JAG-driver-Jack Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Ik heb sinds kort een Jaguar XJ6 4.2 serie2 uit 1978. de motor liep goed als een naaimachine maar sinds kort stroom er benzine uit de carburateur overloop als ik het contact op ignication zet. De motor start wel vlot maar geeft backfires bij meer gas geven. Dit komt naar mijn idee door te veel benzine. er zit olie in de vlotterzuigers en de vlotternaalde zijn schoon en niet beschadigd. heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wieger_ Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Ik gok dat de vlotter vast zit, of de vlotternaald lekt. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar omdat je het over de "vlotterzuigers" hebt, DENK IK dat je naar de carburateur-zuiger en de carburateur-naald ("jet needle") aan het kijken bent. De vlotternaald is ca 1cm groot. De jet needle, wel 10cm. Wieger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bart XJSC Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Ik heb dit ook wel eens gehad. De vlotter even loshalen en doorblazen was bij mij voldoende om het op te lossen. Vlotter is dat kleine ronde "potje" aan de zijkant van de carburateur (waar het overloopslangetje aan vast zit). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Ik heb hetzelfde gehad als Wieger, vlotternaald bleef hangen en dus slingerde die het teveel eruit. Overigens intussen bij alle twee de carburateurs gehad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAG-driver-Jack Posted March 30, 2022 Author Share Posted March 30, 2022 Bedankt voor de reacties. Als de vlotternaal vast zit kan je de vlotters toch ook niet meer op en neer bewegen. Ik kan de vlotters met mijn vinger in de luchtinlaat de vlotter in beide carbs op en neer bewegen. Of zijn dat de vlotters niet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wieger_ Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Dat zeg ik: Dat zijn de vlotternaalden niet. De vlotternaald is ca 1cm groot. Zit in een afgesloten "vlotterkamer", in de vorm van een potje naast of onder de carburateur. Jij ziet de "jet needle". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAG-driver-Jack Posted March 30, 2022 Author Share Posted March 30, 2022 Ok bedankt, dan ga ik nog eens zoeken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 Of effe Zoogelen. https://youtu.be/n-exiVOM_Wo Let op, ik weet niet of je SU HD8 of HS8 hebt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 30, 2022 Share Posted March 30, 2022 hij heeft hif 7 carburateurs gezien het jaartal. Onderkant van de carburateurs zit een deksel daar zit een vlotter in die het naaldje bediend. Het geen jij bekeken hebt is de zuiger die bepaald hoeveel brandstof er de motor in gaat en is vacuüm gestuurd. De vlotter en de vlotternaald zorgen er voor dat het brandstofniveau in de carburateur altijd constant is. Het zelfde zit ook in de AED die tussen de carburateurs in zit. Als 1 van deze niet goed afsluit door vuil of lekke vlotter loopt de brandstof zo je inlaat in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Deze zijn van een H6 maar zien er wel min of meer zo uit Dan weet je waar je naar moet kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorian Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Ik heb ook eens meegemaakt dat de vlotter zelf lek was en vol zat met benzine. Hierdoor zakt hij naar beneden en duwt hij de naald niet meer dicht. Als je de vlotter en/of naald wilt demonteren zou ik de carburateurs wel even van de auto af halen, ik denk dat je het spul op de auto niet meer gemonteerd krijgt. aangezien de vlotterkamers bij de hif7 onder de carburateur zitten, ‘hangt’ alles erin. Even om kunnen draaien op een werkbank lijkt me geen overbodige luxe! Kun je de boel meteen mooi schoonmaken van binnen. Overigens hoort veiligheidshalve de brandstofpomp helemaal niet te gaan draaien wanneer de auto op contact staat, maar enkel wanneer je aan het starten bent of de motor loopt. De massa van de brandstofpomp is normaliter geschakeld op de achterste oliedrukschakelaar bij een series 2 4.2 (uit mijn hoofd een groen/gele draad) en de brandstofpomp draait dus enkel wanneer er oliedruk aanwezig is. Dat je carburateurs al overstromen wanneer de auto op contact staat lijkt dus te duiden op bedrading die niet aangesloten is zoals het hoort. Ik zal zo even een schema opzoeken ter verduidelijking! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAG-driver-Jack Posted March 31, 2022 Author Share Posted March 31, 2022 Bedank voor de info, ik ga morgen aan de slag met de carbs te demonteren en te reviseren. Ik laat het resultaat wel weten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Dorian bij de series 3 klopt het misschien dat de brandstofpomp niet hoort te draaien bij op contact zetten. Bij de series 2 met carburateurs wel. Deze maakt een paar slagen (te horen door ploppend geluid) en blijft daarna bewoon onder spanning staan. De carburateurs dichten de boel verder af. Bij carburateurs is dit ook wel logisch want als hij lang stil gestaan heeft verdampt de brandstof in de carburateurs en aed. Dan zou de motor toch wel een aantal seconden moeten draaien voordat alles weer gevuld is en met name de AED die je voor het starten eigenlijk wel nodig hebt duurt het langst. Als je de carburateurs doet maak dan vooral ook even het vlotterkamertje en het filter van de aed schoon. Deze zijn bereikbaar middels de grote messing plug (voor het filter) en het dekseltje wat niet onder de zwarte kap zit. Voor de rest zo min mogelijk aan de aed doen. Als die dingen werken moet je er vanaf blijven uitgezonder het reinigen/vervangen van het filtertje eens per jaar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Inderdaad, de series II starten is ook luisteren naar de pomp, zeker na ietwat stilstand: men draaie de sleutel, luister naar het minieme pompgereutel en als dat zwijgt fluks naar de startmotorstand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorian Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 1 uur geleden, Rob Vermeulen zei: Bij de series 2 met carburateurs wel. Deze maakt een paar slagen (te horen door ploppend geluid) en blijft daarna bewoon onder spanning staan. Ik heb (zoals beloofd) de schema's er eens bijgezocht en mijn verhaal lijkt wel te kloppen. Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de meeste series 2 werken zoals jij beschrijft en de schakeling zoals Jaguar deze heeft bedacht nog wel eens voor problemen zorgt, het leeuwendeel van de series 2 waar ik aan heb gewerkt heeft de groen/gele draad die ik besprak dan ook direct aan massa liggen. Aangehecht vind je een kopie van het schema met wat aantekeningen (en ter volledigheid ook eentje zonder). Wanneer de auto gestart wordt krijgt de brandstofpomp spanning via het startrelais (nr. 194) dat de starter solenoid (nr. 4) schakelt. Het brandstofpomprelais (nr. 295) is dan onbekrachtigd (want geen massa via de oliedrukschakelaar nr. 42, rood omlijnd)) dus de brandstofpomp (nr. 41, blauw omlijnd) krijgt dan spanning door de blauw gearceerde kabel via terminal C3 en C2 van het brandstofpomprelais verder door de rood gearceerde kabel en via de inertia switch (nr. 250, oranje omlijnd). Zodra de motor oliedruk heeft sluit de oliedrukschakelaar nr. 42, krijgt de spoel van het brandstofpomprelais (nr. 295) dus massa en schakelt dit relais naar contact tussen terminal C1 en C2. De brandstofpomp krijgt nu geen spanning meer via het startrelais, maar direct vanaf het contact via de oranje gearceerde lijn en vervolgens de rood gearceerde lijn. Wanneer de motor nu tijdens het rijden uitvalt en het contact niet uitgezet wordt, stopt de brandstofvoorziening doordat de oliedrukschakelaar geen contact meer geeft en het brandstofpomprelais niet meer bekrachtigd wordt. In een normale situatie misschien niet relevant, maar wel prettig bij bijvoorbeeld brand, best lullig als dan je brandstofpomp door blijft lopen. Overigens is de olieschakelaar waar ik het hier steeds over heb de achterste oliedrukschakelaar op het blok (aan de zijde van het schutbord). De oliedrukschakelaar aan de voorzijde van het blok bedient het oliedruklampje. 1 uur geleden, Rob Vermeulen zei: Dorian bij de series 3 klopt het misschien dat de brandstofpomp niet hoort te draaien bij op contact zetten. Bij de series 3 krijgt de brandstofpomp kortstondig spanning bij het inschakelen van het contact en krijgt hij vervolgens spanning wanneer er een ontstekingssignaal is. Dit is echter computergestuurd en totaal niet vergelijkbaar met hetgeen hierboven omschreven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted March 31, 2022 Share Posted March 31, 2022 Et: voila! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAG-driver-Jack Posted April 1, 2022 Author Share Posted April 1, 2022 Bedankt voor de info en tekeningen. Wel vreemd dat de benzinepompen van mijn jag verkeerd zijn aangesloten. Ik ga dit herstellen. Het is inderdaad een stuk veiliger als de aansturing via de oliedruk schakelaar loopt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Is dit uitschakelen bij weg vallen van oliedruk ook voorkomend bij auto's die zijn voorzien van een inertia-switch zoals mijn 78er serie 2? (onder dash in passagierszijde) Lijkt mij nogal dubbel Maar ik ben dan ook wel volledig ontwetend in de wereld van electra... Overigens hoor ik mijn benzinepompen nooit (ik heb de in-de-tank pompen), misschien wel als je start met een bijna lege tank? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haddock Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Het is ook meer n zacht gezoem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 28 minuten geleden, haddock zei: Het is ook meer n zacht gezoem. Bertus onze Jaguar-whisperer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob Vermeulen Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Hoi Dorian, Ik ben hier al een keer druk mee geweest en wist eigenlijk zeker dat mijn uitleg klopte met zoals het bij de mijne zit dus even een foto gemaakt van het series 2 wiring diagram dat ik heb en zoals het ook bij mij in elkaar zit. zie hier onder het schema. Hier werkt het dus zoals ik en haddock hebben beschreven. Ik heb ook geen oliedrukschakelaar aan de achterzijde van het blok. Nu is de grote vraag hebben ze dit bij de latere series 2 aangepast met de andere brandstofpompen? Of is het voor een specifiek land. er staat bij jou een “note” lijntje omheen wat staat daarvan in de legenda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorian Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Dag Rob, Dat is leuk om te zien! Ik weet dat bij de series 1 met het oude type (diafragma?)pomp de werking is zoals jij hem beschrijft. Ik heb hier even gekeken en in het oude type series 2 zitten deze diafragmapompjes ook, in de nieuwere normale centrifugaalpompen die inderdaad zachtjes zoemen zoals die van Arie, deze hoor je bijna niet. Ik vermoed dat in het overgangsjaar 1975 met het pomptype het schema ook gewijzigd is, aangezien alle 'late' series 2 die ik ken de aansturing hebben zoals ik hem beschreven heb (al dan niet in achteraf gewijzigde vorm). Ik zal nog even in werkplaatshandboeken kijken of ik hier wat documentatie over kan vinden De 'note' heeft betrekking op het gestippelde lijntje en is er voor 'special equipment'. Ben benieuwd wat voor equipment dat zou kunnen zijn! Arie: Een beetje dubbel is het wel ja, al kan brand ook ontstaan zonder ongeluk, zoals een gescheurde benzineslang waardoor benzine over de stroomverdeler heen gaat. Daardoor zijn aardig wat V12s afgebrand helaas Wordt vervolgd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dorian Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Uit het werkplaatshandboek blijkt dat de Haynes onvolledig is en verzuimd heeft te vermelden dat het schema vanaf 1977 relevant is, zie aangehechte foto. Zie onderstaand (ik heb daar geen aandelen, het is enkel als toevoeging aan de discussie ) dat het type brandstofpompen inderdaad gewijzigd is in 1975: https://www.scparts.co.uk/sc_en/british-cars/jaguar/jaguar-xj6-series-i-iii-and-daimler-sovereign-series-i-iii-1968-1987/fuel-system/fuel-pump-series-i-series-ii-to-october-1975.html https://www.scparts.co.uk/sc_en/british-cars/jaguar/jaguar-xj6-series-i-iii-and-daimler-sovereign-series-i-iii-1968-1987/fuel-system/fuel-pump-series-ii-from-october-1975-series-iii.html Ik heb alleen geen schema van tussen 1975 en 1977, want mijn werkplaatshandboek is van '77. Nog iemand die kan bevestigen wanneer het schema exact gewijzigd is? In ieder geval weten we voor alle auto's t/m 1975 en vanaf 1977 nu hoe het hoort 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 En zo leren we met zn allen elke dag weer wat nieuws of eigenlijk wat ouds in dit geval 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted April 1, 2022 Share Posted April 1, 2022 Inderdaad Arie, ik heb nooit een nieuwer dan 1975 XJ gehad🤭 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts