Davidmich Posted May 7, 2022 Share Posted May 7, 2022 De verversing van de transmissieolie van mijn 4liter X300 dringt zich weer op. Ik heb al een nieuwe filter en de intussen merkbaar zeldzaam geworden pakking voor dit model gevonden en de juiste olie. Alleen, de vorige keer kwam er uit de hele bak niet meer dan een liter of 3-4 van de oude olie. De rest (en dat is heel wat) bleef zitten. Flushen is wellicht een optie, maar niet goedkoop. Zijn er andere manieren om toch meer van de oude olie af te laten? Gewoon een wild idee: misschien wat luchtdruk op de peilstok-opening zetten? Of krijg je daar schade door? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted May 7, 2022 Share Posted May 7, 2022 Er blijven meerdere liters achter in de koppelomvormer als je het carter aftapt, die krijg je er alleen met kunst- en vliegwerk (of een dedicated flush-apparaat uit). De makkelijkste en minst risicovolle 'truc' is om te doen als de homeopathen: verdunnen! Dat is niet zo effectief als een flush, maar wel vriendelijker voor het budget én beter dan alleen het cartervolume aan vloeistof te vervangen. Hoe doe je dat? Simpel: zorg dat je een X aantal keer meer ATF koopt dan er in één keer in past (de door jou genoemde 3-4 liter is normaal voor de ZF 4-bak). Tap het carter van de versnellingsbak af, zet de aftapplug terug en vul vloeistof bij. Hiermee heb je ongeveer 50% van de vloeistof vervangen. Laat hierna de motor even draaien en haal de J-gate door z'n verschillende posities om de boel goed te mengen Als je dit proces herhaalt zit je op ongeveer 75% schone vloeistof, bij een derde keer aftappen-bijvullen ga je naar 87-ish procent, etcetera. Of het nodig is om zo veel mogelijk vloeistof te vervangen kan je zelf enigszins beoordelen door een beetje ATF af te tappen: donkere/verbrand ruikende vloeistof is niet goed; hoe helderder en roder de vloeistof is, hoe lager de urgentie om meer dan alleen het cartervolume te vervangen... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidmich Posted May 10, 2022 Author Share Posted May 10, 2022 De melding van je reply was in mijn spam verzeild, daarom nu pas reactie sorry Pim! Mijn bak is een 4L80E (speciale versie voor de XJR) en daar zou nog een pak meer olie in zitten heb ik me laten vertellen, maar werkwijze blijft uiteraard dezelfde. Goeie tip, bedankt, ga ik zeker proberen! 👍 Ik heb gisteren een heel klein beetje afgetapt en echt wel donker van kleur dus het zal hoognodig zijn. Ik moet nu helaas even wachten tot buurman verderop terug is uit vakantie. Hij heeft een werkput in zijn garage en is net wat handiger en veiliger dan werken met assteunen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Ik denk dat je een groot probleem creëert als je de olie ververst, het is inmiddels gangbaar dat het veeellll beter is en bekend is om de automaat te spoelen. Filters/pakkingen en alle benodigdheden zijn bij ons in grote getallen altijd op voorraad, Laat je niet verleiden tot een (deel) verversing, dat gaat fout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 Heb zelf bij mijn XJ gekozen voor een flush. Sindsdien schakelt de bak beter dan ooit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidmich Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 2 uren geleden, isabella zei: Ik denk dat je een groot probleem creëert als je de olie ververst, het is inmiddels gangbaar dat het veeellll beter is en bekend is om de automaat te spoelen. Filters/pakkingen en alle benodigdheden zijn bij ons in grote getallen altijd op voorraad, Laat je niet verleiden tot een (deel) verversing, dat gaat fout. Niet dat ik het kan tegenspreken uit eigen ervaring, maar ik lees toch ook veel commentaren op het spoelen die niet echt overtuigend zijn wat betreft de meerwaarde? En ik vrees dat ik intussen al een eerste gedeeltelijke verversing heb gedaan. Voorlopig merk ik nog geen problemen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidmich Posted July 29, 2022 Author Share Posted July 29, 2022 28 minuten geleden, rover114 zei: Heb zelf bij mijn XJ gekozen voor een flush. Sindsdien schakelt de bak beter dan ooit. Hoi, bedankt voor de feedback. Ik zie dat jouw XJ6 van 1979 is. Heb je dan in de periode voor het spoelen ook