Leonneke Posted May 3, 2022 Share Posted May 3, 2022 Hoi allemaal. Mijn XKR is van bouwjaar 2000. Op het moment van schrijven dus 23 jaar. Ongeveer 91.000 op de teller. Bij de laatste onderhoudsbeurt hier en daar een roestplekje zichtbaar, niet schokkend, maar voor mij reden om te kiezen voor een Dinitrol behandeling. Er kan gekozen worden uit een behandeling van de bodem / kokerbalken of voor een volledige behandeling. Ik heb gekozen voor de laatste. Dat wil zeggen dat alle holle ruimten worden behandeld. Portieren, schachten van de gordels, alles in en onder de parafan, ruimten waar de achterlichten in zitten, kofferdeksel, werkelijk ALLES wat bereikbaar is. Sjoerd, de Dinitrol behandelaar, heeft enorm veel ervaring. Hij heeft inmiddels ook zeer veel Jaguars onder handen genomen. Voordeel daarvan is, dat hij ook bepaalde compartimenten weet te zitten waar 'dubbel' plaatwerk zit. Dit 'dubbele' plaatwerk maakt enkele hele kleine holle ruimten onbereikbaar. En uiteraard zijn dat de plekken waar uiteindelijk de roestduivel het hardste toe zal slaan. Om deze ruimten toch te kunnen bereiken worden kleine gaatjes geboord, waar de nozzle precies door past. Ook aan de onderzijde van de portieren worden kleine gaatjes geboord. Dit maakt het mogelijk het volledige portier inwendig te behandelen. Dinitrol ML heeft een 'kruipvermogen' van ongeveer 2 centimeter. Dus éénmaal aangebracht in een holle ruimte dan 'kruipt' de vloeistof nog ongeveer 2 centimeter verder. Gisteren eventjes naar Uden geweest om mee te kijken. Binnen 5 minuten werd me compleet duidelijk dat Sjoerd een serieuze vakman is die er werkelijk ALLES aan doet om te zorgen dat elk potentieel roestplekje behandeld kan worden. Hieronder een fotoverslag van het VOORBEREIDENDE werk. De auto is 2 dagen geleden volledig afgespoten aan de onderzijde en alle oude bitumen / tectyl is mechanisch verwijderd. Hieronder één van de toegangen om de motorkap inwendig te behandelen: Toegang motorkap Één van de entrees tot de motorruimte De schacht waar de gordel in loopt De gordels worden volledig uitgetrokken anders sauzen ze helemaal vol met Dinitrol ML 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 Sjoerd wil géén gaten 'in het zicht' boren dus gaat hij via de onderzijde van het portier naar binnen: Achterzijde worden bestaande gaten gebruikt en 1 extra gat om compartiment te kunnen bereiken wat normaal niet bereikbaar is. Extra gaatje voor toegang Koffer volledig 'gestript, achterlampen eruit enzovoorts Extra gaatje(s) Koffer via bestaande gaten Koffer 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 Alles wat straks NIET geraakt mag worden wordt afgeplakt De auto is ooit op de verkeerde plek op gekrikt. Dit heeft Sjoerd meteen recht getikt: Hieronder de 'slechtste' plek die in het oog springt. In de grote gaten zitten normaal rubberen afdicht doppen. Die zijn hier alvast verwijderd. Dit is één van de bekendste roest plekken van de XKR. Ook achter alles héél netjes afgeplakt zodat later de coating op de juiste plekken komt: En hier de entree naar de kokerbalk .... Hieronder nog een plek waar de auto ooit verkeerd is opgekrikt. Dit is ook meteen weer recht gezet door Sjoerd. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 3, 2022 Author Share Posted May 3, 2022 Van de remleidingen waren in totaal NEGEN clips gebroken / afgebroken. Die heb ik besteld via SNG en die zijn ook meteen vervangen. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 Indrukwekkend. Maar zorgt het boren van gaten waar ze niet horen niet voor nieuwe risicoplekken? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EricS-TR Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 Indrukwekkend Timing is niet zo goed helaas, nu ik met camper onderweg ben Als de XKR er volgende week nog staat dan ga ik graag een keer kijken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 4, 2022 Share Posted May 4, 2022 22 hours ago, Leonneke said: Van de remleidingen waren in totaal NEGEN clips gebroken / afgebroken. Die heb ik besteld via SNG en die zijn ook meteen vervangen. Zal wel een flinke duit kosten denk ik🤔.. Maar het ziet er zeer grondig uit. Deze Jaguar gaat lang leven, zoveel is duidelijk. Moest het roestproces niet eerst gestopt worden met roestomvormer en dan zinkspray o.i.d? Of doet Dinitrol alles in 1 keer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 4, 2022 Author Share Posted May 4, 2022 12 uren geleden, Marcov zei: Indrukwekkend. Maar zorgt het boren van gaten waar ze niet horen niet voor nieuwe risicoplekken? Nee, die worden behandeld en afgedicht met rubberen doppen. Het niet kunnen bereiken van holle ruimten (compartimenten) zorgt voor grotere risico's. Één maal per jaar volgt een uitgebreide inspectie. Die is kosteloos. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 4, 2022 Author Share Posted May 4, 2022 4 uren geleden, Iksjeezesel zei: Zal wel een flinke duit kosten denk ik🤔.. Maar het ziet er zeer grondig uit. Deze Jaguar gaat lang leven, zoveel is duidelijk. Moest het roestproces niet eerst gestopt worden met roestomvormer en dan zinkspray o.i.d? Of doet Dinitrol alles in 1 keer? Eerst wordt grondig gereinigd en ontvet. Dan eerste behandeling met Dinitrol ML. Dat is de olie-achtige, kruipende, substantie. Deze dringt door tot in en onder de roest. Na verloop van tijd verzadigd het roestige gedeelte en dat flikkert er gewoon van af. Dit is enigszins vergelijkbaar met een roeststopper / roestomvormer. Als alle Dinitrol ML gepentreerd is komt er een volgt een tweede behandeling. Deels met Dinitrol 1000, een waxbehandeling voor de holle gedeelten. Deels met een flexibele en elastische coating, onderzijde en wielkasten enz. Deze coating is slijtvast De eerste behandeling stopt de roest en de tweede behandeling conserveert het geheel. Mocht er ergens roest ontstaan dan is dat zichtbaar doordat de flexibele laag gaat 'bollen'. Het is dus inderdaad het zoveel mogelijk stoppen van het roestproces en die toestand conserveren. Ik vind de kosten meevallen. Dat komt deels ook omdat ik meer met ondernemersogen kijk. Een wasstraat met brug. Een droogruimte. Een behandelruimte met afvoer. Jaarlijkse keuringen van overheidswege. Kostbare apparatuur. Milieu-eisen die elk jaar strenger worden en die elk jaar voor noodzakelijke aanpassingen en investeringen zorgen. Minimaal TWEE volle werkdagen en bepaald geen schoon c.q. veilig werk. Er zijn in Nederland nog welgeteld DRIE behandelstations. Alle andere ondernemers zijn inmiddels gestop omdat het niet meer rendabel is. Gemiddeld betaal je rond de 600 Euro voor behandeling van de complete onderzijde + wielkasten. De volledige behandeling (zoals bij mijn auto) zit rond de 900 Euro. Als ik niets laat behandelen ben ik over 5 jaar het veelvoudige kwijt aan laswerk enz. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 5, 2022 Author Share Posted May 5, 2022 En een fotoverslagje van de Final Result. De coating heeft een metallic look, wel leuk: 4 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 5, 2022 Share Posted May 5, 2022 Nou die gaat niet meer roesten 👍! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 5, 2022 Author Share Posted May 5, 2022 34 minuten geleden, Iksjeezesel zei: Nou die gaat niet meer roesten 👍! Kan ik me weer gaan focussen op het airbag lampje, lees vermoedelijk de ABS pomp ........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Mooi werk! Nou moet je 'm wel voortaan ook aan de onderkant detailen . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poelie Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Wat een mooi resultaat. Ik vind 900 euro nog meevallen als je kijkt wat alles kost. Zoals je zegt, iemand moet ook alle faciliteiten betalen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 10 hours ago, Leonneke said: Kan ik me weer gaan focussen op het airbag lampje, lees vermoedelijk de ABS pomp ........... O ja ABS pomp..nog niet gevonden in mijn uhhh....voorraad😂. Morgenochtend de garage leegmaken en dan kom ik hem wel tegen😉. Is jouw ABS pomp al opnieuw gesoldeerd? Airbag lamp nu ineens? Is tapijt los geweest bij Dinitrol behandeling? Dan misschien stekkertje van gorderspanner (als je die hebt) onder de stoel los o.i.d.? Niet eerder gehoord dat Airbag lamp en ABS in het systeem iets met elkaar te maken hebben.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcov Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 Die kosten vallen mij ook wel mee eigenlijk. Sowieso een stuk goedkoper dan later roestschade moeten herstellen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 6, 2022 Author Share Posted May 6, 2022 3 uren geleden, Iksjeezesel zei: Is jouw ABS pomp al opnieuw gesoldeerd? Airbag lamp nu ineens? Is tapijt los geweest bij Dinitrol behandeling? Dan misschien stekkertje van gorderspanner (als je die hebt) onder de stoel los o.i.d.? Niet eerder gehoord dat Airbag lamp en ABS in het systeem iets met elkaar te maken hebben.. Er zit bij mij al een vervangende ABS pomp in. Verder ook geen problemen met de ABS zelf. Airbag lampie is al langere tijd. Knipperen en daarna continue branden. Soms is die weer weg. Onder de zetels alles al los gehad en goed terug gezet. Probleem is nu dat het CAN (netwerk) niet wordt gevonden. Computer 'ziet' de ABS pomp niet. Naar ik begrepen heb zit de airbag in hetzelfde netwerk. Voorlopig is de ABS module de verdachte. Maar zal 'm nog eens laten uitlezen hier in de buurt. Was erg druk die dag bij Ray dus konden toen niet verder zoeken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 6 hours ago, Leonneke said: Er zit bij mij al een vervangende ABS pomp in. Verder ook geen problemen met de ABS zelf. Airbag lampie is al langere tijd. Knipperen en daarna continue branden. Soms is die weer weg. Onder de zetels alles al los gehad en goed terug gezet. Het knipperen (de snelheid ervan / de pauzes ertussen) probeert je een oorzaak te vertellen. Effe kookelen kan misschien helpen de oorzaak te vinden? P.s. Ik heb mijn passagiers airbag stekker een keer losgekoppeld en sinds dien ook dezelfde knipperende lamp, die daarna aan blijft.. Nog niet aan toegekomen, dus ik lees met je mee😉.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 6, 2022 Author Share Posted May 6, 2022 1 uur geleden, Iksjeezesel zei: Het knipperen (de snelheid ervan / de pauzes ertussen) probeert je een oorzaak te vertellen. Effe kookelen kan misschien helpen de oorzaak te vinden? Ja, telkens twee keer knipperen. Dat TIEN maal achter elkaar. Dan 'lock'. Ben laatst ergens al iets tegengekomen maar moet eventjes opnieuw 'kooklen'.... 😅 Vooralsnog kunnen we de storing niet uitlezen omdat het netwerk niet gevonden wordt. @Iksjeezesel hieronder .... : Pulled this data from the DTC B-codes and sorted. XK SRS/Airbag Codes (Number indicates number of blinks, for instance, 13 is seen as a single flash followed by a pause, then three successive flashes, often repeated several times) 13 - Crash data memory full 16 - Pass seat weight sensor CAN fault 17 - Pass spatial sensor CAN fault 18 - Pass airbag deactivate lamp circuit fault 19 - Airbag circuit status fault – driver 21 - Airbag circuit status fault – pass 22 - Side Airbag circuit fault – driver 23 - Side Airbag circuit fault – pass 33 - Seat Belt Pretension fault – driver 34 - Seat Belt Pretension fault – pass 42 - Impact sensor circuit fault – front 43 - Impact sensor circuit fault – driver side 44 - Impact sensor circuit fault – pass side 51 - Seat belt switch circuit fault – driver 52 - Seat belt switch circuit fault – pass 53 - Airbag audible warning circuit fault 54 - RCM configuration failure Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 6, 2022 Share Posted May 6, 2022 1 hour ago, Leonneke said: Ja, telkens twee keer knipperen. Dat TIEN maal achter elkaar. XK SRS/Airbag Codes (Number indicates number of blinks, for instance, 13 is seen as a single flash followed by a pause, then three successive flashes, often repeated several times) 22 - Side Airbag circuit fault – driver Dus 2 keer effe pauze en weer 2 keer? En dat herhaaldelijk? Dat zou dan Code 22 zijn?🤔. Geen idee of onze XK's überhaupt een driver, side airbag hebben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 17 uren geleden, Iksjeezesel zei: Dus 2 keer effe pauze en weer 2 keer? En dat herhaaldelijk? Dat zou dan Code 22 zijn?🤔. Geen idee of onze XK's überhaupt een driver, side airbag hebben. Heb compleet scheel gekeken. Heb 'm net opgehaald. Het patroon is DRIE keer knipperen gevolgd door TWEE keer knipperen. Dat precies vijf rondjes en dan gaat het lampje continue branden. Die staat er niet in dus schiet mij maar lek ........... 😅 Heb 'm volledig uit laten knipperen en is 'm toch echt. Ik denk dat deze codes bij een ander bouwjaar horen. Ga nog eens goed 'kooklen'. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted May 7, 2022 Share Posted May 7, 2022 Is ut ni 4 keer en 2 keer🤔? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 3 uren geleden, Iksjeezesel zei: Is ut ni 4 keer en 2 keer🤔? Héy X sjeesssss .... Nope. Ben er netjes voor gaan zitten. Drie keer gevolgd door 2. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 7, 2022 Author Share Posted May 7, 2022 De website heet Airbagcode.com maar het is in ieder geval iets ..... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 17, 2022 Author Share Posted May 17, 2022 Kleine aanvulling 'on topic'. De Dinitrol ML drupt inderdaad minimaal een week of zo na. Bij warm weer zoekt het zijn weg en komt door kiertjes en naadjes naar buiten. Af en toe valt er een druppeltje op de uitlaat en dat stinkt .............. Verder dik tevreden. Over een jaartje of 2 tot 3 eerste inspectie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts