunt van het rempedaal nog boven het stuur zit? Had ik niet verwacht! Mij niet gezien voor dit soort werkjes, ben ik niet handig genoeg voor, en ik gok dat het stuur dan ineens aan de andere kant zit!

• Like 1

Gisteren op een terugrit van 80 km zonder airco gereden maar in het begin stroomde er nog water op de bijrijders vloer. Neem aan ‘restwater’

Weer de aanjagermotor losgehaald en ook deze weer vol met water.

Gisterenavond en vanochtend de passagier vloerruimte flink heet gestookt en daarna een lange proefrit op ‘Econ’ stand (dus zonder compressor) gereden. Alles bleef droog. Inmiddels aanjager motor en andere onderdelen weer gemonteerd en voorlopig maar even op de Econ stand blijven rijden en mij laten informeren wat deze klus mij gaat kosten.

Aan de ene kant wil ik graag dat alles werkt zoals het heurt maar heb jaren met plezier in oldtimers gereden zonder airco dus ik moet eens even goed nadenken 🤔 

• Like 1

Heb hetzelfde gehad. Toen ik de auto kocht deed de airco het niet goed. Na bijvullen van het systeem bleek het afvoerpijpje verstopt waardoor het elders gaat lekken (hier hebben de XKs uit de eerste jaren vrijwel allemaal een keer last van). Dit is toen door het verkopende autobedrijf hersteld. Het dashboard hoefde er niet uit, zij hebben het via de onderkant van de auto gedaan (was wel anderhalve dag werk).

• Like 1

Bekend probleem, het airco afvoer tuutje moet vervangen worden voor een gemodificeerd exemplaar. Links op de foto is de originele te zien, en deze moet vervangen worden voor de rechter. Dit is een originele modificatie, al meerdere gedaan en kost 6u als je weet hoe het zit. En ja, dashboard gaat er uit, kachel unit hoef er niet helemaal uit maar stukje opzij.

Mogelijke tijdelijke oplossing:
ventilatie op gezicht zetten en dan de roostertjes allemaal handmatig dicht zetten, hierdoor komt er een overdruk in de kachel unit die (als je gelukt hebt) het tuutje weer open blaast. Maar op de langere termijn toch beter om te vervangen.

xk3.jpg

• Like 1
  • Klasse 1