gewoon ververst en nadelen daarvan ondervonden? Want ik blijf veel tegenstrijdige meningen terugvinden over spoelen of niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rover114 Posted July 29, 2022 Share Posted July 29, 2022 2 uren geleden, Davidmich zei: Hoi, bedankt voor de feedback. Ik zie dat jouw XJ6 van 1979 is. Heb je dan in de periode voor het spoelen ook gewoon ververst en nadelen daarvan ondervonden? Want ik blijf veel tegenstrijdige meningen terugvinden over spoelen of niet. Heb de wagen in 2012 aangeschaft en hoewel deze een nette staat van onderhoud had heb ik preventief gelijk een aantal zaken aangepakt. Waaronder de bakflush. Sindsdien is de vloeistof netjes rood. En schakelt deze zoals gezegd merkbaar beter ( soepeler). Het topic flush of niet is een geval waar verschillend over wordt gedacht. maar in mijn beleving is een power flush een goede zaak. Je ziet tijdens het procedé de vuile olie opgevangen worden en de verse olie toegevoegd. aan het eind is de afgevoerde olie net zo mooi rood van kleur als de toegevoegde. Dan is het klaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidmich Posted July 30, 2022 Author Share Posted July 30, 2022 21 uren geleden, rover114 zei: Heb de wagen in 2012 aangeschaft en hoewel deze een nette staat van onderhoud had heb ik preventief gelijk een aantal zaken aangepakt. Waaronder de bakflush. Sindsdien is de vloeistof netjes rood. En schakelt deze zoals gezegd merkbaar beter ( soepeler). Het topic flush of niet is een geval waar verschillend over wordt gedacht. maar in mijn beleving is een power flush een goede zaak. Je ziet tijdens het procedé de vuile olie opgevangen worden en de verse olie toegevoegd. aan het eind is de afgevoerde olie net zo mooi rood van kleur als de toegevoegde. Dan is het klaar. Bedankt Michel, het klinkt ergens wel logisch natuurlijk. Het schakelen loopt bij mij nu ook wel soepel maar de olie die er uit kwam was wel echt donker. En daarvan zit er ongetwijfeld nog heel wat in, zelfs na de eerste verversing. Ik wacht nog even het antwoord van G&G af. Misschien dat de keuze dan nog wat duidelijker wordt. Geniet intussen van je wagen! Vriendelijke groet, David Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted July 30, 2022 Share Posted July 30, 2022 9 uren geleden, Davidmich zei: Ik wacht nog even het antwoord van G&G af. Die heeft het antwoord al gegeven Hier 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidmich Posted July 31, 2022 Author Share Posted July 31, 2022 19 uren geleden, keesh zei: Die heeft het antwoord al gegeven Hier Weet ik, maar dat was op zich wel weinigzeggend: "Ik denk dat je een groot probleem creëert als je de olie ververst" en "dat gaat fout"? Alle appreciatie voor de reactie hoor maar welk probleem dan? En wat gaat er dan fout? Zoals gezegd heb ik na eerste verversing geen enkel probleem ondervonden. Wat niet wil zeggen dat het niet alsnog kan optreden natuurlijk, maar dan ben ik nieuwsgierig naar wat er precies kan mislopen behalve dat de kleur van de olie dan misschien niet perfect zit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertJaguar Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Wordt bij het spoelen ook de filter in de bak vernieuwd of hoeft dat dan niet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Zojuist, BertJaguar zei: Wordt bij het spoelen ook de filter in de bak vernieuwd of hoeft dat dan niet? Ja, alles schoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 21 hours ago, Davidmich said: Weet ik, maar dat was op zich wel weinigzeggend: "Ik denk dat je een groot probleem creëert als je de olie ververst" en "dat gaat fout"? Alle appreciatie voor de reactie hoor maar welk probleem dan? En wat gaat er dan fout? Zoals gezegd heb ik na eerste verversing geen enkel probleem ondervonden. Wat niet wil zeggen dat het niet alsnog kan optreden natuurlijk, maar dan ben ik nieuwsgierig naar wat er precies kan mislopen behalve dat de kleur van de olie dan misschien niet perfect zit? Ik ben ook benieuwd wat er fout zou gaan, want ik doe ook af en toe een deel verversing. Gewoon via de aftapplug loopt er bij mij ook een 3-4 liter uit. Dit gooi ik er nieuw in. Even warm rijden, alle gangen selecteren en dan niveau controleren. Dit deed ik ook altijd bij mijn volvo v40 automaat. Na het deels verversen merk je altijd een verbetering. Ja, een volledige flush is wellicht beter maar ik zie niet wat er 'mis' kan gaan met mijn huidige methode van deels verversen. Dus ook ik zou toelichting fijn vinden. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Bij deelverversing blijven er altijd vuil en ijzerdeeltjes(zie je meestal wel aan de magneetjes)aanwezig. Je zal de deel verversing frequenter moeten uitvoeren om zoveel mogelijk resten te verwijderen. De ene bak is meer gevoeliger voor vervuiling dan een andere. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 1 uur geleden, BertJaguar zei: Wordt bij het spoelen ook de filter in de bak vernieuwd of hoeft dat dan niet? Powerflush in beeld en geluid: [ 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 9 hours ago, keesh said: Bij deelverversing blijven er altijd vuil en ijzerdeeltjes(zie je meestal wel aan de magneetjes)aanwezig. Je zal de deel verversing frequenter moeten uitvoeren om zoveel mogelijk resten te verwijderen. De ene bak is meer gevoeliger voor vervuiling dan een andere. dat snap ik ook wel. Maar ik snap nog steeds niet welk 'probleem je creeert' door een deel-verversing. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 20 minuten geleden, Lana zei: Maar ik snap nog steeds niet welk 'probleem je creeert' door een deel-verversing. Doordat het vastzittende vuil niet is verwijderd en er wel deels nieuwe olie is toegevoerd, wordt er door de reinigende werking van de nieuwe olie, vuil losgeweekt. Deze losgekomen deeltjes gaan nu rondzwerven in de toch al niet volledig vernieuwde olie en veroorzaken in sommige gevallen juist storingen. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 Dat wilde ik net schrijven 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted August 1, 2022 Share Posted August 1, 2022 9 uren geleden, EricS-TR zei: Powerflush in beeld en geluid: Deze had ik nog nooit gezien! Leuk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 Er zijn meer interessant informatieve videos waar dat vandaan komt 😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lana Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 Ik vind het een aannemelijk verhaal, Keesh, maar ook wel wat vergezocht. helemaal omdat ZF zelf ook aangeeft dat je prima je olie kan wisselen zonder te flushen. LET wel, daarbij monteren ze WEL een nieuw filter, maar verder is het gewoon oude olie eruit, nieuwe erin en gaan. Ik zeg niet dat een powerflush onzin is. Maar af en toe een deelverversing houdt je bak net zo goed, en is aanzienlijk voordeliger. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 2, 2022 Share Posted August 2, 2022 7 minuten geleden, Lana zei: ... maar ook wel wat vergezocht. Voor de oudere bakken wel ja, maar als je de levensduur ziet van de moderne bakken😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted October 15, 2022 Share Posted October 15, 2022 Ik doe zaken met ZF en heb de opleiding via ZF gedaan, die zouden niet aan moeten geven dat je de bak kan verversen, maar dat je hem moet spoelen, sterker nog, zij hebben de apparaten voor flush ontwikkeld. Het probleem (kan) zijn dat de olie die je nieuw toevoegt het vuil loshaalt en dit gaat in de kanalen van de Megatronic of het zgn brein zitten, druk verlies en een defecte koppeling of fricties zijn het gevolg. Met de oudere automaten gaat het wel omdat de toleranties groter zijn, doe je dit met een nieuwe dan ligt de automaat vrij snel op de revisietafel. Wij doen meerdere revisie's per jaar en (nog) steeds sommige omdat ze verkeerd ververst zijn. Het gaat dan om geen filter gewisseld, geen juiste olie gebruikt, contaminatie door niet alle oude olie er uit te halen, verkeerd gevuld of gewoon te weinig afgevuld. Onder aan de streep is het nog steeds het beste om te flushen, bij een vertrouwd bedrijf en met de juiste middelen. Mar het gebeurd inderdaad nog steeds op een andere manier. Soms gaat het goed, meestal niet. Ik neem dit verhaal ook weer ter harte op de meeting en zal een automaat flushen en laten zien waarom we dat op die manier doen. Best interessant (voor mij nog steeds) 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts