Jump to content

Aircopomp slaat pas laat aan.

sonsan
 Share

Recommended Posts

Sinds enige tijd merk ik dat de airopomp soms pas laat aan slaat. Ik heb de airo altijd aan i.v.m. de climatecontrol. Normaal merk/voel je een korte klik, enkele seconden na het starten waarna de airco direct actief is.

Nu is dat pas na enkele kilometers, soms ook helemaal niet maar soms ook wel gewoon na het starten.

Ik meen me te herinneren dat als het wegdek slecht is en wat kuilen heeft dat de pomp dan wel aan slaat en ook direct goed koelt.

Eergisteren een aircoservice laten uitvoeren (na bijna drie jaar i.v.m. diverse operaties) waarbij er van de 810 gr. nog 600 gr. in zat. Maar dit is mij niet vreemd, deze waarde zijn al jaren hetzelfde. Ik hoopte dat deze service het probleem op zou lossen, maar helaas.

Als de pomp aan gaat dan werkt deze ook gewoon goed, alleen niet altijd dus....

Op een Volvo forum noemt men het verwijderen van een shim ring van de aircokoppeling omdat er dan teveel speling op de koppeling zit. Zegt mij helaas helemaal niks....

Iemand wel enig idee?

• 1 month later...

Hoe eenvoudig kan de oplossing zijn!

Eergisteren "even" naar G&G gereden, door de vele files ruim 2 1/4 uur, voor een diagnose. 

Als eerste de nieuwe computer, die meer geavanceerd schijn te zijn dan de oude, aangesloten op de OBD en daarbij kwamen geen bijzonderheden naar boven. Toen de aircoservice uitgevoerd maar de machine gaf geen foutmeldingen en het systeem werd goed afgevuld.

Daarna één voor één alle zekeringen gecontroleerd en als laatste het relais van de aircopomp. Als er spanning op dit relais werd gezet hoorde je wel een klik maar een "relais uitleeskastje" gaf aan dat er na deze klik niks meer gebeurde, defect dus!

Jeff toverde even een ander relais tevoorschijn en ja hoor, na het starten weer de vertrouwde airco "klik" en weer heerlijke koele lucht in de X!

• Like 1

Dat is een dingetje @haddock, ik reageer op fora door middel van mn laptop.

Dat ding ligt altijd op mn schoot, wiebelig te zijn. En dan gaat het wel eens mis. Vooral de "E" heeft een harde aanslag nodig. Mist wl eens in een woordj.

Heel vreemd maar ook de hand-oog coördinatie is wel eens vaag; letters worden weleens omgedraaid. 

Zo nu en hier ook, komen mijn Spaanse taal vaardigheden ongevraagd weer boven.

Spaans, gevolgd in een soort klooster in Barcelona, bij de "nonnen" zeg maar. 

Ik kijk nu heel anders tegen nonnen-leralessen aan dan mijn eerdere reguliere school opleidingen.

Terug on topick.

Ja met het spelen van afstand ringen op de pouly kun je de airco afstellen.

Dat schijn een bekende oplossing te zijn.